AnonymBruker Skrevet 21. januar 2025 #1 Skrevet 21. januar 2025 Har nylig begynt å bruke linser så har noen spm til de mer erfarne. Når jeg søker så står det at det er forskjell på høyre og venstre linse (jeg har akkurat samme styrke på begge øyne, men da jeg bestilte høyre og venstre er det likevel ikke forskjell på pakkene, så er det bare et salgstriks og jeg kan bestille for kun det ene øyet f.eks? Da jeg var hos optiker, fikk jeg prøvelinser med bc 8.4 disse kjenner jeg hele tiden når jeg blunker som en kant nederst, men da jeg byttet til 8.6 kjenner jeg de ikke. Er det bare å prøve seg frem til hvilke linser som føles behagelig på? Står ingenting om bc på linseseddelen jeg fikk. Sliter også med hodepine og sliten rundt øynene etter oppstart, hvor lang tid vil det ta før det gir seg? (Optiker virket generelt stresset så følte ikke at jeg fikk så mye ut av det. Fikk også beskjed om å bruke briller i samme styrke som linsene, stusset litt da jeg har lest om at det skal være forskjell siden linsene er på øyet og brillene litt lenger ut? Jaja. Har forresten -1.25, med 0.5 cyl (men det skulle jeg kun tenke på med briller og ikke korrigere med linser). På forhånd takk for svar. Ender forresten med dagslinser da det er best for meg. Anonymkode: 68b33...01a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2025 #2 Skrevet 21. januar 2025 Det er ingen forskjell på høyre- og venstrelinser i seg selv, så dersom øynene dine har samme styrke og ellers ikke er målt til å ha forskjellige behov, er det bare å bruke linsene om hverandre. Men dersom man bruker månedslinser og renser dem i saltvann, bør man holde dem ifra hverandre, særlig med tanke på mulige infeksjoner. Generelt bør man være forsiktig med å prøve seg frem altfor mye med linser selv, men det er ikke noe problem å prøve litt forskjellige kurver (BC = base curve) som du har gjort. Får du med deg en rekke forskjellige prøvelinser fra optikeren, vil du også se at de gjerne har litt forskjellige kurver. Det er helt topp at du har funnet ut hvilken kurve som passer deg, så det skal du ikke bekymre deg for. Min erfaring er at det er stor forskjell på styrken på briller og kontaktlinser, men jeg er meget nærsynt, og jeg antar at forskjellen vil være mindre og mindre jo mindre synskorreksjon du trenger. Generelt sett vil jeg likevel anbefale deg å gå til en optiker som har god tid til deg og kan svare på alle spørsmål du har. Jeg har opplevd å treffe god kompetanse oppigjennom årene, men også noe som nærmer seg komplett inkompetanse. Jeg er forresten kontaktlinsebruker gjennom 30 år med mange kontaktlinsebrukere i nærmeste familie Anonymkode: 6333d...a85
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå