Gå til innhold

Dere som fikk gutt så jente, ang. å arve klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fikk jente først så gutt året etter. Kunne bare bruke 2 plagg til gutten. Liker ikke brune,gule klær så godt. Kjøpte bare rosa og typiske jenteklær til jenta. Og typiske gutteklær til gutten. Fikk 2 gutter til senere. De arvet nesten alt etter storebror. 

Anonymkode: cce9c...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Arver en del, men vinterdresser har vi måtte kjøpe nytt av to sesonger nå fordi eldste rett og slett ikke hadde vinterdress i de størrelsene. Noen størrelser er mangelfull fordi han lever i tynn ull på overkroppen fra september til april, og hun har atopisk eksem og tåler ikke ull mot huden. Bukser sliter han ut. I tillegg har hun arva så mye jenteklær av andre at vi har gitt bort mye av klærne etter han til andre med gutter. 

Anonymkode: 1809a...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøpte ytterklær i svart, enklere å arve. Etterhvert ville hun også ha blå jakke og de fikk like skitøy og hun arvet broren når han var ferdig med de. To års forskjell i alder, men 3-4 års forskjell i størrelse til tider så passet ikke alltid med sesonger.  Vinterdresser kunne ikke arves, de slet sønnen ut. Vi arvet mye til eldste som gjorde at yngste også kunne få mye nytt.  Superundertøy arvet hun i alle farger.

Vanlige innetøy kunne jenta ikke arve. Han stor og kraftig, hun liten og veldig sped så alt ble for stor. På ungdomsskolen har hun begynt å stjele merkegenserne hans. 

Anonymkode: 12549...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kler ikke gutten i rosa eller lilla eller blomster/blomder  men ellers kan mye arves 

Anonymkode: 68808...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at jenter kan gå med blått og alle type gutte farger. Mens går gutter med rosa eller lilla vil det se litt rart ut

Anonymkode: 080e2...ff6

Her går storebror og med rosa og lilla, fordi han syns det er fine farger. Den siste lua jeg strikket til ham er faktisk både lilla og rosa. Han er fire år. Ingen har, så vidt jeg vet, leet et øyebryn. 

Anonymkode: 76ad5...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte bare kjønnsnøytrale klær til gutten vår, altså blå, grønne, gule, røde osv klær. Unngikk klær som det sto noe med boy på. Jenta vår arvet det meste. Gutten etter det arvet det som gikk etter henne igjen. 

Anonymkode: 741ea...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv kjøpt mye nøytralt og bedt om å få det av besteforeldre slik at det kunne gå i arv til motsatt kjønn, men lillesøster har gått mye i blått/grønt også ja🥰 for å være ærlig foretrekker jeg blått fremfor rosa men det er jo greit å se at det er en jente før de får langt hår så vi har gjerne kombinert det med rosa sokker eller noe😂 hun er ikke 2 år engang så hun bryr seg ikke om farger, det kommer jo muligens en tid hvor hun ikke vil gå i storebrors mest guttete klær og jeg tenker at hvertfall vinterdresser, jakker og sko godt kan være rosa om hun ønsker det, det skal jo tross alt brukes hver dag og man kan finne noen gode bruktkjøp på finn.no :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arver alt som kan arves, unntatt undertøy. Etter skolestart, var det nesten ikke noe igjen av storebrors klær, han slet de ut på null komma niks, så da fikk lillesøster nye klær i en mer såkalt feminin stil (som hun fikk velge helt selv). 

Selv arvet jeg etter mine brødre, og var nærmest en klestranse hele oppveksten. Saggebukser, løse hoodies og kjolelange t-skjorter (det var stilen på den tida, det var ikke faktisk for stort)... Fikk en del hets fra folk på samme alder pga jeg gikk i gutteklær. Hadde egentlig bestemt meg for å ikke la lillesøster "lide" samme skjebnen, men det var så mye brukbart igjen etter storebror i barnehageårene. 

Anonymkode: 1bd7a...0d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her går storebror og med rosa og lilla, fordi han syns det er fine farger. Den siste lua jeg strikket til ham er faktisk både lilla og rosa. Han er fire år. Ingen har, så vidt jeg vet, leet et øyebryn. 

Anonymkode: 76ad5...266

Det er selvfølgelig ingen som sier noe. 

Anonymkode: adc45...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gutt på 4 år og jente på 2 år. Jeg gjør en blanding. Tar vare på alt det dyreste som yttertøy og ull. Vanlige inneklær tar jeg vare på kanskje halvparten. Så hun går i en blanding av farger. Jeg er veldig gla i lilla og blått selv og veldig lite gla i gul, oransje, brunt. Så hun går i lite nøytrale farger. Det er som oftest lilla eller blått 😂

Anonymkode: 39b0d...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du spør om motsatt vei, men jeg ser ikke forskjellen. Jeg hadde først jente så gutt. Gutten hadde på blomstete vinterdress og rosa vintersko. Brydde seg nada om det.

Anonymkode: 4a748...915

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en gutt på 5 år og venter ei jente. Tenker at hun arver alt som er helt og pent uavhengig av farge. Kjøper ikke ny dress til masse penger når vi har en brukende blå en - det er ikke aktuelt :) Nå er det ikke mye yttertøy igjen etter storebror da han rett og slett har slitt ut det meste, men det som er skal brukes 👍🏼 

Anonymkode: 77647...ab7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er jenten eldst, men vi arver litt fra en eldre fetter. Jenten her elsker tyll, glitter, rosa, prinsesser og enhjørninger. Likevel har det vært null problem med f.eks blå vinterdress eller gult regntøy. 

Jeg trodde egentlig at hun ikke kom til å ville gå med det, for hun er veldig bestemt ang. klær, men det gikk helt fint. 

Anonymkode: 96866...916

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hun går med mye av klærne etter guttene. Ulltrøyer, bukser, til og med boxere. Hun er søt guttejentete i stilen. Foretrekker en miks av søt/fin og tøff og kul. Sjeldent at hun ønsker rene jenteklær. Det blir mest i helgene at hun går i kjoler eller rosa klær. 

Anonymkode: 027ff...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøper kun nøytrale kler. Det som kan arves går i arv.

Anonymkode: 9402b...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har kun ei jente, men har både kjøpt og arvet såkalte "gutteklær". Hun er tre år, og det går helt fint. Jeg handler etter prisen, og dersom en blå vinterdress er på salg, men ikke den rosa, så er det ikke tvil om hvilken jeg velger.

Helt ærlig har jeg egentlig ofte unngått de rosa klærne og alle enhjørningene, for jeg synes guttefarger og jentefarger er noe tull. 

Anonymkode: 63e5d...5fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvor mye arvet deres jenter fra gutten når de var i barnehagealder?

Vi har eks en del yttertøy (som gjerne er det som koster mest og har holdt seg fint) i blått og noe andre farger men ikke typisk jentete som rosa og lilla, arvet deres jenter dette eller kjøpte dere nytt?

Mange småjenter vil jo gjerne ha alt i rosa.

Arvet etter storebror. Så kjøpte vel mest mulig kjønnsnøytralt. Ellers slet han ofte ut sine klær, så jeg måtte uansett kjøpe noe nytt til henne også. Hun likte uansett ikke typiske jenteklær.  Og ville ofte ha en forferdelig kombinasjon,  og ga tydelig beskjed om at det var hun som bestemte det, og da var det stygt å si noe om klærne.  Så da ble det sånn. Kler seg selv mer damete nå som voksen.  Men har holdt på matraet om at hun driter i hva andre sier om hennes klær. 

Anonymkode: 53b15...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jenta vår har ikke begynt i barnehagen enda men har lagt til sides en god del. Blåe bukser kan matches med en rosa/lilla overdel og motsatt. Har kjøpt flere mørkeblå dresser tidligere som jeg anser som ganske så kjønnsnøytrale, men tenker hun kan få egen lue og ikke brors grønne med div kjøretøy. Kjøpte også en del plagg i kjønnsnøytrale farger. 

Anonymkode: e75e2...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 9.50):

Hvor mye arvet deres jenter fra gutten når de var i barnehagealder?

Vi har eks en del yttertøy (som gjerne er det som koster mest og har holdt seg fint) i blått og noe andre farger men ikke typisk jentete som rosa og lilla, arvet deres jenter dette eller kjøpte dere nytt?

Mange småjenter vil jo gjerne ha alt i rosa.

Arvet så og si alt. Kjøpte litt rosa på Finn.no. 
Gikk så fint. 
Nå er de 8 og 10 år. Hun arver fortsatt fra storebror. Ikke noe stress med det. Hun gikk igjennom en Black Pink periode, men den er gått over til Casual Cool nå. På randen til preppy 🤣 

Handler mye heller på Finn.no som rosa innimellom enn to garderober. 

Anonymkode: 96d5b...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun brukte massevis av klær arvet fra storebror, inkludert både sko, yttertøy og innetøy. 3 år imellom, og vi sparte masse penger på det. Hun arvet også noe jentetøy fra andre, og fikk noe til jul og bursdag.

Anonymkode: 2be9f...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...