AnonymBruker Skrevet 26. januar #241 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det sosial dumping? Utleiere er ikke glad i å kaste gode penger etter dårlige. Nå selger mange av dem unna leiligheter fordi det ikke er lønnsomhet i utleie. Anonymkode: 82e18...d08 Det er noen som har bomma på sekundær utleiebolig med dagens rente som selger unna ja. De store selger ikke unna, de kjøper opp. selvfølgelig er det sosial dumping og tvinge vanlige arbeidsfolk til og leie dyrt av pengetellere heller enn og la dem kjøpe selv. Det var jo kjernen i den sosiale politikken vi hadde fram til 1980. « arbeidsfolk skal ikke stå med lua i hånda « Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #242 Del Skrevet 26. januar Rucula skrev (2 minutter siden): Ingen sier det men det er kanskje bortskjemthet å ønske å eie midt i smørøyet av hovedstaden. Man sammenligner gjerne med det man vokste opp med. Så man har en lite bortskjemt generasjon som sammenligner seg med en bortskjemt generasjon og har kanskje tenkt at og ønske det samme som foreldrene deres tok som en selvfølge på deres alder var innafor. Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #243 Del Skrevet 26. januar Noe av problemet er jo at det er for mye penger blant majoriteten. Det driver prisene opp. Det er foreldre som sitter på nedbetalte hus og kanskje nedbetalt hytte, de kan låne og hjelpe barn/barenebarn. Og mange ute i distriktene, særlig der det er mye oljeindustri og tilhørende herligheter, har etter hvet også ganske mye penger. Bare på det lille stedet jeg kommer fra, ute havgapet på Mørekysten, var faktisk annenhver besøkende tilfeldig innom barndomshjemmet folk som står oppført med formuer på over 10 mill... dette er penger som brukes blant annet til sekundærboliger i byene og/eller som "studentboliger" til barn og barnebarn. Det er klart enslige vanlige mennesker i pressområdene blir ekstra presset ut når de verken kan dele utgiftene med noen eller få penger fra foreldrebanken-besteforeldrebanken. I Oslo er det nå 2 av 3 som får hjelp. https://www.nrk.no/stor-oslo/2-av-3-unge-boligkjopere-i-oslo-far-foreldrehjelp-1.16828439 Ingen enslige kolleger jeg kjenner i Oslo har klart å kjøpe bolig på egenhånd. Til og med par må gjerne ut av Oslo om de ikke får hjelp. Anonymkode: 0983c...e3f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #244 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor skal studenter bo i Oslo egentlig? Anonymkode: dda4f...d9d Hvorfor? Fordi jeg studerer her, jobber her, har familie her og fordi ungen min har barnehageplass her. Mannen min jobber også i Oslo btw. Anonymkode: 43ef9...6cd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #245 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Man sammenligner gjerne med det man vokste opp med. Så man har en lite bortskjemt generasjon som sammenligner seg med en bortskjemt generasjon og har kanskje tenkt at og ønske det samme som foreldrene deres tok som en selvfølge på deres alder var innafor. Anonymkode: 5a7fc...f02 Ting har endret seg på mange vis. Når jeg vokste opp var det bare å sette bilen utenfor butikken/skolen eller hvor som helst, nå er sentrum bilfritt alle parkeringsplasser er regulert bort og det er en dødsynd å ha på motoren om du står stille. Og jeg savner det jeg vokste opp med men må innse at samfunnet har endret seg. Det vi kan gjøre for å stoppe den galopperende boligprisveksten er å ikke sponse barna med leiligheter, sånn at de som har foreldrebanken i ryggen får en fordel. men det ønsker ikke folk for de står egen barn nær. Anonymkode: 31766...