Gå til innhold

Jobber hvor man ikke får ha enkeltpersonforetak og næringsinntekt ved siden av

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hørt at man ikke kan ha det om man søker visse jobber. Hva er grunnen til det? Og er det grense for hvor stor næringsinntekt man kan ha?

Anonymkode: 4acdb...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

F.eks. ansatte i skatteetaten må søke om godkjenning om man skal ha bijobber eller drive enkeltpersonforetak ved siden av. 

Om det er greit eller ikke kommer an på type virksomhet, ikke størrelsen på inntekten. Man kan f.eks. være bonde ved siden av dersom man bor på et gårdsbruk, men man kan ikke ha et enkeltpersonforetak som driver med bedriftsrådgiving eller regnskap.

Anonymkode: 4a09f...65d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på hvilken virksomhet man har, om det blir interessekonflikt. Jeg jobber i staten, alle bierverv må meldes inn. Blir det interessekonflikt, kan man få beskjed om å velge mellom jobben og biervervet.

Anonymkode: f78dd...e36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har hatt det i kontrakten min i de 3 jobbene jeg har hatt siden 2000 at evt bijobber eget foretak må avklares med øverste leder hos oss.

Dette for å sikre at det ikke er noen interessekonflikt eller direkte konkurranse mot det konsernet jeg jobber i driver med.

Om det ikke er det så er det fritt frem. (Jeg har ett lite firma på si som omsetter en liten milion på et helt annet fagområde enn det hovedjobben er)

Anonymkode: cf258...76d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skal jo ikke kunne konkurrere med min egen arbeidsgiver.

Anonymkode: 011d3...0eb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke konkurrere med bedriften man er ansatt i som nevnt over. 

Det kan også ha noe å si at hovedarbeidsgiver ønsker en opplagt ansatt, så å ha en 100% stilling i tillegg til at man jobber ræva av seg på kvelden i en annen jobb kan gå utover ytelsen. 

Det kan også være direkte habilitetsutfordringer. Man kan ikke være entreprenør eller ansvarlig søker i deltidsjobb samtidig som man er byggesaksarbeider i kommunen man opererer i. Politimann og narkobaron lar seg heller ikke kombinere med arbeidsgivers velsignelse

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I skatteetaten jobber vi jo med kontroller av næringsdrivende, og da må vi være nøytrale, vi kan heller ikke risikere å sitte på begge sider av bordet.

Anonymkode: 02dfb...2c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 18.05):

Jeg har hørt at man ikke kan ha det om man søker visse jobber. Hva er grunnen til det? Og er det grense for hvor stor næringsinntekt man kan ha?

Anonymkode: 4acdb...033

Spørsmålet ditt virker noe uklart, ev. veldig åpent.

Jeg kjenner en som jobber hos et større, internasjonalt firma med rundt 5000 ansatte ved den norske avdelingen.

I arbeidskontrakten er det klasul som forhindrer dem fra å starte opp i samme bransje(ne) som firmaet driver med i minimum et år etter personen har avsluttet sitt arbeidsforhold hos den store aktøren. Det som er litt artig er at aktøren er så stor at de egentlig driver innen stort sett alt av elektroniske enheter, fra store bedriftsinstallasjoner til mange millioner, til privatmarkedet hvor man begynner på tusenlappen eller så.

Grunnen er nok for å ikke ta med bedriftshemmeligheter, ny teknologi, annet man har oppdaget i arbeidstiden og etterpå (amerikanske selskaper, de eier deg døgnet rundt).

Og etter hva jeg har forstått, så er det fullstendig lovlig. Og enkelt å forstå, hadde jeg jobbet meg oppover i/for Microsoft Azure hadde nok AWS og Google Cloud vært interessert i meg umiddelbart. Etter en god stund vil min kunnskap være utdatert i en verden hvor aktuell teknologi utvikles særdeles raskt.

Anonymkode: 0af47...916

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må søke om å få ha alle typer side-jobber. Jeg jobber i bank. Både pga interessekonflikter, men også pga risiko mtp hvitvasking, innsidehandel osv.

Anonymkode: de173...d73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...