Gå til innhold

Tilbakebetaling av depositum!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg betalte et mindre depositum for å holde av et kjæledyr i en uke, slik at jeg fikk sett han før jeg bestemte meg for å betale fullt depositum. 
Likevel, det var snakk om et par tusen kroner.

Kun et par dager etter har en akutt, alvorlig situasjon i min familie, og jeg får ikke sett dyret, ei heller kan jeg kjøpe det nå.

Nå vil ikke dyreeierne betale tilbake depositumet, selv om det bare hadde gått et par dager siden jeg betale.

Er ikke dette fryktelig dårlig? Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: c16a6...493

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hele poenget med depositum er vanligvis at man ikke får det tilbake når man trekker seg fra avtalen. 
Hvilken avtale gjorde dere angående depositumet? 

Anonymkode: bf666...7cd

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hele poenget med depositum er vanligvis at man ikke får det tilbake når man trekker seg fra avtalen. 
Hvilken avtale gjorde dere angående depositumet? 

Anonymkode: bf666...7cd

Kjøpet skulle holde av dyret til meg, frem til jeg fikk sett det. Altså ikke selge det til noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved kjøp av kjæledyr er det helt vanlig å avtale et depositum som ikke blir tilbakebetalt om kjøper trekker seg. Det er gjerne også tydelig beskrevet fra selgers side. 

Hva var avtalen dere gjorde? 

Anonymkode: 085d2...c26

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå har jo de holdt av dyret til og du skal likevel ikke ha det så hva er problemet? Det er jo hele poenget med depositum (det er ikke selgers sitt problem at du har en krise i din familie). 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og derfor opereres det med depositum. Dyret ble holdt av til deg, ergo blitt blokkert for at andre kan kjøpe det. Det er en risiko selgeren tar betalt for i form av depositum. Når du da trekker deg, så beholder selgeren depositumet.

Ikke inngå avtaler du ikke forstår...

Anonymkode: c9926...1f4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumet er der for at selger ikke skal tape penger på å holde av dyret. Det er derfor det heter depositum, og ikke forhåndsbetaling eller delbetaling.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg betalte et mindre depositum for å holde av et kjæledyr i en uke, slik at jeg fikk sett han før jeg bestemte meg for å betale fullt depositum. 

Kun et par dager etter har en akutt, alvorlig situasjon i min familie, og jeg får ikke sett dyret, ei heller kan jeg kjøpe det nå.

Nå vil ikke dyreeierne betale tilbake depositumet, selv om det bare hadde gått et par dager siden jeg betale.

nei, ikke dårlig, slik fungerer depositum..  

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er dette depositum skal forsikre selgeren mot.

Helt riktig at du mister depositumet når du ikke kjøper dyret.

Anonymkode: 3ed44...a66

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dyr lærepenge, men sånn er det.

Anonymkode: d69b4...b06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingenting. Du betalte penger for å holde av dyret, så oppdretter ikke skulle selge det til noen andre.

Tror du det bare var for moro skyld? Hva tenkte du poenget med depositumet var, utover å holde av, og hvilken konsekvens skulle depositumet få om du valgte å kjøpe eller ikke kjøpe?

Det er jo noen alternativer her, og for meg er det ganske åpenbart hva depositumet var til for.

* Låne penger av deg for å holde av dyret, for at du så skal få tilbake alle pengene (hva skulle poenget være?)

* Holde av dyret imot en pris, et depositum, om du ikke skulle ha dyret likevel (kompensering for å holde av dyret)

* Selge deg dyret og bake inn depositumet (sier seg selv)

Anonymkode: b6a2d...59f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...