Gå til innhold

Du som fåe hormonbehandling for overgangsplager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ikke prøvd Estramon selv, men hører mange sier at det har dårligere virkning og at man må opp i dose på den. Det, i tillegg til at plasteret er kjempestort og sitter dårlig har gjort at jeg heller har valgt å bruke plasteret som heter Estradiol når Estradot ikke har vært å oppdrive. Det er helt likt som Estradot i størrelse, og hvor godt det sitter. Samme virkning også ( iallefall for meg). Det er dyrt da, og bare 8 plaster i hver pakke.

Anonymkode: cc880...9a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan jeg spørre hva dere betaler for de ulike preparatene? Jeg mistenker at jeg er i perimenopausen og har tenkt å bestille time hos gynekolog.

Anonymkode: f3a21...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan jeg spørre hva dere betaler for de ulike preparatene? Jeg mistenker at jeg er i perimenopausen og har tenkt å bestille time hos gynekolog.

Anonymkode: f3a21...8ac

Jeg lurer også på pris, men prisen går vel på frikortet? Har bestilt time hos gynekolog og ønsker å prøve hormonterapi, har gått over et år uten mens nå, så er definitivt i overgangsalderen. Har masse plager jeg håper hormonterapi skal hjelpe for.

Anonymkode: f2caa...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk diagnosen PMS i før' overgangsfase av gynekolog, da fysisk og mentalt form var helt på bunnpunktet i tiden før menstruasjon. P- piller ( Drovelis) ble behandlingen. Noen som har prøvd dette? I tillegg vitamin b6, magnesium og kalsium. 

Føler meg mer eller mindre nedstemt i hele syklusen nå. Men må gi det litt tid.. Vondt å ikke kjenne seg som den man egentlig er..

Anonymkode: f5330...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg lurer også på pris, men prisen går vel på frikortet? Har bestilt time hos gynekolog og ønsker å prøve hormonterapi, har gått over et år uten mens nå, så er definitivt i overgangsalderen. Har masse plager jeg håper hormonterapi skal hjelpe for.

Nei, det gå ikke på frikortet, dessverre. Jeg bruker Estradot østrogenplaster og Utrogest(an) kapsler, og betaler i overkant av en tusenlapp for tre måneders forbruk.

Anonymkode: 17b58...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som ligger på seg av plastre? 

Anonymkode: a6b4a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 20.17):

Gikk du til fastlegen eller gynekolog?

Vil du fortelle litt om forløpet, hvilke plager du hadde, hormoner du får og effektene av det?

Takk🙏 Hilsen ei som må ta tak i uregjerlige hormoner som holder på å ødelegge livet mitt💩

Anonymkode: c785b...35b

Står en hel del om dette og kvinner som hekter alle plager på overgangsalderen i denne artikkelen.  https://www.bt.no/sprek/i/bmdJg3/leger-om-overgangsalder-hormonbehandling-er-ingen-quick-fix

Passer veldig godt med flere tråder her inne den siste tiden om kvinner som tror at de kjenner på er overgangsalderen som er den skyldige. 
Og det er ikke hvem som helst som uttaler seg i artikkelen. 

Anonymkode: d1791...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Står en hel del om dette og kvinner som hekter alle plager på overgangsalderen i denne artikkelen.  https://www.bt.no/sprek/i/bmdJg3/leger-om-overgangsalder-hormonbehandling-er-ingen-quick-fix

Passer veldig godt med flere tråder her inne den siste tiden om kvinner som tror at de kjenner på er overgangsalderen som er den skyldige. 
Og det er ikke hvem som helst som uttaler seg i artikkelen. 

Jeg får ikke lest fordi jeg ikke abonnerer. Mener du at kvinner skylder for mange symptomer på overgangsalderen? Jeg har vært motsatt, har levd i mange år i en overgangsalder, samtidig som jeg har hatt masse ulike plager, men jeg har ikke koblet plagene til overgangsalderen, ja bortsett fra hetetoktene da. Så hørte jeg på podkasten Hetebølgen, og da skjønte jeg at kanskje en del av mine andre plager (som ødelegger hverdagen min) også potensielt kunne skyldes overgangsalderen. Jeg vet jo ikke, men tenker å prøve hormonterapi for å sjekke ut om det blir noen bedring. Merker jeg ikke bedring, får jeg heller slutte. Men da har jeg iallefall prøvd. Dessuten beskytter hormonterapi mot en mengde sykdommer og tilstander, det er jo et stort pluss.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg får ikke lest fordi jeg ikke abonnerer. Mener du at kvinner skylder for mange symptomer på overgangsalderen? Jeg har vært motsatt, har levd i mange år i en overgangsalder, samtidig som jeg har hatt masse ulike plager, men jeg har ikke koblet plagene til overgangsalderen, ja bortsett fra hetetoktene da. Så hørte jeg på podkasten Hetebølgen, og da skjønte jeg at kanskje en del av mine andre plager (som ødelegger hverdagen min) også potensielt kunne skyldes overgangsalderen. Jeg vet jo ikke, men tenker å prøve hormonterapi for å sjekke ut om det blir noen bedring. Merker jeg ikke bedring, får jeg heller slutte. Men da har jeg iallefall prøvd. Dessuten beskytter hormonterapi mot en mengde sykdommer og tilstander, det er jo et stort pluss.

Har lest den før i dag, uten abonnement. 

Du får gå inn på Deichman og lese den der på presreader da. Det er gratis om du blir Deichman låner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er du under 45 kan de skrive på blå resept da hormoner er anbefalt om overgangen begynner tidlig. Har du store plager senere i livet kan de også søke til Helfo, men da er det særlig hetetokter de henger seg opp i. Alt det andre er ikke så viktig, det er visst hetetoktene som tar oss. Oppgir du mange ganger i døgnet med det skal det være grunnlag til å søke. 

Anbefaler å følge Helena Enger på instagram for mye og god informasjon. 

Anonymkode: ac889...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 10.26):

Gikk til fastlege, tok en blodprøve og fikk Lenzetto (spray)+ progesteron (utrogest). Fungerer veldig bra. Slet med hetetokter og elendig søvn. Hetetoktene forsvant helt, søvn er litt så som så ennå. 

Anonymkode: 5e98f...e0f

Har du forsøkt å øke dosen? Jeg måtte ha 2xspray før det gikk seg helt til.

Anonymkode: 88190...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...