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lur Venn Skrevet 26. januar #246 Del Skrevet 26. januar Nei Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 26. januar #247 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Studenter og innvandrere er en del av samfunnet. Du omtaler de som om de ikke er det. Hva med at vi heller sier at det er dyrt i Oslo fordi det bor bortskjemte sosser med sosiopati der, som hele tiden klager på folk som er trygdede, som heller tiden skylder på innvandrere, og som hele tiden skylder på studenter? Anonymkode: da3ec...e15 De er absolutt en del av samfunnet, men trenger de å bo der det er dyrest? Resten av innlegget ditt velger jeg å overse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #248 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er noen som har bomma på sekundær utleiebolig med dagens rente som selger unna ja. De store selger ikke unna, de kjøper opp. Anonymkode: 5a7fc...f02 https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/01/25/investorer-selger-unna-leiligheter-lonner-seg-ikke-a-drive-utleie/ https://www.aftenposten.no/okonomi/i/yE5G6g/utleieboliger-selges-frykter-svake-samfunnsgrupper-presses-ut-av-oslo Sitat selvfølgelig er det sosial dumping og tvinge vanlige arbeidsfolk til og leie dyrt av pengetellere heller enn og la dem kjøpe selv. Det var jo kjernen i den sosiale politikken vi hadde fram til 1980. « arbeidsfolk skal ikke stå med lua i hånda « Er det sosial dumping å tvinge vanlige arbeidsfolk til å låne penger i banken for å kunne bo? For meg ser det ut som om du farer med tullprat. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #249 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2024/01/25/investorer-selger-unna-leiligheter-lonner-seg-ikke-a-drive-utleie/ https://www.aftenposten.no/okonomi/i/yE5G6g/utleieboliger-selges-frykter-svake-samfunnsgrupper-presses-ut-av-oslo Er det sosial dumping å tvinge vanlige arbeidsfolk til å låne penger i banken for å kunne bo? For meg ser det ut som om du farer med tullprat. Anonymkode: 82e18...d08 Og tvinge hadde ikke vært greit. Sånn har det aldri vært og aldri vært foreslått heller. Og ikke la arbeidsfolk som vil kjøpe bolig få høyt nok lån til det, så de må leie og betale utleiers lån isteden er selvsagt sosialdumping. Klasse skille økes år for år, det samme gjør folk som regnes som fattige. Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #250 Del Skrevet 26. januar takinova skrev (På 22.1.2025 den 9.37): Her ser vi et eksempel på hvordan politikerne og andre har klart å få folk til å tro at det skal være galt å mene at en enslig i vanlig jobb skal kunne eie bolig i en liten europeisk by. Det er snakk om hovedstaden. Det er ikke mange enslige som har råd til det. Anonymkode: fb44f...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #251 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 13.45): Sorry at jeg sier det, men din stilling som sekretær er ikke akkurat samfunnskritisk - i motsetning til en sykepleier. Du klarer tydeligvis ikke se hele bildet. Eller poenget. Man er AVHENGIG av sykepleiere på jobb for at vi i det hele tatt skal ha et helsevesen. Da må det være mulig for sykepleiere å få kjøpe seg bolig, ja til og med i Oslo! Anonymkode: a9cdd...397 Men, det er helt vanlig å pendle til jobb. Mange som jobber i Oslo har en times reiseveg. Om de kommer fra den ene eller andre siden av Oslo. Selv bor jeg et helt annet sted men har likevel nesten en times reiseveg. Det har de fleste på jobben og de fleste jeg kjenner ellers. Anonymkode: fb44f...839 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #252 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ser ingen grunn til at ikke-akutte offentlige tjenester på død og liv må lokaliseres i Oslo sentrum. Når i tillegg de ansatte klager over at det er for dyrt å bo i nærheten så må det da gi god mening å putte gikt-behandling et par togstopp ut av bykjernen. Hvilket fylke som eier arealet burde være irrelevant. Anonymkode: 82e18...d08 Så offentlige tjenester som betjener folk i Oslo skal ikke en gang ligge i samme fylke? Eller mente du at de skal ligge andre steder enn sentrum +Oslo Vest? Anonymkode: 63e08...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #253 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men, det er helt vanlig å pendle til jobb. Mange som jobber i Oslo har en times reiseveg. Om de kommer fra den ene eller andre siden av Oslo. Selv bor jeg et helt annet sted men har likevel nesten en times reiseveg. Det har de fleste på jobben og de fleste jeg kjenner ellers. Anonymkode: fb44f...839 Ha, men bor man utenfor fylket blir det fort mer enn en times reisevei. Anonymkode: 63e08...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #254 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (På 24.1.2025 den 20.44): Merkelig. Hvor var moren din i 1995, da man enkelt kunne få kjøpt en 1-roms sentralt i Oslo for 100.000, noe som tilsvarte under en årsinntekt ...? Anonymkode: 3ba64...503 Denne var morsom 😅 Anonymkode: fb44f...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #255 Del Skrevet 26. januar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ha, men bor man utenfor fylket blir det fort mer enn en times reisevei. Anonymkode: 63e08...d68 Tullball. Du har utallige steder i Østfold, Vestfold, Akershus, Buskerud osv under en time unna. Anonymkode: fb44f...839 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar #256 Del Skrevet 26. januar fru Alving skrev (På 22.1.2025 den 9.33): Jeg synes og at dette er udramatisk. Vi er så bortskjemte i dette landet at det er skammelig. Ingen sykepleiere uten solid arv ville ha råd til å kjøpe seg leilighet i London eller Stockholm eller Paris. Da er det å leie, bo i kollektiv, kjøpe sammen med noen eller flytte ut av sentrum. Men er det ikke positivt at dette har vært mulig i Norge frem til nå? Lavere boligpriser i Norge -både i by og på land - er DEN mest effektive måten nordmenn kan flest kan få bedre økonomi på. Ja, alle bortsett fra dessertgenerasjonen, da! Anonymkode: b0329...ff6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #257 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så offentlige tjenester som betjener folk i Oslo skal ikke en gang ligge i samme fylke? Eller mente du at de skal ligge andre steder enn sentrum +Oslo Vest? Anonymkode: 63e08...d68 Tjenester man benytter seg av ukentlig eller akutt bør ligge nært brukeren. Tjenester man benyttet seg av sporadisk kan gjerne ligge langt unna. Sykehuset i Tromsø betjener brukere fra 3 fylker. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #258 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og tvinge hadde ikke vært greit. Sånn har det aldri vært og aldri vært foreslått heller. Anonymkode: 5a7fc...f02 Ingen tvinger deg til å ta opp lån for å kjøpe bolig og ingen tvinger deg tjl å leie bolig. Ser du likheten? Sitat Og ikke la arbeidsfolk som vil kjøpe bolig få høyt nok lån til det, så de må leie og betale utleiers lån isteden er selvsagt sosialdumping. Klasse skille økes år for år, det samme gjør folk som regnes som fattige. «Sosial dumping er et begrep som i dagens Norge knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere.» https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sosial_dumping Det du beskriver er selvsagt ikke sosial dumping. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar #259 Del Skrevet 27. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men er det ikke positivt at dette har vært mulig i Norge frem til nå? Lavere boligpriser i Norge -både i by og på land - er DEN mest effektive måten nordmenn kan flest kan få bedre økonomi på. Ja, alle bortsett fra dessertgenerasjonen, da! Anonymkode: b0329...ff6 Høy velstand og import av billig arbeidskraft gjør at «alle» kan få råd til å eie egen bolig. Det er ikke nødvendigvis mulig om alle skal bo i storby, for da konkurrerer vi mot hverandre om det samme arealet. Anonymkode: 82e18...d08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet mandag kl 11:20 #260 Del Skrevet mandag kl 11:20 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men er det ikke positivt at dette har vært mulig i Norge frem til nå? Lavere boligpriser i Norge -både i by og på land - er DEN mest effektive måten nordmenn kan flest kan få bedre økonomi på. Ja, alle bortsett fra dessertgenerasjonen, da! Anonymkode: b0329...ff6 Og så er spørsmålet hvor mye bedre økonomi vi egentlig får når vi selger stadig dyrere boliger til hverandre. Men ja jeg er enig i at det er mye positivt ved å eie egen bolig. Sikkerhet, forutsigbarhet, stabilitet og videreføring av egen formue til neste generasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå