Gå til innhold

Dere som fikk gutt så jente, ang. å arve klær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye arvet deres jenter fra gutten når de var i barnehagealder?

Vi har eks en del yttertøy (som gjerne er det som koster mest og har holdt seg fint) i blått og noe andre farger men ikke typisk jentete som rosa og lilla, arvet deres jenter dette eller kjøpte dere nytt?

Mange småjenter vil jo gjerne ha alt i rosa.

Anonymkode: adc45...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ene dattera vår ville helst ha gutteklær, så det løste seg ganske bra for oss. Hun gikk i de klærne vi ga henne. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her så brukte vi så og si alt videre på jenta. Det lille rosa ho brukte fikk ho i julegave og bursdag gaver av andre. Så og etter som ho ble eldre foretrakk ho klær fra gutteavdeling. I dag som 18 åring kjøper ho gensere og enkelte bukser på herre, samme med enkelte skjorter. Spesielt skjorter ho bruker til servering for ho syns skjorter på dame blir for gjennomsiktig 

Anonymkode: 28f95...d7f

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det ikke er høylytte protester er det jo bare å la det arves videre. Her går nabogutten i rosa yttertøy rett som det er fordi han arver av storesøster.

Anonymkode: e45c1...466

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har ikke arvet mye, men det er nok mest fordi hun ganske tidlig hadde utpregede meninger om klær og farge, i tillegg til at de er født forskjellig årstid og ikke alt har passet til sesongen.

Utebukser i sort og en dress jeg hadde i gult har hun arvet. Klær etter min gutt har derfor gått til søskenbarn eller blitt solgt. 

Anonymkode: ee20c...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk jente først og så gutt, men vi har arvet masse fint guttetøy, også dyrt yttertøy, som hun gar gått i, så hun har blitt tatt for å være gutt mange ganger. Men gaver hun fikk var jo jentete, så hun hadde en god blanding. Da hun var rundt 3 år begynte hun å ønske seg mer jenteklær sånn som tyllskjørt med glitter og rosa tights, da fikk hun litt av det. Jeg syns de skal få mer sin egen stil når de ønsker seg det, men det tar jo noen år. 

Anonymkode: 7aad0...476

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

To år mellom våre, gutt eldst, har hatt mye i grønt,, sort brunt og sennepsgult.brunt er veldig kjekt fordi det kan matches med ulike luer og passer veldig fint med både rosa og blått osv 😎

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Farger har ikke kjønn så de arver alt, uavhengig. Det bestemmer de ikke selv heller. Dersom noe nytt skal kjøpes derimot får de bestemme. 

Anonymkode: 847b6...16e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utenom truser, skjorter, festdrakt og lignende, ble alt brukt av jenta 

Anonymkode: 574b2...5ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arvet alt som var i god stand. Han hadde heller ikke bare blå klær fordi han var gutt, men klær i alle slags farger. Tror den nykonservative trenden med rosa på jenter og blått på gutter handler vel så mye om foreldrenes preferanser som barnas (men overføres så klart til etterhvert). Stå i mot! Ideen om at det må være ulik farge på gutteklær og jenteklær eksisterer fordi klesprodusentene da kan selge dobbelt så mye klær. 

Anonymkode: 5129e...5d9

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arvet så og si alt. Sørget for å kjøpe nøytralt siden vi visste vi ville ha flere barn og det ville være unødvendig å kjøpe nytt en gang til. 
Noen plagg er selvsagt mer typisk gutt. Da har vi gjerne kombinert en gravemaskin-genser med en rosa bukse. Selv om dette ikke har noe å si. Har selvsagt måtte kjøpe noe nytt også fordi noe har vært slitt og da har vi valgt noe litt mer jentete.

Anonymkode: ed8d7...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor mye arvet deres jenter fra gutten når de var i barnehagealder?

Vi har eks en del yttertøy (som gjerne er det som koster mest og har holdt seg fint) i blått og noe andre farger men ikke typisk jentete som rosa og lilla, arvet deres jenter dette eller kjøpte dere nytt?

Mange småjenter vil jo gjerne ha alt i rosa.

Min erfaring er at jenter kan gå med blått og alle type gutte farger. Mens går gutter med rosa eller lilla vil det se litt rart ut

Anonymkode: 080e2...ff6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arvet så og si alt. Sørget for å kjøpe nøytralt siden vi visste vi ville ha flere barn og det ville være unødvendig å kjøpe nytt en gang til. 
Noen plagg er selvsagt mer typisk gutt. Da har vi gjerne kombinert en gravemaskin-genser med en rosa bukse. Selv om dette ikke har noe å si. Har selvsagt måtte kjøpe noe nytt også fordi noe har vært slitt og da har vi valgt noe litt mer jentete.

Anonymkode: ed8d7...ab1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Farger har ikke kjønn så de arver alt, uavhengig. Det bestemmer de ikke selv heller. Dersom noe nytt skal kjøpes derimot får de bestemme. 

Anonymkode: 847b6...16e

Nei det har de ikke, men mange små barn, akkurat som voksne, har preferanser og er opptatt av hva de har på seg.

Klær er ikke bare klær, det er også identitet og interesser. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har arvet av hverandre hele veien. Dvs både gutter i rosa/lilla utedress og jenter i blå/grønn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har jente, jente, gutt. Men har ei venninne med eldre barn som har gutt og så jente og hun er prinsessemamma til de grader, så hun kjøper ALT nytt til jenta. Det vil si at jeg får arve alt fra sønnen hennes. Og det bruker da jentene mine først, før gutten min får det. 

De har en del "jenteklær" i tillegg, men det er jo helt greit å ta på jenter mørkeblå strømpebukse, bukse eller for den saks skyld genser? Jentene elsker også Minecraft, Paw Patrol og en del andre motiver man oftest finner på "gutteklær". 

Gutten min bruker også en del lilla og tilogmed lyserosa som han arver etter søstrene. Han elsker lilla. 

Anonymkode: 881f6...949

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Min erfaring er at jenter kan gå med blått og alle type gutte farger. Mens går gutter med rosa eller lilla vil det se litt rart ut

Anonymkode: 080e2...ff6

Her har lillebror går med alt fra rosa og lilla ytterdresser, fleece, ull etc. Ingen bryr seg jo om det

Anonymkode: 575e6...cc1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her arvet jenta etter storebror, så hun gikk i mye nøytrale ytterklær når det var noe som kunne brukes. Og lillebror arvet rosa klær etter storesøster. (Men han likte rosa og lilla, så han var fornøyd med det) Og han fikk aldri kommentarer på at han gikk med "feil farge". Mens i nabobarnehagen var det voldsomt mye kommentarer om noen gutter hadde antydning til rosa på klær..🙁

Anonymkode: 3c47b...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun arvet alt av yttertøy som fremdeles kunne brukes, det var aldri noe problem. Det er jo egentlig utrolig merkelig å kjøpe nytt og dyrt yttertøy (særlig dresser og slikt) når man har fullt brukbart allerede, bare i en annen farge enn brukeren helst vil ha.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjøper stort sett klær som passer til begge kjønn, gjerne i gult, grønt, rødt, beige osv., men også litt blått. Orker ikke kjønnssteriotypiske klær med traktor/bil/dinosaur-print til gutt og glitter/enhjørning/prinsesse til jente. Mest mulig nøytralt uten så mye pynt og dill her 😊

Anonymkode: ddd95...38b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...