AnonymBruker Skrevet 21. januar #81 Del Skrevet 21. januar Fønixa skrev (18 timer siden): Når jeg så overskriften din, tentes et håp. Er det noen andre som også synes alt i verden er blitt så.. vet ikke... Trist? Lite folkelig, ukoselig, lovløs, krig og drama overalt og "alle" går med nesa ned i tlf.. Er blitt sport i å klare overse alle elendige nyhetene og grusomme ting. Hvor er det blitt av glad-sakene? Jeg skjønner deg litt, selv om jeg hjertesukker av noe annet 😉 Sånn toxic positivity, alt skal positives i hel liksom, ingen skal møte eller takle negative og triste følelser lenger. Anonymkode: 3cec6...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 21. januar #82 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ja det er nok de kognetive evnene mine, ikke at jeg synes at mye er bortkastet av ting som hele tiden er i endring for endringens skyld.. Men pip pip pip pip, legetime bestilt for sjekk av hodet ✔️.. Da bør alle de andre både før og etter din kommentar også ta en sjekk av hodet sitt for ser jo at det er mange her som mener det samme som meg. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Man trenger da ikke sjekke hodet fordi man kognitivt ikke klarer henge med i svingene. Mye handler vel om at man får mindre evne til mental smidighet når man blir eldre. Og noen blir jo eldre fortere en andre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #83 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sånn toxic positivity, alt skal positives i hel liksom, ingen skal møte eller takle negative og triste følelser lenger. Anonymkode: 3cec6...75b Ja det er nå helt sikkert! Folk får jo ikke lov å være slik de er lenger, alt skal endres på og man skal "utvikle" seg og "gå videre" før man har blitt trist en gang. Det var da ikke slik før? Sukk. Anonymkode: 42763...fd2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #84 Del Skrevet 21. januar Anononyma skrev (4 timer siden): Her treffer du spikeren på hodet. Det er den helvetes telefonen som er problemet med samfunnet. Roten til alt ondt. Var på hytteferie med min mann, vår da 10 mnd gamle sønn og et vennepar. Jeg er veldig opptatt av å legge vekk telefonen i barnets våkentid. Var trist å se at jeg var den eneste som var oppmerksom det lille barnet, de 3 andre voksne satt med nesa nedi telefonene sine hele turen med unntak av et par slag yatzy på kvelden. Å kjenner jeg blir irritert på dine vegne 😤 En liten gutt som skulle vært mye mer interessant enn 100 tik-tok videoer, men det er det de velger.. Galskap 🤯 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #85 Del Skrevet 21. januar Ting har blitt mer tungvint på mange måter. Skal man ringe kundeservice et eller annet sted blir man sittende i evighet. Man må omtrent ta fri fra jobb. Telia var lenge et mare med to timer i kø uten tilbakering. Kun for å få de til å restarte noe som de hadde gjort feil ved oppdatering hos de. Apper overalt som man i utgangspunktet ikke trenger. Har hatt Internett, mail og nettbank siden det kom og mye er lettere sånn sett. Men det blir til at man alltid er på angående jobb og får aldri fred. Reiseveien føles dobbelt så lang for det er køer overalt. Fritiden blir minimal. Heldigvis tar jeg ikke sorgene på forskudd når det gjelder krig og uro, det får gå som det går. Anonymkode: aa954...e02 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #86 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke snakket om tiden da jeg var barn. Jeg snakker om for 20-30 år siden, da var jeg ca 18-25. Begynt i min første jobb og var på full fart ut i det da store "voksenlivet".. Så dette er ikke en sånn: "å jeg savner barndommens uskyld-tråd" Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Min datter er 28 snart, hun opplevde barndommen før sosiale medier tok helt av. Hun kjenner også på at det er mye hun kunne vert uten i dagens samfunn men sier og at hun er heldig som rakk å bli tenåring før alt slo inn. Anonymkode: d09df...c31 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #87 Del Skrevet 21. januar Anononyma skrev (4 timer siden): Det er den helvetes telefonen som er problemet med samfunnet. Roten til alt ondt. ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk brukeren av telefonen som selv skaper, og er, problemet. Ikke telefonen i seg selv Anonymkode: abe82...c97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #88 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er født på 70-tallet. Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett. Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. Det var mitt hjertesukk 😩❤️🩹 Anonymkode: 423ba...5e0 Fikk du ikke endret skattekortet til tabell? Jeg har alltid hatt tabelltrekk, men ifjor fikk jeg prosenttrekk (34%). I år er jeg over på tabell igjen uten å ha gjort noe fra eller til selv…. Anonymkode: 48ad8...838 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #89 Del Skrevet 21. januar 22% skatt? Hvordan i huleste kan jeg få til det? 😅 Jeg har 34% på gjennomsnittslønn og alltid fått det automatisk Anonymkode: 01b9f...03f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #90 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg er enig, vil tilbake til 70- og 80-tallet. Husverten min som driver gård sier også at folk ikke kan noe lenger, og de lurer på å flytte til et land der det er enklere å drive jordbruk. Det er jo også et problem nå, å være bonde. Da jeg vokste opp klarte vi oss på en uføretrygd, med kjøtt fra sauene og poteter og gulrøtter, bringebær og epler fra hagen. Men nå må jo begge være i jobb? Nei å nei....og alt det sosiale er jo borte, folk går ikke ut lenger i hjembygda mi hører jeg. Og jeg sitter jo her på internett og har mistet alt sosialt selv. Anonymkode: 42763...fd2 Holdt på å si - var det uføretrygd den gangen? Kjente ingen som var det den gangen faktisk. Folk jobbet og slet da også, virkelig! Om kun f.eks. far jobbet ute drev mor å strikket og sydde alt til alle barna, sydde gardiner, trakk om møbler, malte og tapetserte og alt mulig for å holde kostnadene nede for å få pengene til å strekke til. Sånn var det et fellesskap og de holdt på fra morgen til sen kveld. Sånn vokste jeg opp … Anonymkode: aa954...e02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #91 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ansvarsfraskrivelse. Det er faktisk brukeren av telefonen som selv skaper, og er, problemet. Ikke telefonen i seg selv Anonymkode: abe82...c97 Nåh. Jeg tenker at det handler om at nett og nettmedier er blitt for tilgjengelige, døgnet rundt, overalt. Det tas for gitt at alle er på nett, alltid, alle steder. Da jeg debuterte på internett i 1993 måtte jeg ha nøkkelkort til en datasal på høyskolen og finne en ledig unix-arbeidsstasjon. Så kunne man stort sett gjøre en av to ting: lese/skrive mail, eller bruke forumene på Usenet. Og noen chattet på IRC. Ingenting kommersielt fantes. Det var plundrete å dele bilder på e-post. Ingen hadde pc på nett på studenthybelen engang, og de som hadde mobiltelefon kunne etter hvert sende og motta sms'er. Den første telefonen jeg hadde kunne lagre ti meldinger og hadde en skjerm med plass til tre korte tekstlinjer. Dette er bare 25 år siden. Å være på nett var omtrent som barne-TV på 80-tallet, det kom i tilmålte doser. Verden er ikke til å kjenne igjen nå. Klart at folk er sykt mye mer på nett nå, når man har det med seg over alt på telefonen. Det handler ikke bare om menneskene og vanene, men hva som har blitt mulig teknologisk. Og kommersialiseringen. Alt noen tjener penger på at vi holder på med på nett osv. Jeg har blitt teknologipessimist på mine litt eldre dager, enda jeg har vært over middels interessert i teknologi siden jeg var barn. Det blir bare for mye av alt, synes nå jeg, og for lite kan velges helt bort. Det er som å leve i et digitalt diktatur. Heng med på utviklingen, eller du skal bare lide enda mer. Damned if you do, damned if you don't. Det er tiden og oppmerksomheten vår som ofres. Det er en stor ulykke. Hilsen fed up 72-modell. Det er faen meg nok i massevis nå. Av alt sammen. Anonymkode: 1fecf...995 4 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
000VF000 Skrevet 21. januar #92 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nåh. Jeg tenker at det handler om at nett og nettmedier er blitt for tilgjengelige, døgnet rundt, overalt. Det tas for gitt at alle er på nett, alltid, alle steder. Anonymkode: 1fecf...995 Bank (etc) skal også være tilgjengelig på nett, og hele tiden. Men det å faktisk komme i kontakt med noen uten å taste fem tastevalg samt vente i timevis er ingen god erstatter for det å møte opp fysisk og trekke kølapp. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 21. januar #93 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Ja jeg er nok litt gammelmodig av meg, lever godt med det 😂 Godt det fungerer for deg, men ser jo at mange her mener det samme som meg. Men det er jo pga at vi er forskjellige at det blir mer og mer sånne ting, for folk kaster seg over den nyeste trenden og det skaper et marked og penger i kassa for de som utvikler alt dette. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Ja vi er forskjellige ja. Vi går aldri tilbake til sånn det var heller. Det jeg må gjøre av og til som jeg merker kan bli et problem for meg, er alle distraksjonene. Jeg må koble ut/av om jeg skal f eks konsentrere meg om noe, ellers renner det jo inn meldinger fra apple watch/iphone/mac fra nyheter, foreldregrupper, meldinger, snap, jobb++ ting som er mer eller mindre viktige og må tas stillling til. Akkurat det er noe som plager meg litt, den konstante tilgjengeligheten. Samtidig elsker jeg å kommunisere via snap og korte meldinger, heller det enn lange tlf samtaler😅 Det gjør jeg kun med noen veldig få. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #94 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det med SoMe og folk er jeg så enig med deg om 👍 jeg hadde faktisk en "venninne" jeg som droppet meg fordi jeg ikke vil ha snap sånn at vi kunne følge hverandre på snapmap for at hun kunne se hvor jeg var 🙄 .. da kan man si at noen drar det vel langt.. For henne så var ikke vanlig sms lenger godt nok av en eller annen grunn.. Var ikke noe tap for meg, men det demonstrerer bare litt hva alle tekno-dingser gjør med folk. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 Altså, hvis en venn ikke kan bruke to sekunder på en sms er de ikke mye å spare på … I en annen kommentar fra noen sto det noe om snap score. Vet heldigvis ikke hva det er men høres veldig negativt ut … At man er mest mulig på antagelig? Hjelp, et sted bør grenen gå …. Anonymkode: aa954...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #95 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja det er nå helt sikkert! Folk får jo ikke lov å være slik de er lenger, alt skal endres på og man skal "utvikle" seg og "gå videre" før man har blitt trist en gang. Det var da ikke slik før? Sukk. Anonymkode: 42763...fd2 Ja, utvikle seg, gå videre, higher self, inn med det nye ut med det gamle alt ser så fantastisk blablabla. New age greier. Anonymkode: 3cec6...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #96 Del Skrevet 21. januar Og til alle dere andre midt i her som har skrevet om skatte-kortet. Jeg har funnet ut hva jeg må gjøre med det nå, men det var ikke pga kundeservice hos skatte-etaten. Det er fordi jeg har lest meg frem til hva som har skjedd feil og må gjøre om på det på en måte nå i 2025 og på en annen måte når skattekortet for 2026 kommer. Det er det som er "trist" at ingen av de som liksom kan hjelpe kan hjelpe fordi de ikke kan jobben sin. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #97 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er over 50 og tenker litt motsatt. Fy søren hvor fantastisk det er med vaskemaskin som har wifi, robotstøvsuger, bankapp på telefonen, smartplugg på kaffetrakteren og Google Maps. Å ha Spotify, og ikke dasse rundt med en bærbar cd-spiller, å dele bilder via en skytjeneste og ikke skrive ut og sende i posten (!), å kunne forandre alt av nødvendig informasjon - inkludert skattekort! - med tre tastetrykk på nettet og sjekke om bussen er i rute - for ikke å snakke om varme opp bilen via mobilen på kalde dager. Og fasttelefon…. Hallo!? Har ikke tenkt å havne i de «alt var bedre før» tankene før om tretti år Anonymkode: ab535...6e3 Hehe, ler ikke av deg, men med deg godt vi er forskjellige for det går helt greit for meg å både trykke på vaskemaskinen, kaffetrakter enda og liker det. Skal være med deg på en ting og det er Google Maps, vi skal kjøpe ny leilighet og da er google maps gull 👍 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #98 Del Skrevet 21. januar Duff skrev (3 timer siden): Å jeg elsker det du har skrevet her, det er så spot on. Ja ikke sant 😍👏 Ts Anonymkode: 423ba...5e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #99 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg er ikke enig med mye av det du sier, men alle kan ikke være enige heller. Det er jo derfor verden har blitt det den har blitt. Men selvfølgelig har jeg forsøkt å endre skattekortet. Jeg forsøkte på nett i hele går, satt 1 time med 3 saksbehandlere i dag som ikke fikk det til og sa at det var ikke mulig å forandre på skattekortet før neste år. Selvom jeg synes at verden er blitt alt det jeg har skrevet tidligere så er jeg ikke så dum at jeg ikke greier å forsøke ting eller forsøker å finne svar. Jeg har en ansvarsfull jobb og greier å skjøte den så jeg ligger ikke bare bak eller under en stein og synes synd på meg selv. Men jeg kan alikevel ønske/mene/føle at jeg synes at livet var bedre for 25-30 år siden og at jeg skulle ønske at alle endringene som skjer nå kunne ha stoppet opp litt slik at verden fikk en pustepause. Ikke for å dra dette til å bli en "covid-diskusjon" for da blir det å dra det for langt ut på viddene, men hvis du la merke til hva som skjedde med verden i seg selv, med smågg, klare vann osv så bør man skjønne at vi mennesker overstimulerer jorda og samfunnet. Anonymkode: 423ba...5e0 Er ikke meg du svarer, men er så enig med deg. Selv født på 70-tallet og kjenner at det har spora av noe veldig. Vi er ute å kjører konstant på glattisen i snøføyka eller flykter fra brann, jordskjelv og tsunami og ikke minst krig, og frykten for verdenskrig er større enn noensinne på grunn av det trykket vi befinner oss i. Verden ble mindre men samtidig mer stappfull, stressa og sykelig etter at internettet ble en konstant applikasjon på hver person. Sammenligning med elite-personer og forventninger til seg selv og andre er spunnet avgårde i lysets hastighet og ingen kan faktisk leve opp til alt de ser for seg i løpet av et enkelt menneskeliv. Det er ikke noe hygge med det, det faktisk direkte uhyggelig. Og det ikke noe sosialt med SoMe for min del iallfall, så kutta ut det for lenge siden. Enda jeg en sjelden gang kikker innom her da. Men; du skal kunne redigere og justere for eget skattetrekk på din side når som helst såvidt jeg har skjønt. Jeg gjorde iallfall det sikkert minst to ganger i fjor pga variabel inntekt. Håper du finner ut av det. Og; ja!! Det er svært mye inkompetanse i byråkratiet! Sist jeg ringte Skattetaten fikk jeg en oppgitt fyr som ikke kunne svare på spørsmålet mitt, så han svarte arrogant med noe annet svada som han mente jeg bare skulle akseptere. Hahah, det er mye dumt der (har flere eksempel ja). Så nei, vi trenger færre byråkrater, men få gode. Det er som om de har slengt alle disse kokkene inn på kontoret for å svare, men ikke yte. Og DET bruker de penger på?!? Det er en svært dårlig holdning som først og fremst styres av de som skaper stillingene og de som leder bedriften. Anonymkode: 9551e...191 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #100 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og til alle dere andre midt i her som har skrevet om skatte-kortet. Jeg har funnet ut hva jeg må gjøre med det nå, men det var ikke pga kundeservice hos skatte-etaten. Det er fordi jeg har lest meg frem til hva som har skjedd feil og må gjøre om på det på en måte nå i 2025 og på en annen måte når skattekortet for 2026 kommer. Det er det som er "trist" at ingen av de som liksom kan hjelpe kan hjelpe fordi de ikke kan jobben sin. Ts Anonymkode: 423ba...5e0 🙏❤️ Godt du fant det ut. Ja, det har du rett i. Anonymkode: 9551e...191 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå