Gå til innhold

Vanlig med sanghefte i bryllup?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor er alt så «flaut» eller pinlig  i denne delen av forumet? 😂 Bryllup er jo som regel en festlig dag med slekt og venner, og helt innafor med litt humoristiske og uhøytidelige innslag - dersom brudeparet ønsker det. Både sanger, dans, leker osv.  Jeg sier kjør på med det man vil ha 😊

Anonymkode: 32dd4...d65

Men det er jo ikke humoristisk? Det er som regel nødrim som ikke passer melodien og plumpet poeng som ikke alle gjestene tar. Dessuten er det kleint med allsang for mange. 

Nei, dropp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

På mitt arbeidsted som er en skole så driver man fortsatt med sanger på julebord o.l. Synes det er kleint som et helvete, og det var slikt vi hadde på 80-tallet.

Anonymkode: 9d017...913

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du bestemmer helt selv hvordan du vil ha det i bryllupet ditt. Ønsker dere allsang med små viser? For min del er det veldig gammeldags, så vi hadde ikke det i vårt bryllup. Vi endret også på den normale rekkefølgen, og hadde bryllupskake rett etter vielsen, med champagne. Så gjestene kunne spise kake mens brudeparet var ute å tok bilder. 

Anonymkode: 93a92...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sanghefte, trøorgel og surret svinestek var vanlig før. Nå er det vel mer vanlig å prøve å gjøre bryllup til en fest for gjestene, og Sture unns aktiviteter som passer i en kjedelig forpliktende 90 årsdag. 

Anonymkode: 20439...0aa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kålrota skrev (2 timer siden):

Men det er jo ikke humoristisk? Det er som regel nødrim som ikke passer melodien og plumpet poeng som ikke alle gjestene tar. Dessuten er det kleint med allsang for mange. 

Nei, dropp det.

Uenig! Har vært i bryllup med sanger som var både rørende, og noen skikkelig morsomme 😊 det finnes mange rundt forbi som er flinke å dikte. Ingen merker heller om man mimer litt dersom man ikke vil synge høyt. 

Anonymkode: 32dd4...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Skal gifte meg i sommer og fikk spørsmål fra svigers om sanghefte. Dette hadde jeg ikke tenkt. Er det vanlig å ha det?  Evnt hvilke type sanger og hvor mange..?

setter pris på mange svar

Anonymkode: 12c1a...af2

I vår omgangskrets er det alltid det, både i bryllyp og konfirmasjoner, og noen ganger i barnedåper. Det er som regel en blanding av gamle kjente sanger og sanger spesielt skrevet til anledningen av noen kreative gjester. Det gjør festen mer personlig.

Jeg er oppvokst i en kristen tradisjon, og da inneholder sangheftet gjerne et bordsvers, et takkevers, kanskje ei kaffevise, en eller to personlige sanger. Noen ganger en slik sang som får gjestene i bevegelse(litt tøy og bøy) etter å ha stappet i seg av godsakene, og kanskje ei fin vise av Alf Prøysen eller annet. Og gjerne noen bilder innimellom, f.eks. av brudeparet før og etter at de traff hverandre.

Trenger ikke være veldig mange sanger, men jeg synes det er hyggelig og samlende å ha noe. Er heftet litt fint laget med bilder og en personlig sang eller to, er det også et fint minne å ta med seg hjem, spesielt for brudeparet/konfirmanten.

Men ha en plan, og ikke lag et hefte som inneholder sanger man aldri får brukt. Det skal ikke være flere sanger enn at man kommer i gjennom hele heftet i løpet av festen.

Anonymkode: 3437c...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, bare nei.

Anonymkode: f71b6...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...