AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Hvor mamge minutter er nok å lese med 6 åringer? Han gjør leseleksa si også men itillegg til det hvor lenge bør vi foreldre lese bøker til han daglig? Anonymkode: ce32e...d3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mangolassie Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Vi leser ca 20-30 minutter til leggetid hver kveld, og noen dager blir det også noe lesing tidligere på dagen (5 år) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar Finst ingen klare retningslinjer på det. Les fordi det er spennende, utviklende. Vi leste bok for vår seksåring, et kapittel per kveld. Anonymkode: 399ba...966 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar (endret) Vi leser på senga hver kveld, det vil si hvis vi er i seng til «vanlig» leggetid. Leser ca 10-15min. Kommer litt an på hva vi leser. Noen ganger leser vi en kort bok, andre ganger leser vi i Donald blader og pocket og andre ganger igjen lengre bøker. Leser som regel til en side der det blir en «naturlig» pause. Barnet er 7år. Endret 21. januar av Boblerone Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar Er nysgjerrig, for har ikke barn selv. Er dette vanlig? Var dette vanlig da dere var barn? 😊 Jeg lærte å lese rett før skolestart, men pleide ikke lese med foreldrene mine etter at jeg «knakk koden». De leste vel mest med meg for å lære meg. Med en gang jeg kunne lese selv, så leste jeg alene. Leste alene på senga om kvelden, og ellers som fritidssyssel. Spesielt de eventyrbåndene med lesehefte var morsomme. Å ha mamma og pappa på sengekanten var ikke en ting da jeg begynte på skole. Dere som er foreldre, hvordan var det for dere so barn, og hvordan gjør dere det nå? Anonymkode: c2b4f...4e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boblerone Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er nysgjerrig, for har ikke barn selv. Er dette vanlig? Var dette vanlig da dere var barn? 😊 Jeg lærte å lese rett før skolestart, men pleide ikke lese med foreldrene mine etter at jeg «knakk koden». De leste vel mest med meg for å lære meg. Med en gang jeg kunne lese selv, så leste jeg alene. Leste alene på senga om kvelden, og ellers som fritidssyssel. Spesielt de eventyrbåndene med lesehefte var morsomme. Å ha mamma og pappa på sengekanten var ikke en ting da jeg begynte på skole. Dere som er foreldre, hvordan var det for dere so barn, og hvordan gjør dere det nå? Anonymkode: c2b4f...4e8 Ja, jeg ble lest for selv om jeg kunne lese. Var sykt koselig og trygg avslutning på dagen. I tillegg leste mine foreldre da bøker for meg som jeg ikke kunne lese selv, selv om jeg kunne lese. Det er også det de anbefaler for barn, at man fortsette å lese for de. Da spesielt bøker de ikke klarer å lese selv, som lengre bøker uten bilder osv. De får økt ordforråd og større forutsetninger for å bli gode lesere selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar Leser ca 15 minutter til de to minste, pluss litt lesing sporadisk midt på dag. Hører pp lydbok i bilen. Eldstemann på 13 hører på lydbøker før han legger seg. Anonymkode: ed8b2...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar Jeg leser ca 15 min. Seksåringen min har ikke knukket noen kode enda, så vi leter noen ganger etter bokstaver han kjenner igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar Leste 20 - 30 min hver kveld til han ble 8 - 9 år og heller ville lese selv. Jeg syns det var litt trist 😃. Var så mange fine bøker til den aldersgruppen. Han er voksen nå, og leser fortsatt bøker. Det gleder er mor som leser to bøker i uka 🙂 Anonymkode: 62b3c...8dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar Har alltid lest for ungene mine, selv om de leser selv (ikke 2 åringen selvsagt). Har barn på 13,9 og 2 år. Lest hver eneste kveld for ungene til ca 10 års alder, da har vi gått over til lydbøker. Det er en fin og nær avslutning på dagen, og det er bra for ungene sin språklige utvikling 🥰 Min mor leste til meg til jeg var rundt 8, men vi har valgt å gjøre det lenger. 9 åringen protesterer sjelden på legging, da han også synes det er veldig koslig. Anonymkode: ed8b2...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar Prøver på 15 minutter, men pga uro og lite ro i stumpene så får vi ofte bare til alt fra 7-10 minutter. Gleder meg til de er store nok til å høre på og sitte i ro. Anonymkode: f844a...139 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar Det har jeg ikke kontroll på, og det varierer. Jeg har en 6-åring og en 5-åring, og vi leser ikke fast på senga/kvelden. I dag leste jeg et Donald-blad for barna, men jeg vet ikke hvor lang tid det tok. I går leste jeg ikke noe, men 6-åringen har leselekse hver hverdag, så den leste hun for meg. I forrige uke leste jeg ei "Musse og Helium" bok for dem, og da leste vi litt et par kvelder, og de resterende var enten barna eller jeg for trøtt. Og så leste jeg resten av boka for dem på lørdag, og da holdt vi på lenge med "bare ett kapittel til!". Uka før det igjen tror jeg ikke at jeg leste noe som helst. Anonymkode: c4512...6f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #13 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Er nysgjerrig, for har ikke barn selv. Er dette vanlig? Var dette vanlig da dere var barn? 😊 Jeg lærte å lese rett før skolestart, men pleide ikke lese med foreldrene mine etter at jeg «knakk koden». De leste vel mest med meg for å lære meg. Med en gang jeg kunne lese selv, så leste jeg alene. Leste alene på senga om kvelden, og ellers som fritidssyssel. Spesielt de eventyrbåndene med lesehefte var morsomme. Å ha mamma og pappa på sengekanten var ikke en ting da jeg begynte på skole. Dere som er foreldre, hvordan var det for dere so barn, og hvordan gjør dere det nå? Anonymkode: c2b4f...4e8 Jeg er født i 1986, mamma leste masse for meg langt opp i skolealder. Har en som er bare 3 men hun elsker å bli lest for så vi leser 15-60 minutter hver dag. Noen ganger blir det kanskje mer fordi vi leser flere ganger iløpet av dagen hvis det er helg og vi mest er hjemme. Anonymkode: 4081d...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #14 Del Skrevet 22. januar Leser daglig for 1-åringen, både før leggetid, men også før dupp og eller på dagen om hun/vi trenger litt rolig-tid😊 Har lest for henne siden hun var en 3-4 uker😊 sitter stort sett rolig nå og hører på samt tar på sidene/kjenner på😊 Anonymkode: 97579...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #15 Del Skrevet 22. januar Aldri vi prater å lager historier selv. Hvorfor skal en bok distansere livet Anonymkode: c6653...51e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #16 Del Skrevet 22. januar Jeg HATET å lese for kidsa, sang heller Anonymkode: 2cdee...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catnip Skrevet 22. januar #17 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Aldri vi prater å lager historier selv. Hvorfor skal en bok distansere livet Anonymkode: c6653...51e Haha, hæh? En bok "distansere livet"? Det er det underligste utsagnet jeg har hørt på en stund. All forskning på barn og språkutvikling peker på at å bli lest for er positivt for språkutvikling og lager bedre grunnlag for å bli trygge lesere selv senere. Å lese kan lære barna empati, stimulere fantasien og også være utgangspunkt for mange fine samtaler. Det er omtrent det motsatte fra å "distansere livet" (hva nå det egentlig betyr, det er jo svada). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #18 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Aldri vi prater å lager historier selv. Hvorfor skal en bok distansere livet Anonymkode: c6653...51e Det kommer jo an på boka selvfølgelig. Men poenget er at hvis man leser bøker jevnlig så får ungen høre et annet ordforråd. Det blir mer variasjon. Det går jo an å lese noen kvelder og fortelle historier noen kvelder. Vi veksler mellom å lese, snakke om dagen, og fortelle om "i gamle dager". Tar det som det faller seg. Anonymkode: 77c8b...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #19 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg HATET å lese for kidsa, sang heller Anonymkode: 2cdee...49f Jeg sang helt til jeg ikke fikk lov mer. Det med at barn ikke bryr seg om foreldres dårlige sangstemme, stemte ikke for min.🤭 Anonymkode: 77c8b...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar #20 Del Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er nysgjerrig, for har ikke barn selv. Er dette vanlig? Var dette vanlig da dere var barn? 😊 Jeg lærte å lese rett før skolestart, men pleide ikke lese med foreldrene mine etter at jeg «knakk koden». De leste vel mest med meg for å lære meg. Med en gang jeg kunne lese selv, så leste jeg alene. Leste alene på senga om kvelden, og ellers som fritidssyssel. Spesielt de eventyrbåndene med lesehefte var morsomme. Å ha mamma og pappa på sengekanten var ikke en ting da jeg begynte på skole. Dere som er foreldre, hvordan var det for dere so barn, og hvordan gjør dere det nå? Anonymkode: c2b4f...4e8 Tror det var vanlig før og ja? Foreldrene mine leste i hvert fall for meg etter at jeg hadde lært å lese. Det gikk da helst i tjukkere bøker med mer tekst, mindre bokstaver og færre bilder enn i de typisk lettlest-bøkene. Mye eventyrbøker, og en del faktabøker husker jeg (der var det bilder da). Jeg leste også mye alene på senga, men husker ikke fra hvilken alder de sluttet å lese for meg. Bestefaren min leste også Donald for meg lenge etter jeg hadde lært å lese, for jeg syntes det var så morsomt den måten han gjorde det på. Født i 82. Anonymkode: 77c8b...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå