Gå til innhold

ang sykdom ved fibromyalgi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg lurte på om det er fler med fibromyalgi som kan kjenne seg igjen i dette;

Hver gang jeg er syk, typ vanlig forkjølelse eller influensa eller hva nå enn slags normale sesongsykdommer, så føler jeg at smertene jeg ellers har i kroppen blir bedre, og når jeg blir frisk igjen, så kommer smertene snikende tilbake, og blir verre og verre.

Det gjelder spesielt smerter i beina og armene. Jeg blir så lei meg hver gang jeg blir syk, men blir også lei meg hver gang jeg blir frisk. Føles som en uendelig jævlig syklus.

Jeg ble diagnostisert med fibro etter jeg fikk barn, men barna er små og går i barnehage, og det er smitte flere ganger i måneden i vinterhalvåret. Hadde smerter før barna ble født også, men visste ikke ennå da at det var fibro. Det har blitt gradvis verre og verre etter svangerskapene.

Trenger litt trøst idag, tror jeg..

Anonymkode: ba78b...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tvert imot, jeg blir verre av fibroen også når jeg er syk.

Edit: Forresten, tar du (mer) smertestillende når du er syk? 

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du et treningsprogram du følger, ts? Føler du dette er noe du kunne tatt opp med fysio der du trener, kanskje? Eller med legen? 

Mitt beste svar er at smerter er subjektive, ikke objektive. La oss si du har vondt i hodet og så får mensen, og som meg i mine yngre dager plages av rimelig sterke smerter knyttet til det. Da forsvinner etter mine erfaringer den hodepinen. Og jeg mener ikke at den er i bakgrunnen, men underordnet. Jeg mener at kroppen rett og slett koblet ut alle øvrige smerter og konsentrerer seg 100% om «menssmerter». Den fysiske eller mentale mekanismen bak det hele er meg ukjent. Men jeg har opplevd det.

Godt mulig det bare er samme mekanisme som gjør at det funker å «nerveflosse», eller at det vitenskapelig funker å «blåse på» når småbarn får vondt. Eller for den del at det funker å stryke lett og repetitativt over huden på et vondt område av kroppen. En sensasjon utvisker den forrige. Nervesystemet er - lettlurt.

Anonymkode: 84b88...ac4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (31 minutter siden):

Forresten, tar du (mer) smertestillende når du er syk? 

Samme tenkte jeg. Har noen ganger lurt, hm hvor ble det av smertene i korsryggen. - og så kommer jeg på at jeg har tatt smertestillende for magesmerter ved pms.

Anonymkode: 4c298...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan det være fordi når du er syk så hviler du ordentlig og set er ingen forventninger på deg? 

Kanskje du knyter musklene av hverdagsstress?

Anonymkode: 4c298...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...