Pippi Lotta Skrevet 22. januar #21 Del Skrevet 22. januar fru Alving skrev (4 minutter siden): Vi sliter med å få nok helsepersonell og da særlig i utkantstrøk. Det er der problemet virkelig er og der kan du og få billige boliger. Oslo kan rekruttere i bøtter og lass fra utdanningsinstitusjonene og vil alltid ha mye bedre tilgang på arbeidskraft (også innen helse) enn alle andre steder i Norge Ulevold sinn traume avdeling er vistnok kritisk underbemanet, så jeg tror ikke det er helt problemfrit å rekrutere i Oslo heller. Så er jo bare sykepleier en av mange gruper som tjener lavt (eller mindre en nødvendig for å bo i Oslo), men kan være greie å ha i byen alikeveld.... Jeg tror helt klart et sammfun tjener på at all nødvendig arbeidskraft har råd til å bo i det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #22 Del Skrevet 22. januar Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Ulevold sinn traume avdeling er vistnok kritisk underbemanet, så jeg tror ikke det er helt problemfrit å rekrutere i Oslo heller. Så er jo bare sykepleier en av mange gruper som tjener lavt (eller mindre en nødvendig for å bo i Oslo), men kan være greie å ha i byen alikeveld.... Jeg tror helt klart et sammfun tjener på at all nødvendig arbeidskraft har råd til å bo i det. Ulevold? Really? Norges største traumesykehus og du tror det skrives slik? Anonymkode: 61f4c...9f7 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #23 Del Skrevet 22. januar Pippi Lotta skrev (3 minutter siden): Ulevold sinn traume avdeling er vistnok kritisk underbemanet, så jeg tror ikke det er helt problemfrit å rekrutere i Oslo heller. Så er jo bare sykepleier en av mange gruper som tjener lavt (eller mindre en nødvendig for å bo i Oslo), men kan være greie å ha i byen alikeveld.... Jeg tror helt klart et sammfun tjener på at all nødvendig arbeidskraft har råd til å bo i det. Oslo vil alltid ha bedre tilgang til arbeidskraft enn resten av landet, så vi trenger ikke bekymre oss mest for hovedstaden. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #24 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nabokommunene til Oslo er også dyre og for de fleste så er det ikke realistisk å flytte vekk fra arbeid og familie for å kunne kjøpe en billigere bolig. Anonymkode: 8fd7f...b9a Jo, det er realistisk. Mange som jobber i Oslo pendler fra kommunene rundt, særlig med tog. Anonymkode: 63e08...d68 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #25 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ulevold? Really? Norges største traumesykehus og du tror det skrives slik? Anonymkode: 61f4c...9f7 Vedkommende skriver mange andre ord feil også. Anonymkode: 63e08...d68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #26 Del Skrevet 22. januar Nei, det er ikke å forvente å få kjøpt noe i sentrum tidlig i karrieren. Det er imidlertid, som flere påpeker, utfordrende når folk med ordinære yrker ikke får kjøpt i byen i det hele tatt. På mine barns osloskole er det utfordrende å rekruttere ansatte, fordi nærområdet er for dyrt. Da velger folk heller en jobb uten lang pendling. Det er et problem for Oslo, og det gjelder mange yrkesgrupper. Anonymkode: e77ac...b3f 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #27 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ulevold? Really? Norges største traumesykehus og du tror det skrives slik? Anonymkode: 61f4c...9f7 Vedkommende skriver rundt halvparten av ordene i en tekst feil. Da kan du nok greit gå ut fra at det er en kommunikasjonsutfordring og move on. Anonymkode: e77ac...b3f 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #28 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): På mine barns osloskole er det utfordrende å rekruttere ansatte, fordi nærområdet er for dyrt. Da velger folk heller en jobb uten lang pendling. Det er et problem for Oslo, og det gjelder mange yrkesgrupper. Anonymkode: e77ac...b3f Da får skoler, sykehus og kollektiv-foretak skru opp lønna slik at de blir attraktiv? Hvis jeg hadde vært lærer og kunne jobbe med det samme og tjene det samme i Oslo eller på bygda men kunne kjøpe en fin enebolig på landet eller leie en crappy leilighet i Oslo så hadde jeg også valgt bygda. Fordelen med en slik tilnærming er at samfunnet kan la boliger gå for hva de egentlig er verdt, og så skru opp lønna til de som virkelig er kritisk. Kanskje betyr det at noen yrkesgrupper blir skvist ut av Oslo som vi egentlig ikke trenger (nok) der. Og det virker fornuftig? Anonymkode: 82e18...d08 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #29 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, det er ikke å forvente å få kjøpt noe i sentrum tidlig i karrieren. Det er imidlertid, som flere påpeker, utfordrende når folk med ordinære yrker ikke får kjøpt i byen i det hele tatt. På mine barns osloskole er det utfordrende å rekruttere ansatte, fordi nærområdet er for dyrt. Da velger folk heller en jobb uten lang pendling. Det er et problem for Oslo, og det gjelder mange yrkesgrupper. Anonymkode: e77ac...b3f Det er klart det er utfordrende at folk med vanlige lønninger ikke får kjøpt seg leilighet. Men, de kan faktisk søke seg jobb i Spydeberg eller i Hokksund, hvis de ikke da tar den helt ut og flytter til mer grisgrendte strøk. Og det du sier om dine barns skole, vel jeg tipper at det å jobbe på skoler i dyre områder også er en gulrot for de ansatte. Det vil alltid være lettere å være lærer på en skole i et ressurssterkt nabolag og slik kanskje mer attraktivt å søke seg dit. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #30 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da får skoler, sykehus og kollektiv-foretak skru opp lønna slik at de blir attraktiv? Hvis jeg hadde vært lærer og kunne jobbe med det samme og tjene det samme i Oslo eller på bygda men kunne kjøpe en fin enebolig på landet eller leie en crappy leilighet i Oslo så hadde jeg også valgt bygda. Fordelen med en slik tilnærming er at samfunnet kan la boliger gå for hva de egentlig er verdt, og så skru opp lønna til de som virkelig er kritisk... Anonymkode: 82e18...d08 Men det gjør de jo ikke. De får folk til å leie, pendle, eller gifte seg rikt. Mange har ikke råd til å kjøpe crappy leilighet i Oslo, heller. Anonymkode: 63e08...d68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #31 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men det gjør de jo ikke. De får folk til å leie, pendle, eller gifte seg rikt. Mange har ikke råd til å kjøpe crappy leilighet i Oslo, heller. Anonymkode: 63e08...d68 Men sånn fungerer markedet. Da får folk leie, pendle eller gifte seg rikt da hvis de løser "problemet" sitt. Jeg har også leid, pendlet og giftet meg (og slik fått bedre økonomi, noe de fleste gjør når man er to) og dette er faktisk virkeligheten. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #32 Del Skrevet 22. januar Jeg synes det er litt merkelig at nrk opererer med de tallene. De regner med at denne sykepleieren ikke har barn, bil eller noen annen form for lån (inkludert studielån), hvor sannsynlig er det egentlig? Hun/han vil jo realistisk sett ikke få et lån på 3.4 millioner. Anonymkode: 5bf61...af0 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 22. januar #33 Del Skrevet 22. januar Sykepleiere får jo jobb overalt, hvorfor i svarte skal alle bo i Oslo? 5 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
