Gå til innhold

Låne bil av venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sto plutselig i en situasjon hvor jeg ikke hadde bil tilgjengelig. En venninne skal reise bort i noen dager, og jeg var så heldig at jeg fikk låne hennes. Det er snakk om fire dager.

Jeg skal kjøre omtrent 25 mil disse dagene. Ingen bompasseringer. Det er en elbil, og jeg lader den i min garasje.

Hvor mye tenker dere jeg bør gi henne som takk for lånet? Hun sier «nei nei nei, jeg skal ikke ha noe!» men jeg vil gi henne penger / en fin gave. Hva ville dere ha gjort?

Anonymkode: 233dc...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tatt henne med ut og spist middag. 

Anonymkode: b2480...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du leverer den vel fulladet☺️Hva hvis du har uhell; hvem dekker egenandel på flere tusen kr? 

Anonymkode: e66d0...945

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Penger vil hun kanskje ikke ta imot. Vet du om det er noe snacks hun liker? F.eks en god ost, noe oliven og lignende? Kan jo kjøpe litt sånn snacks og en flaske vin? 

Anonymkode: debe3...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du leverer den vel fulladet☺️Hva hvis du har uhell; hvem dekker egenandel på flere tusen kr? 

Anonymkode: e66d0...945

Selvfølgelig! Men bilen drar jo på seg km på tiden jeg låner den. Kræsjer jeg, så må jeg selvfølgelig stå for egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Penger vil hun kanskje ikke ta imot. Vet du om det er noe snacks hun liker? F.eks en god ost, noe oliven og lignende? Kan jo kjøpe litt sånn snacks og en flaske vin? 

Anonymkode: debe3...c71

Du tenker det er nok? Føler meg så frekk som får låne den.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg foreslår 3 kroner pr. kjørt kilometer. Da er det litt til slitasje på bil og dekk, samt forsikring de dagene du har den.

Anonymkode: f80be...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvfølgelig! Men bilen drar jo på seg km på tiden jeg låner den. Kræsjer jeg, så må jeg selvfølgelig stå for egenandel.

"Statens sats for kjøregodtgjørelse" som du finner i Statens reiseregulativ er 4,90 kroner per kilometer.

Spøk til side, så har jeg både lånt ut og lånt fra venner. Aldri vært snakk om noe annet enn at den leveres ren og med full tank, og betaling av bompenger. Men nå driver ikke vi med sånt tøys som "vertinnegaver" og slikt heller.

Endret av Makavelli
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett par flasker vin, ost, kjeks, oliven og spekeskinke. Putt det i en gavepose med et hyggelig kort til. 

Anonymkode: 65ad5...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ett par flasker vin, ost, kjeks, oliven og spekeskinke. Putt det i en gavepose med et hyggelig kort til. 

Bilen må i tillegg være fulladet og vasket utvendig før den leveres tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bilen må i tillegg være fulladet og vasket utvendig før den leveres tilbake. 

Begynner ikke dette å bli nesten litt mye for å låne bilen 25 mil?

Hadde jeg lånt bort bilen, hadde jeg satt mest pris på vasket bil, hadde følt det ble alt for mye med alt det som ramses opp her, da kommer venninna egentlig i gjeld til den som låner bilen. Men selvfølgelig at den var fulladet. 

Anonymkode: 5b075...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker en fin oppmerksomhet er nok ja, ta henne med på middag, gavekort massage, fin gavekurv eller liknende. Venner gjør tjenester for hverandre, og stiller opp selv om man ikke får direkte betalt. Og selvfølgelig ja, lever bilen rein og oppladet. 

Anonymkode: 9fabf...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun mister jo bonus og må betale mer på forsikring i mange år. Hvem betaler det?

Anonymkode: 6a9a0...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville levert bilen fulladet og nyvasket (utvendig), og i tillegg kjøpt en gave til verdi ca 500 kr. Du kjenner henne best, om det er vin, oliven og ost eller en blomst eller en genser.

Anonymkode: b2296...ecc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Begynner ikke dette å bli nesten litt mye for å låne bilen 25 mil?

Hadde jeg lånt bort bilen, hadde jeg satt mest pris på vasket bil, hadde følt det ble alt for mye med alt det som ramses opp her, da kommer venninna egentlig i gjeld til den som låner bilen. Men selvfølgelig at den var fulladet. 

Hva tror du det koster å leien en bil en helg? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva tror du det koster å leien en bil en helg? 

Det koster selvsagt mer, men her er det snakk om vennetjeneste, ikke profesjonell bilutleie. 

Jeg hadde faktisk ikke ville lånt ut om venninna mi skulle følt på en slik "gjeld" enkelte her inne mener man skal sette seg i. 

Vi hjelper hverandre, noen ganger trenger noen å låne en bil, andre ganger trenger noen malehjelp. Om man hele tiden skal gi gaver i verdi av tjenesten, er det jo ingen vits å hjelpe hverandre ut.. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selv hadde jeg ikke forventet å få noe for det annet enn fulladet bil og at den ikke den ikke var noe særlig mer skitten enn da jeg lånte den ut. 

Hadde jeg lånt en bil, hadde jeg levert den tilbake fulladet og nyvasket. Jeg ville i tillegg kjøpt en liten oppmerksomhet som jeg vet venninnen min liker, for eksempel sjokolade, vin eller annen snacks. 

Anonymkode: 19f11...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha levert bilen tilbake fulladet og vasket innvendig og utvendig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sammenlignet lån av bil mellom venner med statens takster og leiebilpriser og slikt. Da kunne man jo like gjerne gjort det istedenfor…?

25 mil er så lite at det er for meg irrelevant mellom venner, omtrent hva jeg kjører til/fra jobb på ei uke. Hadde blitt fornøyd med en gavepose med en vin, kaffe, sjokolade eller noe sånt jeg, som takk for at hverdagen din ble lettere uten å måtte leie bil til flere tusen. Men skulle ikke hatt penger. Lån er lån, ikke leie. Jeg forventer at den er minst like ren og med minst samme tank/lading som da den ble levert. Full tank er jo en god ting, men hvis den var skrapa tom når du fikk den hadde det ikke vært forventet. En utvendig vask bør man ta uansett åssen den så ut. Innvendig hovedsakelig hvis du gjorde den verre enn den var. Hadde nok gått over overflatene uansett, særlig ratt og støvsuge bøss/grus. Men vær forsiktig mtp vann og såpemidler, mange er sære på dette  til bilen, særlig ved skinn/alcantara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...