AnonymBruker Skrevet 21. januar #101 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er enig, vil tilbake til 70- og 80-tallet. Husverten min som driver gård sier også at folk ikke kan noe lenger, og de lurer på å flytte til et land der det er enklere å drive jordbruk. Det er jo også et problem nå, å være bonde. Da jeg vokste opp klarte vi oss på en uføretrygd, med kjøtt fra sauene og poteter og gulrøtter, bringebær og epler fra hagen. Men nå må jo begge være i jobb? Nei å nei....og alt det sosiale er jo borte, folk går ikke ut lenger i hjembygda mi hører jeg. Og jeg sitter jo her på internett og har mistet alt sosialt selv. Anonymkode: 42763...fd2 Ja ikke sant.. Det er jo trist 😢.. Her vi bor så er det virkelig "tett i tett" men vi ser naboene kanskje en gang i året, det er på en årlig "sommertreff" ellers er det dødt som en sild. Det er jo trist at vi ikke greier å være mer sosiale med hverandre fordi alle har mer enn nok med seg selv, at sosialiseringen og behovet for hverandre ikke er der lenger. Er det noe rart at folk er ensomme, fler og fler sxxxmord, mer og mer antidep osv.. Det er jo en grunn til at det blir sånn. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #102 Del Skrevet 21. januar LeneXCII skrev (3 timer siden): Du må ta noen grep med situasjonen din, tidligere tider kommer ikke tilbake, verden går videre uansett om du vil eller ikke. Du har et (kort) liv her i verden, og det er kun opp til deg å gjøre det beste ut av det. Blir litt lei meg når jeg leser slikt, det er masse muligheter til å leve fine og gode liv! Jeg sier ikke at jeg ikke har et greit liv.. Jeg sier bare at jeg blir sliten av all den nyutviklingen som hele tiden er der og man skal følge opp nye trender en gang i uka. Hjulet og ostehøvelen er allerede funnet opp, man greier ikke å finne det opp igjen på nytt. Det jeg mener er tull er at feks hjemmesider da til forskjellige firmaer, ta feks finn.no som jeg bruker mye, de har gjort endringer konstant nå de siste årene. Har det blitt til noe bedre? Nei, bruken er akkurat det samme, men det er bare at de MÅ gjøre noe med designet litt her og litt der og det i seg selv er helt meningsløst for meg.. Det er et ordtak som heter: "Aint fix it if it aint broken" og det tror jeg mange har glemt for det gjelder bare å være PÅ PÅ PÅ. Det var bare et av mange eksempler jeg kunne komme på i farta. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #103 Del Skrevet 21. januar BobbySocks skrev (1 time siden): Man trenger da ikke sjekke hodet fordi man kognitivt ikke klarer henge med i svingene. Mye handler vel om at man får mindre evne til mental smidighet når man blir eldre. Og noen blir jo eldre fortere en andre. Da er jeg vel en gammel sjel i en foreløpig ung/middel kropp og er født på helt feil tid 🤣 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #104 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er nå helt sikkert! Folk får jo ikke lov å være slik de er lenger, alt skal endres på og man skal "utvikle" seg og "gå videre" før man har blitt trist en gang. Det var da ikke slik før? Sukk. Anonymkode: 42763...fd2 Takk for kommentaren din. Jeg er enig med deg Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneXCII Skrevet 21. januar #105 Del Skrevet 21. januar (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det jeg mener er tull er at feks hjemmesider da til forskjellige firmaer, ta feks finn.no som jeg bruker mye, de har gjort endringer konstant nå de siste årene. Har det blitt til noe bedre? Nei, bruken er akkurat det samme, men det er bare at de MÅ gjøre noe med designet litt her og litt der og det i seg selv er helt meningsløst for meg.. Det er et ordtak som heter: "Aint fix it if it aint broken" og det tror jeg mange har glemt for det gjelder bare å være PÅ PÅ PÅ Penger vet du, husk at penger styrer alt! Forandring betyr at noen tjener penger, ofte enorme summer. Hvorfor forandring sier du da kanskje!? For at noen skal tjene penger.. 