Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 5-6, og jobber på barnevernsinstitusjon atferd. Tidvis har vi ungdommer som utagerer fysisk, og yrket ligger så vidt jeg vet under risikoyrker ift svangerskap, men jeg klarer ikke å finne noe konkret om hvor lenge man skal være i jobb før man går over på svangerskapspenger eller sykmelding. Er det frem til uke 12? Skal til legen på Fredag, men tenkte å høre her først så jeg er litt mer forberedt. 

Takknemlig for svar og å høre deres erfaringer!

Anonymkode: 1a035...981

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på jobb til ca uke 12, men det var mest fordi jeg valgte det selv da vi bare hadde én ungdom som var rolig og tok veldig hensyn, hadde det vært større risiko for utagering hadde jeg gått ut mye tidligere. Er ingen konkrete regler for når man skal over på svangerskapspenger så vidt jeg vet, så dette kan du vurdere sammen med lege og arbeidsgiver. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner heller ikke til at det er noen konkrete regler for det, og hadde også svangerskapspenger fra uke 12. Da var begrunnelsen for det at magen etter hvert ville bli synlig, og fosteret ville snart ikke lenger ligge like beskyttet bak skambenet som de aller første ukene. Sistnevnte mtp. at da vil eventuelle slag eller spark mot magen kunne få alvorligere konsekvenser. Jeg gikk ut i svangerskapspenger fordi det ikke var mulig å omplassere meg eller tilpasse på en måte som gjorde at jeg ikke var i risiko for slag og spark mot magen uten at det var farlig for kollegene mine (som risikerte å bli stående alene i utageringssituasjoner om jeg måtte trekke meg unna).

Anonymkode: 0ec09...32c

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet noen uker, så tatt det opp med leder for å høre om ev omplassering, og deretter lege.

Hvis du vet mer om hva arbeidsgiver tenker, så blir det enklere å planlegge veien videre.

Anonymkode: 69939...626

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på akuttpsyk og ble tatt ut med en gang, først tilrettelegging med kontorarbeid, svangerskapspenger senere når de ikke kunne tilrettelegge lenger. Det er jo farlig hos oss i hvert fall. Nattevakter er jo også noe man skal unngå (øker risikoen for spontanabort med rundt 30% var det vel). 

Anonymkode: 0e753...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør hvertfall ikke jobbe etter at gravidmagen blir synlig. For psyke kan magen være en trigger og et mål å angripe ved utagering.

Anonymkode: bc447...c58

AnonymBruker
Skrevet

Legen ville ha meg ut fra uke 4. Ikke bare slag som er risiko, men også stressende situasjoner og nattarbeid med mindre du får sove gjennom natta der du jobber 😊

Anonymkode: c6b75...e87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...