Gå til innhold

Er det slik at jeg er dømt til å gå sulten resten av livet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, selvfølgelig spiser jeg ikke KUN ren mat, det er det ingen med normal lønn som har råd til. Men jeg spiser lite brød, for eksempel. En typisk morgen er havregrøt med bær og en kopp te. Så er det lunsj - salat med kylling, for eksempel. Til middag er det fisk/kjøtt, potet og grønnsaker. Kveldsmat er noe lett, som yoghurt. Totalt kalorikonsum per dag på rundt 1100-1200 kcal. Trening 4 ganger i uka, 1 time per gang. Styrke og kondisjon.

Anonymkode: 7459b...9ce

Men kanskje du må se litt på maten du spiser. 1200kcal er alt for lite. 

Havregrøten om morningen, der kan du vispe inn 3 eggehviter på slutten, samt ta på litt kanel - da øker du proteininnholdet i måltidet, samt en liten ts peanøttsmør for fett.

lunsj - salat med kylling. Har du noen fettkilder der? F. Eks avocado. Hva med karbohydrater? Det bør du også få inn. Er det mest kylling eller mest salat? 

middag - spis enda mere grønnsaker til måltidet.

kvelds - hva med å blande inn litt cottage chees f.eks. Ha tyrkisk yoghurt eller skyr i stedet for vanlig yoghurt. 

For meg høres det ut som du underspiser.

Anonymkode: 000c5...2e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville bytta havregrøten og potetene ut med noe annet, ellers ser det jo greit ut (så lenge det ikke er tilsatt sukker i yoghurten).

Anonymkode: bca59...3df

Hvorfor? Karbohydrater er ikke farlig.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor tjukk snakker vi her da? Det finnes jo noe mellom sylslank og bælfeit, og ja, for mange vil det å tviholde på et første innebære sulting. 

Anonymkode: c1bd8...7d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ville bytta havregrøten og potetene ut med noe annet, ellers ser det jo greit ut (så lenge det ikke er tilsatt sukker i yoghurten).

Anonymkode: bca59...3df

Hvorfor skulle jeg bytte havregrøten og potetene med noe annet? Ifølge de aller fleste ernæringsfysiologer, er gode karbohydrater på morgenen nettopp det kroppen trener. Som sagt, jeg ønsker IKKE å gå på keto. Punktum.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kanskje du må se litt på maten du spiser. 1200kcal er alt for lite. 

Havregrøten om morningen, der kan du vispe inn 3 eggehviter på slutten, samt ta på litt kanel - da øker du proteininnholdet i måltidet, samt en liten ts peanøttsmør for fett.

lunsj - salat med kylling. Har du noen fettkilder der? F. Eks avocado. Hva med karbohydrater? Det bør du også få inn. Er det mest kylling eller mest salat? 

middag - spis enda mere grønnsaker til måltidet.

kvelds - hva med å blande inn litt cottage chees f.eks. Ha tyrkisk yoghurt eller skyr i stedet for vanlig yoghurt. 

For meg høres det ut som du underspiser.

Men selv om jeg "underspiser" og trener 4 ganger i uka, så må jeg enda lenger ned i kaloriinntak for å gå ned. Det er det som er problemet. 

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På grunn av sykdom har jeg ekstremt lav forbrenning. Hvis jeg ligger på moderat matinntak og trener, så går jeg opp i vekt, eventuelt vekta står stille. For å gå ned, må jeg rett og slett sulte. Da går vekta VELDIG sakte, men ned. Jeg har målt min basalforbrenning, og den er virkelig lav. 

Er det slik at jeg må finne meg i å være tjukk eller sulte resten av livet? De sier at styrketrening øker forbrenning, men jeg har ikke merket denne effekten hos meg. 

Hvordan måler man basalforbrenning? Skulle likt å vite min- annet enn å hypotetisk regne ut om det går

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor tjukk snakker vi her da? Det finnes jo noe mellom sylslank og bælfeit, og ja, for mange vil det å tviholde på et første innebære sulting. 

BMI på 27. Ønsker å få den ned til normalvekt, men det går rett og slett ikke, med mindre jeg sulter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Zwish skrev (Akkurat nå):

Hvordan måler man basalforbrenning? Skulle likt å vite min- annet enn å hypotetisk regne ut om det går

Hos spesialist. Jeg er usikker på detaljer i metodene de bruker.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men selv om jeg "underspiser" og trener 4 ganger i uka, så må jeg enda lenger ned i kaloriinntak for å gå ned. Det er det som er problemet. 

TS

Men noen ganger er det slik at om man ikke får i seg nok mat, så går man heller ikke ned i vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Proteiner f.eks øker forbrenningen, så ved å spise mer av dette øker forbrenningen din. 
Så å tilsette det i f.eks havregrøt om morningen gjør at du føler deg både mer mett og du øker forbrenning. 

Der viktigste her er jo at du ikke skal gå på en diett, men at du skal ha et kosthold som funker i hverdagen med barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

BMI på 27. Ønsker å få den ned til normalvekt, men det går rett og slett ikke, med mindre jeg sulter meg.

Da er du ikke tjukk, du er litt lubben. En helt normal, voksen kropp. Med det utgangspunktet tenker jeg ja, du må sulte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men noen ganger er det slik at om man ikke får i seg nok mat, så går man heller ikke ned i vekt. 

Det er en myte. Jeg går ned i vekt, bare jeg spiser lite nok. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da er du ikke tjukk, du er litt lubben. En helt normal, voksen kropp. Med det utgangspunktet tenker jeg ja, du må sulte deg.

Jeg er tjukk, ikke lubben. Har ikke vært velsignet med timeglassfasong, så alt fettet samler seg på magen, lårene og under brystene. Stygt som faen, og nei, ikke normal kropp. Finner ingen klær som passer bra, for eksempel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Proteiner f.eks øker forbrenningen, så ved å spise mer av dette øker forbrenningen din. 
Så å tilsette det i f.eks havregrøt om morningen gjør at du føler deg både mer mett og du øker forbrenning. 

Der viktigste her er jo at du ikke skal gå på en diett, men at du skal ha et kosthold som funker i hverdagen med barn.

Det er jo sånn jeg tenker også. Derfor gidder jeg ikke alle disse keto, paleo og så videre. Skal prøve å øke mengden protein og se, takk for tips!

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, dessverre for mange er det slik. Jeg er en lav kvinne med lav forbrenning. Jeg trener mellom 3-4 dager i uken (styrke og spinning), går daglige turer og har en jobb hvor jeg beveger meg en del. Jeg spiser minimalt med ultraprossesert, søtsaker kun i bursdager eller andre feiringer (da kanskje ett kakestykke og frukt ved siden av). Jeg kan absolutt ikke legge til mer fett i kostholdet for å føle meg mett, da øker kalorimengden og jeg fyker opp i vekt. Nå kan jeg spise rundt 1500 kcal og holde vekten. Jeg er konstant sulten og tenker mye på mat, det er forferdelig slitsomt! Men det er samtidig verdt det for å ikke bli tykk. 

Anonymkode: cd8ca...91f

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en myte. Jeg går ned i vekt, bare jeg spiser lite nok. 

Nei, det er ingen myte. Du går kanskje ned i muskelvekt - og det er jo dumt.

Det er jo sånn jeg tenker også. Derfor gidder jeg ikke alle disse keto, paleo og så videre. Skal prøve å øke mengden protein og se, takk for tips!

Bare hyggelig! Man kan ikke gå sulten hele tiden, da blir man jo gal! Ikke er det bra for barna å se at mor ikke spiser skikkelig heller. 

Økt proteinet, demper også søtsug (om du har det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke gå på keto resten av livet. Folk jeg kjenner som har gått på keto, la på seg alt de mistet og litt til når de begynte med vanlig mat igjen.

Keto er da vanlig mat? Du må bare kutte sukker og  karbohydrater for resten av livet. Går helt fint. 

Klart man legger på seg igjen om man begynner å hogge innpå med baguetter, pasta og sukker 🤷‍♀️

Anonymkode: 5124b...2f5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dessverre for mange er det slik. Jeg er en lav kvinne med lav forbrenning. Jeg trener mellom 3-4 dager i uken (styrke og spinning), går daglige turer og har en jobb hvor jeg beveger meg en del. Jeg spiser minimalt med ultraprossesert, søtsaker kun i bursdager eller andre feiringer (da kanskje ett kakestykke og frukt ved siden av). Jeg kan absolutt ikke legge til mer fett i kostholdet for å føle meg mett, da øker kalorimengden og jeg fyker opp i vekt. Nå kan jeg spise rundt 1500 kcal og holde vekten. Jeg er konstant sulten og tenker mye på mat, det er forferdelig slitsomt! Men det er samtidig verdt det for å ikke bli tykk. 

Anonymkode: cd8ca...91f

Der er verdt det å gå gjennom livet du har sulten, for å unngå å legge litt på deg? 

Tror du at du når du ligger på dødsleie at du tenker.. jaja, jeg har gått sulten hele livet, men jeg la heldigvis hvertfall ikke på meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er ingen myte. Du går kanskje ned i muskelvekt - og det er jo dumt.

Bare hyggelig! Man kan ikke gå sulten hele tiden, da blir man jo gal! Ikke er det bra for barna å se at mor ikke spiser skikkelig heller. 

Økt proteinet, demper også søtsug (om du har det). 

Har ikke søtsug, og kan gjerne gå uten brus, kaker og lignende i månedsvis. Det er sult som er problemet. Altså, cravings etter helt vanlig mat som kjøtt, salat og så videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Keto er da vanlig mat? Du må bare kutte sukker og  karbohydrater for resten av livet. Går helt fint. 

Klart man legger på seg igjen om man begynner å hogge innpå med baguetter, pasta og sukker 🤷‍♀️

Anonymkode: 5124b...2f5

For meg funker det ikke å kutte alle karbohydrater resten av livet. Å gå med daglig hodepine, fise hele dagen og ha stinkende ånde er ikke bedre enn å ha noen ekstra kilo, altså.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...