Gå til innhold

Vaksine videregående skole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gutten går første året på vgs. Han sier at flere i klassen har hatt vaksine. Det må vel være mot hjernehinnebetennelse? Er det vanlig at som går 1 året tar den? Jeg trodde det var bare russen som tok den? 

Anonymkode: ad647...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja, det er vanlig. De omgås russen, både på skolen/i kantine/fritid.

Vaksinen varer 5 og 10 år minimum, og bør helst tas så raskt de begynner på VGS slik at den har blitt virksom til den første russetiden på skolen. Selv om de ikke vanker med russen, så har de mange treffpunkter på skolen. 

Her vaksineres også småsøsken til VGS-elevene dersom de skal ha sin egen russetid innen de neste 10 år.

Anonymkode: 4276a...239

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en ungdom som blir 16 år i vår, og skal starte på vgs til høsten. Kommer absolutt til å ordne vaksinen til han. 
Hvilken vaksine er best, begge typene slik man er dekket for alle typer, eller holder det med nimenrix?

Anonymkode: 3b73f...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fikk de tilbud om vaksine mot hjernehinnebetennelse på skolen forrige uke. Min 1. klassing tok den. Den beskytter jo i russetiden også selv om man tar den nå og de har jo kontakt på tvers av klassene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har en ungdom som blir 16 år i vår, og skal starte på vgs til høsten. Kommer absolutt til å ordne vaksinen til han. 
Hvilken vaksine er best, begge typene slik man er dekket for alle typer, eller holder det med nimenrix?

Er det 2 forskjellige? Hvordan vite hvilken man skal velge?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hørte på nyhetene i går at man burde ta den andre! Ikke den man ble tilbudt og at folk var skuffa Norge ikke valgte den. For noe surr! Burde ikke være sånn. Da blir man jo usikker 

Anonymkode: 9d3a0...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tilbyde de kun 1 type. Og alle i vg 1 og alle vg 2 og 3 som ikke har tatt får og tilbud. Egenandel på 250 kr her vi bor.

Begge ungdommen her i huset tok i vg1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hørte på nyhetene i går at man burde ta den andre! Ikke den man ble tilbudt og at folk var skuffa Norge ikke valgte den. For noe surr! Burde ikke være sånn. Da blir man jo usikker 

Er samme med den for hvp.  Der og velger Norge den dårligste igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vaksine mot hjernehinnebetennelse ikke HPV virus

Anonymkode: bd519...037

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er vaksine mot hjernehinnebetennelse ikke HPV virus

Anonymkode: bd519...037

Er 2 typer der og

Og den for meningokokk b er ofte ikke med i den som blir tilbudt

Ungdom anbefales vaksine mot smittsom hjernehinnebetennelse - FHI https://search.app/ip28wJ8fD8bKuVpB9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nimenrix gir beskyttelse mot type ACWY.

Frem til i fjor har vi ikke hatt tilfeller av type B i Norge siden 2014, derfor har man stort sett tatt bare Nimenrix. I 2023 hadde vi derimot flere alvorlige tilfeller av type B, så nå er det viktig å vaksinere seg også mot denne. Mot type B kan man velge Bexsero eller Trumenba. 

Nimenrix for type ACWY er èn dose og varer i 10 år. Enkelte kommuner dekker denne for VGS-elevene, ellers koster den ca 400 kroner + gebyr for å sette/få resept.

Bexsero og Trumenba for type B settes som to doser, og koster ca kr 1000 per dose + gebyr for å sette/få resept. Trumenba har 6 måneder mellom sine to doser, Bexsero har 1-2 måneder mellom. Denne har varighet ca 5 år minimum. Har ikke hørt om at noen kommuner dekker denne. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blander med HPV-vaksine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Se innlegget mitt litt lenger oppe, håper det gir deg litt svar.

Kort forklart så er det to ulike vaksiner, som beskytter mot ulike typer av hjernehinnebetennelse. Den ene beskytter mot type A C W og Y, og den andre mot B. 

Spør hvis du lurer på noe, så skal jeg forsøke å svare mer utfyllende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kort forklart så er det to ulike vaksiner, som beskytter mot ulike typer av hjernehinnebetennelse. Den ene beskytter mot type A C W og Y, og den andre mot B. 

Har lest om begge typene vaksiner. Har skjønt at den mest vanlige, og den som sikkert blir tilbudt er Nimenrix. 
Burde jeg alikevel kjøpe den andre vaksinen?

Min ungdom er ikke en ungdom som fester, enda, det kan endre seg når han starter på vgs. Han skal heller ikke være russ, men ønsker han skal få best mulig beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble ikke klokere🤣. Er det anbefalt å ta begge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har lest om begge typene vaksiner. Har skjønt at den mest vanlige, og den som sikkert blir tilbudt er Nimenrix. 
Burde jeg alikevel kjøpe den andre vaksinen?

Min ungdom er ikke en ungdom som fester, enda, det kan endre seg når han starter på vgs. Han skal heller ikke være russ, men ønsker han skal få best mulig beskyttelse. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ble ikke klokere🤣. Er det anbefalt å ta begge? 

Ja, det er anbefalt å ta begge. De beskytter mot ulike typer av hjernehinnebetennelse, så om man tar ACWY er man beskyttet mot ACWY, tar man B er man beskyttet mot B.

Som sagt hadde vi ikke tilfeller av B i Norge mellom 2014 og 2023, men i 2023 var de fleste tilfellene B. For å være fullbeskyttet bør man ta begge. 

Det tilbys vaksiner mot begge typer. Nimenrix er mot type ACWY, og er betydelig billigere enn for type B, derfor har noen kommuner valgt å dekke denne. 400 kr koster den, mot ca 2000 samlet for type B. Det er altså ikke bare to ulike vaksiner, men mot to ulike varianter.

Man trenger ikke være en ungdom som fester for å ha behov for å være vaksinert. Man omgås mennesker på skolen som kan være smittet, og smitten kan like gjerne komme fra kantina som fra en fest. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Ja, det er anbefalt å ta begge. De beskytter mot ulike typer av hjernehinnebetennelse, så om man tar ACWY er man beskyttet mot ACWY, tar man B er man beskyttet mot B.

Som sagt hadde vi ikke tilfeller av B i Norge mellom 2014 og 2023, men i 2023 var de fleste tilfellene B. For å være fullbeskyttet bør man ta begge. 

Det tilbys vaksiner mot begge typer. Nimenrix er mot type ACWY, og er betydelig billigere enn for type B, derfor har noen kommuner valgt å dekke denne. 400 kr koster den, mot ca 2000 samlet for type B. Det er altså ikke bare to ulike vaksiner, men mot to ulike varianter.

Man trenger ikke være en ungdom som fester for å ha behov for å være vaksinert. Man omgås mennesker på skolen som kan være smittet, og smitten kan like gjerne komme fra kantina som fra en fest. 

Sikkert ett dumt spørsmål, men tar man begge vaksinene samtidig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Sikkert ett dumt spørsmål, men tar man begge vaksinene samtidig? 

Ja, det kan man gjøre, men B må ha en dose til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det kan man gjøre, men B må ha en dose til.

Ser nå at de koster penger. Synes jeg har hørt at de var gratis før. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser nå at de koster penger. Synes jeg har hørt at de var gratis før. Stemmer det?

Noen kommuner har dekt vaksine ACWY til gitte årskull i noen perioder.

Du må sjekke din kommune for å se hva som gjelder dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...