Gå til innhold

Mødre med guttebarn -

Cornix

Anbefalte innlegg

Ser at innlegget har kommet under feil kategori - da det skulle ligge under barn og familie. 

I løpet av de siste årene har guttemødre strømmet til SoMe - spesielt TikTok, for å dele sin kjærlighet til sønnen/sine sønner. Disse kvinnene er sykelig opptatt av å uttrykke hvor herlig det er å være guttemamma. Der de stolt forteller at de skulle ønske de kunne giftet seg med barnet, og at de gruer seg til den dagen han flyr fra redet og skaper sitt eget liv. Det aller verste for disse mødrene - er tanken på at en annen kvinne skal komme inn i livet og "stjele" han. Disse mødrene sitter foran kamera og gråter for noe de anser som et enormt tap langt frem i tid. De lager "morsomme" videoer hvor budskapet er at de favoriserer sønnen ovenfor datter. Der deres egne barn stiller som "skuespillere".

Hva er psykologien bak en slik sykelig tilknytning? Er det ren narsissisme - hvor de tenker de "eier" sønnen fordi de har skapt dem? Eller handler det om et dårlig forhold til menn - hvor de tenker de har sin helt egen gutt som alltid vil være "deres"? Det er noe emosjonelt incestuøst over det hele, og jeg personlig synes det er både urovekkende og ekkelt. Hva med døtre som opplever at mamma favoriserer broren/brødrene? Hvilken følger har det for en datter som alltid har følt seg tilsidesatt, ignorert og mindre "verdt"? 

Endret av Cornix
Notat om at innlegget ligger i feil kategori.
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enmeshment 

Anonymkode: 1b9e6...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mother-son enmeshment is a type of relationship dynamic where boundaries between the mother and son become blurred, leading to an overly close emotional connection that can hinder the son's independence and development.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt aldri sett. Hvor finner du dette?

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mother-son enmeshment is a type of relationship dynamic where boundaries between the mother and son become blurred, leading to an overly close emotional connection that can hinder the son's independence and development.

Det høres jo helt sykt ut. 

Emosjonelt incestuøs, som TS skriver det. 

Håper bare ikke dette er noe som blir en "trend"... 

Anonymkode: 39cf6...b85

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette har bestandig eksistert til en viss grad. Jeg anbefaler heller å holde deg unna tik tok og ditto, og gå deg en tur i skogen. Det er tydeligvis ikke bra for hodet ditt. 

Anonymkode: af32e...6cd

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har lagt merke til det samme. Og det har eksistert lenge. Hvorfor tror du det finnes så mange ubrukelige mannfolk med null boevne? Min mann forventet at jeg gjorde ALT i huset da vi ble sammen. Han skjønte ikke hvorfor jeg klagde, fordi "mamma klager aldri til pappa". Hallo i luken. Jeg sa til og med ifra til hans mor hvordan han oppførte seg. "Det er nok min feil. Jeg har dullet for mye med han". No shit. Mamma kom alltid først, før alt og alle andre. Nå har vi vært sammen i 7 år, han gjør nøyaktig like mye som meg hjemme, og det er vår familie som nå kommer først. Han måtte rett og slett avvennes å være mammadalt. Hans bror er like dårlig på å rydde og vaske som mannen min var, mens deres søstre har alt på stell. Så her har det vært forskjellsoppdragelse.

Anonymkode: 92679...a14

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har to sønner og er helt enig i at slik atferd er frastøtende og incestuøs. Har ikke inntrykk av at dette er et vanlig fenomen, kjenner svært mange guttemødre gjennnom barna og ikke møtt noen som er i nærheten. Sønnene mine er tenåringer nå, og har etablert gode kjæresteforhold av lengre varighet begge to. Jeg har utelukkende vært glad på deres vegne for dette, å føle på «sjalusi» i en slik sammenheng er meg helt fjernt. 

Anonymkode: 64507...336

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke sett sånt, men er ikke i tvil om at det finnes. Og det er nok heller ikke noe nytt, det har bare blitt mer synlig som alt annet i dag. Er selv mor til 3 gutter, og jeg er uendelig glad i de og stolt av de. Og jeg har et nært og godt forhold til de. Men noe av det som gjør meg mest stolt er det å se de bli selvstendige mennesker som tar ansvar og gjør egne valg, og lever egne liv. En har flyttet ut, og de 2 andre er også ute innen få år. Jeg gleder meg faktisk litt til det kommer kjærester inn, men håper selvfølgelig at det er noen fine og hyggelige mennesker  de finner, noen jeg  kan få en god relasjon med også.🙂

Anonymkode: 91338...16c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke sett sånt, men er ikke i tvil om at det finnes. Og det er nok heller ikke noe nytt, det har bare blitt mer synlig som alt annet i dag. Er selv mor til 3 gutter, og jeg er uendelig glad i de og stolt av de. Og jeg har et nært og godt forhold til de. Men noe av det som gjør meg mest stolt er det å se de bli selvstendige mennesker som tar ansvar og gjør egne valg, og lever egne liv. En har flyttet ut, og de 2 andre er også ute innen få år. Jeg gleder meg faktisk litt til det kommer kjærester inn, men håper selvfølgelig at det er noen fine og hyggelige mennesker  de finner, noen jeg  kan få en god relasjon med også.🙂

Må legge til en ting, han som har flyttet ut bor i kollektiv, og klager stadig over sine samboere ang rydding og vasking, at de er dårlige på det. Så jeg tolker det som at jeg har gjort noe riktig her😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett dette IRL.. Kompisen til sønnen min har en slik mamma. Da guttene gikk på ungdomsskolen og begynte å få seg kjærester, gråt hun over at han hadde fått seg kjæreste.... Jeg syns det var kjempestas at sønnen min hadde fått seg kjæreste og tok i mot henne med åpne armer (hun ble raskt en del av familien), mens kompisen ikke kunne ha med seg kjæresten hjem for moren hans gråt og sa ting som at hun ikke ville miste han og at kjæresten stjal han osv. Altså, det må jo være en sykdom!!

Anonymkode: 76540...9c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker mest vanlig enkelte steder i Asia, bl.a. India, hvor svigermødre ofte er problematiske.

Anonymkode: 916fa...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett dette IRL.. Kompisen til sønnen min har en slik mamma. Da guttene gikk på ungdomsskolen og begynte å få seg kjærester, gråt hun over at han hadde fått seg kjæreste.... Jeg syns det var kjempestas at sønnen min hadde fått seg kjæreste og tok i mot henne med åpne armer (hun ble raskt en del av familien), mens kompisen ikke kunne ha med seg kjæresten hjem for moren hans gråt og sa ting som at hun ikke ville miste han og at kjæresten stjal han osv. Altså, det må jo være en sykdom!!

Anonymkode: 76540...9c5

Herregud, stakkars gutt. Og, stakkars svigerdatter! Det er jo sjukt!

Anonymkode: 92679...a14

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er et vanlig fenomen, som forekommer i ulike grader. Vokste selv opp der jeg var i en slags allianse med pappa, mens broren min var mammagutt, uten at jeg vil si at det var noe unaturlig eller incestuøst med dette.

Dette har jeg lest om, og det har en evolusjonsbiologisk forklaring. 
Den gikk sånn ca: 

Vi er programmert til å spre arvematerialet vårt videre. En datter kan få et visst antall barn gjennom livet. Men en sønn? The sky is the limit…

Dette er selvfølgelig helt ubevisst, og ikke noe vi tenker over. Men greit å være bevisst på fenomenet.

Anonymkode: 92fce...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke sett akkurat dette, men tviler ikke på at det finnes. 

Jeg så noe lignende for far-datter, der faren "spøkte" med at ingen gutter skulle nærme seg datteren hans, hun var "daddys princess" og du kunne bare våge å spørre henne ut på date liksom, da skulle faren gjøre ditt og datt. Kamuflert som humor, men det var alvor mellom linjene. 

Anonymkode: e0643...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er vel ikke et nytt fenomen, og jeg er enig i at det er incestuøst (aldri hørt det ordet før, men jammen så passende det var). 

Men, er det egentlig veldig annerledes enn fedre overfor døtre? Med ulikt hendelsesforløp. Fedre som på død og liv ikke vil datter skal møte gutter, date, ha sex, drikke alkohol, gå i korte kjoler/skjørt/shorts osv. Man kaller dette beskyttelsesinstinkt/overbeskyttelse, men... 

Anonymkode: 43041...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Cornix skrev (På 22.1.2025 den 10.43):

Ser at innlegget har kommet under feil kategori - da det skulle ligge under barn og familie. 

I løpet av de siste årene har guttemødre strømmet til SoMe - spesielt TikTok, for å dele sin kjærlighet til sønnen/sine sønner. Disse kvinnene er sykelig opptatt av å uttrykke hvor herlig det er å være guttemamma. Der de stolt forteller at de skulle ønske de kunne giftet seg med barnet, og at de gruer seg til den dagen han flyr fra redet og skaper sitt eget liv. Det aller verste for disse mødrene - er tanken på at en annen kvinne skal komme inn i livet og "stjele" han. Disse mødrene sitter foran kamera og gråter for noe de anser som et enormt tap langt frem i tid. De lager "morsomme" videoer hvor budskapet er at de favoriserer sønnen ovenfor datter. Der deres egne barn stiller som "skuespillere".

Hva er psykologien bak en slik sykelig tilknytning? Er det ren narsissisme - hvor de tenker de "eier" sønnen fordi de har skapt dem? Eller handler det om et dårlig forhold til menn - hvor de tenker de har sin helt egen gutt som alltid vil være "deres"? Det er noe emosjonelt incestuøst over det hele, og jeg personlig synes det er både urovekkende og ekkelt. Hva med døtre som opplever at mamma favoriserer broren/brødrene? Hvilken følger har det for en datter som alltid har følt seg tilsidesatt, ignorert og mindre "verdt"? 

Helt klart sykelig....

Anonymkode: 30da5...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det en some-GREIE? Altså, jeg vet jo at det hender litt sånn her og der. Du veit, når mødre tror at det beste man kan gjøre for sin sønn er å ikke gi dem ansvar og tror at kjærlighet er å etterkomme alle ønsker og nykker. Eller de gjør det fordi de ikke takler at ens egen sønn har det ubehagelig. Eller de gjør det fordi har en holdning om at gutter er gutter og hjelpeløse på ulike livsområder og at oppdragelse liksom ikke har påvirkning på dem. Men det har vel aldri noensinne vært regnet som positivt?

Anonymkode: ed109...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sett akkurat dette, men tviler ikke på at det finnes. 

Jeg så noe lignende for far-datter, der faren "spøkte" med at ingen gutter skulle nærme seg datteren hans, hun var "daddys princess" og du kunne bare våge å spørre henne ut på date liksom, da skulle faren gjøre ditt og datt. Kamuflert som humor, men det var alvor mellom linjene. 

Anonymkode: e0643...30b

Sett det samme, også der hvor far kler seg ut som datteren for å «vise» hvor «utfordrende og dumt» hun er kledd. Bare kvalmende. 🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fedre med døtre blir overbeskyttende og mødre med sønner duller, dette er jo helt vanlig.  Nå satte jeg det selvfølgelig på spissen, sier ikke at det er sånn alle gjør det. Men uvanlig er det ikke. 

Jeg har aldri sett eller hørt det ts forklarer, det er jo ekstremt. 

Jeg har to sønner og jeg innrømmer at jeg duller mye mer med dem enn faren deres gjør. Han krever mye mer av dem. Jeg er ganske sikker på at han ikke hadde vært sånn mot en datter. Jeg krever at de rydder og gjør oppgavene de har i huset og gjør generelt det beste de kan på skolen, men jeg kan se mer gjennom fingrene på ting. Det betyr ikke at de ikke vet hvordan de oppfører seg. Han ene har kjæreste, noe jeg er veldig glad for. Håper sistemann også får seg det snart.  Jeg kjører og henter om været er dårlig og gir litt ekstra penger om de har behov for det. Det gjør ikke faren. 

Jeg tror ikke jeg hadde behandlet en datter noe strengere. Barna mine er det viktigste for meg og jeg duller gjerne med dem. Men det er en balansegang her da. De lærer også at alt ikke kommer gratis. 

Anonymkode: b8ec8...12f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...