Gå til innhold

La besteforeldrene passe baby på 8 mnd noen dager?

tussi84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette er noe du og mannen må fikse, det er deres barn. Dere får må begge være borte fra jobb så lenge som det er behov. Man involverer ikke andre i slikt. Og en baby som ikke er vant til å være borte fra deg bør selvfølgelig ikke plutselig være borte fra deg i flere døgn. Dessuten, omgangssyke snur fort, om noen timer er det over.

Det er seriøst så flaut å høre på unge voksne som ikke håndterer helt enkle trivialiteter og vanlig hverdagsliv.

Anonymkode: ac070...ed0

Det er absolutt innafor å få hjelp av familie.

Men i dette tilfellet er jeg enig i at det greit kan løses ved at barnefar tar ut omsorgsdager.

Anonymkode: 1130b...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan en av besteforeldrene komme og være hos dere i stedet for å ta barnet med seg hjem? Eller blir også det for risikabelt for dem når det kommer til smitte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (På 21.1.2025 den 18.39):

Normalt sett ville jeg ikke vurdert det engang, da jeg syns det er altfor tidlig å la en nesten 9 mnd gammel baby overnatte borte generelt.

Men her ligger jeg med omgangssyken for 5 dagen på rad, tidvis ganske kvalm, har 0 energi/ork, og har hatt diare i 5 dager. Alt jeg orker å gjøre med baby omtrent er å gi mat, og skifte bleier. Mannen har vært hjemme fra jobb fordi jeg har vært så dårlig, men i morgen må han tilbake da han kun kan bruke 3 dager om gangen. Jeg har på den måten fått brukt deler av dagen på sove eller bare hvile mens han har håndtert baby + eldstemann på 4 år når han ikke er i barnehagen. Det har uansett ikke hjulpet så mye med hvile, da jeg fortsatt ikke er er noe bra.

Foreldrene mine har tilbud seg om å hente baby og ha han hos seg et par dager siden jeg er dårlig, men de bor også 1,5 t unna med bil. Det er ikke bare å be de kjøre han hjem hit til alle døgnets tider om det skulle skjære seg. Og så er han jo så liten enda, så jeg syns det er litt tidlig. Har spurt om de kunne være her også, men de trodde det ville være minst smittefarlig at de tok med seg baby.

Når det gjelder pappaen så er han borte fra kl 06.30 - 17.15 pga jobb + reisevei så jeg blir gående med baby stort sett hele dagen alene. Eldste må jeg levere og hente i bhg selv om jeg egentlig ikke orker. Er uansett dårlig selskap for han også når han er hjemme, men han forstår i alle fall litt at mamma er syk. 

Hva ville dere ha gjort?

Selvfølgelig kan du det. 

Anonymkode: b865a...731

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde sendt begge ungene på "ferie" til besteforeldre. Ingen grunn til at du skal slite deg til barnehagen når du skal bli frisk. 

Anonymkode: fc3f5...f33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du tenker at babyen din kan klare det så tenker jeg det er greit. Alle barn er forskjellige, min eldste hadde ingenting i mot å bli passet, minste var helt krise lenge. Så du må bare se an, du kjenner ditt barn best. En mager trøst men det går nok over snart når det har vart såpass lenge.

Anonymkode: 50592...dd0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.1.2025 den 16.18):

Dette er noe du og mannen må fikse, det er deres barn. Dere får må begge være borte fra jobb så lenge som det er behov. Man involverer ikke andre i slikt. Og en baby som ikke er vant til å være borte fra deg bør selvfølgelig ikke plutselig være borte fra deg i flere døgn. Dessuten, omgangssyke snur fort, om noen timer er det over.

Det er seriøst så flaut å høre på unge voksne som ikke håndterer helt enkle trivialiteter og vanlig hverdagsliv.

Anonymkode: ac070...ed0

Hva slags trist, ensomt liv har du levd?

Mine foreldre i midten av 60-årene var sjeldent hjemme med oss barna da vi var små og syke. Der var det besteforeldre som tok seg av oss mens de dro på jobb. Hvis de også var syke så fikk de avlastning da også. Besteforeldre tok oss med på hytta eller i campingvogn for å få feriekabalen til å gå opp for foreldrene mine, eller bare fordi de og vi syntes det var hyggelig, og mine foreldre fikk en helg alene.

Nå som mine foreldre er besteforeldre så gjør de det samme for oss. Det handler ikke om at de og vi ikke taklet/takler et vanlig hverdagsliv, men i min familie er det naturlig at vi stiller opp for hverandre så godt vi kan. Dette er altså ikke noe "nytt" som oppsto nå som de "unge voksne" fikk barn. I min omgangskrets har det alltid vært sånn, og jeg er glad for at mine foreldre "involverte andre i slikt" da jeg var ung, for jeg har bare gode minner med svært involverte besteforeldre.

Anonymkode: b8054...560

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan ikke du ringe helsestasjonen å forklare situasjonen, i den alderen har man tett oppfølging så helsesøster kjenner dere.

Anonymkode: 31147...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan ikke du ringe helsestasjonen å forklare situasjonen, i den alderen har man tett oppfølging så helsesøster kjenner dere.

Hva tenker du helsestasjonen skal gjøre her?

Regner med TS er frisk nå, så det ordnet seg vel på den ene eller andre måten.

Anonymkode: 8e672...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsestasjonen har faglig kompetanse som gjør at de kan komme med råd og veiledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, dette er den første dagen på en uke hvor jeg føler meg ok. Senest i går hadde jeg 30 runder med diare, og små kvalme og var slapp. 

Foreldrene mine kom hit og var her fra onsdag til idag. Ungene har omtrent ikke sett meg så, siden mamma bodde nesten på do i flere dager. Og når jeg ikke var på do brukte jeg mye av tiden på å ligge på siden i senga eller på sofa fordi magen var vond. 

Syns denne runden varte lenge altså!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (17 minutter siden):

Vel, dette er den første dagen på en uke hvor jeg føler meg ok. Senest i går hadde jeg 30 runder med diare, og små kvalme og var slapp. 

Foreldrene mine kom hit og var her fra onsdag til idag. Ungene har omtrent ikke sett meg så, siden mamma bodde nesten på do i flere dager. Og når jeg ikke var på do brukte jeg mye av tiden på å ligge på siden i senga eller på sofa fordi magen var vond. 

Glad det ordnet seg ❤️ Var det noro-virus du hadde? Hørtes voldsomt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (18 minutter siden):

Uff, det var virkelig en lang og tøff runde!

Hadde det i fjor og året før, og det kom begge veier i 3 døgn med masse kvalme i mellom, og bare de tre dagene slo meg ut i flere dager etterpå..

Godt det går bedre med deg nå😊 Begge barna mine har hatt omgangssyke nå, men de kaster opp én gang også har de litt diare resten av dagen, og er ellers i knallform. Håper virkelig jeg slipper unna denne runden.

Anonymkode: b8054...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet er trygg på besteforeldrene så går det helt fint.

Har selv passet barnebarn fra de var mye yngre enn din, ts. Det gikk helt strålende for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du har fått mange svar, så jeg ønsker bare å skyte inn:

For en styrke du har ved å spørre om råd og hjelp. Barna dine er heldige som har en mor med så mye omtanke og omsorg for dem.

Håper du straks er på bedringens vei.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...