Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva lå blodtrykket deres på og hva fikk dere av tiltak som medisiner, sykmelding osv?

Anonymkode: 5d526...aec

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter til vanlig med lavt blodtrykk men startet på albyl e fra innsett ( eggdonasjon) uke 31 begynte jeg å få høyt blodtrykk,  144/90, ble lagt inn uke 33 og han kom i uke 36 da blodtrykket var da på 190/90. Jeg fikk svangerskapsforgiftning 

Anonymkode: 0a2b2...423

AnonymBruker
Skrevet

Rundt uke 30 ble det 140/95 så da ble jeg fulgt opp ukentlig med blodtrykk og urinprøve, og når undertrykket ble over 100 i uke 33 fikk jeg trandate. Fikk også proteiner i urinen i slutten av uke 33. Utviklet dessverre svangerskapsforgiftning og hadde hypertensiv krise før baby ble tatt med hastesnitt. På det meste brukte jeg fast 600 mg trandate i døgnet, og så brukte jeg er par tbl med 10 mg nifedipin og 200-300 mg ekstra trandate som behovsmedisin, og da lå jeg likevel på rundt 150/100 hele tiden. På det høyeste var blodtrykket 186/145. 

Jeg var allerede på svangerskapspenger grunnet veldig mye kynnere. 

Anonymkode: e123b...0f3

AnonymBruker
Skrevet

Blodtrykket steg over grensen på 140/90 i uke 25. Ble 100% sykemeldt, og hyppige kontroller. Etter et par kontroller til med blodtrykk over grensa ble jeg satt på nifedipin 30 mg. Ny runde med hyppige kontroller, og etter et par uker ble det økt til 30 mg x 2. Noen uker senere økte det igjen, så da fikk jeg i tillegg trandate 100 mg, før jeg noen uker senere måtte øke til 100 mg x 2. Har hatt vekstkontroller hver 2-4 uke, lillemor vokser heldigvis fint. Stort sett 1+ på protein, ingen andre symptomer på svangerskapsforgiftning. Hadde mild til moderat svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, da var det vekst avvik på fosteret. Opplever at de er veldig nøye med oppfølgingen. 

Anonymkode: 1f6c4...956

AnonymBruker
Skrevet

Gikk til jevnlige kontroller (en gang i uka) da undertrykket bikket 85. Gikk slik i 4 uker ca før det føyk i taket. Ble innlagt og måtte starte på medisiner når trykket var 210/98.

gikk på medisiner ca 4 dager før de ikke fikk det tilstrekkelig ned med medisiner, kg jeg fikk organsvikt. Baby ble født uke 34+2. 

Anonymkode: 34610...c0f

Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk i siste svangerskap. Litt usikker på hva det lå på, men tror det var rundt 140/90. Jeg fikk Trandate og det var nok. Jeg hadde allerede tett oppfølging (kontroll på sykehuset hver eller annenhver uke) pga kronisk sykdom så de fulgte godt med. Ellers helt normalt svangerskap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...