Gå til innhold

Er det slik at jeg er dømt til å gå sulten resten av livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bare fordi jeg ikke ønsker å gå på keto? Igjen, jeg ønsker ikke å gå på diett resten av livet. En diett som gir meg hodepine hver dag, masse gass som må ut og kjempestinkende ånde, slik at folk viker unna. Kroppen prøver å fortelle at dette ikke er bra, når jeg får slike varige bivirkninger av dietten.

Jeg ønsker å gjøre noe som funker for resten av livet. Å gå sulten er kjipt, men jeg får i hvert fall ingen smerter eller vond lukt av det.

TS

Anonymkode: 7459b...9ce

Ja, det er mye som skjer med kroppen når all giften og vannet skal ut av systemet. 

Også viktig å ta kalium, elektrolytter og magnesium i starten.

Anonymkode: 5124b...2f5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo det du i så fall må. Keto er en livsstil, ikke en slankekur.

Anonymkode: d274b...180

For de fleste er ikke Keto en livsstil. De færreste klarer å leve i Keto resten av livet. Det er mye bedre å endre en livsstil hvor en velger mindre karbohydrater, men likevel kan spise "alt". 

Anonymkode: 44221...483

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er ekstremt lav forbrenning? Jeg er lav og liten kvinne. Spiser jeg for mye går jeg opp i vekt, ja. Sånn er det med alle.

Anonymkode: bce3c...75d

Mindre opplyst, ser jeg! Dette har du ikke peiling på.... Senest på TV forrige dagen snakket eksperter om at ikke alle har lik forbrenning, selv om det i utgangspunktet er kalorier inn mot kalorier ut... Det er MANGE ting som påvirker vekten - som blant annet arv (som de som kan det selv sier) osv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (2 timer siden):

Jeg har det også slik. Huleboerkropp har jeg. Kroppen min er ekspert i å lagre fett. Dette henger sammen med metabolismen. Jeg har lest endel om det og prøvd endel forskjellig.

Det som fungerte for meg var en kombinasjon av kondisjon og styrketrening. 

Begynte å løpe tre km. Så styrketrening.

Økte til fem km. Så styrketrening. 

Så økte jeg løpemengden sakte men sikkert til 7 og 8 km. Stoppet på 10 km. 

Løp tre mil i uka. Mandag, onsdag og fredag. Da fikk jeg enorm høy forbrenning og kunne spise det jeg ville omtrent 😂

Kombinerte det med påfølgende styrketrening før jeg reiste på jobb. 

Jeg er ikke så opptatt av kondisjon lenger. Kommer heller til å gå meg turer og fokusere på å bli sterk i kroppen. Spise frukt og grønnsaker. Gjøre det som gjør kroppen godt. Det tror jeg er viktig. 

Bare for å spørre. Hjelper det ikke og med små og hyppige måltider? Trodde om man f eks spiste ett stort måltid hver dag så går kroppen mer i lagrings modus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For de fleste er ikke Keto en livsstil. De færreste klarer å leve i Keto resten av livet. Det er mye bedre å endre en livsstil hvor en velger mindre karbohydrater, men likevel kan spise "alt". 

Det er bare starten som er vanskelig. Når kroppen ikke er avhengig av sukker og tomme kalorier lenger, så craver man heller ikke dette.

Med mindre man har en spiseforstyrrelser og assosierer spesielle matvarer med trøst. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Bare for å spørre. Hjelper det ikke og med små og hyppige måltider? Trodde om man f eks spiste ett stort måltid hver dag så går kroppen mer i lagrings modus?

Små hyppige måltider hjelper. Jeg spiser mye bananer. Det metter syns jeg. Jeg er ikke i noe slanke modus. Har bare fokus på å spise variert og regelmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er ekstremt lav forbrenning? Jeg er lav og liten kvinne. Spiser jeg for mye går jeg opp i vekt, ja. Sånn er det med alle.

Anonymkode: bce3c...75d

Forbrenningen din er som en vedovn. Fyller du på jevnt og trutt med ved så brenner det regelmessig. 

Fyller du på mye på engang så får du en skikkelig oppsving.

Sånn kan kroppen og være. Bare for å gi et annet bilde på det. Vi har alle en glød i oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ingen ekspert, men jeg har ganske god peiling på trening og kosthold.

Var jeg deg, ville jeg kjørt ordentlig tung styrketrening og løpt noen ganger i uka. Er du ikke vant til styrke, ville jeg ha booket en PT til du kommer skikkelig inn i det. 

Og så ville jeg droppet all ultraprossesert mat utenom helt spesielle anledninger. Ville ikke tenkt keto eller lavkarbo, men ren mat. Havregrøt er veldig bra mat det altså. Og så ville jeg fått i meg mest mulig proteiner.

Om du ikke blir slank, så vil jeg tro du skal klare å få til en mye "bedre" kroppssammensetning. For det er vel ikke slik at sykdommen din påvirker kroppens evne til å bygge muskler? Og BMI på 27 er jo virkelig ikke tjukk, da er man vel lubben, vil jeg si.

Anonymkode: 8c4de...3a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er bare starten som er vanskelig. Når kroppen ikke er avhengig av sukker og tomme kalorier lenger, så craver man heller ikke dette.

Med mindre man har en spiseforstyrrelser og assosierer spesielle matvarer med trøst. 

Men trenger ikke spise lavkarbo for å ikke crave etter tomme kalorier.

Anonymkode: 000c5...2e4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det litt slik som deg, har en mye større appetitt enn det kaloriforbrenning en min er. Har pcos, så det hjelper ikke akkurat .Prøver å passe på at jeg får nok proteiner og fett i måltidene mine som holder sulten delvis i sjakk. Jeg synes også det hjelper å droppe frokost og eventuelt kvelds, for da kan jeg få mer metthetsfølelse til lunsj og middag. Passer på å være aktiv hver dag, men spiser ikke treningskaloriene, da har jeg gått sakte ned 15 kg og holder nå vekten greit (bmi 21).

Har du mulighet til å øke hverdagsaktiviteten? 1200 kalorier om dagen høres veldig lite ut, og særlig sammen med at du trener fire dager i uken. Ligger du i sengen ellers? Skjønner godt at du ikke vil spise lavkarbo resten av livet. Jeg har slått meg til ro med at prisen for å være slank er at jeg må være litt sulten nesten alltid.

Du spiser mye mindre enn meg da. Du sier at du har noen sykdommer, så jeg regner med du har vært hos legen og fått sjekket at det ikke er noe uoppdaget som fører til den lave forbrenningen,? Og om det er noen medisiner som kan hjelpe, f.eks. metformin eller noen av slankemedisinene ?

Anonymkode: 37131...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har ikke søtsug, og kan gjerne gå uten brus, kaker og lignende i månedsvis. Det er sult som er problemet. Altså, cravings etter helt vanlig mat som kjøtt, salat og så videre.

Sånn ville jeg ha gjort det, hvis jeg hadde cravings og hele tida gikk rundt og var sulten:

1. Tatt vitamin- og mineraltilskudd

Hvorfor det fungerer: Tilskudd inntil RDA-nivåene (anbefalt daglig inntak) kan redusere risikoen for skjulte mangler som magnesium, sink eller B-vitaminer, som ofte forbindes med cravings.

Fordel: En enkel og trygg måte å "dekke basene" på uten overkomplisering.

Praktisk råd: Velg et bredspektret multivitamin som inkluderer magnesium og spormineraler, da disse ofte mangler i moderne kosthold.

2. Redusert inntak av tomme karbohydrater

Hvorfor det fungerer: Mat med høy glykemisk indeks kan føre til raske blodsukkersvingninger, som igjen kan utløse cravings.

Fordel: Å fjerne ris, pasta, sukker og hvitt mel stabiliserer blodsukkeret, reduserer insulinutskillelsen og minimerer de fysiologiske årsakene til cravings.

Praktisk råd: Bytt ut disse karbohydratkildene med fiberrike alternativer som quinoa, potet eller bygg.

