Gå til innhold

Dårlig stemning hver morgen med ungdommen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra en morgengretten person; la henne være i fred. Ingenting er verre enn å bli mast på (les: snakket til) om morgenen. Gjør det mest nødvendige for å få henne opp og av gårde, men ikke snakk og still spørsmål. 

Anonymkode: cbc4b...797

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dra til legen og ta en blodprøve om det er lenge siden det er gjort. Greit å dobbeltsjekke at det ikke er mangler som kan tulle til systemet. Snakk med legen om å forsøke melatonin, det kan hjelpe henne med å sovne inn raskere og dermed gi bedre søvn. 

Anonymkode: 43a15...f2e

Nei, ærlig talt. Man drar ikke til legen for å sjekke om noe er galt fordi en tenåring oppfører seg som en tenåring.

Om man medisinerer da heller ikke friske ungdommer fordi de er litt morgengretne!

Anonymkode: 997b5...71d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 12 åring får litt melatonin på de dagene med mye uro og tanke kjør. Det hjelper på han, lyset må være av 21. Barna ha egen vekkeklokke, men vi også har i tilfelle de forsover seg. 12 år er ikke stor nok til å forstå konsekvensene ved å ikke møte på skole .

Anonymkode: a4806...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ungdom må lære seg konsekvensene av ting. Hvis hun stadig forsover seg og kommer for seint, ja da får hun selv få høre det fra skolen. Om noen år skal ungdommene ut i arbeidslivet og der er det ganske mye strengere enn skolen. 

Anonymkode: f1717...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har tre ungdommer selv. De har ansvar for å komme seg opp på morgenen selv, og må også ta konsekvenser for å komme for sent osv. Jeg er hjemme på morgenen når jeg har senvakt, men de må ha på alarm og komme seg opp selv.

Hadde en periode med morgengrettenhet, de fikk klar beskjed om å legge seg tidligere om det var slik de skulle oppføre seg når de er trøtt, for det gidder jeg ikke. Det gikk fort over. Man trenger ikke å dille med ungdommene altså… 

Anonymkode: eae00...776

Fra ungene har begynt på ungdomsskolen, er det å stå opp, rekke buss, lage matpakke, pakke gymtøy helt og holdent ungdommens ansvar. 

De må lære seg å ta ansvar for seg selv. 

Anonymkode: aebf1...9de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går ut fra at du mener 20.45? Så hun har ikke skjerm fra kl. 19.15?

Sjelden jeg sier det, men det kan være litt strengt. Det er en god idé å holde mobil og iPad på avstand, men å se en hyggelig film på kvelden kan fortsatt hjelpe henne å roe ned.

Ellers er de fleste i den alderen slik om morgenen. Jeg husker at jeg ble sprø av moren min på den alderen. Hun stod opp tidlig, så hun satt alltid ved frokostbordet da jeg kom, og jeg fikk aldri noen egen morgenstund. Hun smattet og lagde masse lyd med havregrynene, og jeg ble gal av henne. Prøvde å korte ned frokosttiden og bare hive i meg noe, men da fikk jeg kommentarer på det også, og at det ble stresset stemning av at jeg hadde dårlig tid.

Skal sies; jeg var aldri frekk mot henne eller min far, det var det nulltoleranse for. Noen standarder skal man ha.

Ellers hadde jeg gitt henne space. Og kanskje kommunisert det i fredstid; hun begynner å bli stor, hun kan ordne seg selv om morgenen, men hun kan ikke snakke stygt til deg.

Anonymkode: 62feb...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 7.38):

Har en 7.klassing dom fram til i fjor sommer har vært veldig enkel å forholde seg til..alltid utført beskjeder, fulgt regler over alt,  sovet godt og vært rolig. Som kom sommeren før 7.kl, og brått våknet villdyret. Vi har fortsatt hyggelige morgener, men de er i mindretall. Hun som før stod opp med en gang, vil bare ligge, og  det ender med at hun står opp fordi det blir mye mas. Hun dropper frokost fordi hun er for trøtt,  men smører matpakke.  Det er sure svar hele tiden, kommentarer på at hun sover for lite(legger seg 0845), og det er en lite hyggelig stemning. 

Jg ønsker å være en støttende forelder som viser omsorg, kjærlighet og at jeg er tilstedet-men det er jammen krevende når nesten hver dag starter med dårlig stemning.  Jeg tenker jeg gjør noe feil i kommunikasjonen og væremåte mot henne, siden det blir slik.  Vurderer å skaffe en bok om å kommunisere med ungdom, da jeg helt tydelig ikke mestrer det. Det er sårt å vondt å gi henne så dårlige starter på dagene-de kan påvirke henne negativt resten av dagen. 

Og hvordan gi en ungdom nok søvn? Om hun legges tidligere ligger hun og vrir seg til kl 23/2330. I dag ble hun dratt ut av senga for 20 min siden,  og har nå løpt til skolebussen (igjen) fikk tilbud om å bli kjørt i dag, men avslo. Skolen starter 0810, og bussen bruker 20 min på å kjøre. Henter 0740, hun bruker 10 min på å gå til henteplass.

Har skjønt at hun er nokså normal, men jeg ønsker tips for å snu vår kommunikasjon,  slik at jeg får vist henne at jeg fortsatt er her for henne og at jeg ønsker henne kun godt. 

Noen som vil dele erfaringer med meg?

Anonymkode: 74d61...9db

Men det er jo nettopp når barnet er sur at det er viktig å vise at du er der. Forstår ikke helt hva du mener faktisk. Om mitt barn er sur så kan jeg si at" uff er du i litt dårlig humør?"" Jaaa."" Det går braaa vet du osv. " er bare å støtte opp det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 7.38):

Det er sure svar hele tiden, kommentarer på at hun sover for lite(legger seg 0845), og det er en lite hyggelig stemning. 

[...]

Og hvordan gi en ungdom nok søvn? Om hun legges tidligere ligger hun og vrir seg til kl 23/2330.

Anonymkode: 74d61...9db

Jeg klarer ikke helt å forstå leggetiden her? Beklager altså!

Endret av Makavelli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det mitt barn du beskriver? Har samme utfordring, også med nok søvn og mat. Problemet hos oss er at det er nesten umulig å få henne i seng før kl. 22, og hun må opp senest 0630 for å ha sjans til å komme seg ut døra innen kl. 08. fordi alt går SÅ SAKTE. Bruker helt ekstremt lang tid på enhver oppgave. Bare tannpuss tar 20 minutter…. Mat er veldig lite interessant, alle måltider må porsjoneres om ikke spiser hun knapt noe. Tips mottas gjerne! 

Anonymkode: 516be...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Makavelli skrev (39 minutter siden):

Jeg klarer ikke helt å forstå leggetiden her? Beklager altså!

Jeg kommer ikke over «hun legges». Hun legger seg vel selv? *pirke*.

Det er altfor mange som ikke setter krav til barna dine. Slikt må man jobbe med fra de er små. Sier ikke heg har en oppskrift der alt funker, men man MÅ jo la barna få mer og mer ansvar for seg selv! Mine hadde ansvar fra de begynte på skolen, med meg som backup. Da er det helt naturlig at ikke mamma må henge over de når de er ungdom. Ungdommer liker space, hater mas, så er ikke dette inne fra de er små blir det vanskelig for ungdom og foreldre.

Anonymkode: eae00...776

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...