Gå til innhold

Kan man få økonomisk sosialhjelp og engangsstønad samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Jeg oppfyller kravene for å få sosial stønad, men jeg skal også føde om ca 3 mnd tid, da skal jeg få engangsstønad. Så, jeg lurer da på om jeg søker sosial stønad nå, om det vil påvirke utbetalingen av engangsstønaded? Eller har jeg rett på begge? Eller stopper de kanskje bare sosial stønad når jeg skal få engangsstønaden? 

Anonymkode: d97ee...833

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ja de to får man sammen. Engangs stønad er for de som ikke oppfyller kravet om foreldrepenger, som man får etter å ha jobbet. Så jo, engangs stønad er nok rett for deg som får/skal få sosialstønad, men jeg tror de kan stoppe/ senke sosial stønad når du har fått engangs stønad, siden det er ment for å "dekke opp" foreldrepenger. Dvs det er til utstyr til barnet, men også for at du skal klare deg økonomisk i starten. 

Engangs - Stønaden kan vel også søkes i 7. Mnd, altså to mnd før fødsel. Iallefall var det dét før, jeg fikk det selv. 

Endret av Perfume
AnonymBruker
Skrevet

Inntekt påvirker sosialstønaden. Du må derfor gi beskjed når du har termin og når du får utbetalt engangsstønaden. Om du har et lengre vedtak da så vil det endres. Noe av engangsstønaden må du nok regne med å bruke på levekostnader. Vær derfor i forkant og snakk med veilederen din.

Anonymkode: 9e337...e7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav mener at det man får i engangsstønad skal være livsopphold, boutgifter,strøm og forsikring i 3 eller 4 mnd. Forskjellig fra kommune til kommune. Å da stanses selvsagt sosialstønaden for den perioden. 

Men si meg, du har altså ingen inntekt, men skal ha barn? Hvordan tenker du at du skal forsørge barnet ditt? Det er absolutt ikke riktig overfor et barn å la det leve opp i fattigdom. Dessuten så vil sosialhjelpsmottager være barnets arv fra mor.  

Anonymkode: f4187...793

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn som blir født inn i fattigdom

Anonymkode: f44ad...343

• Liker 4
Skrevet

Har far jobb? Klarer dere deg etter barnet er født? 90.000 skal holde til mye

AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (9 timer siden):

Ja de to får man sammen. Engangs stønad er for de som ikke oppfyller kravet om foreldrepenger, som man får etter å ha jobbet. Så jo, engangs stønad er nok rett for deg som får/skal få sosialstønad, men jeg tror de kan stoppe/ senke sosial stønad når du har fått engangs stønad, siden det er ment for å "dekke opp" foreldrepenger. Dvs det er til utstyr til barnet, men også for at du skal klare deg økonomisk i starten. 

Engangs - Stønaden kan vel også søkes i 7. Mnd, altså to mnd før fødsel. Iallefall var det dét før, jeg fikk det selv. 

Det er nok en ganske liten andel av de 92 000kr som skal dekke utstyr til barnet, det aller meste er livsopphold. Folk i arbeid får heller ikke 92k til å dekke utstyr, og ikke bruker de så mye heller. Så det vil bli trekk i sosialstønaden en periode. 

Anonymkode: c8580...de7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å hvorfor setter du 1 barn til verden på dette grunnlaget. 

Anonymkode: c4bcc...477

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor svarer ikke folk på hva ts spør om, istedenfor å komme ufyselige og stygge kommentarer?

Ja da, det er godt mulig det er deres mening, men det går ann å holde kjeft om man ikke skal svare på ts sitt spørsmål. Det er også noe som heter hold kjeft hvis du ikke har noe godt å komme med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, ts!

Du kan få sosial stønad, ja. Du har jo ikke disse pengene nå. Sosialhjelp gis som et månedlig støttebeløp (som oftest). Får du et vedtak over en lengre periode, så opplys om dette. Da har du gjort det du skal.

Anonymkode: f1460...023

AnonymBruker
Skrevet

Du vil få sosialhjelp for en kort periode nå i påvente av engangsstønad. Du vil bli pålagt å søke engangsstønad så snart det er åpning for det i loven. Da vil du få sosialhjelp til den datoen du får utbetalt engangsstønaden. Deretter vil de trekke fra litt av stønaden som skal gå til utstyr, resten vil regnes som livsopphold til deg og barnet så lenge stønaden er ment å vare etter sosialhjelpsnormen. Du vil bli pålagt å søke på bostøtte, og om far er inni bildet vil han måtte besørge livsopphold for barnet om han har evne til det, slik at du må bruke engangsstønaden på livsopphold til deg selv. Du vil også måtte melde deg som arbeidsledig og starte i jobb tidligere enn en vanlig permisjon for lønnsmottakere, fordi du skal utnytte alle reelle muligheter for selvforsørgelse før du kan få sosialhjelp. 

Anonymkode: f6907...fd7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du vil få sosialhjelp for en kort periode nå i påvente av engangsstønad. Du vil bli pålagt å søke engangsstønad så snart det er åpning for det i loven. Da vil du få sosialhjelp til den datoen du får utbetalt engangsstønaden. Deretter vil de trekke fra litt av stønaden som skal gå til utstyr, resten vil regnes som livsopphold til deg og barnet så lenge stønaden er ment å vare etter sosialhjelpsnormen. Du vil bli pålagt å søke på bostøtte, og om far er inni bildet vil han måtte besørge livsopphold for barnet om han har evne til det, slik at du må bruke engangsstønaden på livsopphold til deg selv. Du vil også måtte melde deg som arbeidsledig og starte i jobb tidligere enn en vanlig permisjon for lønnsmottakere, fordi du skal utnytte alle reelle muligheter for selvforsørgelse før du kan få sosialhjelp. 

Anonymkode: f6907...fd7

Dette 👆🏻 hilsen saksbehandler i sosialtjenesten. Eneste vi gjør anderledes er at vi ikke krever at vedkommende går tidligere ut i permisjon, det handler om individuell vurdering og et krav om tidlig ut i jobb kan være uforholdsmessig byrdefult for både mor og barn. 

Anonymkode: ca741...f77

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (10 timer siden):

Hvorfor svarer ikke folk på hva ts spør om, istedenfor å komme ufyselige og stygge kommentarer?

Ja da, det er godt mulig det er deres mening, men det går ann å holde kjeft om man ikke skal svare på ts sitt spørsmål. Det er også noe som heter hold kjeft hvis du ikke har noe godt å komme med.

Ts  har da virkelig fått svar på det hun lurer på. 

Anonymkode: f4187...793

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette 👆🏻 hilsen saksbehandler i sosialtjenesten. Eneste vi gjør anderledes er at vi ikke krever at vedkommende går tidligere ut i permisjon, det handler om individuell vurdering og et krav om tidlig ut i jobb kan være uforholdsmessig byrdefult for både mor og barn. 

Herlighet ser at jeg skrev feil. Vi krever ikke at de går tidligere ut i ARBEID 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...