AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Del Skrevet 21. januar Gikk du til fastlegen eller gynekolog? Vil du fortelle litt om forløpet, hvilke plager du hadde, hormoner du får og effektene av det? Takk🙏 Hilsen ei som må ta tak i uregjerlige hormoner som holder på å ødelegge livet mitt💩 Anonymkode: c785b...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Del Skrevet 21. januar Dette kunne jeg også tenke meg å vite om. Selv har jeg humørsvingninger og uregelmessig mens. Ikke noe hetetokter. Anonymkode: 67161...d16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Del Skrevet 21. januar Gikk til fastlegen som gav meg hormoner som jeg ikke tålte, og endte på legevakten med brystsmerter. Jeg er på jakt etter en gynekolog/spesialist som kan dette feltet, og ikke en fastlege som ikke vet mer om overgangsalder og hormonterapi enn om fotvorter Anonymkode: b00b9...3c9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Del Skrevet 21. januar Gikk til privat gynekolog. Påvist PMDD og såkalt «perimenopause», altså fasen før overgangsalder. Opplevde i høyeste grad å bli tatt på alvor, og forsøker nå med hormonbehandling(activelle), for å eliminere syklus, og dermed forhåpentligvis slippe berg og dalbanen syklusen har forårsaket. Foreløpig tidlig i forløpet, men blir fulgt opp. Merket allerede stor forskjell etter kun et par mnd, så det virker for meg lovende iallefall! Jeg hadde helt ekstreme humørsvingninger, og så periodevis omtrent ikke vitsen med å leve, og det gikk utover både samboer, barn og andre relasjoner på det verste! Jeg hadde i forkant av besøket tracket syklusen over et halvt års tid, og plagene oppstod uten unntak på samme tid hver mnd. Og dag 3 av mens, så var det som en tåke som lettet hver eneste gang. Fikk også vite at perimenopause ofte forsterker PMDD plager, og det stemmer iallefall for min del. De siste 3 årene har vært et rent helvete for både meg selv og de rundt meg.. Anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med en gynekolog! Anonymkode: 489c5...6fc 3 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gikk til privat gynekolog. Påvist PMDD og såkalt «perimenopause», altså fasen før overgangsalder. Opplevde i høyeste grad å bli tatt på alvor, og forsøker nå med hormonbehandling(activelle), for å eliminere syklus, og dermed forhåpentligvis slippe berg og dalbanen syklusen har forårsaket. Foreløpig tidlig i forløpet, men blir fulgt opp. Merket allerede stor forskjell etter kun et par mnd, så det virker for meg lovende iallefall! Jeg hadde helt ekstreme humørsvingninger, og så periodevis omtrent ikke vitsen med å leve, og det gikk utover både samboer, barn og andre relasjoner på det verste! Jeg hadde i forkant av besøket tracket syklusen over et halvt års tid, og plagene oppstod uten unntak på samme tid hver mnd. Og dag 3 av mens, så var det som en tåke som lettet hver eneste gang. Fikk også vite at perimenopause ofte forsterker PMDD plager, og det stemmer iallefall for min del. De siste 3 årene har vært et rent helvete for både meg selv og de rundt meg.. Anbefaler på det sterkeste å ta kontakt med en gynekolog! Anonymkode: 489c5...6fc Kjenner meg så igjen! Lyst til å dø ,vil ikke leve. Så ille!! Anonymkode: c785b...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjenner meg så igjen! Lyst til å dø ,vil ikke leve. Så ille!! Anonymkode: c785b...35b Ja, det er helt forferdelig! Men det finnes hjelp! Min gynekolog sa bare at sånn som dette trenger ingen å ha det nå. Det gjelder bare å finne en behandling som fungerer for akkurat deg! Jeg er sjeleglad jeg bestilte den timen hos henne! Anonymkode: 489c5...6fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #7 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, det er helt forferdelig! Men det finnes hjelp! Min gynekolog sa bare at sånn som dette trenger ingen å ha det nå. Det gjelder bare å finne en behandling som fungerer for akkurat deg! Jeg er sjeleglad jeg bestilte den timen hos henne! Anonymkode: 489c5...6fc Nå har jeg bestilt time!! Kan ikke ha dwt sånn mer. mine symptomer: raseri, depresjon, nedstemthet, tristhet, gråt, tørr skjede, tørre øyne, flisete negler, mister hår, vondt i ledd, ekstreme blødninger, utmattet, søvnløshet, ekstrem hjernetåke, fraværende sexlyst, luft i magen, magefett, vanskelig med å då orgasme, pluss flere…dette har sneket seg på i løpet av halvannet år😭😭😭 Anonymkode: c785b...35b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #8 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Gikk til fastlegen som gav meg hormoner som jeg ikke tålte, og endte på legevakten med brystsmerter. Jeg er på jakt etter en gynekolog/spesialist som kan dette feltet, og ikke en fastlege som ikke vet mer om overgangsalder og hormonterapi enn om fotvorter Anonymkode: b00b9...3c9 Åj, hvilke hormoner var det? Var det i tablettform? Anonymkode: f2caa...549 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #9 Del Skrevet 21. januar Begynte på HRT i begynnelsen av november. Gikk til privat gynekolog. Sleit med hetetokter. Har ikke hatt mensen siden juni. Anonymkode: 81482...c53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #10 Del Skrevet 21. januar Jeg gikk til gynekolog pga sterke blødninger og hetetokter. Fikk Estradot hormonplaster og Slinda p-piller Etter et par uker forsvant hetetoktene og etter en stund også blødningene. Jeg var helt nedkjørt pga lave jernlagre etter alle blødningene og hetetoktene var ekstreme. Nå har jeg fått et nytt liv. Helt fantastisk! Er så takknemlig. Det har vært problemer med levering av hormonplaster men jeg har satt meg på liste hos apoteket slik at når de får det inn kontakter de meg. Har derfor ikke gått tom for plaster. Anonymkode: f0623...e9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #11 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå har jeg bestilt time!! Kan ikke ha dwt sånn mer. mine symptomer: raseri, depresjon, nedstemthet, tristhet, gråt, tørr skjede, tørre øyne, flisete negler, mister hår, vondt i ledd, ekstreme blødninger, utmattet, søvnløshet, ekstrem hjernetåke, fraværende sexlyst, luft i magen, magefett, vanskelig med å då orgasme, pluss flere…dette har sneket seg på i løpet av halvannet år😭😭😭 Anonymkode: c785b...35b Huff! Godt du har fått bestilt time! Håper virkelig du får rask og god behandling! Er jo helt forferdelig å ha det sånn! Kjenner meg igjen i mye av det du beskriver! Kom også snikende hos meg. Syns det verste var at jeg liksom «manglet et gir», alltid sliten, lei og umotivert. Jeg har altid elsket fysisk aktivitet og trent mye! Og aldri slitt med å holde vekten, heller stikk motsatt. Nå de siste årene har jeg lagt på meg sikkert 15 kg, mesteparten rundt mage og lår, det til tross for uendret trening og kosthold! Snakk om demotiverende da! 😵💫 Og i tillegg har selv den minste ting blitt et ork. Og selv om jeg var fullstendig utmattet når kvelden kom, så fikk jeg såklart ikke sove! Jeg er fortsatt ikke på topp energimessig, men sover generelt bedre, og aggresjonen og de voldsomme humørsvingningene er borte! Så jeg øyner et håp! Jeg er ytterst strukturert når det kommer til trening og kosthold, pluss at jeg tar magnesium fast. Det understreket også gynekologen, at riktig kosthold og trening var viktig. Anonymkode: 489c5...6fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #12 Del Skrevet 21. januar Gikk først til fastlege som innrømte at hun ikke var så god på hormoner, så hun anbefalte å gå til gynekolog. Der fikk jeg undersøkelse og sjekke av eggstokker, og fikk utskrevet lenzetto som er østrogen spray. Begynte med 1 spray hver kveld, men har nå økt til 2. Tar også provera som jeg tar 12 dager hver tredje måned. Har nå også begynt med testosteron gel. Bare positive erfaringer. Ingen bivirkninger. Litt lav effekt av testosteron foreløpig, men det trenger litt tid. Anonymkode: 28f78...445 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #13 Del Skrevet 21. januar Jeg las meg opp på dette selv, sånn at jeg hadde kunnskap da jeg møtte fastlegen min (som ikke hadde kunnskap) Jeg begynte med Estails plaster, det fungerte utmerket, men fikk ikke tak i det lenger. Gikk over på Sequidot plaster, men ble hyper-allergisk mot tapen i plasteret og måtte slutte med det. Bruker nå Estrogel og Utrogestan, det fungerer bra. Jeg begynte med hetetokter, sinnsykt ofte, opp til 4 stk i timen hele døgnet. Sov omtrent ikke lenger og ble utslitt av det. Amper, irritabel, uengasjert og noe som lignet angst med dårlig selvbilde. Jeg har ikke hatt noe av dette før overgangsalderen. Så etterhvert begynte jeg å tenke hva er vitsen med dette ?? Hormonbehandling har ikke gitt meg tilbake mitt gamle liv 100%, men kanskje 80%, og jeg skjønner at det bør vere godt nok. Jeg må i mye større grad passe på at jeg får nok søvn, jeg bruker i tillegg Magnesium og Melatonin. Anonymkode: ce15f...07d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #14 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Huff! Godt du har fått bestilt time! Håper virkelig du får rask og god behandling! Er jo helt forferdelig å ha det sånn! Kjenner meg igjen i mye av det du beskriver! Kom også snikende hos meg. Syns det verste var at jeg liksom «manglet et gir», alltid sliten, lei og umotivert. Jeg har altid elsket fysisk aktivitet og trent mye! Og aldri slitt med å holde vekten, heller stikk motsatt. Nå de siste årene har jeg lagt på meg sikkert 15 kg, mesteparten rundt mage og lår, det til tross for uendret trening og kosthold! Snakk om demotiverende da! 😵💫 Og i tillegg har selv den minste ting blitt et ork. Og selv om jeg var fullstendig utmattet når kvelden kom, så fikk jeg såklart ikke sove! Jeg er fortsatt ikke på topp energimessig, men sover generelt bedre, og aggresjonen og de voldsomme humørsvingningene er borte! Så jeg øyner et håp! Jeg er ytterst strukturert når det kommer til trening og kosthold, pluss at jeg tar magnesium fast. Det understreket også gynekologen, at riktig kosthold og trening var viktig. Anonymkode: 489c5...6fc Mangle et gir, ja. Akkurat sånn. Jeg føler at jeg har blitt redusert til noe fislete som ikke duger til noe som helst. Så ekkelt med disse store endringene. Som en alvorlig sykdom som sniker seg på. Anonymkode: c785b...35b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #15 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Gikk først til fastlege som innrømte at hun ikke var så god på hormoner, så hun anbefalte å gå til gynekolog. Der fikk jeg undersøkelse og sjekke av eggstokker, og fikk utskrevet lenzetto som er østrogen spray. Begynte med 1 spray hver kveld, men har nå økt til 2. Tar også provera som jeg tar 12 dager hver tredje måned. Har nå også begynt med testosteron gel. Bare positive erfaringer. Ingen bivirkninger. Litt lav effekt av testosteron foreløpig, men det trenger litt tid. Anonymkode: 28f78...445 Takk for at du deler. Glad for å høre at du fikk erstatning for alle tre hormoner, ikke bare østrogen og progesteron. Anonymkode: c785b...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #16 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg las meg opp på dette selv, sånn at jeg hadde kunnskap da jeg møtte fastlegen min (som ikke hadde kunnskap) Jeg begynte med Estails plaster, det fungerte utmerket, men fikk ikke tak i det lenger. Gikk over på Sequidot plaster, men ble hyper-allergisk mot tapen i plasteret og måtte slutte med det. Bruker nå Estrogel og Utrogestan, det fungerer bra. Jeg begynte med hetetokter, sinnsykt ofte, opp til 4 stk i timen hele døgnet. Sov omtrent ikke lenger og ble utslitt av det. Amper, irritabel, uengasjert og noe som lignet angst med dårlig selvbilde. Jeg har ikke hatt noe av dette før overgangsalderen. Så etterhvert begynte jeg å tenke hva er vitsen med dette ?? Hormonbehandling har ikke gitt meg tilbake mitt gamle liv 100%, men kanskje 80%, og jeg skjønner at det bør vere godt nok. Jeg må i mye større grad passe på at jeg får nok søvn, jeg bruker i tillegg Magnesium og Melatonin. Anonymkode: ce15f...07d Vet du hvorfor du ikke fikk testosteron i tillegg? Det dropper jo også veldig. Anonymkode: c785b...35b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #17 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mangle et gir, ja. Akkurat sånn. Jeg føler at jeg har blitt redusert til noe fislete som ikke duger til noe som helst. Så ekkelt med disse store endringene. Som en alvorlig sykdom som sniker seg på. Anonymkode: c785b...35b Ja, jeg har også vært bekymret for om det kunne være en alvorlig sykdom av noe slag! Men så begynte jeg etterhvert å se et mønster i det hele, at det var rundt en bestemt dato hver mnd.. og at 90% av plagene ble merkbart bedre når mensen kom.. men det siste året så har «helvetesuka» blitt utvidet til nesten 2 uker før mens, så da blir det jo ikke lange perioden hvor man føler seg normal 🙈 Anonymkode: 489c5...6fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #18 Del Skrevet 21. januar Jeg kjenner meg veldig igjen i at man plutselig sitter med et helt nytt og kjipt liv i starten av 40-årene. Testet med hos legen for et par år siden, uten utslag. Men det MÅ være starten av overgangsalderen! Jeg ble plutselig deprimert og fikk angst, utrolig lav selvtillit med null tro på meg selv lenger, noen dager i måneden dør jeg innvendig og orker ikke livet mer, bader i svette om nettene i perioder, lagt mye på meg på lår og rumpe. I tillegg til mindre plager som tåkehjerne, synsproblemer, endringer i smak og luktesans, irritabel, samt mye annet "rart". Må ta meg en tur til gynekolog skjønner jeg.. Anonymkode: ac0c1...34c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #19 Del Skrevet 21. januar Jeg kjenner meg veldig igjen i at man plutselig sitter med et helt nytt og kjipt liv i starten av 40-årene. Testet med hos legen for et par år siden, uten utslag. Men det MÅ være starten av overgangsalderen! Jeg ble plutselig deprimert og fikk angst, utrolig lav selvtillit med null tro på meg selv lenger, noen dager i måneden dør jeg innvendig og orker ikke livet mer, bader i svette om nettene i perioder, lagt mye på meg på lår og rumpe. I tillegg til mindre plager som tåkehjerne, synsproblemer, endringer i smak og luktesans, irritabel, samt mye annet "rart". Må ta meg en tur til gynekolog skjønner jeg.. Anonymkode: ac0c1...34c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #20 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vet du hvorfor du ikke fikk testosteron i tillegg? Det dropper jo også veldig. Anonymkode: c785b...35b Jeg tror det er fordi fastlegen ikke har kunnskap. Jeg må reise noen timer for å komme til privat gynekolog, og har tenkt å bestille en oppfølgingstime innen nær fremtid, da skal jeg diskutere om jeg eventuelt har behov for testosteron. Det vil de eventuelt se på blodprøver. Anonymkode: ce15f...07d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå