Gå til innhold

Forbrenner man mer ved høy hvilepuls?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg går på noen medisiner som gir meg høy hvilepuls (80-90) og som gjør at jeg får veldig høy puls selv når jeg trener lett. Lurer på om dette påvirker forbrenningen? Jeg spiser i perioder mye men går ikke opp i vekt, har bmi 19. Og leser om andre i min situasjon (54 år, overgangsalderen) som legger fort på seg. Derfor lurer jeg på om det kan være en sammenheng? 

Anonymkode: aa7c6...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En muskel som jobber bruker energi, og jobber den mer enn vanlig, brenner den litt mer energi, men jeg tror ikke at litt høyere tempo på hjertet er nok til å gjøre en stor forskjell på forbrenning og vekt. 

Vektoppgang/nedgang styres av mange faktorer som spiller sammen. Det kan være hormoner, genetisk, psykisk helse, aktivitet, stoffskifte, type mat, mengde mat, medisiner og sikkert flere faktorer som kan påvirke vekten, men litt høyere puls tviler jeg som sagt på at er en vesentlig faktor i dette bildet.

Anonymkode: 2bca1...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Tviler, jeg gikk lenge på blodtrykksmedisiner mot migrene som senket puls betraktelig. Veide det samme da som nå. 

Folk som får barn sliter gjerne mer med vekta er min erfaring.

Anonymkode: 003aa...4a1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg går på noen medisiner som gir meg høy hvilepuls (80-90) og som gjør at jeg får veldig høy puls selv når jeg trener lett. Lurer på om dette påvirker forbrenningen? Jeg spiser i perioder mye men går ikke opp i vekt, har bmi 19. Og leser om andre i min situasjon (54 år, overgangsalderen) som legger fort på seg. Derfor lurer jeg på om det kan være en sammenheng? 

Hva er et typisk kosthold for deg? Bmi på 19 er jo ganske lite:) røyker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er et typisk kosthold for deg? Bmi på 19 er jo ganske lite:) røyker du? 

Nei, røyker ikke. Spiser alt mellom 1200 og 4000 kcal per dag. Spiser vanligvis sunt men i dag blir det feks 3000 kcal i is, kjeks og sjokolade + middag og kanskje kveldsmat. Og det blir det minst 2 dager i uka. Stillesittende liv, men trener 3-4 ggr i uka. Synes særlig jeg spiser mye mer søtt enn venninnene mine, og noen av dem veier 20 kg mer, så lurer på hva dette skyldes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Nei, røyker ikke. Spiser alt mellom 1200 og 4000 kcal per dag. Spiser vanligvis sunt men i dag blir det feks 3000 kcal i is, kjeks og sjokolade + middag og kanskje kveldsmat. Og det blir det minst 2 dager i uka. Stillesittende liv, men trener 3-4 ggr i uka. Synes særlig jeg spiser mye mer søtt enn venninnene mine, og noen av dem veier 20 kg mer, så lurer på hva dette skyldes. 

Sikkert gener da, er foreldrene dine tynne? Har du barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hatt 90 i hvilepuls siden jeg var tenåring, er 40 nå. 155 cm høy. Og jeg legger lett på meg. Hvilepulsen går ikke merkbart ned av "hverdagstrim" (går tur 1-2 timer hver dag, jogger en gang eller to i uka, litt pilates og mye husarbeid). Så jeg tviler på at det er en sammenheng der. 

Anonymkode: 16406...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Puls provider oksygen og blod til hjertet .. et lite tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus2024 skrev (2 minutter siden):

Puls provider oksygen og blod til hjertet .. et lite tips..

Hm, skjønte ikke helt hva du mener var poenget med denne informasjonen? Ikke for å være frekk altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hm, skjønte ikke helt hva du mener var poenget med denne informasjonen? Ikke for å være frekk altså. 

Av egen erfaring har øket puls vært resultat av innsnevringer av kar til hjertet.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesj, har som overvektig arva ein kvilepuls på 50-isj, og forbrenninga ligg vel på 2500-isj i gjennomsnitt. Pulsklokka mi meiner derimot at den er nærmare 2250 i gjennomsnitt. Vil tru at puls ikkje er utslagsgjevande nok til å vere relevant for forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Baktus2024 skrev (7 minutter siden):

Av egen erfaring har øket puls vært resultat av innsnevringer av kar til hjertet.. 

Ok, hos meg er alt i orden, skyldes medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok, hos meg er alt i orden, skyldes medisiner. 

Var bare et tips...du selv kjenner deg selv best.. og slik skal det være..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

4000 kalorier?!? 

Anonymkode: b144c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

4000 kalorier?!? 

Anonymkode: b144c...217

Ja, et par dager i uka blir det det. De dagene føler jeg meg veldig sulten og kunne egentlig spist mer, men skjønner jo at jeg har fått i meg nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, et par dager i uka blir det det. De dagene føler jeg meg veldig sulten og kunne egentlig spist mer, men skjønner jo at jeg har fått i meg nok. 

Teller du kalorier alle dager? Vet du at det er akkurat 4000? 

Anonymkode: 9b7ea...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...