Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kamerat av meg har vært mye borte fra jobb i det siste pga en sykdom som skaper en del fravær i perioder, men ikke hele tiden. I periodene han har vært borte har han såvidt jeg vet hatt sykemelding.

For noen dager siden da han var på jobb ble han tatt til side av sjefen og fortalt at han måtte skjerpe seg fordi at når han er borte skaper det rot i arbeidsplanen.

Dette kan vel ikke være lov? Er det noen som har noen linker til lover e.l. jeg kan vise ham for å overbevise ham om at det ikke er greit og at han burde ta kontakt med fagforeningen?

Anonymkode: 297cd...a0b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 19.49):

I periodene han har vært borte har han såvidt jeg vet hatt sykemelding.

Kan det være her det ligger, at du kanskje ikke vet alt?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leder har ikke gjort noe «ulovlig», så vidt jeg kan forstå ut fra det du skriver. Men en god leder ville ikke bedt noen om å «skjerpe seg», men forhørt seg om sykemeldingene og om det er noe h*n kan gjøre for å tilrettelegge. 

Anonymkode: 4e710...4a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Jeg har undersøkt ordentlig i dag og han hadde sykemelding for alt fraværet. 

Og han hadde ca 60 dager fravær i 2024 i en 100 prosent stilling. Jeg vet at det er høyt, men jeg mener likevel at det er useriøst av en arbeidsgiver å be ham om å skjerpe seg.

Man kan faktisk ikke noe for at man er syk. Og det er legen som sykemelder, ikke han selv.

Når han i tillegg er åpen om sykdommen med arbeidsgiver og at det er en sykdom som kommer og går så synes i alle fall jeg at han har gjort det han kan.

Hvis det stemmer som noen skriver over her at arbeidsgiveren har sitt på det tørre så synes jeg at det er helt hårreisende. Stemmer faktisk det?

AnonymBruker
Skrevet

Var du til stede mellom samtalen til de to? Hvis ikke, hvordan kan du være sikker på at det var de eneste to ordene sjefen brukte? 

Når ting tas ut av kontekst så høres det alltid ille ut, men med kontekst og hele setninger så blir det ofte ikke så dramatisk. 

Dessuten, 60 dager i 2024 sier ikke så mye da sykefravær baseres på kalenderåret - også året før. Det er begrensninger på hvor ofte du kan ha egenmeldinger og begrensninger hvor ofte man kan ta ut sykemeldinger. Sånn er arbeidslivet. 

Anonymkode: 9001c...5c3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som han har kronisk sykdom. Vet du om det er søkt til nav om at arbeidsgiver slipper å betale sykepenger de første 16(?) dagene av sykemeldingen? Ikke alle arbeidsgivere vet om ordningen, men mye fravær av og på blir skikkelig dyrt for arbeidsgiver.

Anonymkode: 22cc9...f48

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

TS her igjen.

Jeg har undersøkt ordentlig i dag og han hadde sykemelding for alt fraværet. 

Og han hadde ca 60 dager fravær i 2024 i en 100 prosent stilling. Jeg vet at det er høyt, men jeg mener likevel at det er useriøst av en arbeidsgiver å be ham om å skjerpe seg.

Man kan faktisk ikke noe for at man er syk. Og det er legen som sykemelder, ikke han selv.

Når han i tillegg er åpen om sykdommen med arbeidsgiver og at det er en sykdom som kommer og går så synes i alle fall jeg at han har gjort det han kan.

Hvis det stemmer som noen skriver over her at arbeidsgiveren har sitt på det tørre så synes jeg at det er helt hårreisende. Stemmer faktisk det?

Ok, men du har bare hans versjon av hva som faktisk ble sagt i samtalen - det er jo ikke sikkert at sjefen sa akkurat at han måtte skjerpe seg. Men det er jo ønskelig for arbeidsgiver å ha en stabil arbeidsstokk, slik at han vet hvordan bemanningen er, og at han tar en samtale med en person som er mye sykmeldt er selvfølgelig helt innafor. Så kan vi vel egentlig ikke si noe om hva sjefen faktisk sa, før vi har hørt sjefens versjon av samtalen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

60 dager på ett år er mye. Hva har han selv gjort for å dempe fraværet? Har han tatt initiativ til tilrettelegging?

60 dager vil si at han i snitt er borte mye oftere enn en dag i uka, det er mye... Det er over 20% av en fulltidsstilling.

Anonymkode: 1e029...685

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja arbeidsgiver har også fått innvilget å få dekket arbeidsgiverperioden av nav. Glemte å skrive det i går.

Når det gjelder tilrettelegging, sier kameraten min at dette har vært oppe flere ganger ved at andre har vært syke også og da har arbeidsgiver sagt at "vi er ikke en vernet bedrift som kan tilrettelegge for alle". Dette er også en ganske stor internasjonal kjede så det er ganske utrolig.

Nå sier ikke jeg at det er det kameraten min har, men bare et eksempel. Om man har en sykdom som feks bipolar. Der man har depresjon og mani i perioder. Har man en kraftig utgave av dette vil man jo kunne være en del borte fra jobben. Hva kan man egentlig gjøre for å hindre fravær på jobb da? Spesielt hvis arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge?

• Nyttig 1
Skrevet

er de 60 dagene samlet på et 1-2 perioder, eller er det 15 perioder med 4 dager ?  Tenker det har litt å si.. Men uansett, det er legen dom sykmelder og arb.giver har plikt på å tilrettelegge.  Nav kan kontaktes om dette kan gjøres å ikke skjer  

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er dette elendig lederstil.

Og til dere som maser om at TS ikke har vært tilstede i samtalen og vet hele bildet: hvorfor gidder dere diskutere på et forum i det hele tatt når dere ikke aksepterer premisset for diskusjonen? Det er lite meningsfullt å skape deres egen versjon av hendelsesforløpet og diskutere dette, fremfor hva TS faktisk spør om. 

Anonymkode: 9a817...c56

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fraværet er fordelt på tre perioder i løpet av hele 2024. Jeg synes I alle fall at det er utrolig dårlig og useriøst av en ganske stor arbeidsgiver å oppføre seg sånn.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han leverte egenmeldinger og sykmeldinger seint, og det var det sjefen reagert på. Vi vet ikke vi vel.

Anonymkode: 790b6...dd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja arbeidsgiver har også fått innvilget å få dekket arbeidsgiverperioden av nav. Glemte å skrive det i går.

Når det gjelder tilrettelegging, sier kameraten min at dette har vært oppe flere ganger ved at andre har vært syke også og da har arbeidsgiver sagt at "vi er ikke en vernet bedrift som kan tilrettelegge for alle". Dette er også en ganske stor internasjonal kjede så det er ganske utrolig.

Nå sier ikke jeg at det er det kameraten min har, men bare et eksempel. Om man har en sykdom som feks bipolar. Der man har depresjon og mani i perioder. Har man en kraftig utgave av dette vil man jo kunne være en del borte fra jobben. Hva kan man egentlig gjøre for å hindre fravær på jobb da? Spesielt hvis arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge?

Kameraten din kan slå i bordet med arbeidsmiljøloven § 4-6 som sier at så langt det er mulig, skal arbeidsgiver iverksette nødvendige tiltak for at arbeidstaker skal kunne beholde eller få et passende arbeid. 

Hvis det er en stor internasjonal kjede vil jeg tro at arbeidsplassen både har verneombud og tillitsvalgte, om arbeidsgiver setter seg på bakbena uten å ville forsøke noe tilrettelegging med begrunnelsen at de ikke er en vernet bedrift er dette noe som kan tas til verneombudet for å høre om de evt. har noen forslag, og tillitsvalgte kan være med i møter om tilrettelegging.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...