AnonymBruker Skrevet 24. januar #201 Del Skrevet 24. januar Hvemvil bo i Oslo sentrum?? Æsj....bare dritt, støy og narko.....og tenk på russebiler i Mai...grøss Anonymkode: 51cc3...50b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #202 Del Skrevet 24. januar Vaffelhunden skrev (5 minutter siden): Disse må ha et sted å bo, som betales av det offentlige. Da må en leiebolig skaffes til veie, enten ved at det offentlige anskaffer selv, eller ved at private kjøper og leier ut. Hvis det hadde bodd 150 000 færre mennesker i Oslo, så ville etterspøselen etter leiligheten vært lavere, og prisene sådan. All etterspørsel bidrar til økte priser, men sosialhjelpsmottakere og tullestudenter burde ikke bo i Oslo; i motsetning til folk som jobber der. Hvorfor repeterer du usympatiske møkkautsagn? Tror du det er kult? Hvis det bor for mange i Oslo, er menneskers med ressurser alltids velkomne til distriktene, der de mangler masse arbeidskraft også. Anonymkode: 68fc3...529 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #203 Del Skrevet 24. januar Og ja. Artikkelen er helt udramatisk. Ser at det visstnok er en lidelse å bo lenger unna jobb, but guess what, du kan LEIE nærmere og spare opp. Bortskjemte nordmenn. Men er jeg fornøyd med at boligmarkedet er privatisert? Nei, selvfølgelig ikke. Det blir de ressurssterkes marked, og store ulikheter på de ulike stedene, noe som ikke er bra. De rike her og de ressurssvake der. Er uansett ikke positivt. Anonymkode: 68fc3...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 24. januar #204 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor repeterer du usympatiske møkkautsagn? Tror du det er kult? Hvis det bor for mange i Oslo, er menneskers med ressurser alltids velkomne til distriktene, der de mangler masse arbeidskraft også. Anonymkode: 68fc3...529 Hvorfor skal samfunnet legge til rette for at sosialhjelpsmottakere (mye innvandrere) og studenter som vil studere rare fag, skal flytte til Oslo, når disse heller kunne blitt værende i distriktene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #205 Del Skrevet 24. januar Vaffelhunden skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal samfunnet legge til rette for at sosialhjelpsmottakere (mye innvandrere) og studenter som vil studere rare fag, skal flytte til Oslo, når disse heller kunne blitt værende i distriktene? Start din egen forbaska tråd om sosialhjelpsmottakere, innvandrere og det du garantert mener er fag ofte mennesker som stemmer til venstre studerer og rull ut den åpenbare forakten din mot disse og likegydligheten overfor distrikter i den i stedet. Anonymkode: 68fc3...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #206 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 12.39): Problemet er at det ikke finnes store prosjekter for langtidsleie. Så alle må eie, eller leve i en usikker kjellerleilighet med overpriset leie. Oslo sentrum er det ikke noen menneskerett å bo i. Det finnes bare ett visst antal leiligheter. Tilbudet er lavere enn etterspørsel. Jeg bor i groruddalen og har lagt merke til att nå flytter flere etnisk norske hit. Anonymkode: 8df9c...666 Ikke bare flere. Veldig mange. Spør du meg er ikke etnisitet noen målestokk på noe som helst, men til mitt område flytter det nå mange med høy utdannelse og god lønn. Anonymkode: 85121...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #207 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvemvil bo i Oslo sentrum?? Æsj....bare dritt, støy og narko.....og tenk på russebiler i Mai...grøss Anonymkode: 51cc3...50b Tja, jeg kjenner mange. De er en ganske sammensatt gruppe, men de fleste av dem er ressurssterke og gode i rettskriving. Anonymkode: 85121...b6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 24. januar #208 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Start din egen forbaska tråd om sosialhjelpsmottakere, innvandrere og det du garantert mener er fag ofte mennesker som stemmer til venstre studerer og rull ut den åpenbare forakten din mot disse og likegydligheten overfor distrikter i den i stedet. Anonymkode: 68fc3...529 Jeg påpekte to grunner til høye boligpriser/leiepriser i Oslo. At du følte behov for å diskutere dette videre får du ta på din egen kappe. Synes du det er bra at sosialhjelpsmottakere bor i/ flytter til Norges dyreste by, når ytelsen er utformet slik at de får mer penger jo høyere leieprisene i kommunen er? At folk flytter til Oslo og andre storbyer for å studere fag på universitet med lav samfunnsøkonomisk nytteverdi er jo et stort samfunnsproblem. Begge disse gruppene kunne hatt godt av trekke ut i distriktene for å bidra der, heller enn å bo i Oslo og drive opp leieprisene for de som har vettuge grunner til å bo der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #209 Del Skrevet 24. januar En sykepleier i min familie flyttet hjem til mor og far igjen (etter noen år i kollektiv) når hun ble fast ansatt og hadde full lønn. Sparte en million ved å bo helt gratis hjemme i litt over 2 år og hadde dermed mer enn nok penger til å kunne etablere seg, også i Oslo. Hun tok i tillegg alle ekstra vaktene og røde dager hun kunne få, og levde selvsagt ganske sparsommelig (ble litt ferie likevel) Ettersom det er lett å få jobb som ferdig utdannet sykepleier, er dette en bedre måte å gjøre på enn å sutre. Anonymkode: 4ff54...e6f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #210 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): En sykepleier i min familie flyttet hjem til mor og far igjen (etter noen år i kollektiv) når hun ble fast ansatt og hadde full lønn. Sparte en million ved å bo helt gratis hjemme i litt over 2 år og hadde dermed mer enn nok penger til å kunne etablere seg, også i Oslo. Hun tok i tillegg alle ekstra vaktene og røde dager hun kunne få, og levde selvsagt ganske sparsommelig (ble litt ferie likevel) Ettersom det er lett å få jobb som ferdig utdannet sykepleier, er dette en bedre måte å gjøre på enn å sutre. Anonymkode: 4ff54...e6f Imponerende å spare 0.5 mill i året hvis (grunn-)lønna er 700.000 (?) selv om man bor gratis og påtar seg ekstra vakter. Slike kreative løsninger må man regne med hvis man ønsker å etablere seg i Oslo som singel med lite sparepenger og median-lønn. Det ville ha vært vanskelig om foreldrene bodde i Hammerfest, men man kan bo billig på Hønefoss i et kollektiv. De som fikk seg enebolig på 60/70-tallet måtte ofte gå igjennom krumspring for å få låne i husbanken (max 6kvm per barnerom, ikke kjeller, ikke parkett for det er luksus), og mange av dem la ned veldig mye egeninnsats. Huset mitt ble ferdigstilt av husfar etter at snekkere satt opp råbygget. Det er en betydelig byrde i tillegg til fulltidsjobb… Anonymkode: 82e18...d08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #211 Del Skrevet 24. januar Vaffelhunden skrev (1 time siden): Disse må ha et sted å bo, som betales av det offentlige. Da må en leiebolig skaffes til veie, enten ved at det offentlige anskaffer selv, eller ved at private kjøper og leier ut. Hvis det hadde bodd 150 000 færre mennesker i Oslo, så ville etterspøselen etter leiligheten vært lavere, og prisene sådan. All etterspørsel bidrar til økte priser, men sosialhjelpsmottakere og tullestudenter burde ikke bo i Oslo; i motsetning til folk som jobber der. Studielån holder ikke til og leie leilighet, så de studentene som gjør det jobber en del. Kjenner en student som leier selv , men hun jobber 60% ved siden av studiene. Så det arbeidsinntekten som gjør at hun er med på og presse prisene opp. Nei, sosislsatensen for bolig i Oslo er mye lavere enn markedspris så de er ikke med og presse prisene opp. Ja, det er klart etterspørselen blir større med flere folk , at det ikke bygges i takt med befolkningsveksten er jo et av problema med kapitalistboligpoltikk . Det bygges for investorer , ikke for « folk « lenger. det offentlige kan fint bygge mer eller pusse opp de som står tomme ja. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #212 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Og ja. Artikkelen er helt udramatisk. Ser at det visstnok er en lidelse å bo lenger unna jobb, but guess what, du kan LEIE nærmere og spare opp. Bortskjemte nordmenn. Men er jeg fornøyd med at boligmarkedet er privatisert? Nei, selvfølgelig ikke. Det blir de ressurssterkes marked, og store ulikheter på de ulike stedene, noe som ikke er bra. De rike her og de ressurssvake der. Er uansett ikke positivt. Anonymkode: 68fc3...529 Leie nærmere OG spare opp? Nei. Det var det min generasjon som kunne. Så det er vi som er bortskjemte . det eneste som irriterer meg med dagens unge, er at de ikke er sintere enn de er 😅fy pokker som vi bortskjemte eldre har føkka det opp for dem. Anonymkode: 5a7fc...f02 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 24. januar #213 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Studielån holder ikke til og leie leilighet, så de studentene som gjør det jobber en del. Kjenner en student som leier selv , men hun jobber 60% ved siden av studiene. Så det arbeidsinntekten som gjør at hun er med på og presse prisene opp. Nei, sosislsatensen for bolig i Oslo er mye lavere enn markedspris så de er ikke med og presse prisene opp. Ja, det er klart etterspørselen blir større med flere folk , at det ikke bygges i takt med befolkningsveksten er jo et av problema med kapitalistboligpoltikk . Det bygges for investorer , ikke for « folk « lenger. det offentlige kan fint bygge mer eller pusse opp de som står tomme ja. Anonymkode: 5a7fc...f02 All etterspørsel bidrar til høyere priser. Hvis studentene hypotetisk sett ikke hadde fått studielån, så ville de jo ikke hatt råd til å bo i Oslo, for da hadde de ha måttet jobbet enda mer. Men problemet er først og fremst at det er for mange av dem. Hvis sosialhjelpssatsene hadde vært like i alle kommuner, så ville mange sosialhjelpsmottakere ha vært nødt til å flytte ut fra de store byene. Da ville de som leier til "normale" priser ha overtatt "de billige" leilighetene, noe som igjen ville ført til et generelt prisfall, både for kjøp og leie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #214 Del Skrevet 24. januar Vaffelhunden skrev (1 time siden): Jeg påpekte to grunner til høye boligpriser/leiepriser i Oslo. At du følte behov for å diskutere dette videre får du ta på din egen kappe. Synes du det er bra at sosialhjelpsmottakere bor i/ flytter til Norges dyreste by, når ytelsen er utformet slik at de får mer penger jo høyere leieprisene i kommunen er? At folk flytter til Oslo og andre storbyer for å studere fag på universitet med lav samfunnsøkonomisk nytteverdi er jo et stort samfunnsproblem. Begge disse gruppene kunne hatt godt av trekke ut i distriktene for å bidra der, heller enn å bo i Oslo og drive opp leieprisene for de som har vettuge grunner til å bo der. Dette med sosialytelser for boutgifter i Oslo hadde du greie på skjønner jeg? Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vaffelhunden Skrevet 24. januar #215 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Dette med sosialytelser for boutgifter i Oslo hadde du greie på skjønner jeg? Anonymkode: 5a7fc...f02 Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med dette innlegget. Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse. Den tilpasses leieprisene i hver enkelt kommune. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #216 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvemvil bo i Oslo sentrum?? Æsj....bare dritt, støy og narko.....og tenk på russebiler i Mai...grøss Anonymkode: 51cc3...50b Ganske mange, så det er fint at noen holder seg vekk. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #217 Del Skrevet 24. januar Vaffelhunden skrev (20 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå med dette innlegget. Økonomisk sosialhjelp er en kommunal ytelse. Den tilpasses leieprisene i hver enkelt kommune. Delvis. I Oslo er maksprisen for lav til og leie leilighet på den åpne markedet alene. Den er høyere i Oslo enn f.eks. Lofoten, men det hjelper ingenting om en ikke får leid til under markedspris privat. Så hva er du prøver og oppnå med dine innlegg ? At 9500 til leie i måneden er med på og dra opp prisene i Oslo når det ikke finnes en leilighet/ hybel på finn til under 12000? Bare tull. Anonymkode: 5a7fc...f02 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #218 Del Skrevet 24. januar colasolo skrev (På 22.1.2025 den 11.26): Helt enig med deg! Og, saken hadde vært interessant om journalisten kunne vise til når sist sykepleiere har kunnet kjøpe alene? Virker i artikkelen som om det har vært vanlig. Min mor på 80 år, hadde aldri råd til å kjøpe noe alene den tiden hun jobbet som sykepleier for 25 år siden! Merkelig. Hvor var moren din i 1995, da man enkelt kunne få kjøpt en 1-roms sentralt i Oslo for 100.000, noe som tilsvarte under en årsinntekt ...? Anonymkode: 3ba64...503 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #219 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 11.30): merkelig at det bare er Oslo-folk som ikke kan kan forventes å flytte for å ha råd til å leve? Folk fra resten av Norge må stort sett flytte fra familie og nettverk for å få jobb, sånn er livet. Er det ikke boliger du har råd til på stedet du vokste opp/ønsker å bo, må du faktisk bo et annet sted. Er det ikke arbeid for deg på stedet du vokste opp/ønsker å bo, må du også flytte et annet sted. Når det er sagt er det mest provoserende med sykepleierindeksen at den opererer med falske tall, inntekten de legger til grunn forutsetter en god del ekstravakter, og er ikke en normal tredelt 100 % stilling. Anonymkode: 2d8a0...c5d Jeg er helt enig med deg. Folk i andre deler av landet forventes å være flyttbare, så jeg skjønner ikke at det skal være så mye verre for folk fra Oslo. Det mest provoserende med sykepleierindeksen for meg, er navnet. Nesten så jeg lurer på om NSF har bestukket dem for å kalle dem det. 🤣 For det ser ut til at de fleste ikke skjønner at yrkesgruppa ikke ble valgt fordi den er lavtlønnet, men nettopp fordi de IKKE er det. Sykepleiere har en normalt god inntekt. Anonymkode: d0d18...730 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #220 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Merkelig. Hvor var moren din i 1995, da man enkelt kunne få kjøpt en 1-roms sentralt i Oslo for 100.000, noe som tilsvarte under en årsinntekt ...? Anonymkode: 3ba64...503 Jeg kjøpte 2 roms for 85.000. 😅 var 19 år og jobbet deltid i butikk ved siden av skolen. Skulle også likt og høre mer om historien til denne moren. Anonymkode: 5a7fc...f02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå