Gå til innhold

Når betalingsbildet på Ebay ser slikt ut, er det noe mer som kommer i tillegg da senere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

image.png.beab381c2f0ec38a4c02f5f3a3744f01.png 

Er alle avgifter inkludert her, eller for jeg nok en regning når jeg henter den ut?

Har aldri bestilt noe fra utlandet før, men finner ikke denne veska i Norge. 

Anonymkode: 19c18...60f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må betale for fortolling inn til Norge.

Anonymkode: 9c04c...a3f

AnonymBruker
Skrevet

Ebay er vel VOEC-registrert?

"Det vil si at du kan handle så mange varer du måtte ønske og få dem tilsendt i samme sending, så lenge hver vare har en verdi under 3000 kroner og er til privat bruk.

Sendinger fra VOEC-autoriserte nettbutikker får ingen fortollingsprosess der det påløper nye importavgifter, så lenge nettbutikken har forhåndsvarslet varene elektronisk med korrekt VOEC-identifisering.

Posten beregner heller ingen pris på fortolling ved ankomstbehandling av slike sendinger."

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Anonymkode: 6ed64...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk 😍 da er ting litt klarere.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har de brukt Global shipping? Alt jeg har mottatt etter forrige årsskifte hvor det ikke er brukt Global shipping har jeg måttet betale dobbelt toll for, og så kreve tilbake fra selgeren. Så jeg har nesten sluttet å bestille derfra. Global shipping er jo gjerne like dyrt som den doble fortollingen, så. Eneste "fordel" er at et par pakker har blitt så forsinket at jeg har fått refundert kjøpesummen.

Foretrekker Amazon nå, de har fått til dette uten at man belastes dobbelt. Men er dessverre ikke alt man får tak i der, og forsendelsen har blitt mye dyrere der også. Så det har blitt mye mindre netthandel fra utlandet for min del. Sikkert mission accomplished for norske myndigheter, men det er jo ikke slik at jeg får tak i de tingene fra norske nettbutikker.

Anonymkode: 49613...697

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Sendinger fra VOEC-autoriserte nettbutikker får ingen fortollingsprosess der det påløper nye importavgifter, så lenge nettbutikken har forhåndsvarslet varene elektronisk med korrekt VOEC-identifisering.

Anonymkode: 6ed64...573

Aye, there's the rub, etter min erfaring får nesten ingen til dette. Eller så langt ingen, bortsett fra de som har brukt dyre Global shipping. Etter noen runder med doble utgifter kontaktet jeg en privat selger og viste til hvordan han måtte registrere pakken, men han forsto ingenting av det. Han spurte på sitt lokale postkontor og de forsto heller ikke bæret. Så er ikke lett dette, får håpe det kommer på plass en bedre løsning. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk, da var det ikke så enkelt allikevel.

Har funnet i Norge, men selger svarer ikke på meldinger. (Skjønner ikke hvorfor noen legger  ut noe til salgs og ikke svarer på forespørsler.) Så får kasnkje bare slå den ifra meg og lete etter en annen type.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk, da var det ikke så enkelt allikevel.

Har funnet i Norge, men selger svarer ikke på meldinger. (Skjønner ikke hvorfor noen legger  ut noe til salgs og ikke svarer på forespørsler.) Så får kasnkje bare slå den ifra meg og lete etter en annen type.

Jeg fant heldigvis nylig den siste manglende tingen av noe jeg har samlet på, og de brukte global shipping. Men etter at jeg hadde bestilt og betalt sto plutselig selgeren som bortreist i tre uker. Så det tok sin tid. Og da pakken endelig kom var jeg selv bortreist 😅Men glad jeg har fått den samlingen i boks, det har blitt mye mer styr med Ebay enn før. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket Aliexpress? Har bestilt masse derfra, har aldri måttet betale noe når pakken kommer til norge. Jeg har skrevet voec nr på adresselinje 2, kan hende det ikke har noe å si, men har aldri hatt noen problemer ihvertfall.

Anonymkode: fca09...9ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du sjekket Aliexpress? Har bestilt masse derfra, har aldri måttet betale noe når pakken kommer til norge. Jeg har skrevet voec nr på adresselinje 2, kan hende det ikke har noe å si, men har aldri hatt noen problemer ihvertfall.

Det trikset virket en stund, men nå er det vissnok noe som må registreres elektronisk i tillegg. Store bedrifter bør ha koll på dette etter hvert, verre hvis man kjøper fra private selgere. Jeg har vært borti firmaer på Ebay som konsekvent gjør dette feil, men synes det er lettere å be om penger tilbake fra et firma enn fra en privatperson. Man vil helst ikke få et dårlig rykte som kjøper heller.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en pakke sist i forrige uke uten problemer, men jeg kom på nå at jeg handler kun choice produkter, og det sendes jo ut fra deres lager så kanskje det er derfor ting blir riktig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

image.png.beab381c2f0ec38a4c02f5f3a3744f01.png 

Er alle avgifter inkludert her, eller for jeg nok en regning når jeg henter den ut?

Har aldri bestilt noe fra utlandet før, men finner ikke denne veska i Norge. 

Jeg kjøper rundt 10 pakker i uken fra eBay, og dette ser helt greit ut på første øyekast. Jeg kjøper fra ulike land, ulike speditører og mer til. Én gang siste par mnd. har jeg fått krav om gebyr fra posten, fortollingsgebyr (moms og toll var i orden). Det var på 65 kroner eller noe slikt, så jeg betalte og glemte det bort.

For å presisere, én av rundt 80-90 pakker har hatt "problemer" med VAT/MVA (øvrig toll er det på få varer). Og hadde jeg orket å jobbe for å spare den drøye 50-lappen hadde nok fått til det og.

Duties pleier jeg dog ikke få opp.

Om pakken sendes fra Norge (mulig jeg leste tråden litt fort), så kan VAT (MVA/moms) og diskuteres...

Anonymkode: 9edb6...f12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøper rundt 10 pakker i uken fra eBay, og dette ser helt greit ut på første øyekast. Jeg kjøper fra ulike land, ulike speditører og mer til. Én gang siste par mnd. har jeg fått krav om gebyr fra posten, fortollingsgebyr (moms og toll var i orden). Det var på 65 kroner eller noe slikt, så jeg betalte og glemte det bort.

For å presisere, én av rundt 80-90 pakker har hatt "problemer" med VAT/MVA (øvrig toll er det på få varer). Og hadde jeg orket å jobbe for å spare den drøye 50-lappen hadde nok fått til det og.

Duties pleier jeg dog ikke få opp.

Om pakken sendes fra Norge (mulig jeg leste tråden litt fort), så kan VAT (MVA/moms) og diskuteres...

Og i tilfelle det ikke kom godt frem; nei, det kommer ikke mer senere, utover hva speditøren inn til Norge måtte finne på, men det er sannsynlig løsbart, enten via betalingsløsningen, eBay selv, Posten/toll eller selgeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...