3. Økt inntak av animalsk fett og grønnsaker/rotfrukter

Hvorfor det fungerer: Fett og fiberrike grønnsaker gir metthet og en stabil energifrigjøring.

Fordel: Animalsk fett bidrar til essensielle fettsyrer og fettløselige vitaminer, mens grønnsaker gir volum og mikronæringsstoffer.

Praktisk råd: Inkluder smør, fet fisk, egg og fiberrike grønnsaker som brokkoli og gulrøtter i måltidene.

4. Kuttet ut frøoljer

Hvorfor det fungerer: Frøoljer inneholder mye omega-6, som kan fremme inflammasjon og forstyrre kroppens signaler for sult og metthet.

Fordel: Å bytte til stabile fettkilder som smør, olivenolje og kokosolje kan bidra til en bedre fettsyrebalanse.

Praktisk råd: Unngå ferdigmat som ofte inneholder skjulte frøoljer, og bruk rene fettkilder til matlaging.

5. Innført periodisk faste (8-timers spisevindu)

Hvorfor det fungerer: Periodisk faste kan forbedre insulinfølsomheten, stabilisere blodsukkeret og redusere kalorinntaket uten å føle seg sulten.

Fordel: Mange rapporterer at cravings forsvinner når faste gir kroppen tid til å "hvile" fra insulinutskillelse.

Praktisk råd: Start spisevinduet når det passer din døgnrytme, f.eks. 12:00–20:00, og unngå snacks utenfor dette vinduet.

6. Gått 10.000 skritt per dag

Hvorfor det fungerer: Regelmessig bevegelse forbedrer insulinfølsomhet, reduserer stress og øker serotonin, noe som kan dempe cravings.

Fordel: Lavintensiv aktivitet som gåing kan implementeres uten spesialutstyr eller stor innsats.

Praktisk råd: Spre gåingen utover dagen for å unngå å gjøre det til en oppgave, f.eks. korte turer etter måltider.

Samlet vurdering

Denne strategien er erfaringsmessig svært effektiv fordi den:

Reduserer fysiologiske triggere: Stabilt blodsukker og mindre insulinutskillelse er nøkkelen til å dempe cravings.

Gir kroppen det den trenger: Tilskudd og næringstett mat minimerer risikoen for mangler som kan trigge cravings.

Forbedrer hormonsignaler: Periodisk faste og redusert inntak av omega-6 kan gjenopprette en naturlig balanse mellom sult- og metthetshormoner.

Er bærekraftig: Kombinasjonen av faste, naturlige matvarer og bevegelse er lett å opprettholde.

Den største fordelen med å gjøre det sånn er at alle punktene jobber sammen for å skape en kroppslig "reset," og mange vil oppleve merkbar reduksjon i cravings allerede etter én til to uker.

Anonymkode: 5060a...0d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På grunn av sykdom har jeg ekstremt lav forbrenning. Hvis jeg ligger på moderat matinntak og trener, så går jeg opp i vekt, eventuelt vekta står stille. For å gå ned, må jeg rett og slett sulte. Da går vekta VELDIG sakte, men ned. Jeg har målt min basalforbrenning, og den er virkelig lav. 

Er det slik at jeg må finne meg i å være tjukk eller sulte resten av livet? De sier at styrketrening øker forbrenning, men jeg har ikke merket denne effekten hos meg. 

Hvis du går over til mindre fetende mat altså kun endrer kostholdet. Og kjører halv talerken med grønt, 1/4 kjøtt og 1/4 potet, ris, pasta etc..da blir du mett , får i deg det du skal ha. Et av rådene iht det er å spise mest kylling og fisk. 

Ei jeg kjenner gjorde det. Endret lite i kosten ellers, da den egentlig var sunn fra før, justerte mengde iht hver ting, og spiste nesten bare kylling. Hun kunne ikke trene pga brudd og komplikasjoner i en fot. Og ville ned, for å lette belastningen på foten

Anonymkode: 1eb2a...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selvfølgelig spiser jeg ikke KUN ren mat, det er det ingen med normal lønn som har råd til. Men jeg spiser lite brød, for eksempel. En typisk morgen er havregrøt med bær og en kopp te. Så er det lunsj - salat med kylling, for eksempel. Til middag er det fisk/kjøtt, potet og grønnsaker. Kveldsmat er noe lett, som yoghurt. Totalt kalorikonsum per dag på rundt 1100-1200 kcal. Trening 4 ganger i uka, 1 time per gang. Styrke og kondisjon.

vel, jeg har "normal lønn" og spiser 90% ren mat, jeg skriver 90% fordi jeg ikke er fanatisk på å ikkepsie hos andre, ute osv.. OG det er ikke så dyrt som du later til å tro faktisk.. Når det er sagt har jeg en stoffskiftediagnose som gjør at jeg har problemer og jeg er aldri sulten ogjeg går ikke opp i vekt men jeg har fokus på hva jeg spiser, når jeg spiser og hvor mye jeg beveger meg ja, og gjør jeg ikke det går jeg opp i vekt, raskt og mye og jeg går ikke ned igjen sånn uten videre.. 

Jeg har hormonell ubalanse på grunn av sykdom. Har to forskjellige sykdommer som klusser til systemet. I tillegg har jeg tidlig overgangsalder, og må gå på medisiner med kortison på toppen av alt. Heldig, altså.

TS

Når jeg kom i overgangsalderen merket jeg hormonendringene og hva det gjorde med kroppen så klart men nettopp på grunn av at jeg har fokus på dette ble det raskt korrigert men det krever selvsagt at du er villig til å ENDRE måten du spiser på for alltid. 

Anonymkode: 39c82...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har hormonell ubalanse på grunn av sykdom. Har to forskjellige sykdommer som klusser til systemet. I tillegg har jeg tidlig overgangsalder, og må gå på medisiner med kortison på toppen av alt. Heldig, altså.

TS

Vet det nok helt sikkert, men sier det i tillfelle bare….

Sjekk ut Nina W. På linken..❤️

https://nimo.no/hormonell-ubalanse/

Anonymkode: ce530...467

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noen medisiner du går på som også muligens klusser det til med forbrenningen/kjemien i kroppen da?

Anonymkode: f0617...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fordi kroppen min reagerer svært negativt på keto, og jeg får mangelsymptomer. Blant annet får jeg kraftig hodepine på daglig basis, noe som vanskelig lar seg kombinere med full jobb og barn. Og nei, hodepinen gikk ikke bort etter 2-3 uker, den bare fortsatte.

Ingen som sier du må spise keto. Du kan spise naturlige råvarer og oppnå samme effekt.

Anonymkode: 1fbe8...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selvfølgelig spiser jeg ikke KUN ren mat, det er det ingen med normal lønn som har råd til. Men jeg spiser lite brød, for eksempel. En typisk morgen er havregrøt med bær og en kopp te. Så er det lunsj - salat med kylling, for eksempel. Til middag er det fisk/kjøtt, potet og grønnsaker. Kveldsmat er noe lett, som yoghurt. Totalt kalorikonsum per dag på rundt 1100-1200 kcal. Trening 4 ganger i uka, 1 time per gang. Styrke og kondisjon.

Tuller du? Ingen med normal lønn som har råd til? Hva er det du tror ren mat er? Det er snakk om naturlige råvarer, null ultraprosessert. 

Med så mye trening og så lite kalorier så TVIHOLDER jo kroppen på fettet. 

Anonymkode: 1fbe8...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo ikke være sulten, du kan spise stor nok mengde av kalorifattig mat til at du blir mett. 2 kg kokt brokkoli, agurk, tomat. 

Anonymkode: bcedd...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må jo ikke være sulten, du kan spise stor nok mengde av kalorifattig mat til at du blir mett. 2 kg kokt brokkoli, agurk, tomat. 

Anonymkode: bcedd...52c

2 kg brokkoli? Da får jeg heller være feit, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...