Gå til innhold

Oi, det var en lang liste med medisiner håper du ikke bruker alle, sa farmasøyten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her fungerer apokeket som en kontroll opp mot legene. Fint at noen sier ifra. Høres veldig merkelig ut å ha så mange ulike astma-medisiner.

Anonymkode: 7a147...cfb

Må fortelle legen min det at jeg bruker ikke normale mengder med astmamedisiner. Hun er uenig med deg da, for alle med alvorlig astma som ikke de får kontrollert har både anfall medisiner og forebyggende. Det er vel bedre at det behandles hjemme enn på sykehus? 

jeg har vanskeligheter med å tro at denne ts er seriøs. Trådens innhold minner om tråd jeg har lest før, med en tilsvarende sykehistorie….

Å true tid på denne tråden gjør jeg ikke mer. 

Anonymkode: 25717...754

Så nå må man lete gjennom gamle innlegg for å ikke poste noe som noen har opplevd før. 
Jeg setter pris på skikkelig svar, så fint om du lar være å svare om du ikke bidrar med noe. 
Tipper du sikter til en tråd der en som var mye redd og spurte apoteket om ting. Dette er ikke meg, jeg spør ikke apoteket om medisiner, setter pris på om de viser de kan, men jeg snakker mest med legene mine om mine medisiner. Ikke er jeg ofte op apoteket heller, er der annenhver måned :) 

Ts

Anonymkode: a7644...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min mor bruker 22 medisiner hver dag. Jeg reagerte på det når jeg fikk høre det. Vært sånn i mange år sier hun. Så ble hun veldig dårlig. Ble lagt inn på sykehuset. Med hjertet. De medisinene hun bruker og har fått fra fastlegen. Da spurte vi. Kan du gå gjennom alle tablettene hennes og se om det er noe hun kan slutte på. Om dem jobber litt mot hverandre. Eller en bivirkning som må dempes med en annen medisin. Legen gikk gjennom alle sammen og sa at han har kommet til å satt henne på alle de hun går på. Så han er enig i legen hennes. Og det gjorde da at vi barna slapp av litt mer og at det dem har gjort er rett for vår mor. Så ja. Er mange som går på mye medisiner. Men 15 tabletter for astma hørtes mye ut. Men du er kanskje hardt rammet. 

Anonymkode: eb81a...9c6

15 tabletter mot asmta? Nei jeg bruker 3 forskjellige inhalator og 1 tablett. 
Så bruker jeg forebyggende for migrene, og allergi. Jeg bruker 7 forskjellige medisiner hver dag. Resten er brukerutstyr, til anfall og enda flere til allergi som jeg bruker i pollensesong. 
Jeg er trygg på bruken min, ikke er det farlige medisiner heller. Uten de lever jeg ikke :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er veldig mye, aldri hørt om noen som bruker så mange medisiner. Apotekeren gjorde jobben sin ved å gjøre deg oppmerksom på hennes syn. Du kan vurdere å få en annen lege til å gå gjennom medisinene med deg. Alle medisiner som har en virkning har også bivirkninger. Bivirkninger kan også komme brått.

Anonymkode: c5a4c...dda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Inkluderer denne listen også brukerutstyr så kan man jo skjønne at listen blir lang.

Anonymkode: 8a953...b80

Liste over brukerutstyr? Der skal ikke listes opp noe som helst på rp.

Resepten skal lyde på Forbruksmateriell lungesykdom. Så avgjør pasient og apotek hva pasienten trenger. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det gjør den. Ts

Og når ts snarer i sitatet over, så vet hun verken hvordan en resept på forbruksmateriell skrives eller hvordan det fungerer å være lungesyk/astma pasient. 

Konklusjon, ts. Troller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du kunne svart, ts, var at kun 1/4 er daglige medisiner. Og at du får oppfølging av bla. spesialister. Farmasøyter er eksperter i medisiner, de reagerer om noe er uvanlig og vet dessverre at ikke alle kronikere følges godt opp av fastlegen. 

På medisinlista mi står ca. 10. medisiner (4 er daglige, 2 behovsmedisiner, 2 sesong, og resten medisiner jeg har brukt for kortvarige problemer), det har stått mer der også. Min erfaring er at man trapper ned på antall medisiner etterhvert som man blir nøyere utredet og finner ut hva som fungererer.

