Gå til innhold

Er det normalt å forvente at en enslig person skal ha råd til å kjøpe bolig i sentrum av hovedstaden vår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klart en singel sykepleier kan kjøpe seg bolig i Oslo, men ikke som nyutdannet. Man må spare opp egenkapital, og kjøpe seg oppover. Akkurat som alle andre.

Så et intervju med en sykepleier på 23 år som hadde jobbet i 1-2 år som klaget. Altså… hvordan kan man forvente at man skal eie bolig i Oslo alene når man er så ung, og akkurat har begynt å jobbe? 

Anonymkode: d0d18...730

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er jo positivt at mange flytter tilbake til sine hjemsteder rett etter studiene da!

Anonymkode: 96997...6a1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, du spør dumt. Alle vet at det ikke er noe som heter Ulevold. Dysleksi eller ei. Vi bor i et lite land og det er helt normalt å vite navnet på det største sykehuset i landet vårt. Det er faktisk mulig og ganske så enkelt å sjekke hvordan landets største sykehus skrives dersom man er usikker…, hvis man vil bli tatt på alvor i en diskusjon vel og merke. 

Anonymkode: 61f4c...9f7

Jeg er usiker på alle ord jeg skriver, det tar meg lang tid om jeg skall sjekke de alle samen. Jeg vet forøvrig hva sykehuset heter, det er stavingen jeg sliter med. Så det at jeg vet navne, svarer ikke på hvordan sykehusets størelse skulle påvirke mine staveferdigheter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg synes ikke man kan forvente å kjøpe seg egen bolig i hovedstaden i ett av verdens rikeste land - og i hvert fall ikke alene.

Det er jo også et signal at prisene på noen deler av byen har stått ganske stille, som på Stovner og Kalbakken. Det handler like mye om hvor i byen folk vil bo.

Anonymkode: ea1ab...f94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hade politikerne gjort det lettere for utbyggere så hadde alle hatt råd til bolig i byene. Det er for mye lover og regler som stopper det. Det er for dyrt. Ikke bare burde alle skatter og avgifter fjernes, staten burde subsidiere alle som bygger bolig.

Anonymkode: 8d03d...35f

Jeg vil ha hus med hage. Det forutsetter areal. Når det gjelder areal er det alles kamp mot alle og arealet nært bysentra er stort sett i bruk. Noen skalker kan frigjøres her og der, noe industri kan flyttes ut, men stort sett må man betale mer enn alle andre for å få 1000kvm med luft og lys rundt seg.

Bedre kapasitet på vei og bane ville rett nok øke radiusen med akseptabel reisetid, men det later til å være politisk uakseptabelt med bedre veikapasitet og praktisk vanskelig å øke kapasitet/hastighet/hyppighet/pålitelighet på bane (<30min fra f.eks Fredrikstad til Oslo S med avgang hver 15 minutt ville ha vært flott og danket ut mange bydeler i Oslo for meg mtp reisetid og kvaliteter).

Anonymkode: 82e18...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så at det var snakk om bare 2% av boligene i Oslo en vanlig sykepleier har råd til, men 2% i Oslo er jo ganske mye. Og man trenger bare 1 leilighet. 

Anonymkode: 51cb6...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ha hus med hage. Det forutsetter areal. Når det gjelder areal er det alles kamp mot alle og arealet nært bysentra er stort sett i bruk. Noen skalker kan frigjøres her og der, noe industri kan flyttes ut, men stort sett må man betale mer enn alle andre for å få 1000kvm med luft og lys rundt seg.

Bedre kapasitet på vei og bane ville rett nok øke radiusen med akseptabel reisetid, men det later til å være politisk uakseptabelt med bedre veikapasitet og praktisk vanskelig å øke kapasitet/hastighet/hyppighet/pålitelighet på bane (<30min fra f.eks Fredrikstad til Oslo S med avgang hver 15 minutt ville ha vært flott og danket ut mange bydeler i Oslo for meg mtp reisetid og kvaliteter).

Anonymkode: 82e18...d08

Drammen er ca 30 min unna med 6 tog i timen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=300806948&ci=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så at det var snakk om bare 2% av boligene i Oslo en vanlig sykepleier har råd til, men 2% i Oslo er jo ganske mye. Og man trenger bare 1 leilighet. 

Anonymkode: 51cb6...2b4

De to prosentene skal deles på alle med en lønn på 670 000kr (?) og lavere. Da er ikke 2% veldig mye nei.

Anonymkode: 082e5...f02

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epictetus skrev (27 minutter siden):

Drammen er ca 30 min unna med 6 tog i timen.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=300806948&ci=5

Og den leiligheten har fem minutter å gå til dette.

Nytt sykehus i Drammen - Vestre Viken HF

Oslo vil i mye mindre grad enn andre steder oppleve sykepleiermangel eller mangel på lærere eller andre yrker som er middels og lavere lønn rett og slett fordi det er så attraktivt å bo der. Unge mennesker vil heller bo i kollektiv i Oslo eller kjøpe med en venn enn å flytte til distrikter eller andre byer. I hvert fall en periode.

Og når det gjelder mangel på helsearbeidere i årene som kommer så tror jeg at det kan bli aktuelt å gjøre store endringer. kanskje lønnsmessig, og kanskje med innføring av en slags samfunnstjeneste for de som ikke drar i militæret hvor man innfører et år med arbeid på gulvet i helsevesenet. Arbeid som kan utføres med kort opplæring men som fortsatt er forsvarlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...