Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er i gang med IVF-behandling. Har hatt fire runder det siste året, med varierende resultater. Totalt tre befruktede egg, men det har dessverre ikke resultert i graviditet. Klinikken har luftet tanken om eggdonasjon. Samboer og jeg er ikke klare for å gi opp ønsket om egne biologiske barn enda, men på et tidspunkt må vi jo kanskje gjøre det og forsøke med eggdonor. Kjenner det er vanskelig.. 

Dere som har brukt eggdonor, hvor mange forsøk hadde dere med egne egg og med hvilke resultater? Gjerne alder også. 

Anonymkode: 1fb3c...226

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at antall forsøk ikke spiller så stor rolle. Hva legene anbefaler, årsaken til at det ikke blir graviditeter, når eggene stopper utvikling etc tenker jeg er viktgere. Vi gikk for donasjon etter 2 uttak etter anbefaling fra lege. 

Gravid på første forsøk, ligger å sover oppå meg nå. 

Anonymkode: 63882...c16

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor anbefaler de eggdonasjon og ikke sæddonasjon?

Anonymkode: bcb4c...40a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. 

Takk for svar!

De anbefaler å vurdere eggdonasjon grunnet min alder, 39 år. Mannens sperm vurderes som normal, men i nedre sjiktet hva gjelder antall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt embryoadopsjon tre ganger. Ble gravid alle tre gangene, men mistet dessverre den ene. Hadde forsøkt å bli gravid i åtte år. Er så utrolig takknemlig for de to barna jeg har!  

Anonymkode: c89f3...665

AnonymBruker
Skrevet

Til TS, vi er i samme situasjon. Hatt 4 uttak som har resultert i 1 embryo av dårlig kvalitet og ingen innsett. Legene ved OUS anbefalte oss eggdonasjon etter det andre uttaket. Vi har aldri fått noe begrunnelse annet enn at jeg tydeligvis har dårlig eggkvalitet. Skjønner ingenting.. Er 30 år med normal AMH og fsh 😢

Anonymkode: d109d...c22

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk vite at jeg hadde kjempelave eggreserver da jeg var 35, og at IVF kanskje ikke ville funke på oss. Eggdonasjon var noe jeg begynte å tenke på ganske tidlig. Jeg er nå 37, hatt 4 spontanaborter, men har fremdeles noen embryoer på frys vi kan prøve.

I starten var jeg helt åpen for eggdonasjon, fordi barneønsket var så enormt stort. Jeg hadde null problemer med det. Min psyke og selvtillitt var også sterkere før jeg begynte med IVF. Men nå, etter 4 egguttak, 4 aborter og en mørbaka psyke, har jeg endret mening. Nå synes jeg det høres veldig vanskelig ut. Etter å ha klart å bli gravid på egenhånd, og kjent på tankene og drømmene, er det vanskelig å gi slipp på håpet om biologiske barn. Jeg har også blitt så usikker på om det er moralsk riktig, ovenfor barnet, å gå for eggdonor. Jeg vet jeg vil elske det som mitt eget, men vil barnet føle seg hjemme hos meg? Vil det føle seg annerledes? Vil det ha det bra? Hvis eggdonasjon skulle bli aktuelt for meg, vil det være noe jeg har måttet sette meg grundig inn i. Kanskje spesielt mentalt. Jeg tror psyken min er litt for skakkjørt til å kunne vurdere det akkurat nå.

Når skal man "gi opp"? Jeg begynner å merke at jeg er veldig mentalt sliten etter IVF og spontanaborter. Jeg vet ikke hvor lenge jeg kan fortsette. Jeg tror jeg kan prøve 2-3 uttak til, før jeg gir opp. Jeg tror nemlig ikke jeg kan gå for eggdonasjon, med mindre håpet om biologiske barn er forduftet og jeg vet jeg forsøkte alt. 

Jeg vet at type protokoll kan påvirke eggkvalitet, så å kunne prøve ulike protokoller vil være noe jeg vil komme til å ha behov for dersom de neste innsettene ikke fungerer. 

Anonymkode: c4747...08f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 16.01):

TS her. 

Takk for svar!

De anbefaler å vurdere eggdonasjon grunnet min alder, 39 år. Mannens sperm vurderes som normal, men i nedre sjiktet hva gjelder antall. 

Det kan vel ikke bare være alderen de går etter håper jeg. Det virker ganske useriøst i så fall. Du kan jo ha god eggstokk funksjon og eggstokk kapaistet selv om du er 39 år. 

Anonymkode: afc71...6e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.1.2025 den 22.40):

Det kan vel ikke bare være alderen de går etter håper jeg. Det virker ganske useriøst i så fall. Du kan jo ha god eggstokk funksjon og eggstokk kapaistet selv om du er 39 år. 

Anonymkode: afc71...6e0

Jo, klinikken viser til alderen min som eneste faktor faktisk… de har intet annet å peke på hvorfor vi ikke har lykkes enda. Blodprøver og undersøkelser viser ingen feil - eggstokkfunksjon ok, noe redusert eggreserve (AMH på 10) så de antar at det skyldes aldersbetinget nedsatt eggkvalitet. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...