Gå til innhold

Vi får en valp i hus!

papaya93

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg skal få en valp i hus i mars. Har kjøpt inn hundeseng, leker, tisseunderlag (engangs), kobbel, halsbånd m.m. 

Forsøker å lese meg opp på hunder og trening, men tenkte å høre om det er noen hundeeiere her inne som har noen gode tips som førstegangseiere? hva trenger man av utstyr osv? (det er jo ganske mye som står på anbefalingslisten jeg fikk fra Musti), tips til trening. Trenger man f.eks innendørs bur inne, eller kan vi droppe det hvis vi lager et lite koselig hjørne f.eks.?

Blir takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tisseunderlag er bortkasta med mindre dere bor slik til at det er vanskelig å trene den til å gå på do ute. Vi kjøpte en helt kasse og brukte ingen. Man må jo trene valpen til å tisse på dem, og da er det egentlig enklere å bare trene den til å gå på do ute.

Anonymkode: c9766...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken rase skal dere ha? Les deg GODT opp på hundens kroppspråk på godt og vondt, det er veldig viktig å kunne dette for at du skal vite hva du skal gjøre og hvordan du skal reagere for å få en fin hund. Slikkematter og slowfeedere kan være lurt, det er mentalt berikende og sunt for hunden. Pusleleker, nesetepper og kong osv er også fint.

Man må absolutt ikke ha bur inne men de som har det bruker det som oftest som et fristed for hunden, der den kan gå og legge seg når den vil være i fred. Som personen over sa, tisseunderlag får bare valpen til å tro at det er greit å tisse inne så personlig synes jeg ikke det er så lurt. Ta heller valpen med ut etter den har spist, drukket, sovet, lekt, eller vært aktiv generelt. Snuser valpen mye på gulvet på ett område er det stor sjans for at den har tenkt til å gjøre sitt fornødne der og da så da gjelder det å være rask.😂

Håper dere er forberedt på valpebiting og piraya perioden valper kommer i når du tror de endelig er ferdig med bitingen. 😂
Les om puppy blues og ha det i bakhodet. Det skjer med veldig mange førstegangseiere, og det er mange som blir helt oppgitt, vet ikke hva de skal gjøre og omplasserer valpen. 

Mitt aller største tips er å aldri la valpen hilse på andre hunder og mennesker på tur. Skjer det så får den etterhvert forventninger om at den skal få hilse på alle hunder den møter og du ender opp med en hund som drar. Noen ganger er såklart greit, men aldri hver gang, da setter du opp hunden for å feile. 
Og husk at man må ofte faktisk lære valpen å gå på tur! Det er ikke alle valper det faller for at å gå på tur er en bra ting.

Gå på valpekurs med gode instruktører! Det er supert for både dere/deg og valpen, det er kjempe god sosialisering. Dere lærer masse og det er supert for å skape et fint bånd med valpen. Man lærer ting fra triks, til ro trening osv.
Angående sosialisering så er det viktig å huske på at dette er noe som skjer på avstand, det er kjempe fint for valpen å sitte utenfor f.eks butikken i 15 minutter og bare se på og ta inn informasjon.

Når valpen kommer i ungdomstiden så kan det virke som om alt den har lært av oppdragelse, triks osv har vært helt bortkasta. Ører er lukka og rampen herjer i hodet på hunden, samt hormoner og alt annet. Nå kommer tiden for MYE tolmodighet, ting og møbler kan tygges ihjel osv osv. Det er sånn at kommandoer så enkelt som ''sitt'' kan bli ignorert. Unghundperioden er den tiden som er mest krevende og slitsom, men man må gjennom det. Les så mye som mulig fra valp til voksen så blir det lettere å vite ca hvordan man skal håndtere det når det kommer. Unghund kurs er supert etter valpekurset.

Jeg anbefaler også å se på youtube videoer om hvordan man skal lære hunden å gjøre triks på en positiv og riktig måte. (Må ha i bakhodet at det er mye kontroversielt der ute så finn deg en kanal som gjør det beste for hunden, anbefaler McCann Dog Training. De har milde treningsmetoder og veldig fine måter å informere på. De har også masse videoer om valpetiden generelt.) 

Og nå skal ikke jeg gi pekepin, men gi hunden kvalitetsfôr. Ikke gi hunden mat fra vanlig matbutikk for eksempel. Lurt å vite hva tørrfôret ditt inneholder før du gir. Prøv å gi mer naturlig ''tyggebein'' hvis dette er noe hunden skal få. (Det er sunt for de å tygge) Unngå  ''rawhide'' tyggebein, altså tørket dyrehud; dentastix osv. Det finnes mange bedre alternativer som kaninører, andehals, oksemuskel osv.

Det er mye mer men jeg regner med at det er andre her som kommer på ting jeg ikke har nevnt. 😅 Valp er kjempe moro, lykke til!

Anonymkode: 71c26...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tisseunderlag er bortkasta med mindre dere bor slik til at det er vanskelig å trene den til å gå på do ute. Vi kjøpte en helt kasse og brukte ingen. Man må jo trene valpen til å tisse på dem, og da er det egentlig enklere å bare trene den til å gå på do ute.

Anonymkode: c9766...2fc

Jeg hadde motsatt opplevelse. Brukte den i ett års tid. Bor i blokk og hunden trengte ikke opplæring til å lære seg å bruke den.

Anonymkode: dae4a...fdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...