Gå til innhold

Bråkete nabo spørsmål?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I en av naboleilighetene mine bor det en dame som bråker veldig mye og i den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg tror vedkommende er psykisk utviklingshemmet i en eller annen form, vet ikke hvordan. Det er veldig mye rop og skrik. Innimellom også sang. 

Alt dette foregår på dagtid, altså før kl 2300 på kvelden, men det er likevel så mye at jeg synes det begynner å bli plagsomt.

Leiligheten er utleid av kommunen om det har noe å si.

Er det noe grunnlag for å klage på dette? Eller er det fritt frem meg hva man vil så lenge det foregår på dagtid? 

Kan jeg ringe politiet hvis ikke det foregår noe direkte ulovlig, men at vedkommende bråker veldig mye?

Om man bruker gressklipper eller lignende på søndager er det jo noe som heter helligdagsfred. Er dette noe jeg kan bruke her hvis vedkommende bråker på søndager?

Altså, jeg skjønner jo at vedkommende er utviklingshemmet og kanskje ikke kan noe for det, men det er plagsomt da. Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli roligere?

Anonymkode: d7d35...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I utgangspunktet har du ingen sak. 

Sett på lyd i egen leilighet. Jeg ville flyttet om du synes det var veldig plagsomt eller ønsker mer rolige omgivelser..

Anonymkode: 95ef1...c71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.32):

I en av naboleilighetene mine bor det en dame som bråker veldig mye og i den forbindelse har jeg et par spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.

Jeg tror vedkommende er psykisk utviklingshemmet i en eller annen form, vet ikke hvordan. Det er veldig mye rop og skrik. Innimellom også sang. 

Alt dette foregår på dagtid, altså før kl 2300 på kvelden, men det er likevel så mye at jeg synes det begynner å bli plagsomt.

Er det noe grunnlag for å klage på dette? Eller er det fritt frem meg hva man vil så lenge det foregår på dagtid? 

Kan jeg ringe politiet hvis ikke det foregår noe direkte ulovlig, men at vedkommende bråker veldig mye?

Om man bruker gressklipper eller lignende på søndager er det jo noe som heter helligdagsfred. Er dette noe jeg kan bruke her hvis vedkommende bråker på søndager?

Altså, jeg skjønner jo at vedkommende er utviklingshemmet og kanskje ikke kan noe for det, men det er plagsomt da. Er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli roligere?

Helligdagsfred på søndager handler ikke om bare gressklippere , men forbud mot unødig støy. Hvis personen er utviklingshemmet eller annet og ikke styrer lydene går det neppe under denne loven, men om man er frisk og støyer bevisst kan du melde fra. 

Anonymkode: 3b894...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, hun har lov til å leve.

Anonymkode: bec48...276

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsom situasjon, er usikker på hva du kan gjøre…. 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er veldig sjenerende støy så kan du klage til styret, eventuelt til kommunen som eier leiligheten.

Anonymkode: 894ae...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.32):

Psykisk utviklingshemmet er hun neppe, da skal hun være veldig høytfungerende for å bo alene. 

Men psykiatri, det er mer sannsynlig. 
Du kontakter ikke politiet om noe slikt, da snakker du med utleier/styret i blokken og spør pent om noe kan gjøres. 

Anonymkode: 09574...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her. Ja det er mulig det er psykiatri. Kjenner henne ikke,  har bare hilst såvidt.

Men uavhengig av hva det er så er det mye bråk. I sommer feks gikk det ikke an å ha vinduer / dører åpne.

Takk for alle svarene. Ja jeg kan prøve å kontakte styret i bl. Får håpe de kan hjelpe fordi det er veldig plagsomt sånn det er nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...