colasolo Skrevet 22. januar #34 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jeg alene om å synes at dette er ganske udramatisk?: https://www.nrk.no/stor-oslo/sykepleierindeksen-2024_-vanskelig-a-kjope-seg-bolig-med-sykepleierlonn_-men-det-finnes-rad-1.17215719 Sykepleiere tjener selvfølgelig veldig godt, men her snakker vi om Norge sin by #1. I hvilke andre land kan enslige folk gå og kjøpe seg leilighet alene, attpåtil tidlig i karrieren? Anonymkode: 1d5dd...e30 Helt enig med deg! Og, saken hadde vært interessant om journalisten kunne vise til når sist sykepleiere har kunnet kjøpe alene? Virker i artikkelen som om det har vært vanlig. Min mor på 80 år, hadde aldri råd til å kjøpe noe alene den tiden hun jobbet som sykepleier for 25 år siden! 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #35 Del Skrevet 22. januar Jeg skulle ønske alle kunne bo akkurat der de ville. Men sånn er jo ikke virkeligheten. Det koster mye å bygge boliger og noen steder får vi press med innflytting. Det finnes mange mulige løsninger, noen dårligere og noen bedre. Bygge ut marka, rive og bygge høyere, mer reguleringer, mindre reguleringer, økonomisk støtte til utbygging. At det er en tragedie at friske 23-åringer som har god lønn og lett tilgang til kollektivtransport ikke kan bo akkurat i de største pressområdene er ikke ideelt, men ikke en tragedie heller. Og forresten, jo, hun har jo faktisk råd til å bo i Oslo, men bare ikke råd til å alene kjøpe bolig mer eller mindre rett etter studier. Om dette utvikler seg til et problem med tanke på arbeidskraft i yrker med lav eller gjennomsnittlig lønn så er det en annen diskusjon. Men dette er jo ikke tilfelle. Mange med gjennomsnittlig eller lav inntekt bok i Oslo. Kanskje de pendler, kanskje de har samboer, kanskje de leier, kanskje de har arvet. Men kjipt for hvert enkeltindivid, joda. På samme måte som det er kjipt å ikke ha råd til andre ting som man ønsker seg, som ferier, klær, uteliv eller hytte. Anonymkode: 4dadf...5f9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #36 Del Skrevet 22. januar Boligprisene styres av tilbud og etterspørsel. Vi kan alltids diskutere bakgrunnen for at tilbudsstiden begrenses gjennom reguleringer, men høy pris er i praksis markedets måte å kommunisere "ingen bør flytte hit som ikke absolutt må det i forbindelse med et helt spesielt yrke eller andre særlige grunner". Meningen er at fornuftige folk skal avstå fra å flytte til Oslo eller andre storbyer og heller se på de gunstige boligene rundt om i landet vårt og eventuelt i utlandet, fordi det er økonomisk rasjonelt. Men teori og praksis stemmer ikke alltid overens. Det vel i nyere tid at folk absolutt skal flytte til Oslo, uansett hva det koster. Anonymkode: 4143b...b38 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 22. januar #37 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skulle ønske alle kunne bo akkurat der de ville. Men sånn er jo ikke virkeligheten. Det koster mye å bygge boliger og noen steder får vi press med innflytting. Det finnes mange mulige løsninger, noen dårligere og noen bedre. Bygge ut marka, rive og bygge høyere, mer reguleringer, mindre reguleringer, økonomisk støtte til utbygging. At det er en tragedie at friske 23-åringer som har god lønn og lett tilgang til kollektivtransport ikke kan bo akkurat i de største pressområdene er ikke ideelt, men ikke en tragedie heller. Og forresten, jo, hun har jo faktisk råd til å bo i Oslo, men bare ikke råd til å alene kjøpe bolig mer eller mindre rett etter studier. Om dette utvikler seg til et problem med tanke på arbeidskraft i yrker med lav eller gjennomsnittlig lønn så er det en annen diskusjon. Men dette er jo ikke tilfelle. Mange med gjennomsnittlig eller lav inntekt bok i Oslo. Kanskje de pendler, kanskje de har samboer, kanskje de leier, kanskje de har arvet. Men kjipt for hvert enkeltindivid, joda. På samme måte som det er kjipt å ikke ha råd til andre ting som man ønsker seg, som ferier, klær, uteliv eller hytte. Anonymkode: 4dadf...5f9 Enig i alt du sier. Nå er det en gang sånn at flyttestrømmen i Norge går mot sentrale strøk. Oslo er det aller mest sentrale og om 20/30 år har vi et Stor-Oslo som vil strekke seg rundt hele området som omfatter Oslo og nabokommuner. Og grunnen er tilgang til mer interessante jobber og nærhet til ting som folk ønsker seg, kulturtilbud, tog, ferje og flyplass osv. Utlendinger og innvandrere har og en tendens til å bosette seg sentralt både fordi det er mer jobbmuligheter og fordi de gjerne vil bo i nærheten av andre med samme bakgrunn. For unge nyutdannede er det da et valg, skal de "bo seg i hjel" i hovedstaden eller skal de flytte og få vesentlig mer for pengene. mange velger det første og det forstår jeg godt, hadde gjort det samme og gjorde det og. Så er det da mulig å kjøpe med en venn, få seg en partner, bo i kollektiv osv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #38 Del Skrevet 22. januar Men mange av jobbene er i utelivet, handelsstanden, kontoryrker, rengjøring, pleie eldre og syke, hjelpe folk ut i arbeid, kjøre buss, brøyte veier, bygge/rep./vedlikeholde infrastruktur. Det er mange yrker hvor oppgavene er omtrent like, uavhengig av hvor i landet du bor. Det er nemlig få som promoterer langsiktighet og hvor ekstremt mye bedre rustet man faktisk kan stå økonomisk når man kommer opp i 40-årene og videre opp. De skal leves de åra også, og vi lever lenger og bedre enn før. Å bo rimelig og godt i utkanten av en ordinær mindre by gjør at man får nedbetalt boligen på kortere tid og kan deretter kan gyve løs på å spare en god del til pensjon og for god økonomi forøvrig. Boligmarkedet kan gå ganske greit i utkanten av disse mindre byene også, men uten at man blir "boligfattig". Å kjøpe en svært kostbar bolig i sentrale strøk, uten egentlig å trenge det, må være noe av det dummeste man kan gjøre. Man betaler banken like mye som boligen kostet, i form av renter. En bolig til 10 mill koster da egentlig 20 mill. Er det virkelig verdt det? Kontra en rimeligere bolig med et boliglån som evt. kan netbetales veldig kjapt. Kan reise ofte til Oslo og se på operaforestillinger for 15-20 mill. Men bedre er det om disse pengene investeres i fond. Anonymkode: 4143b...b38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #39 Del Skrevet 22. januar Det er jo ikke umulig å kjøpe i Oslo. Jeg gjorde det for tre år siden, enslig, helt vanlig lønn. Riktignok ikke midt i sentrum da, på østkanten, og jeg bruker en halvtime ned til sentrum med banen for å komme meg på jobb. Jobbet i Nord-Norge noen år rett etter studiene for å spare penger, så hadde jeg både erfaring til å få meg jobb i Oslo og nok penger til egenkapital til leilighet. Det kommer ikke av seg selv, men slett ikke umulig om man vil det nok. Anonymkode: 47fda...b53 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #40 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det er jo ikke umulig å kjøpe i Oslo. Jeg gjorde det for tre år siden, enslig, helt vanlig lønn. Riktignok ikke midt i sentrum da, på østkanten, og jeg bruker en halvtime ned til sentrum med banen for å komme meg på jobb. Jobbet i Nord-Norge noen år rett etter studiene for å spare penger, så hadde jeg både erfaring til å få meg jobb i Oslo og nok penger til egenkapital til leilighet. Det kommer ikke av seg selv, men slett ikke umulig om man vil det nok. Anonymkode: 47fda...b53 Dette er et fint svar og gir noen gode råd. Mange kan og få skrevet ned en del av studielånet sitt ved å bo en del steder i Nord-Norge. Anonymkode: 31766...b1e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå