Gå til innhold

Følelse av å ikke bli satt pris på av arbeidsgiver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Har vært gradert sykmeldt siden før jul pga en vanskelig helsesituasjon. Jeg har valgt å jobbe noe (legen vil sykmeldte meg 100%), da det for meg en glede å jobbe og jeg har noe å gå til.

Har holdt på med et prosjekt samtidig utført de vanlige oppgavene, men pga prosjektet har jeg nesten jobbet fullt den tiden jeg har vært sykmeldt. Sjefen har satt at hun setter pris på jobben jeg gjør, men nå har jeg eskalert situasjonen da min helse situasjon har blitt værre og jeg får ikke jobbet mer enn sykemeldings grad. 

Fastlegen ville  på nytt prøve å sykmelde meg 100%.

I dag fikk de på mitt team (3 ansatte) beskjed at de får overtids betalt og påskjønnelse av ekstra lønn i perioden jeg er sykmeldt. Jeg unner dem det, da jeg vet de har stått på selv om en av dem har vært syke over 1 uke 100% i år. 

Det fikk meg så å tenke; hva med meg? Jeg har jobbet veldig mye tross sykemelding i flere uker og får «kun takk». Jeg ble faktisk litt lei meg da jeg tenker; hva med min innsats? Jeg vet at uten meg hadde prosjektet trengt å leie inn en med min kompetanse og vi ville ikke ha rekket fristene. 

Er det rart at jeg føler meg litt sidesatt? 

Igjen - er helt enig at teamet skal få en påskjønnelse, de gjør en bra innsats, men likevel…

Gikk en litt f… i meg. 

Anonymkode: d04c4...ea5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skjønner at du føler det slik, men arbeidsgiver har ikke lov å markere arbeidstiden din som overtid når du er sykemeldt. Det er her det blir synlig at uansett hva man gjør , så er ikke livet rettferdig. Sånn er det bare.

Anonymkode: 409dd...bb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arbeidsgiver burde nektet deg å jobbe utover den prosenten du skal, for resultater blir jo tydeligvis bare at du blir lenger sykmeldt. Noe som selvfølgelig gir økt belastning på de andre på teamet ditt, med den konsekvens at de må få overtidsbetaling - selvfølgelig.

Anonymkode: 4e67c...443

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, tenker du at du skal ha overtidsbetalt når du jobber mindre enn 100%? Nordmenn er så bortskjemte at det er smått utrolig. Vær heller takknemlig for at du får full lønn selv om du er syk. Selvfølgelig skal kollegene dine få betalt for at de må jobbe ekstra fordi du ikke jobber fullt. 

Anonymkode: d1f3a...614

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta her.

tror dere har misforstått meg. Jeg mener absolutt ikke at jeg skal ha overtidsbetalt, det blir helt feil og mine kollegaer skal selvfølgelig få dette.

Det jeg «reagerer» på er at de skal attpåtil får ekstra månedslønn i perioden jeg ikke jobber fullt for ekstra innsats de viser. Men jeg har jobbet nesten fullt i en lang sykemeldings periode. Jeg får så vidt en takk! Jeg har holdt tak i det store prosjektet da jeg er den eneste på mitt team med den it kompetansen som trengs i det systemet. Hadde jeg falt om, hadde de sikkert fått løst det, men jeg har jobbet «livet av meg» for å være ferdig til fristen og da var kollegaen min syk i nesten 1,5 uke (var ikke på jobb). De får likevel en påskjønnelse i lønn (ikke bare overtid)…

Jeg bare føler det er litt urettferdig. Jeg kunne bare ha sykmeldt meg 100% også måtte de leid inn konsulenter til å få fikset prosjektet, men det gjorde jeg altså ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår deg godt! 

Det er ikke lønnsomt å jobbe hardt til en hver tid.

Anonymkode: 192c6...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du kan jo ikke forvente en takk for at du er på jobb... Det er jo forventet at du er på jobb 100% hvis du er ansatt i full stilling. 

En sykemelding er kjipt for arbeidsgiver. Selv om det er gode grunner til at du er sykemeldt, så går det jo utover arbeidsgiver. 

Anonymkode: 9ae7f...762

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lege som sykmelder, ikke pasienten. Dersom legen mente du var så syk at du ikke burde jobbe og du har jobbet gradert på tvers av medisinske råd, så har du egentlig bare deg selv å takke.

Kollegaene dine har åpenbart jobbet mer enn 100 prosent. De får naturligvis overtid, pluss en lønnsbonus. Du har en raus arbeidsgiver.

Når du er sykmeldt over 14 dager er det nav, altså staten som betaler dine sykepenger.

Selvsagt kan ikke arbeidsgiver utbetale deg bonuslønn når du har vært gradert sykmeldt i samme periode.

Anonymkode: 96073...d51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

du har ikke lov å jobbe mer en sykmeldingen tilsier så her har jo både du og arbeidsgiver sviktet.. 

Anonymkode: 988ed...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er en ikke-sak. Du har selv valgt å jobbe nesten fullt enda legen din ønsket å sykemelde deg 100%. Man skal jobbe når man faktisk drar på jobb, man sitter ikke der for å drikke kaffe.

Anonymkode: c7f4c...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er en ikke-sak. Du har selv valgt å jobbe nesten fullt enda legen din ønsket å sykemelde deg 100%. Man skal jobbe når man faktisk drar på jobb, man sitter ikke der for å drikke kaffe.

Anonymkode: c7f4c...ee9

Ja, valgt å jobbe men hadde jeg ikke gjort det hadde de i dette tilfellet, slitt med å ferdigstille prosjektet og det ville ha påvirket svært mange. Så jeg måtte få det ferdig.  Kunne gitt f… og bare jobbet det jeg skulle, men gjorde ikke det.

bare tull det du sier om å drikke kaffe - jeg jobber bare hjemme.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får jo ikke ekstra betalt for å jobbe innad i din 100% stilling, du har jo ikke jobbet overtid. I så fall måtte man jo begynt å betale alle sammen ekstra for å ikke jobbe ekstra, fordi de "kunne vært sykmeldt."

Det at du har jobbet mer enn hva legen din har anbefalt må du nesten stå for selv, det er ikke noe arbeidsgiver skal påskjønne ekstra. Det at du er borte krever at andre jobber mer enn sin vanlige stilling, derfor får de ekstra betalt. Det er en stor forskjell her, selv om jeg skjønner at du føler at din innsats ikke prissettes likt, så er det fordi du faktisk har vært på jobb som du skal, du har ikke gjort noe ekstra. 

Har du vært for syk til å jobbe det du skal så må du ta i mot sykmeldingen, hvis du velger å ikke gjøre det så må du stå i den avgjørelsen på vanlige vilkår.

Anonymkode: dd493...770

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

du har ikke lov å jobbe mer en sykmeldingen tilsier så her har jo både du og arbeidsgiver sviktet.. 

Jo, det har man, man melder bare inn timer man har vært på jobb. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så du mener altså at arbeidsgiver skal være glad for at du jobber til tross for at du er sykemeldt? Det som skjer da er jo at du lager ris til egen ræv og blir forlenget sykemeldt. Vet ikke hvorfor arbeidsgiveren din skal være fornøyd med deg.

Du burde holdt seg hjemme og blitt frisk før du begynte i jobb igjen.

Anonymkode: 91d1d...3d8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du blir jo i grunn sett... For arbeidsgiver ser hvor mye du gjør og mener andre bør betales ekstra.

Men arbeidsgiver synes tydeligvis det er lettere å betale de andre ekstra, enn å ta vare på deg... Realiteten er så enkelt som at du tjener absolutt ingenting på å jobbe deg syk, og ingen kommer til å takke deg for å jobbe deg syk... De bare erstatter deg.

Anonymkode: 278c5...0d9

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og nettopp derfor skal du ikke presse deg når du faktisk er syk. Arbeidsgivere takker deg ikke for det. 

Gå over på 100% sykemelding du med god samvittighet. På tide å høre på legen. 

Anonymkode: 1b59a...9c6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, valgt å jobbe men hadde jeg ikke gjort det hadde de i dette tilfellet, slitt med å ferdigstille prosjektet og det ville ha påvirket svært mange. Så jeg måtte få det ferdig.  Kunne gitt f… og bare jobbet det jeg skulle, men gjorde ikke det.

bare tull det du sier om å drikke kaffe - jeg jobber bare hjemme.

ts

Du tar feil. Alle kan erstattes. Hadde ikke du vært der, hadde de funnet ut av det på en eller annen måte. Det hadde ikke vært ditt problem. 

Anonymkode: 7448f...aee

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra jobb sitt ståsted så jobber de ekstra, og du jobber mindre enn du skal. Det er rene fakta, selv om du jobber mer enn legen mener at du skal. På en måte signaliserer du at du ikke er så syk som legen mener siden du likevel jobber..

Det blir litt martyr over dette her. Ingen takker deg for å vanskjøtte helsa di. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er så artig at folk på KG alltid uttaler seg om ting de ikke kan.

Anonymkode: f507f...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...