Gå til innhold

Jeg er så ensom at jeg ignorerer røde flagg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet ikke om jeg trenger trøst eller hva, men jeg trenger ikke høre hvor dum jeg er, for tro meg, DET er jeg klar over. 

Jeg sliter sosialt i det virkelige liv og spiller mye dataspill. Møtte for en stund siden en som jeg hadde det morsomt med, etter en session hadde jeg vondt i ansiktet fordi jeg hadde ledd og smilt så mye. Veldig morsom fyr og vi hadde samme interesser for spill. Mens vi spiller så prater vi om alt mulig rart, men jeg er forsiktig med å gi privat informasjon. Typ hvilket sted jeg er ifra og slike ting. Han delte ganske tidlig hvor han var ifra, jeg tror jeg spurte men sa jo at han trengte ikke svare om han ikke ville. Men han gjorde det. 

Plutselig har alt snudd og nå "krever" han å vite hvor jeg bor siden jeg fikk vite hvor han bor. Der er et par andre ting han mener jeg burde svare på også fordi han har delt det om seg, så da skulle det bare mangle at jeg også deler. Det som forvirrer meg er at jeg aldri tvang han eller ba han fortelle meg noe, jeg stilte bare spørsmål, jeg er også en nysgjerrig person og slenger ofte med "du trenger ikke svare om du ikke vil altså". Og mener det jo. 

Nå er jeg bare så skuffa og lei meg. I tillegg begynte han å spørre meg om seksuelle ting, noe som ikke gir mening for jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Ingen av våre samtaler har vært  seksuelle. 

Jeg har allerede lagt mange, mange timer i spill med han her og vi har hatt det så hyggelig sammen. Og så snur det slik. Der var kanskje noen røde flagg fra starten, fordi han spurte for eksempel hvor høy jeg er, hvordan jeg ser ut og sånne ting ganske tidlig, det er jo ikke relevant for spillet. Så har han vært veldig på med komplimenter ang. hvor mye han liker å snakke med meg. Jeg tenkte da at han sikkert bare er veldig ensom og da er det bare hyggelig at han liker å snakke med meg. 

Dette er en ung mann, som også har delt en del med meg, blant annet sine sosiale medier. Jeg vet hva han heter, jeg vet navnet på mange av vennene hans. Så jeg er 100% sikker på at han er den han sier han er, og jeg tror nok han bare er ung og umoden. Så jeg er ikke redd for noe her. Jeg er bare lei meg for at jeg var så dum at jeg trodde dette var en venn. Og enda mer tragisk at jeg sitter her, voksen dame og får "venner" på internett. 

Dette suger. Måtte få det ut et sted. 

Anonymkode: 492aa...acc

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Blokk han. 

Anonymkode: 8d137...cbd

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg så igjen i din situasjon. Her er det gjerne en som opplever å ha funnet en god tone med deg og forsøkt å ta det et steg videre utover spillet dere har delt. Fra din side var det gjerne aldri ment mer enn vennskap, men så er det andre tanker hos den andre og det oppstår misforståelser og feiltolkninger. Tenker at så lenge du ikke har gitt falske signaler eller falske forhåpninger så må den andre parten selv ta ansvar for hvordan man velger å tolke. Forstår at du er lei deg og skuffet. 

Opplever at jeg går i den samme fellen selv. Er så ensom at jeg fort ignorerer eller prøver å bortforklare røde flagg for meg selv. Når jeg vet meget godt at det er røde flagg og at jeg må løpe motsatt vei.

Men, så ønsker man seg større nettverk, venner eller kjæreste og med en gang man får den oppmerksomheten man lengter etter så går det utover dømmekraften. Nå har jeg blitt mye flinkere til å luke bort disse med røde flagg etter å ha blitt såret og skuffet utallige ganger. Samtidig har jeg aldri vært så mye alene og følt meg så ensom som nå. Holdt på å gjøre den samme feilen igjen i går, glad jeg så denne tråden i dag. Minnet meg på at jeg må lytte til magefølelse og ikke ignorere røde flagg! 

Anonymkode: 31760...cae

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke noe galt i å få venner på nett generelt sett, men man jo være ekstra obs på at de ikke er den de gir seg ut for. Han her blokker du, og går videre 😊

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner meg igjen. Jeg har sluppet tre mennesker innpå meg i det siste som jeg har hatt litt tvil med, og når de til slutt viser hvem de er så er det ikke noe hyggelig i det hele tatt. En av dem manipulerte meg i en sårbar situasjon også, slik at jeg gjorde noe som har konsekvenser for livet mitt, som jeg ALDRI hadde gjort uten hennes påvirkning. Slikt er veldig bittert. Man må visst tåle litt ensomhet for å unngå disse "haiene".

Anonymkode: fd3a0...f1c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som de andre sier, blokk denne incel-fyren.

Anonymkode: 1f075...5ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En ting til : Du skal ikke ha dårlig samvittighet og føle deg dårlig, du har ikke gjort noe galt. Han har vist seg å være creepy, det er han det er noe galt med. Blokk han, lær av dine feil og ta erfaringen med det, men ikke sky andre mennesker for det om. Du har lov til å ønske kontakt med andre, selv om ikke han her var noe. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blokker ja.

Også kan du til neste gang tenke over at det ikke er helt forpliktende å spørre masse private spørsmål, uten at du vil dele slik info selv. Det oppstår en forventn fra den andre om at du også bør fortelle det. Akkurat her er ikke han rar. Men det andre han holder på med er ikke greit 

Anonymkode: 5b372...dfe

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for betryggende svar alle sammen. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blokker ja.

Også kan du til neste gang tenke over at det ikke er helt forpliktende å spørre masse private spørsmål, uten at du vil dele slik info selv. Det oppstår en forventn fra den andre om at du også bør fortelle det. Akkurat her er ikke han rar. Men det andre han holder på med er ikke greit 

Jeg er i utgangspunktet veldig enig her, men sett på vår situasjon så bor han i en by med 9 millioner mennesker. Og jeg i lille Norge, fra en liten by der få personer har samme fornavn som meg. Sammenligner man disse to så vil det for meg være "risky" å dele hvor jeg bor da det i utgangspunktet kan være lett å finne ut hvor jeg bor! Mens at jeg finner ut hvor han bor, det er så og si umulig. 

Men jeg skjønner absolutt hva du er inne på her og jeg har lært av dette. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kjenner meg så igjen i din situasjon. Her er det gjerne en som opplever å ha funnet en god tone med deg og forsøkt å ta det et steg videre utover spillet dere har delt. Fra din side var det gjerne aldri ment mer enn vennskap, men så er det andre tanker hos den andre og det oppstår misforståelser og feiltolkninger. Tenker at så lenge du ikke har gitt falske signaler eller falske forhåpninger så må den andre parten selv ta ansvar for hvordan man velger å tolke. Forstår at du er lei deg og skuffet. 

Opplever at jeg går i den samme fellen selv. Er så ensom at jeg fort ignorerer eller prøver å bortforklare røde flagg for meg selv. Når jeg vet meget godt at det er røde flagg og at jeg må løpe motsatt vei.

Men, så ønsker man seg større nettverk, venner eller kjæreste og med en gang man får den oppmerksomheten man lengter etter så går det utover dømmekraften. Nå har jeg blitt mye flinkere til å luke bort disse med røde flagg etter å ha blitt såret og skuffet utallige ganger. Samtidig har jeg aldri vært så mye alene og følt meg så ensom som nå. Holdt på å gjøre den samme feilen igjen i går, glad jeg så denne tråden i dag. Minnet meg på at jeg må lytte til magefølelse og ikke ignorere røde flagg! 

❤️❤️ 

Jeg må lære meg at jeg ikke kan ignorere røde flagg for å unngå å skuffe meg selv. Enkelt og greit. Jeg håper så sterkt på at noen skal være noe annet enn det de er, og så ender jeg opp med å bli såra til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

❤️❤️ 

Jeg må lære meg at jeg ikke kan ignorere røde flagg for å unngå å skuffe meg selv. Enkelt og greit. Jeg håper så sterkt på at noen skal være noe annet enn det de er, og så ender jeg opp med å bli såra til slutt. 

❤️

Forstår så godt hva du mener. Jeg må også lære meg det samme. Slutte å ignorere røde flagg slik at jeg blir snillere med meg selv. Er jo kun meg selv jeg sårer når jeg "ignorerer" de røde flaggene for jeg håper også at noen skal være noe annet enn det de er. Som du sier; så er det en selv som opplever å bli såret. 

Er ensomt å være alene, men det jeg utsetter meg for ved å ignorere røde flagg er mye verre. 

❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

❤️❤️ 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

❤️

Forstår så godt hva du mener. Jeg må også lære meg det samme. Slutte å ignorere røde flagg slik at jeg blir snillere med meg selv. Er jo kun meg selv jeg sårer når jeg "ignorerer" de røde flaggene for jeg håper også at noen skal være noe annet enn det de er. Som du sier; så er det en selv som opplever å bli såret. 

Er ensomt å være alene, men det jeg utsetter meg for ved å ignorere røde flagg er mye verre. 

❤️

Når dere treffer en med grønne flagg, merker dere det fort💚

Anonymkode: 1f075...5ce

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med de andre, denne her er det bare å kutte kontakten med.

Litt på siden, men kanskje enda viktigere. Jeg skulle ønske at manges holdninger til det å slite sosialt kunne endre seg. Det gjelder både de som selv sliter og andre.

Jeg skriver ikke dette som en kritikk mot deg, Ts! Poenget er at vi alle har sider og evner som vi er bedre og dårligere på. Det som er så flott med oss mennesker er imidlertid at vi også er gode til å lære. Jeg tenker at man blir ikke så mye bedre sosialt i det virkelige livet hvis man ikke er sosial i det virkelige livet. Som med alt annet, så må man lære det man ønsker å lære ved å praktisere det i virkeligheten.

Det å lære noe nytt eller noe man i utgangspunktet kanskje sliter med, det kan for alle gi usikkerhet, følelse av håpløshet, man kan føle seg klossete og utilstrekkelig, man kan bli sint, man kan bli lei seg. Men om man fortsetter å trene på det man ønsker å lære seg, så vil man gradvis bli bedre. Det kan ta tid, man må kanskje ha en rekke kjedelige timer hvor man øver. Man kan føle man står på stedet hvil og ikke kommer noen vei, man kan føle man stadig feiler. Men hvis man likevel fortsetter, så vil man etterhvert lære seg mer og mer, bli mer komfortabel, og finne glede i det.

Jeg vet det finnes mange mennesker der ute som faktisk er tålmodig, imøtekommende og gjerne støtter andre i en slik prosess.

Da gjelder det for deg å finne arenaer hvor disse finnes og komme seg ut og trene. Og ikke minst ha et langtidsperspektiv på det man skal lære seg (i dette tilfellet å bli bedre sosialt).

Hva om du bestemmer deg for at du skal bruke 2-5 timer hver uke, Ts, til å trene målrettet på dette? F.eks. er ulike typer frivillig arbeid ofte en veldig god arena. Der er det personer som er vant med å forholde seg til personer som har ulike utfordringer, takhøyden er ofte høy, viljen til inkludering er stor, folk er etter min erfaring imøtekommende, og de har som regel forståelse for at ting tar tid når man vil skape endring og er derfor også tålmodige.

Men man kan finne noe av det samme gjennom ulike typer hobbyer eller lignende.

Tenk langsiktig på det du skal lære, Ts. Og det er bedre å starte nå, enn å utsette det.

Selv begynte jeg på et prosjekt for noen år tilbake. Jeg visste at dette var noe som var svært vanskelig å lære, og jeg ante ikke om jeg noen gang kan lære å mestre det, og at jeg trolig aldri vil kunne mestre det på et nivå som jeg skulle ønske jeg kunne. Og likevel så jeg at dette kan likevel trolig gi meg glede, møte nye personer, utvide nettverket mitt. Jeg bestemte meg derfor at jeg skulle gi meg selv minst fem år på å jobbe med dette før jeg skulle gjøre opp status. Så jeg ga meg selv fem år hvor jeg bestemte meg for å gjøre det jeg kunne, men at jeg ikke skulle presse meg selv urealistisk. Hadde jeg ikke satt et slikt langtidsperspektiv på dette i utgangspunktet tror jeg at jeg hadde sluttet for en god stund siden. Livet har de siste årene gitt meg noen utfordringer som har gjort at jeg ikke har kunnet trene på det jeg lærer, og på akkurat dette gjør det at man må jobbe seg opp igjen når man så starter på igjen. Jeg har vært frustrert mange ganger, følt meg nesten dum og håpløs når jeg forstår hva jeg skal gjøre, men bare ikke får det ordentlig til, tross mye trening. Så jeg begynte å se tilbake hver gang den største frustrasjonen kom, og innså at selv om jeg ikke er i nærheten av der jeg ønsker å være fremdeles, så har jeg faktisk lært meg mye, veldig mye. Nå har jeg nylig hatt en lang periode hvor jeg har følt at jeg ikke får til noe som helst. Likevel har det ikke vært et alternativ å slutte, for jeg er som sagt helt bestemt på å gi meg selv minst fem år før jeg vurderer dette. Jeg har kommet lenger enn halvveis i disse fem årene. Og jeg har følt jeg har stanget hodet i veggen så lenge siste året. Var på et punkt nå hvor jeg følte jeg aldri kom til å lære noe som jeg har slitt og slitt og slitt med (som andre fikser lett som bare det, selv om de også må øve for å få det til). Men jeg er sta, så jeg har fortsatt å øve og øve på dette, noen perioder mye, andre mindre, men likevel noenlunde jevnt. Og plutselig i løpet av siste par ukene har et eller annet begynt å fall på plass av det jeg har slitt mest med, og det gir stor glede, selv om jeg fremdeles er år unna det nivået jeg realistisk håper å greie å mestre dette på. På denne veien har jeg fått et stadig større nettverk, innen et miljø som jeg følte meg som fisk på land i da jeg startet.

Tidligere har jeg brukt akkurat samme strategi på det å bli mer sosial, skape meg et nettverk, skape varige relasjoner. Ting tar tid, og man må trene på det for å bli bedre på det.

Så kutt ned på skjermbruken, Ts , utfordre deg selv! Vil du bli bedre på det sosiale i det virkelige livet, da er det i det virkelige livet du må trene også! Du har jo utholdenhet og tålmodighet til å tenke på dette som et langtidsprosjekt, for du har brukt mye tid på å mestre det du driver med på nettet. Gi deg selv like lang tid, vær like utholdende i å trene på det å bli sosialt bedre. Og husk å rose deg selv underveis!

Anonymkode: 3f585...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blokker ja.

Dette har jo med sosiale koder å gjøre. Vedkommende vil jo raskt oppdage at den andre ikke deler, så da slutter de selv å dele, om de er oppegående. Man er jo ikke forpliktet å svare på andres spørsmål heller. Jeg syns det er manipulerende å si "jeg fortalte deg alt dette, så da har du å fortelle meg alt om deg også".

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette har jo med sosiale koder å gjøre. Vedkommende vil jo raskt oppdage at den andre ikke deler, så da slutter de selv å dele, om de er oppegående. Man er jo ikke forpliktet å svare på andres spørsmål heller. Jeg syns det er manipulerende å si "jeg fortalte deg alt dette, så da har du å fortelle meg alt om deg også".

Nja.. De fleste spør vel ikke andre spørsmål som de selv ikke ville svart på. 

A: Hvor bor du? 

B: Bergen. Hva med deg? 

A: Det vil jeg ikke svare på. 

Dette er sært 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er sært 

Det er jo det jeg sier, man oppdager ganske fort at man ikke får informasjon tilbake og slutter å gi informasjon selv. Men denne personen TS snakket med gjorde ikke det, det syns jeg er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo det jeg sier, man oppdager ganske fort at man ikke får informasjon tilbake og slutter å gi informasjon selv. Men denne personen TS snakket med gjorde ikke det, det syns jeg er rart.

Det er fordi slike folk vet hva de gjør, og dette er en måte å manipulere på. De deler forskjellige ting om seg selv, og så skal du føle deg enten trygg eller litt forpliktet til å fortelle om deg selv. Ikke sikkert akkurat i dette tilfellet, her kan han også være ung og dum som ts skriver. Men uansett noe for oss alle å huske på. ( Dette lærer barn og unge om på skolen i dag, når de har om nettvett og trygt nettbruk. Hvordan folk formulerer seg, og så plutselig kan mase og spille på at du får dårlig samvittighet ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet med digitale møteplasser er at man mister mye av den non verbale kommunikasjonen og informasjonen, cues som er veldig verdifulle når vi vurderer andre mennesker.

Vil oppfordre ensomme til å gå mer ut, finne arenaer der det går an å treffe andre og bli kjent i levende livet. Vi trenger det sosiale😊

Anonymkode: 1aadf...600

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Dette er sært 

Samtalen gikk vel heller slikt. 

A: Hvilket land er du fra?
B: ***, deg? 
A: Norge 

Og etter hvert så spurte jeg hvilken del av landet, da jeg har vært i en by der. Da svarte han den byen jeg har vært i, og han fortalte at han hadde vært i en by i Norge også. Og så gikk vi videre med samtalen. Jeg er skråsikker på at han ikke spurte da hvilken by jeg er ifra, men jeg mener jeg sa at jeg var fra et lite sted. 

Hadde ikke hatt noe problem med å si hvilken by om byen min også hadde en befolkning på flere millioner mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er fordi slike folk vet hva de gjør, og dette er en måte å manipulere på. De deler forskjellige ting om seg selv, og så skal du føle deg enten trygg eller litt forpliktet til å fortelle om deg selv. Ikke sikkert akkurat i dette tilfellet, her kan han også være ung og dum som ts skriver. Men uansett noe for oss alle å huske på. ( Dette lærer barn og unge om på skolen i dag, når de har om nettvett og trygt nettbruk. Hvordan folk formulerer seg, og så plutselig kan mase og spille på at du får dårlig samvittighet ) 

Absolutt, han her er bare "ung og dum". Dette er ikke en fyr som trapper opp i landet mitt og vil ta livet av meg liksom. Jeg er ikke redd for noe sånt, jeg er bare lei meg for at det viste seg at han har litt andre intensjoner enn å bare spille, men også at han plutselig krever å få svar på private ting. For ikke å snakke om den seksuelle biten. Den tok meg virkelig på senga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...