Gå til innhold

Flere som er lei den jævla mensen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 40. Mensen = 1 dag med blødning pr måned. Bruker en menstruse det døgnet, trenger sjelden noe mer beskyttelse enn den. Har aldri gått på prevensjon, så aner ikke hvordan kroppen min hadde vært dersom jeg gjorde det. 

For meg er pms'en verst. Skikkelig dritthumør dagene før uten at det ligger noen annen grunn bak. Har lyst til å isolere meg på hytta og ikke samhandle med folk. Blir rett og slett som ei sur heks. Så det er mitt problem, er glad jeg ikke har blødningen i tilllegg.

Anonymkode: 6ee46...090

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 14.25):

Har du fått sjekket om du har noen muskelknuter i livmoren? Eventuelt andre ting, som endometriose?

Føler frustrasjonen din, jeg er møkk lei selv. 46 år, og de siste tre årene har jeg blødd eller spottet halvparten av tida, kraftige smerter de første dagene, blør gjennom alt som er, og den kjipe spottinga i flere dager før og etter.

Hos meg var det en muskelknute som var problemet (tror de). Gikk gjennom embolisering (setter inn plastpartikler i blodårene som forsyner muskelknuten med blod, slik at denne krymper eller dør) av denne for et par uker siden, og jeg blør fortsatt. Gynekologen som henviste meg til sykehuset, mente at jeg burde få fjernet livmora. Det ville ha vært en relativt enkel operasjon for min del, via skjeden, og jeg forstår ikke hvorfor det er så vanskelig å få det innvilget. Men på sykehuset overtalte de meg til embolisering. 

Nå er det for tidlig å si om emboliseringa virker, men akkurat nå har jeg mensen, og blør mye mindre enn til vanlig, så jeg øyner håp :)

Anonymkode: 1faec...1b4

Da jeg hadde en stor muskelknute var det omvendt. Alle gynekologene maste hardt om at jeg burde fjerne livmora, mens jeg måtte tigge om å få prøve andre metoder først. Prøvde både embolisering og Esmya-tabletter uten særlig stor virkning, men kom heldigvis etterhvert til en gynekolog som var positiv til å fjerne bare muskelknuten uten å ta med hele livmora i samme slengen. Har fått arrvev i livmorveggen og en ny liten muskelknute, men det var egentlig veldig greit å få den fjernet selv om den ikke ga meg noen plagsomme plager, utover å bare vokse veldig fort og bli veldig stor.

Interessant at du fikk embolisering. Ei venninne av meg med muskelknute fikk beskjed av gynekologen om at "de ikke gjør embolisering lenger". Men det er vel med gynekologene nå som da jeg hadde muskelknuten; de har veldig varierende grad av kunnskap, og når de sier noe er vanskelig kan det like gjerne bety at det er vanskelig for dem personlig, som i at de ikke har kunnskap og erfaring nok.

Anonymkode: 4f42f...cfa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 13.33):

Jeg er så drittlei. Har hatt mensen siden jeg var 12, masse smertefulle kramper, så ille at jeg besvimte på offentlig transport på vei til skolen, helt til jeg ble 18. Fortsatt smerter og helt umulig å trene de 3-4 første dagene, da kommer melkesyra av at jeg går opp en trapp, og beina verker etterpå. Jeg er også "velsignet" med lang blødningsperiode, opptil 7 dager per måned. Noe som selvfølgelig setter en demper på sexlivet. Jeg er nå 42, ferdig med barn for lengst, men må fortsatt ha den jævla mensen. Blør gjennom hver måned, gjerne på jobb, slik at jeg alltid må ha med ekstra truse og bukse (for selvfølgelig, har mensen aldri vært regelmessig - det er bare slik kroppen min er). Styret med bind og tamponger når jeg skal i basseng, smerter i magen og helvete. Min mor kom først i overgangsalderen som 52-åring, og jeg har hørt at det er arvelig. Enda 10 år med dette helvetet. 

Finnes det noe annet enn hormonell prevensjon (som jeg selvfølgelig ikke tåler), som kan stoppe dette, eller gjøre det mindre? Er. Så. Lei.

Anonymkode: 61a70...b4b

Kvinnene i min familie har alle kommet i overgangsalderen når de var godt inn i 50-årene, men jeg kom i overgangsalderen nesten allerede som 45-åring. Det er ikke alltid arv slår inn.

Det er vel stort sett hormonbehandling, fjerning/sviing av livmorslimhinne eller å fjerne livmora som er alternativene når man blør masse og har store plager. Men første bud er jo å sjekke deg grundig for årsaken bak plagene. Har du blitt utredet for endometriose, muskelknuter, polypper o.l.? Aldri slå deg til ro med at en lege sier at "sånn er det å være kvinne" eller at det er normalt. Gå til neste lege, eventuelt en privat gynekolog og krev utredning og hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

jaaa, startet på cerazette igjen i sommer kun for å slippe mensen. Mannen er sterilisert så treger det egt ikke pga prevensjon. Kn hatt en par-tre små blødninger etter dette

Anonymkode: 2900e...650

AnonymBruker
Skrevet

Fikk mensen da jeg var 9 år. Begynte på pilla da jeg var 14 år pga sterke menssmerter og store blødninger. Starta med Nuvaring da jeg ble 17 år. 

Kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hatt menstruasjon siden jeg var 14 år, og idag er jeg 35 år. 

Anonymkode: ff041...664

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fikk mensen da jeg var 9 år. Begynte på pilla da jeg var 14 år pga sterke menssmerter og store blødninger. Starta med Nuvaring da jeg ble 17 år. 

Kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har hatt menstruasjon siden jeg var 14 år, og idag er jeg 35 år. 

Jeg kan faktisk ikke begripe hvorfor folk velger å ha menstruasjon når de kan slippe (utenom når de skal ha barn selvfølgelig). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan faktisk ikke begripe hvorfor folk velger å ha menstruasjon når de kan slippe (utenom når de skal ha barn selvfølgelig). 

Jeg stortrivdes de få årene jeg fikk gå på p-sprøyten, men fikk beskjed av legen om at det var uheldig for helsen å være mens-fri i lengre perioder så måtte slutte….

Anonymkode: 3226f...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Så inn i hel**** lei !!!! Må ha tilrettelegging på jobb fordi jeg må løpe på toalettet en gang i timen, har vondt, er kvalm og slapp. Må ha jerntabletter og i blant jerninfusjon for å ikke få anemi igjen. Det var ikke så ille før jeg fikk barn. Herregud som jeg gleder meg til overgangsalderen kommer (og er over) !!! 

Anonymkode: 4ccf9...d87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg stortrivdes de få årene jeg fikk gå på p-sprøyten, men fikk beskjed av legen om at det var uheldig for helsen å være mens-fri i lengre perioder så måtte slutte….

Rart det der, for flere av gynekologene jeg har vært hos mener det er uproblematisk å hoppe over mensen over lengre tid. De blødningene man får på hormonprevensjon er jo uansett ingen ekte mens.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rart det der, for flere av gynekologene jeg har vært hos mener det er uproblematisk å hoppe over mensen over lengre tid. De blødningene man får på hormonprevensjon er jo uansett ingen ekte mens.

Jeg var inne til livmorhalsprøven, og etterpå så sjekket han hvor lenge jeg hadde gått på p-piller og sprøyte, og hvor lenge jeg hadde vært mens fri/hvor mange ganger jeg hadde skippet placebopillene, og kom frem til at jeg nærmet meg kvoten og kom frem til at jeg ikke kunne få fornøye sprøyten, og om jeg gikk over på piller måtte jeg ikke skippe placeboen. Forklaringen jeg fikk var at uten mens så er det økt fare for osteoporose, brystkreft, underlivskreft, og fertilitetsproblemer, pluss at kroppen har «godt av å bytte ut litt blod på jevnlig basis», så han anbefalte og at jeg skulle bli blodgiver i tillegg til å få tilbake kraftig mens.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.1.2025 den 12.54):

Fordi noen av oss ikke slipper.

Gynekolog anbefalte å ta p-piller uten opphold, men etter en måned får jeg jeg uansett blødning som ikke stopper før jeg slutter å ta pillene og har en ukes opphold.  På minipiller blør jeg konstant. Det er kanskje ikke «ekte» mens, men blør fortsatt like fordømt. Heldige dere som kan ta p-piller uten å bli suicidale og i tillegg slippe blødninger. 

Anonymkode: 4d68f...71c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...