Jeg har feks også brukt forebyggende medisiner mot migrene, samt prøvd nesten alle triptaner som finnes. Men da jeg fikk utredet alt, gikk jeg ned til få medisiner pr diagnose, og noen bruker jeg for flere diagnoser/systemisk. Jeg bruker også ting som hjelper men ikke kalles medisin, som kosttilskudd og matvarer. Jeg håper du finner fram til noe som fungerer for deg. 

Anonymkode: a4e83...b40

Jeg har troa på at de får både kontroll på migrenen og astmaen. Jeg legges snart inn på sykehuset for skikkelig utredning av lungene mine. 
Og migrenen var jeg nede i minimum bruk, dessverre har den ene forebyggende sluttet å virke så jeg må nå igjennom nye medisiner igjen. 
Og jeg bruker nesten kun relpax og kvalmestillende under anfall, og har ligget jevnt på rundt 3-4 måneden. 

Jeg sa at dette er jo bare ved behov, jeg bruker ikke så mye hver dag. Jeg ble litt satt ut av kommentaren, hadde satt mer pris på om hun hadde spurt om det var sjekket fôr interaksjoner f.eks 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uproft helt klart 

men tror jeg ville latt det gå

evt kan man sende en mail:henvende seg til leder ved aktuelt apotek. Kan jo være greit at vedkommende vet om hendelse og får tatt det med den aktuelle slik at det ikke skjer igjen

Anonymkode: 7dc3b...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg syns det hørtes mye ut jeg ja. 

Anonymkode: 5a158...ddf

Det er uansett fastlege som skal gå gjennom medisin liste med pasienten ; ikke noe et farmasi har noe med

men helt klart vanlig praksis at fastleger jevnlig går gjennom medisinliste ja.. det gjør hvert fall min

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor sa du ikke bare dette til farmasøyten? De har ansvar for folks medisiner, og det hadde sannsynligvis ikke vært bra for deg om du hadde tatt alt det her daglig. Jobben deres er å rådføre folk når det gjelder medisiner. 

Anonymkode: 426ad...e07

Jeg sa det til henne ja, at jeg bruker kun de fleste med behov. Det er ikke hennes jobb å finne av hva medisiner pasientene trenger. Hennes jobb er å opplyse om interaksjoner, bivirkninger, forsiktighet ved bruk osv

Ikke at du bruker mye medisiner

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tydeligvis har hun jo rett i at du ikke går på optimale medisiner. 

De har en del kunnskap på apoteket om astma (har astma selv). Får stadig nye råd og tips når jeg er innom for å hente medisiner. En del har vært nyttige råd. 

For ikke så lenge siden fikk jeg beskjed om at jeg gikk på to forskjellige medisiner med akkurat samme virkestoff, som jeg hadde fått beskjed om av lungelege om å ta daglig. Antar det har skjedd en glipp, men jeg er glad jeg fant ut av det. 

Anonymkode: 426ad...e07

Jeg har ikke opplevd kunnskap enda der, jeg har spurt om bruk, om saltvann til inhalasjon osv. 

Det er legen jeg har måtte bruke. Det er helt normalt å stå på 3 forskjellige astmamedisiner daglig når astmaen ikke er kontrollert og er alvorlig. Det er mange verre enn meg også som ikke kan gå noen steder for de må bruke forstøver hele tiden. 
Astma er dritt, håper de snart finner en medisin som virker. Likevel kommer jeg alltid til å ha resepter på brukerutstyr, anfall medisin til både forstøver og i aerosol. 
Så du med astma har ikke slike medisiner liggende? 
Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hadde jeg hatt et slikt arsenal med piller jeg måtte dytte i meg daglig, så hadde jeg ikke hatt plass til mat.

Anonymkode: 455ad...e33

Jeg bruker ikke 30 forskjellige daglig, ikke er det piller mesteparten heller. Det er astmamedisiner du puster inn. Tar liten plass i magen heldigvis :) 

Ta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en svært klønete uttalelse, men polyfarmasi skal man ikke spøke med. Hen burde oppfordret deg til å be om en legemiddelgjennomgang med fastlegen.

Selv om du har fått medisinene av gode grunner, kan totalen også gjøre deg sykere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble sikkert overrasket

Har hatt en vikariere som har nevnt at jeg har mye på resept. Men det var ikke noe negativt, men hun skjønte jeg hadde vært igjennom mye

Anonymkode: 42d7a...62e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Resepten skal lyde på Forbruksmateriell lungesykdom. Så avgjør pasient og apotek hva pasienten trenger. 

Og når ts snarer i sitatet over, så vet hun verken hvordan en resept på forbruksmateriell skrives eller hvordan det fungerer å være lungesyk/astma pasient. 

Konklusjon, ts. Troller. 

Så fordi jeg skrev brukerutstyr så er jeg troll. 
Nei det er jeg ikke, men gøy da at så mange tenker troll for de er alvorlig syk med astma. 
Her er resepten, jeg har flere av disse :) 

Så troll er jeg ikke, men hvem hadde trodde at man skulle få så mye reaksjoner for å være syk. 
IMG_3113.thumb.jpeg.edf374e3fb432b3833349eb4cfa6fed2.jpeg

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Uproft helt klart 

men tror jeg ville latt det gå

evt kan man sende en mail:henvende seg til leder ved aktuelt apotek. Kan jo være greit at vedkommende vet om hendelse og får tatt det med den aktuelle slik at det ikke skjer igjen

Nei, jeg klager ikke på henne. Jeg ble bare litt paff over reaksjonen. Jeg bruker ikke "mye" i det daglige så har ikke tenkt over. Men lista er lang ja. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er uansett fastlege som skal gå gjennom medisin liste med pasienten ; ikke noe et farmasi har noe med

men helt klart vanlig praksis at fastleger jevnlig går gjennom medisinliste ja.. det gjør hvert fall min

Vi har akkurat ryddet, så det som står der er jeg innom i løpet av et år. 
Jeg følger opp interaksjoner selv, for så mye leger så blir det ikke helt riktig alltid 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er dere ute etter å ta ts slik? Jeg har sikkert også opp mot 25 forskjellige medisiner på resept. Alt fra forskjellige migrenemedisiner til sovemedisiner og smertestillende. Alle er ikke velsignet med en god helse og trenger flere medisiner for å fungere. Jeg synes det fremstår uproft av en på apoteket å kommentere det slik. Om de var bekymret for overforbruk burde de fått frem dette på en annen måte. 

Anonymkode: 9656e...98d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
ms. Perfect skrev (6 minutter siden):

Det var en svært klønete uttalelse, men polyfarmasi skal man ikke spøke med. Hen burde oppfordret deg til å be om en legemiddelgjennomgang med fastlegen.

Selv om du har fått medisinene av gode grunner, kan totalen også gjøre deg sykere.

Vi har gått gjennom rett før jul, har vært innlagt i julen, så er trygg nå. Jeg sjekker også selv på interaksjon for å være sikker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er dere ute etter å ta ts slik? Jeg har sikkert også opp mot 25 forskjellige medisiner på resept. Alt fra forskjellige migrenemedisiner til sovemedisiner og smertestillende. Alle er ikke velsignet med en god helse og trenger flere medisiner for å fungere. Jeg synes det fremstår uproft av en på apoteket å kommentere det slik. Om de var bekymret for overforbruk burde de fått frem dette på en annen måte. 

Anonymkode: 9656e...98d

Takk, jeg ante ikke at medisiner var så ømtålige evne her på kg. Jeg skulle gjerne brukt mye mindre. Og jeg bruker jo ikke 30 forskjellige hver dag. 

Takk for forsvaret, setter kjempe pris på dere som svarer på en skikkelig måte. 
Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Konklusjon, ts. Troller. 

Jeg aner ikke om ts troller, men barnet mitt har astma og siden hen er så liten må vi ha ekstra brukerutstyr for å få gitt medisinen. Dette utstyret står på reseptlisten til barnet på helsenorge under resepter.

Anonymkode: 6781d...04f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

15 for astma? Jeg jobber på intensiv, og har aldri vært borti 15 medisiner for astma.. 

Anonymkode: 4a417...439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...