AnonymBruker Skrevet 22. januar #41 Del Skrevet 22. januar Problemet er at det ikke finnes store prosjekter for langtidsleie. Så alle må eie, eller leve i en usikker kjellerleilighet med overpriset leie. Oslo sentrum er det ikke noen menneskerett å bo i. Det finnes bare ett visst antal leiligheter. Tilbudet er lavere enn etterspørsel. Jeg bor i groruddalen og har lagt merke til att nå flytter flere etnisk norske hit. Anonymkode: 8df9c...666 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #42 Del Skrevet 22. januar Knirke skrev (1 time siden): Sykepleiere får jo jobb overalt, hvorfor i svarte skal alle bo i Oslo? Jeg vil si at det er en fordel for Oslo at de også har sykepleiere. Problemet er at det er for få boliger i Oslo. Det er for få påbegynte prosjekter, og det tar jo åresvis (og massse penger) bare for å komme i gang med et prosjekt. Anonymkode: 6bc29...f75 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #43 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg vil si at det er en fordel for Oslo at de også har sykepleiere. Problemet er at det er for få boliger i Oslo. Det er for få påbegynte prosjekter, og det tar jo åresvis (og massse penger) bare for å komme i gang med et prosjekt. Anonymkode: 6bc29...f75 Selvsagt er det det. Og det er det samme i resten av landet. Og de som virkelig sliter med rekrutering av helsepersonell er helt andre deler av Norge. Oslo har fordelen av å ha mange nyutdannede, mange som gjerne bor noen år i kollektiv, mange som deler leilighet osv Fordi unge mennesker gjerne bor der de er utdannet og gjerne vil bo i en storby der ting skjer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #44 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sykepleiere tjener veldig godt?! Hva i all verden snakker du om? Det er en grunn til at det heter sykepleierindeksen og ikke advokatindeksen. Anonymkode: 61f4c...9f7 Jeg jobber på sykehus, og jo, sykepleiere tjener godt. De har like lang utdanning som barnehageansatte men tjener mye mer fordi de har muligheten til jobbe natt, overtid og på røde dager. Ingen sammenligner advokater (5års utdanning) med sykepleiere. Anonymkode: f4a10...0f8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #45 Del Skrevet 22. januar Pippi Lotta skrev (3 timer siden): Ulevold sinn traume avdeling er vistnok kritisk underbemanet, så jeg tror ikke det er helt problemfrit å rekrutere i Oslo heller. Så er jo bare sykepleier en av mange gruper som tjener lavt (eller mindre en nødvendig for å bo i Oslo), men kan være greie å ha i byen alikeveld.... Jeg tror helt klart et sammfun tjener på at all nødvendig arbeidskraft har råd til å bo i det. Ikke si at du mente Ullevål her ?!?!?! Anonymkode: f4a10...0f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellglad Skrevet 22. januar #46 Del Skrevet 22. januar Jeg anser det ikke som et stort problem at en enslig med gjennomsnittsinntekt ikke får kjøpt bolig i de mest populære områdene i landet. Dette er helt normalt i stort sett alle land, er det viktig for en å kjøpe så får en flytte til et sted med boligpriser som en greier med, også flytte til/kjøpe i Oslo når man har mulighet til det. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #47 Del Skrevet 22. januar fjellglad skrev (18 minutter siden): Jeg anser det ikke som et stort problem at en enslig med gjennomsnittsinntekt ikke får kjøpt bolig i de mest populære områdene i landet. Dette er helt normalt i stort sett alle land, er det viktig for en å kjøpe så får en flytte til et sted med boligpriser som en greier med, også flytte til/kjøpe i Oslo når man har mulighet til det. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Kan vi anerkjenne det som ett problem om andelen boliger en enslig med gjennomsnittsinntekt kan kjøpe synker på landsbasis år for år? ps: fint å se noen som skjønner det ikke handler om sykepleiere spesifikt Anonymkode: 1a9db...fb7 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #48 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan ikke forvente å kunne kjøpe bolig innenfor ring 3 i hovedstaden. Jeg klarte heller ikke å kjøpe bolig alene i Oslo med dårlig sekretærlønn på starten av 90-tallet. Men måten man må gjøre det på er vel å starte med en bitteliten leilighet mens man sparer inn på alt og legger seg opp penger. Altså ikke bruker penger på noe som helst unødvendig. Jeg tror Norge kommer til å bli likt andre land etterhvert. Dvs at det blir mer vanlig å leie bolig. Trenger ikke å se lenger enn til Danmark. Anonymkode: 183d2...635 Sorry at jeg sier det, men din stilling som sekretær er ikke akkurat samfunnskritisk - i motsetning til en sykepleier. Du klarer tydeligvis ikke se hele bildet. Eller poenget. Man er AVHENGIG av sykepleiere på jobb for at vi i det hele tatt skal ha et helsevesen. Da må det være mulig for sykepleiere å få kjøpe seg bolig, ja til og med i Oslo! Anonymkode: a9cdd...397 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #49 Del Skrevet 22. januar fjellglad skrev (23 minutter siden): Jeg anser det ikke som et stort problem at en enslig med gjennomsnittsinntekt ikke får kjøpt bolig i de mest populære områdene i landet. Dette er helt normalt i stort sett alle land, er det viktig for en å kjøpe så får en flytte til et sted med boligpriser som en greier med, også flytte til/kjøpe i Oslo når man har mulighet til det. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Så da skal vi forvente at alle enslige sykepleiere flytter ut av Oslo, eller dropper å flytte til Oslo, og så får helsevesenet i Oslo klare seg med de sykepleierne som er i et samboerskap? Jeg ler. Har du forresten hørt at det er sykepleiermangel? Anonymkode: a9cdd...397 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #50 Del Skrevet 22. januar Knirke skrev (2 timer siden): Sykepleiere får jo jobb overalt, hvorfor i svarte skal alle bo i Oslo? Hvis ingen sykepleiere bor i eller i ihvertfall rimelig reiseavstand til Oslo, må de legge ned sykehusene. Anonymkode: 63e08...d68 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #51 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan vi anerkjenne det som ett problem om andelen boliger en enslig med gjennomsnittsinntekt kan kjøpe synker på landsbasis år for år? ps: fint å se noen som skjønner det ikke handler om sykepleiere spesifikt Anonymkode: 1a9db...fb7 Tror det er mange som skjønner at det ikke handler om sykepleiere men om de med middels lønn. Som jo utfører viktige arbeidsoppgaver. Jeg har familie i Danmark som har leid bolig i alle år i regulerte boligsameier. Onkel bodde i samme leilighet fra 1978 til han døde i forfjor. Tapetet på kjøkkenet hadde rukket å bli moderne igjen😅 Jeg jobbet der en periode og i min arbeidsgruppe var det to, av fire, som leide bolig, dette var folk på 40-50 år. Tror vi her i landet må innføre bedre muligheter for langtidsleie. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #52 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg jobber på sykehus, og jo, sykepleiere tjener godt. De har like lang utdanning som barnehageansatte men tjener mye mer fordi de har muligheten til jobbe natt, overtid og på røde dager. Ingen sammenligner advokater (5års utdanning) med sykepleiere. Anonymkode: f4a10...0f8 Kjempegodt å tjene 500k! Det er skikkelig god lønn, det. Startlønna er jo på 400k et eller annet! Latterlig. Man har MULIGHETEN til å jobbe natt, overtid og røde dager, ja. Men det betyr jo ikke at det er dette som skal være normen for folk flest! Alle kan tjene godt hvis man jobber 200 %, overtid, natt og røde dager. Men det betyr jo ikke at man har en god grunnlønn! Anonymkode: a9cdd...397 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #53 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis ingen sykepleiere bor i eller i ihvertfall rimelig reiseavstand til Oslo, må de legge ned sykehusene. Anonymkode: 63e08...d68 Nettopp. Folk er så dumme at jeg blir helt matt…….. Anonymkode: a9cdd...397 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #54 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det gjør de jo ikke. De får folk til å leie, pendle, eller gifte seg rikt. Mange har ikke råd til å kjøpe crappy leilighet i Oslo, heller. Anonymkode: 63e08...d68 Når barna ikke får en lærer på skolen og man må klare seg uten sykepleier på sykehuset så skal du se at betalingsviljen kommer. Anonymkode: 82e18...d08 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #55 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så da skal vi forvente at alle enslige sykepleiere flytter ut av Oslo, eller dropper å flytte til Oslo, og så får helsevesenet i Oslo klare seg med de sykepleierne som er i et samboerskap? Jeg ler. Har du forresten hørt at det er sykepleiermangel? Anonymkode: a9cdd...397 Nei alle enslige sykepleiere skal ikke flytte ut av Oslo. De må rett og slett prioritere som oss andre. Hva er viktigst. Er det å bo sentralt og ha en spennende arbeidsplass på for eksempel Ullevål 😅 Eller vil de kanskje flytte til Sarpsborg og jobbe på sykehus der? Eller kan de tenke seg å flytte til distriktene og utføre viktig helsehjelp til de som har behov. Mange enslige vil prioritere Oslo og det er helt forståelig. Og mange vil i løpet av noen år spare seg opp penger til egenkapital eller finne en partner eller de kjøper med noen i første omgang. Noen arver. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #56 Del Skrevet 22. januar fru Alving skrev (Akkurat nå): Nei alle enslige sykepleiere skal ikke flytte ut av Oslo. De må rett og slett prioritere som oss andre. Hva er viktigst. Er det å bo sentralt og ha en spennende arbeidsplass på for eksempel Ullevål 😅 Eller vil de kanskje flytte til Sarpsborg og jobbe på sykehus der? Eller kan de tenke seg å flytte til distriktene og utføre viktig helsehjelp til de som har behov. Mange enslige vil prioritere Oslo og det er helt forståelig. Og mange vil i løpet av noen år spare seg opp penger til egenkapital eller finne en partner eller de kjøper med noen i første omgang. Noen arver. Skjønner du fremdeles ikke at det handler om at det kan bli et samfunnsproblem? Det handler ikke om hva enslige sykepleiere VIL. Det handler om hva samfunnet TRENGER. Anonymkode: a9cdd...397 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #57 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Den største byen i et lite land. Oslo er ikke noe mer spesielt enn København, som har lavere boligpriser. Anonymkode: 8fd7f...b9a København har ikke lavere boligpriser sammenlignet med inntekt. Du kan ha flaks å få tak i en andelsbolig, men det er et helt annet konsept enn eierbolig. Og tildeling av andelsboliger er ikke noen pen prosess det heller. Du må kjenne noen for å slippe til, og styret bestemmer hvem som skal få kjøpe og hva prisen kan være. Ikke stiger de i pris heller, så om formue er et argument gjelder det ikke her. Jeg tror vi må innse at Oslo er blitt en storby - flere vil dit enn det er plass til. Det er få storbyer der 23-årige nyutdannede med gjennomsnittslønn kan kjøpe seg en leilighet midt i sentrum alene - for det er mange mange flere som vil ha boligerne enn det er boliger. Noen av de som stiller først blir da de som er to eller som tjener mye eller som har spart mye. Vi har t-bane og tog som kjører deg hele veien til Eidsvoll, Drammen, Sørumsand, Nittedal og snart også Moss på 30 min. Ski og Lillestøm er 10-15 min unna. Det er faktisk ikke langt. Anonymkode: 8a4a4...403 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #58 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når barna ikke får en lærer på skolen og man må klare seg uten sykepleier på sykehuset så skal du se at betalingsviljen kommer. Anonymkode: 82e18...d08 Ja det kan hende. Det som og kan hende er at folk flytter på seg. Hvis du virkelig mener at barnet ikke får gode lærere på skolen så er det fritt frem å flytte et annet sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #59 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Folk er så dumme at jeg blir helt matt…….. Anonymkode: a9cdd...397 Jeg tror at det handler om perspektiv, ikke intelligens. Hvis man har et sosialistisk perspektiv så er det naturlig å tenke at «om sykepleiere ikke har råd til å bo i Oslo så må vi regulere ned prisene på boliger». Et mer markedsorientert syn er at «om sykepleiere ikke har råd til å bo i Oslo så er kanskje lønna for lav». Anonymkode: 82e18...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #60 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når barna ikke får en lærer på skolen og man må klare seg uten sykepleier på sykehuset så skal du se at betalingsviljen kommer. Anonymkode: 82e18...d08 Osloskolen er kjent på landsbasis for å nettopp ikke ha lærere i skolen, men stor andel ufaglærte vikarer. fru Alving skrev (1 minutt siden): Mange enslige vil prioritere Oslo og det er helt forståelig. Og mange vil i løpet av noen år spare seg opp penger til egenkapital eller finne en partner eller de kjøper med noen i første omgang. Noen arver. Så Oslo skal bare ha gifte, middelaldrende sykepleiere? Anonymkode: 63e08...d68 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå