Gå til innhold

Vi får en valp i hus!

papaya93

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg skal få en valp i hus i mars. Har kjøpt inn hundeseng, leker, tisseunderlag (engangs), kobbel, halsbånd m.m. 

Forsøker å lese meg opp på hunder og trening, men tenkte å høre om det er noen hundeeiere her inne som har noen gode tips som førstegangseiere? hva trenger man av utstyr osv? (det er jo ganske mye som står på anbefalingslisten jeg fikk fra Musti), tips til trening. Trenger man f.eks innendørs bur inne, eller kan vi droppe det hvis vi lager et lite koselig hjørne f.eks.?

Blir takknemlig for alle tips!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tisseunderlag er bortkasta med mindre dere bor slik til at det er vanskelig å trene den til å gå på do ute. Vi kjøpte en helt kasse og brukte ingen. Man må jo trene valpen til å tisse på dem, og da er det egentlig enklere å bare trene den til å gå på do ute.

Anonymkode: c9766...2fc

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken rase skal dere ha? Les deg GODT opp på hundens kroppspråk på godt og vondt, det er veldig viktig å kunne dette for at du skal vite hva du skal gjøre og hvordan du skal reagere for å få en fin hund. Slikkematter og slowfeedere kan være lurt, det er mentalt berikende og sunt for hunden. Pusleleker, nesetepper og kong osv er også fint.

Man må absolutt ikke ha bur inne men de som har det bruker det som oftest som et fristed for hunden, der den kan gå og legge seg når den vil være i fred. Som personen over sa, tisseunderlag får bare valpen til å tro at det er greit å tisse inne så personlig synes jeg ikke det er så lurt. Ta heller valpen med ut etter den har spist, drukket, sovet, lekt, eller vært aktiv generelt. Snuser valpen mye på gulvet på ett område er det stor sjans for at den har tenkt til å gjøre sitt fornødne der og da så da gjelder det å være rask.😂

Håper dere er forberedt på valpebiting og piraya perioden valper kommer i når du tror de endelig er ferdig med bitingen. 😂
Les om puppy blues og ha det i bakhodet. Det skjer med veldig mange førstegangseiere, og det er mange som blir helt oppgitt, vet ikke hva de skal gjøre og omplasserer valpen. 

Mitt aller største tips er å aldri la valpen hilse på andre hunder og mennesker på tur. Skjer det så får den etterhvert forventninger om at den skal få hilse på alle hunder den møter og du ender opp med en hund som drar. Noen ganger er såklart greit, men aldri hver gang, da setter du opp hunden for å feile. 
Og husk at man må ofte faktisk lære valpen å gå på tur! Det er ikke alle valper det faller for at å gå på tur er en bra ting.

Gå på valpekurs med gode instruktører! Det er supert for både dere/deg og valpen, det er kjempe god sosialisering. Dere lærer masse og det er supert for å skape et fint bånd med valpen. Man lærer ting fra triks, til ro trening osv.
Angående sosialisering så er det viktig å huske på at dette er noe som skjer på avstand, det er kjempe fint for valpen å sitte utenfor f.eks butikken i 15 minutter og bare se på og ta inn informasjon.

Når valpen kommer i ungdomstiden så kan det virke som om alt den har lært av oppdragelse, triks osv har vært helt bortkasta. Ører er lukka og rampen herjer i hodet på hunden, samt hormoner og alt annet. Nå kommer tiden for MYE tolmodighet, ting og møbler kan tygges ihjel osv osv. Det er sånn at kommandoer så enkelt som ''sitt'' kan bli ignorert. Unghundperioden er den tiden som er mest krevende og slitsom, men man må gjennom det. Les så mye som mulig fra valp til voksen så blir det lettere å vite ca hvordan man skal håndtere det når det kommer. Unghund kurs er supert etter valpekurset.

Jeg anbefaler også å se på youtube videoer om hvordan man skal lære hunden å gjøre triks på en positiv og riktig måte. (Må ha i bakhodet at det er mye kontroversielt der ute så finn deg en kanal som gjør det beste for hunden, anbefaler McCann Dog Training. De har milde treningsmetoder og veldig fine måter å informere på. De har også masse videoer om valpetiden generelt.) 

Og nå skal ikke jeg gi pekepin, men gi hunden kvalitetsfôr. Ikke gi hunden mat fra vanlig matbutikk for eksempel. Lurt å vite hva tørrfôret ditt inneholder før du gir. Prøv å gi mer naturlig ''tyggebein'' hvis dette er noe hunden skal få. (Det er sunt for de å tygge) Unngå  ''rawhide'' tyggebein, altså tørket dyrehud; dentastix osv. Det finnes mange bedre alternativer som kaninører, andehals, oksemuskel osv.

Det er mye mer men jeg regner med at det er andre her som kommer på ting jeg ikke har nevnt. 😅 Valp er kjempe moro, lykke til!

Anonymkode: 71c26...257

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tisseunderlag er bortkasta med mindre dere bor slik til at det er vanskelig å trene den til å gå på do ute. Vi kjøpte en helt kasse og brukte ingen. Man må jo trene valpen til å tisse på dem, og da er det egentlig enklere å bare trene den til å gå på do ute.

Jeg hadde motsatt opplevelse. Brukte den i ett års tid. Bor i blokk og hunden trengte ikke opplæring til å lære seg å bruke den.

Anonymkode: dae4a...fdc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på Hunde-Maren sine valpeprogram på NRK. 

Anonymkode: 1a657...9b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du trenger ikke bur. Anbefaler dere å lese boka 'Valp' av Emma M. Garlant. Der finner dere all info dere trenger. I mellomtiden finner dere mye god info her: https://hunomhund.no/artikler/ 

Siden du får mange svar her og ellers garantert må navigere mangfoldige meninger og råd av ymse slag, vil jeg legge til dette: Det absolutt aller viktigste er at dere bygger en god relasjon med hunden, valp eller voksen, dere skal være hundens trygge havn i livet, dens omsorgspersoner.  Styr langt unna alt og alle som bruker ord som balansert trening, dominans, sette hunden på plass, flokkleder, korrigering, herme etter tispemor etc. Forsking viser at hunder knytter seg til mennesker på tilsvarende måte menneskebarn knytter seg til sine omsorgspersoner, og tilknytningen kan bli enten trygg eller utrygg. Dere ønsker selvagt å skape en trygg tilknytning med valpen deres. Husk at en valp er et lite hundebarn som akkurat har forlatt alt det trygge den kjenner. Sett dere inn i hundens artstypiske behov og språk, vær rause, kjærlige og alltid snille, aldri skumle og aldri vær redd for å "skjemme" den bort! 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
viktig tilleggsinfo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, man trenger ikke bur, men det er greit å ha et sted å avgrense valpen når man må snu ryggen til og gjøre andre ting. 

Vi hadde veldig nytte av tisseunderlag. Vi bor i leilighet og kan ikke gå rett i hagen, så brukte underlag for å beskytte gulv og møbler.  Dekket til rundt soveplassen, inne i valpegrinda etc. Ellers var vi hele tiden bevæpnet med tørkerull og rengjøringsspray/ desinfeksjon så vi kunne tørke opp asap. Vi hadde mye uhell inne de første måndene til tross for stadige turer ut etter alle kunstens regler. Vår valp ga heller ingen tydlige signaler på at den måtte ut og som voksen hund er den fortsatt ganske subtil når den signaliserer at den må ut.  Så tisseunderlag kan være greit å ha også når man er på tur. Her gikk vi over til å bruke stelleunderlag for babyer fordi de var enkle og billige å kjøpe på dagligvaren. 

Ingen valper kan gå tur eller å gå i bånd. Det er noe de må lære. I begynnelsen skal de uansett ikke ha tur i tradisjonell forstand, men få lov til å utforske og bevege seg. Vi brukte Langlie så valpen skulle få bevege seg relativt uhindret og fritt, men samtidig være  under kontroll og trygg. Noen ganger fikk den hilse på andre hunder andre ganger ikke. Utvikla aldri noen problemadferd, men har trent inn kommandoen "gå videre" når det ikke passer. Har en chill voksen hund nå med god kroppsråk og god forståelse for andre hunders kroppsspråk. Har aldri konflikt. 

Anonymkode: a4463...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VisningsnavnPÅKREVD skrev (2 timer siden):

Nei, du trenger ikke bur. Anbefaler dere å lese boka 'Valp' av Emma M. Garlant. 

Henger meg på bokanbefalinga. 

Så ville jeg tenkt gjennom hva jeg ikke ønsker at den voksne hunden skal gjøre, og så unngå det så godt du bare kan i valpetida. Da har du kommet langt på å skape gode vaner. 

Hvis du ikke vil at hunden skal tigge på kjøkkenet, belønn den for å ligge på et teppe utenfor kjøkkenet. 

Hvis du ikke vil at hunden skal dra i båndet, ikke la den øve på det mens den er valp. 

Så ville jeg personlig byttet ut halsbånd med sele på en liten valp, bare fordi det er så fryktelig enkelt at du eller hunden drar mye hardere i det enn du hadde tenkt, tråkker på det eller lignende. Jeg begynte ikke med halsbånd før hunden min hadde lært å være sammen med meg, ikke kaste seg etter andre hunder, mennesker eller sommerfugler ... 

Anonymkode: 9bc37...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Underlaget tilegnet hunder er tilsatt noe som gjør at underlaget blir brukt istedet for tepper. Noen ganger rekker man ikke frem i starten. Er kanskje snakk om par måneder. Kommer an på hundens str.

Anonymkode: a08a6...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I starten brukte vi bilburet inne + kompostvegger for å avgrense. Rett og slett barnegrind.

Stele - som andre nevner

Passe langt kobbel

Tisseunderlag - til jeg ble kjent med hundens kroppsspråk. 

Mange oppdrettere sender med en type "startveske" med matskål, temp, teppe, leker, klosaks, halsbånd og kobbel.

Anonymkode: a08a6...2da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

, men har trent inn kommandoen "gå videre" når det ikke passer.

...bra kommando! Den skal jeg ta med meg. 

Anonymkode: 741cc...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær forberedt på valpe-biting. Noe innmari i vårt tilfelle.

Sett av tid til å være hjemme og ta valpen ut for å tisse langt oftere enn du tror. Selv om noen snakker om at hunden lærte det fort, så er det andre som bruker laang tid.

Aksjonsradius ved 8 uker er nært null. Ikke legg opp til turer annet enn å la valpen utforske i eget tempo en god stund framover.

Anonymkode: 6f57c...f03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lær hunden å være komfortabel i bur! Hadde en omplasseringshund som var livredd bur, og det ble litt styrete hos veterinær etter operasjoner osv. i tillegg er det fint å kunne bruke bur i nødstilfeller som kan dukke opp ved skader, sykdom, treninger, utstilling (om det er aktuelt), bilbur. Det er veldig kjekt å ha en hund som aksepterer bur. Selv har jeg brukt tøy-bur som er enkle å brette sammen og lette å bære. 

Mitt beste tips er å trene kontakt HELE tiden. Triks som sitt og bamse og gi labb er gøy det, for all del, men det er ikke så viktig. Det viktige er å jobbe opp en god kontakt med valpen, det andre kan læres senere. Når jeg har valp fokuserer jeg på følgende: 

Trene inn en sterk kontaktlyd 

Innkalling 

tar med meg valpen i mange situasjoner der valpen skal få undersøke i sitt eget tempo og vi starter og avslutter alltid med rotrening. 

Ikke la folk eller hunder hilse på valpen, da dette skaper forventning og forventning kan gi negativt stress. 

husk for å motvirke ressursforsvar, aldri ta fra valpen mat eller godbiter når den spiser, men gi den heller mer mat eller godbiter oppi skåla mens den spiser. 

Anonymkode: fc404...8c1

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ville også hatt et bur stående en stund slik at valpen kan venne seg til det. Er greit at de takler det, både i forbindelse med bilkjøring, men også om de skal ha veterinærbehandling og blir liggende i bur der. 

Ellers ville jeg også hatt en langline. Kloklipper, jeg liker miller sin røde, og eventuelt blodstopp. Potesalve kan også være greit å ha for hånden. Medisinsk honning, hermetisk asparges, sånn i tilfelle. Flåttplukker, jeg liker den helt flate i metall som clas ohlson har solgt. 

Jeg bor på Vestlandet, så her ville regndekken stå på listen, men det er litt latskap og litt rase. Min brukte ikke regndekken før hun nærmet seg 10 år, viste seg å være veldig digg å komme inn med litt mindre våt hund. 

Anonymkode: 5d9f3...783

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Henger meg på bokanbefalinga. 

Så ville jeg tenkt gjennom hva jeg ikke ønsker at den voksne hunden skal gjøre, og så unngå det så godt du bare kan i valpetida. Da har du kommet langt på å skape gode vaner. 

Hvis du ikke vil at hunden skal tigge på kjøkkenet, belønn den for å ligge på et teppe utenfor kjøkkenet. 

Hvis du ikke vil at hunden skal dra i båndet, ikke la den øve på det mens den er valp. 

Så ville jeg personlig byttet ut halsbånd med sele på en liten valp, bare fordi det er så fryktelig enkelt at du eller hunden drar mye hardere i det enn du hadde tenkt, tråkker på det eller lignende. Jeg begynte ikke med halsbånd før hunden min hadde lært å være sammen med meg, ikke kaste seg etter andre hunder, mennesker eller sommerfugler ... 

Jeg er enig med sele, alltid koble leiebånd i sele, aldri halsbånd. Men jeg lurer på hva du mener med "begynte med halsbånd"? 

Endret av VisningsnavnPÅKREVD
edit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke bruk tisseunderlag på gulv, da oppfordrer du til tissing inne og du forlenger treningen mer enn nødvendig. Ved å faktisk følge med så blir valpen husren på kort tid. Gå ut før og etter valpen har sovet, spist og lekt. Ikke gå langt, gå til samme plassen hver gang.

En valp skal ikke gå tur. Da blir den overstimulert og stresset. Turer ute er turer med mening. Doturer og miljøtrening når den tid kommer. Når valpen får kontroll over blæren så kan du begynne med rutiner når det kommer til turer. 

Viktig å vite, du kommer til å angre på at du skaffet deg valp og du kommer til å grine av frustrasjon. Puppy blues er en greie. Det går over. Det første året er et rent helvete på jord, men som en barnefødsel så vil du glemme det. Men når du står i det så er det helt jævlig. Det å ha valp er ikke er morsomt. Det er ikke koselig. Det er et mareritt. Så vær forberedt på at de første årene er tøffe for alle. Det er så mange unghunder som blir omplassert fordi folk tror det er bare koselig med valp og gir opp når de finner ut at det er ikke koselig. Det er ingenting koselig med å eie og å oppdra en valp og unghund. Det blir lettere med årene.
En valp og unghund vil tisse og bæsje inne. Det er individuelt hvor lenge og ekstremt det er, men du kan få en som spiser sokker, sko og som gnager på veggene dine. Unghunder har flere perioder hvor de blir akutt døve og hører ikke etter og glemmer alt de har lært i en periode. Det er veldig frustrerende når du endelig har kommet inn i en god rutine og valpen/unghunden endelig har fått inn hverdagstreningen inn i hodet. Men husk, det går over. 

Sosialisering betyr ikke å hilse på alt og alle. Du burde hilse på absolutt ingen ukjente, verken hunder, barn eller voksne. Kun personer og hunder som valpen skal være med skal samhandle med valpen og hunden. Miljøtrening og sosialisering er å lære seg å være rundt andre, uten å overreagere eller å reagere. Hunden skal lære seg å være rolig og avslappet i alle situasjoner, det er det som er miljøtrening. Det å sette deg utenfor en butikk og hunden sitter/ligger fint ved siden av uten å reagere på alt rundt, det er det man ønsker å oppnå. En forventning om å hilse på alt og alle vil skape stress og uønsket adferd.

Det er viktig å trene på å roe seg ned og å slappe av. Trygg plass som er valpens, f.eks et teppe på gulvet, hundeseng eller bur. Denne plassen skal respekteres av alle. Skal ikke brukes som straff og når valpen er der så skal den ikke forstyrres. 

En overstimulert valp vil ikke lære noe som helst. En overstimulert valp/unghund vil også føre til adferdsproblemer på sikt. Det å gå over terskelen ved å trene for mye, leke for mye, gå for lange turer når den er for ung, oppsøke nye stressende situasjoner feil, for tidlig osv vil føre til overstimulering og vil ikke fremme læring. Det å finne roen og å balansere aktivitet og ro er veldig viktig. Les deg opp på kroppsspråk og å se når valpen er overstimulert. 

Les deg opp på utviklingsperioder. Valp og unghund går igjennom flere fryktperioder og det er viktig at du vet når de kommer, slik at du kan møte hunden riktig.

Ros den adferden du ønsker, ignorer den du ikke ønsker. 
Vanskeligere er faktisk ikke, men det er ekstremt vanskelig å ikke brøle "NEI! SLUTT!" når valpen henger i tåen din eller i gardinen. 

Lykke til.

Anonymkode: 134f0...c5c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det viktigste fra da vi fikk valp i hus:

Sele, det er mye bedre for hunden å gå tur i. Jeg er veldig glad i denne: https://dogman.no/product/213216-meshsele-iris?gQT=1

Kong bamse: https://www.dyrekassen.no/kong-wild-knots-bjoern-kosebamse-mix 

Leke som tåler lek og tygging: https://www.dyrekassen.no/kong-wubba-comet?sku=102540 (Merket Kong koster litt mer men tåler enormt mye og har en lukt som trigger hundene)

Et pledd som kan tas med over alt og som den blir vant til å falle til ro på. Mine elsker dette, det er hypnotisk på dem: https://www.europris.no/p-pledd-150x200-cm-beige-214614

Anonymkode: 76451...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
VisningsnavnPÅKREVD skrev (40 minutter siden):

Jeg er enig med sele, alltid koble leiebånd i sele, aldri halsbånd. Men jeg lurer på hva du mener med "begynte med halsbånd"? 

Jeg trener hundesport der jeg ikke har lov til å ha på sele. Men jeg begynte ikke med å ha hunden i halsbånd før jeg hadde en hund som ikke forlater meg, kaster seg etter folk og hunder og lignende. 

Til hverdags har jeg stort sett sele. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

papaya93 skrev (16 timer siden):

Min samboer og jeg skal få en valp i hus i mars. Har kjøpt inn hundeseng, leker, tisseunderlag (engangs), kobbel, halsbånd m.m. 

Forsøker å lese meg opp på hunder og trening, men tenkte å høre om det er noen hundeeiere her inne som har noen gode tips som førstegangseiere? hva trenger man av utstyr osv? (det er jo ganske mye som står på anbefalingslisten jeg fikk fra Musti), tips til trening. Trenger man f.eks innendørs bur inne, eller kan vi droppe det hvis vi lager et lite koselig hjørne f.eks.?

Blir takknemlig for alle tips!

Flytt sko , dyre kamera , mobiltlf etc til en høyde hvor den ikke når til.. ha den i bur i bil ... Tannfellingskløa gjør at den gnager på.alt... først som sist, tenk alltid et steg foran valpen 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg absolutt ikke hunomhund. Det er den vranglære av hund og følelses styrt. Selvfølgelig om du vil ha en reaktiv hund så gjør du det.

følg flinke dyktige førere som ivan Balavanov, packleaderdogs(anbefaler denne på det sterkeste , veldig lærerik om hund) , og andre som kan hund.

Om en trener ikke selv har fine og balanserte hunder ikke hør på de. De kan ikke hund, enkelt og greit.

husk at valpen skal ikke sosialiseres ved å treffe alt og alle men å være i miljø og være rolig. 

kos dere! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...