😉 Endret 21. januar av LeneXCII Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #106 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Ting har blitt mer tungvint på mange måter. Skal man ringe kundeservice et eller annet sted blir man sittende i evighet. Man må omtrent ta fri fra jobb. Telia var lenge et mare med to timer i kø uten tilbakering. Kun for å få de til å restarte noe som de hadde gjort feil ved oppdatering hos de. Apper overalt som man i utgangspunktet ikke trenger. Har hatt Internett, mail og nettbank siden det kom og mye er lettere sånn sett. Men det blir til at man alltid er på angående jobb og får aldri fred. Reiseveien føles dobbelt så lang for det er køer overalt. Fritiden blir minimal. Heldigvis tar jeg ikke sorgene på forskudd når det gjelder krig og uro, det får gå som det går. Anonymkode: aa954...e02 Hurra!! Det er ikke for å bare være enig med de som er enige med meg, men jeg synes det bare er SÅ deilig å lese om at vi er flere i samme båt, med de samme følelsene 💚 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #107 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Min datter er 28 snart, hun opplevde barndommen før sosiale medier tok helt av. Hun kjenner også på at det er mye hun kunne vert uten i dagens samfunn men sier og at hun er heldig som rakk å bli tenåring før alt slo inn. Anonymkode: d09df...c31 Ikke sant? så bra at du og datteren din prater om sånne ting 👍.. og "proof is in the pudding" som dem sier.. Når din datter på 28 mener at hun er heldig hun rakk litt barndom før dette "brøt løs", da er det ikke rart mange av oss som nærmer oss 50-tallet savner tilbake til da vi omtrent fikk lønn i pose hver fredag .. Før jeg får for denne, dette var igjen ironi og jeg er glad for minibankkortet og at vi bare får penger inn på konto, men det er bare for å lage litt dramatisk effekt på dette Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humas Skrevet 21. januar #108 Del Skrevet 21. januar Jeg er nok også født til feil tid. Jobbet ‘døgnet rundt’, alltid på etterskudd, digre saksbehanlingsbunker som økte jo mer jeg gjorde, drakk meg til blackout i helgene for å prøve å slappe av. Fikk aldri til forhold, og var for stressa og krevde for mye av de. Nå: bor i gammelt hus, elsker å dyrke i hagen og se på dyrene og fuglene. Jobber med frivillighet i organisasjoner og litt annet givende. Jeg har lært å bli glad i meg selv, og har fått en kjæreste som også vil ha et hjemme liv. Tidligere venner snurrer rundt og fester fortsatt, jeg orker ikke tanken lenger. Noen vil kanskje kalle det depresjon, men det nye livet har gjort meg fra fra angsten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #109 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk brukeren av telefonen som selv skaper, og er, problemet. Ikke telefonen i seg selv Anonymkode: abe82...c97 Det kan du virkelig ikke mene. Ja vi har selvfølgelig et ansvar alle sammen for hvordan vi bruker de nye sosiale verktøyene, men du kan da ikke komme her å si at det er lett å stå imot gruppepresset det er for å være på diverse apper og snapper og SoMe. Jeg husker når facebook kom jeg og at alle skulle ha meg til å lage profil der. Aldri laget , aldri hatt, men det var mas om det i mange år.. Og se hva som skjer nå, FB er ikke så populært lenger, folk bruker det ikke så aktivt, men man føler alikevel at man må være der hvis man en gang har vært der for ellers så er man en "tulling" som ikke følger med i tia. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 21. januar #110 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Å kjenner jeg blir irritert på dine vegne 😤 En liten gutt som skulle vært mye mer interessant enn 100 tik-tok videoer, men det er det de velger.. Galskap 🤯 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Ja, det gjorde vondt i mammahjertet når jeg var den eneste som faktisk så han! Sånn er verden blitt, folk er zombier med i skjermene sine. Ser ikke omverden, hverken barn eller dyr AnonymBruker skrev (1 time siden): ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk brukeren av telefonen som selv skaper, og er, problemet. Ikke telefonen i seg selv Anonymkode: abe82...c97 Når store deler av befolkningen ikke evner å begrense seg er det åpenbart at dopamintilpassede apper og moro på skjermen er problemet. Du kan si til en narkoman og at problemet er brukeren, men roten til problemet er jo faktisk at brukeren er avhengig av stoffet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #111 Del Skrevet 21. januar Helt enig. Og så er jeg lei av at det skal være WiFi overalt, på panelovner, tv osv. Jeg er 52 år og sliter med å alltid treffe rette knapper på tastaturet på telefonen, jeg lurer da på hvordan det er for en på 80 år som skal logge seg inn i banker, nav etc. Anonymkode: 35adf...77c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #112 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Holdt på å si - var det uføretrygd den gangen? Kjente ingen som var det den gangen faktisk. Folk jobbet og slet da også, virkelig! Om kun f.eks. far jobbet ute drev mor å strikket og sydde alt til alle barna, sydde gardiner, trakk om møbler, malte og tapetserte og alt mulig for å holde kostnadene nede for å få pengene til å strekke til. Sånn var det et fellesskap og de holdt på fra morgen til sen kveld. Sånn vokste jeg opp … Anonymkode: aa954...e02 Det var sikkert både positive og negative sider med det også. Livet var hardt, man måtte være kreativ for å få endene til å møtes, men fellesskapet man hadde i familier og med naboer/venner/bekjente var nok noe man ikke kan måle i penger. Jeg tror det fellesskapet var gull verdt for ihvertfall veldig mange. Det er ikke mange som greier seg helt alene.. Ordtak igjen: "sammen er vi sterke" osv.. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #113 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Nåh. Jeg tenker at det handler om at nett og nettmedier er blitt for tilgjengelige, døgnet rundt, overalt. Det tas for gitt at alle er på nett, alltid, alle steder. Da jeg debuterte på internett i 1993 måtte jeg ha nøkkelkort til en datasal på høyskolen og finne en ledig unix-arbeidsstasjon. Så kunne man stort sett gjøre en av to ting: lese/skrive mail, eller bruke forumene på Usenet. Og noen chattet på IRC. Ingenting kommersielt fantes. Det var plundrete å dele bilder på e-post. Ingen hadde pc på nett på studenthybelen engang, og de som hadde mobiltelefon kunne etter hvert sende og motta sms'er. Den første telefonen jeg hadde kunne lagre ti meldinger og hadde en skjerm med plass til tre korte tekstlinjer. Dette er bare 25 år siden. Å være på nett var omtrent som barne-TV på 80-tallet, det kom i tilmålte doser. Verden er ikke til å kjenne igjen nå. Klart at folk er sykt mye mer på nett nå, når man har det med seg over alt på telefonen. Det handler ikke bare om menneskene og vanene, men hva som har blitt mulig teknologisk. Og kommersialiseringen. Alt noen tjener penger på at vi holder på med på nett osv. Jeg har blitt teknologipessimist på mine litt eldre dager, enda jeg har vært over middels interessert i teknologi siden jeg var barn. Det blir bare for mye av alt, synes nå jeg, og for lite kan velges helt bort. Det er som å leve i et digitalt diktatur. Heng med på utviklingen, eller du skal bare lide enda mer. Damned if you do, damned if you don't. Det er tiden og oppmerksomheten vår som ofres. Det er en stor ulykke. Hilsen fed up 72-modell. Det er faen meg nok i massevis nå. Av alt sammen. Anonymkode: 1fecf...995 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 👏 Altså jeg TS sitter nå med gåsehud.. For en kommentar, du skriver det som jeg ikke greier å skrive selv.. 1000% enig med deg i alt!!! Gratulerer!! Skulle ønske jeg kjente deg Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #114 Del Skrevet 21. januar 000VF000 skrev (55 minutter siden): Bank (etc) skal også være tilgjengelig på nett, og hele tiden. Men det å faktisk komme i kontakt med noen uten å taste fem tastevalg samt vente i timevis er ingen god erstatter for det å møte opp fysisk og trekke kølapp. Hehe, den var god 👍Tar det helt på kornet.. Det tar like lang tid å sitte i stua som å møte opp fysisk slik man gjorde det "i gamle dar".. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #115 Del Skrevet 21. januar Memorangen skrev (56 minutter siden): Ja vi er forskjellige ja. Vi går aldri tilbake til sånn det var heller. Det jeg må gjøre av og til som jeg merker kan bli et problem for meg, er alle distraksjonene. Jeg må koble ut/av om jeg skal f eks konsentrere meg om noe, ellers renner det jo inn meldinger fra apple watch/iphone/mac fra nyheter, foreldregrupper, meldinger, snap, jobb++ ting som er mer eller mindre viktige og må tas stillling til. Akkurat det er noe som plager meg litt, den konstante tilgjengeligheten. Samtidig elsker jeg å kommunisere via snap og korte meldinger, heller det enn lange tlf samtaler😅 Det gjør jeg kun med noen veldig få. Håper du virkelig greier å koble av for vi mennesker nå er ikke laget for dette og om noen år fram i tid er det nok mange flere på både uføretrygd, som er langstidssykemeldt for utbrenthet osv. Jeg skal aldri gå til anskaffelse av verken Apple watch eller lignende duppedingser. jeg har mobil på lydløs og jeg har pc man kan sende meg mail og folk jeg kjenner vet jo hvor jeg bor. Hvis det ikke holder så får det faktisk bare være. Jeg nekter å bukke under for å være pålogget 24/7/365. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 21. januar #116 Del Skrevet 21. januar (endret) Verden er ødelagt og folk flest lever triste liv uten spesielt mye mening. Jeg begynner å forstå hvorfor det har vært så utbredt med religion, man trenger noe å leve for. Meningen med livet har de fleste i Norge mistet og det er derfor så mange sliter psykisk. Det var bedre før da vi sleit mer. Det var mye sykdom da også, men mine besteforeldre snakket alltid veldig varmt om gamledager. Min barndom var fin på 90-tallet og jeg føler vi var den siste generasjonen som hadde det. Nå er alt enda mer overfladisk og alt er digitalisert, til og med kommunikasjon. Vi hadde trengt mer ro, ikke så mange konstante inntrykk. Jag og masse. Endret 21. januar av Blåttvann 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #117 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er født på 70-tallet. Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett. Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. Det var mitt hjertesukk 😩❤️🩹 Anonymkode: 423ba...5e0 Født på 70 tallet jeg også. Jeg liker ikke dagens samfunn slik det er nå kontra tidligere. Jo mer fokus det er iht inkludering, jo mer ekskluderes folk Å stikke innom, som vanligvis var en hyggelig gest, er bla blitt frekt om du ikke varsler på forhånd. Og med det har folk sluttet å ramle innom meg også. Jeg som altid fikk noen på kort eller lang kaffevissit. Og verden med det, ble mer stusselig og ensomt egentlig. Har hatt en nå som plutselig begynte å ramle innom, og det var veldig hyggelig. Men nå har han fått dame, så da dukker han skjeldent opp. Anonymkode: 812e6...b63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #118 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Altså, hvis en venn ikke kan bruke to sekunder på en sms er de ikke mye å spare på … I en annen kommentar fra noen sto det noe om snap score. Vet heldigvis ikke hva det er men høres veldig negativt ut … At man er mest mulig på antagelig? Hjelp, et sted bør grenen gå …. Anonymkode: aa954...e02 Nei ikke sant.. jeg ble helt sjokkert når det skjedde.. Men hun mente det fullt og helt og synes jeg var for tverr og for vanskelig å forholde meg til. Men som skrevet tidligere, det var ikke noe tap for meg, det var bare at jeg ble så sjokkert at noen over 40 år greier å si det og faktisk mene det. Ja jeg har også hørt om det snap score.. Aner ikke hva det er, men det høres da ikke noe positivt ut? Så er helt enig med deg, hvis det er det å være mest mulig på så må jo snart noen gripe inn, for som du sier grensa må jo gå et sted for det er jo bare galskap.. tenk deg hva de yngste barna i dag må føle av press, de sånn fra 8-10 år og oppover.. Stakkars jævler. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 21. januar #119 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Håper du virkelig greier å koble av for vi mennesker nå er ikke laget for dette og om noen år fram i tid er det nok mange flere på både uføretrygd, som er langstidssykemeldt for utbrenthet osv. Jeg skal aldri gå til anskaffelse av verken Apple watch eller lignende duppedingser. jeg har mobil på lydløs og jeg har pc man kan sende meg mail og folk jeg kjenner vet jo hvor jeg bor. Hvis det ikke holder så får det faktisk bare være. Jeg nekter å bukke under for å være pålogget 24/7/365. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Tja ikke alltid så lett alltid, er nødt å være påkoblet en del når jeg har barn som er med på ulike aktiviteter osv, er nødt å ha alarmer ++ på tlf for å greie å huske alle avtaler. Apple Watchen elsker jeg, har brukt den i mange år og syns den er gull til trening, holde styr på syklus, sjekke søvn, hjerterytme, puls++ elsker sånne duppedingser og følge med på ting. Men jeg har alltid alt på lydløst og alle varsler av. Eneste jeg får er vibrering på apple watch når noen ringer eller sender en mld. Har alt i nattmodus kl 21 hver kveld, da når kun utvalgte tlf inn. Jeg tviler på at folk blir langtiddsykemeldte pga sånne ting som dette, det høres nå helt merkelig ut. Alle har jo sin fulle rett til å "melde seg ut" men jeg liker å være litt tilstede på nett. Det er jo der jeg har mye av min sosiale kontakt også, utenom jobb. Men selvsagt ikke HELE tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 21. januar #120 Del Skrevet 21. januar Blåttvann skrev (4 minutter siden): Verden er ødelagt og folk flest lever triste liv uten spesielt mye mening. Jeg begynner å forstå hvorfor det har vært så utbredt med religion, man trenger noe å leve for. Meningen med livet har de fleste i Norge mistet og det er derfor så mange sliter psykisk. Det var bedre før da vi sleit mer. Det var mye sykdom da også, men mine besteforeldre snakket alltid veldig varmt om gamledager. Min barndom var fin på 90-tallet og jeg føler vi var den siste generasjonen som hadde det. Nå er alt enda mer overfladisk og digitalisert. Vi hadde trengt mer ro, ikke så mange konstante inntrykk. Jeg føler litt på det motsatte. Syns verden er blitt bedre på mange måter. MANGE slet før også, men det ble bare ikke snakket høyt om. Og religion er vel egentlig roten til veldig mye ondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå