AnonymBruker Skrevet 21. januar #1 Skrevet 21. januar Akademikerne hvis det har noe å si. Når får man vite resultatet? Typisk? Anonymkode: 23ca9...b26
AnonymBruker Skrevet 21. januar #2 Skrevet 21. januar 15.februar, står på sidene deres. Anonymkode: fd655...330
AnonymBruker Skrevet 21. januar #3 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Akademikerne hvis det har noe å si. Når får man vite resultatet? Typisk? Anonymkode: 23ca9...b26 Vedtaket skal være fattet innen 15. februar. Hvilket betyr at du enten får det utbetalt i februar eller mars, avhengig av om de klarer å få det i stand før lønnsutbetaling i februar. Anonymkode: 217ee...7f0
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Skrevet 21. januar Hvor mye opplever dere at foreningen avgjør? Eller er det kun basert på leders anbefaling? Aner virkelig ikke prosessen og hvordan dette fungerer.... Anonymkode: 23ca9...b26
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor mye opplever dere at foreningen avgjør? Eller er det kun basert på leders anbefaling? Aner virkelig ikke prosessen og hvordan dette fungerer.... Anonymkode: 23ca9...b26 Det skal være en forhandling, altså at fagforeninger og virksomheten forhandler sammen og blir enige. Vanligvis må begge parter både gi og ta. Anonymkode: 7b19a...d7f
AnonymBruker Skrevet 21. januar #6 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Akademikerne hvis det har noe å si. Når får man vite resultatet? Typisk? Anonymkode: 23ca9...b26 Først og fremst så kommer det an på hvilket område du tilhører. Stat, kommune, helse og privat forhandler gjerne ikke helt samtidig. Og jeg tror akademikerne har medlemmer innenfor alle disse områdene. For det andre så kommer det jo litt an på forhandlingsformen der du jobber. Jeg ville spurt min lokale tillitsvalgt fremfor å spørre på et forum som dette. Alternativt har jo fagforeningene hjemmesider der de informerer mer generelt om årets forhandlinger, forhandlingssystemene og hvilke frister de jobber med. Der jeg jobber er det fagforeningene sammen med ledelsen som setter "rammen" for årets oppgjør, og som forhandler om tekst. Og når dette er gjort, og alle er enige, har hver enkelt lønnssamtale med sin leder, der leder kommer med en anbefaling om over, under eller på ramme. Og så fordeles rammen i forhold til dette. Men for at leder skal kunne gi en over ramme, må det også være en som får under ramme. Evt. så må flertallet få litt under ramme, for at lederne skal ha litt igjen å fordele på de de ønsker å gi over ramme. Andre steder er det lønnstrinn, og da er det fagforeningene som blir enige med ledelsen om hvordan rammen fordeles på de forskjellige lønnstrinnene, og om det er grupper som skal ha justering av hvilke lønnstrinn de ligger på. Da har den enkelte leder lite til ingenting å si. Anonymkode: 9521b...d3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå