Gå til innhold

Jeg greier ikke sånn som livet og verden er blitt jeg.. er vi fler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er født på 70-tallet.

Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett.

Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. 

Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. 

Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. 

Det var mitt hjertesukk 😩❤️‍🩹

Anonymkode: 423ba...5e0

• Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er 47 år og lurer i alle dager på hvor gammelmodig du er av deg? Dette er det verste, bestemor på 92 år henger bedre med digitalt. Savne kontofonen???

Anonymkode: bbf79...7df

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg så overskriften din, tentes et håp. Er det noen andre som også synes alt i verden er blitt så.. vet ikke... Trist?

Lite folkelig, ukoselig, lovløs, krig og drama overalt og "alle" går med nesa ned i tlf..

Er blitt sport i å klare overse alle elendige nyhetene og grusomme ting.

Hvor er det blitt av glad-sakene? 

Jeg skjønner deg litt, selv om jeg hjertesukker av noe annet 😉

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er 47 år og lurer i alle dager på hvor gammelmodig du er av deg? Dette er det verste, bestemor på 92 år henger bedre med digitalt. Savne kontofonen???

Anonymkode: bbf79...7df

Det med kontofonen var litt for dramatisk effekt selvfølgelig.. Jeg synes det er bra å betale på nettbank.. Men, kall meg gjerne gammelmodig, jeg lever godt med det for det er jeg så det er ingen nedsettende karakteristikk for meg, for jeg kan faktisk ta meg i å sitte å tenke på at det var litt koslig å sitte sammen med kjæresten min, nå mann, å betale regninger og den ene trykket inn tallene, mens den andre leste mens vi koste oss med et glass vin 🤭.. Det var mer for å dramatisere det som hun under deg skrev at jeg også synes at verden har blitt så trist, kald, hard, kjapp, upersonlig osv osv og at jeg synes veldig mange av de tingene som har kommet nå er helt bortkastet og ikke gjør livet lettere heller vanskeligere.. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fønixa skrev (10 minutter siden):

Når jeg så overskriften din, tentes et håp. Er det noen andre som også synes alt i verden er blitt så.. vet ikke... Trist?

Lite folkelig, ukoselig, lovløs, krig og drama overalt og "alle" går med nesa ned i tlf..

Er blitt sport i å klare overse alle elendige nyhetene og grusomme ting.

Hvor er det blitt av glad-sakene? 

Jeg skjønner deg litt, selv om jeg hjertesukker av noe annet 😉

👍Les svaret mitt over for jeg er helt enig med deg i alt du skriver 👌

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skjønner deg, Ts. Det har skjedd så enormt mye siste 20-30 årene, at det virker som om det er ute av kontroll. Ironisk at så mange får større og større problemer med ensomhet, press og stress for å passe inn i trender som skrifter oftere enn man før tok et bad.

Nav, helse, politi, skole m.fl. har gått gjennom flere reformer som har ført til fremmedgjøring og det motsatte av hva hensikten var, og følgen ser vi jo i samfunnet, flere faller utenfor, blir mer ensomme, sykere osv.

Og politikerne er blitt en stor gjeng med broilere, oppalet til å søke egen og partiets beste, ikke landets, kan det virke som.

Jeg løser det med å bruke teknologi der det er hensiktsmessig. Og så velger jeg helt bevisst å fokusere på de nære ting der jeg bor. Rolige tidløse hobbyer, frivillig arbeid, være i naturen. Og så omgir jeg meg ikke med folk som hele tiden higer etter "mer".

Anonymkode: bf91a...b2d

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker teknologien (født i -80) og ser frem til at tidsmaskinen blir laget av noen og tilgjengelig slik at jeg kan dra tilbake og gjøre ting riktig i stedet for feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det på samme måte, TS. Er født på midten av 80-tallet. 

Det er jo en kamp å prøve å fungere i dette samfunnet når man ønsker et rolig liv og ikke ha hastverk eller ønsker å sitte mye med skjerm. Mulig at jeg er litt uheldig med omgangskretsen min, men virker som at jeg er den eneste som blir sliten av at vi må ha apper for alt mulig, og alt skal digitaliseres og effektiviseres koste hva det koste vil, både i jobbsammenheng og på hjemme.

Jeg løser det ved å prioritere spillkvelder hjemme, og mye tid i naturen. Har kun de appene jeg MÅ ha for å fungere som en sivilisert person, og det er ferre enn jeg trodde. Slutter å snakke dersom venner og familie sitter med nesa i skjermen mens vi har en samtale... det er som om mange ikke tenker over hvor respektløst det er lenger. 

Anonymkode: b4427...03b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner 90- tallet, og ikke bare fordi jeg var barn da. En enklere tid.

Samtidig savner jeg også internettets spede barndom da det var nytt og spennende.

Savner omtrent ingenting fra de 10-12 siste årene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner deg, Ts. Det har skjedd så enormt mye siste 20-30 årene, at det virker som om det er ute av kontroll. Ironisk at så mange får større og større problemer med ensomhet, press og stress for å passe inn i trender som skrifter oftere enn man før tok et bad.

Nav, helse, politi, skole m.fl. har gått gjennom flere reformer som har ført til fremmedgjøring og det motsatte av hva hensikten var, og følgen ser vi jo i samfunnet, flere faller utenfor, blir mer ensomme, sykere osv.

Og politikerne er blitt en stor gjeng med broilere, oppalet til å søke egen og partiets beste, ikke landets, kan det virke som.

Jeg løser det med å bruke teknologi der det er hensiktsmessig. Og så velger jeg helt bevisst å fokusere på de nære ting der jeg bor. Rolige tidløse hobbyer, frivillig arbeid, være i naturen. Og så omgir jeg meg ikke med folk som hele tiden higer etter "mer".

Anonymkode: bf91a...b2d

AMEN OG HALLELUJA  🙏.. Snakk om å treffe spikeren på hodet. Godt å se at det er flere av oss der ute. Å jeg diggett den kommentaren din: "for å passe inn i trender som skrifter oftere enn man før tok et bad.".. altså det kan jo ikke bli mer riktig 👏. Når mobilen min oppdaterer seg for 4 gang på ei uke og jeg bare har rukket og dusje 2 ganger så sier det sitt.. og jeg tenker: hva er alle disse oppdateringene: meningsløse. Så er glad vi er flere som merker trykket det har vært de siste 20-30 åra for det har gått inn på meg ihvertfall. Høres ut som du har funnet et liv som er bra for deg :) 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minitroll skrev (5 minutter siden):

Jeg elsker teknologien (født i -80) og ser frem til at tidsmaskinen blir laget av noen og tilgjengelig slik at jeg kan dra tilbake og gjøre ting riktig i stedet for feil. 

Hehe, det forhåpentligvis blir IKKE i vår levealder 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har det på samme måte, TS. Er født på midten av 80-tallet. 

Det er jo en kamp å prøve å fungere i dette samfunnet når man ønsker et rolig liv og ikke ha hastverk eller ønsker å sitte mye med skjerm. Mulig at jeg er litt uheldig med omgangskretsen min, men virker som at jeg er den eneste som blir sliten av at vi må ha apper for alt mulig, og alt skal digitaliseres og effektiviseres koste hva det koste vil, både i jobbsammenheng og på hjemme.

Jeg løser det ved å prioritere spillkvelder hjemme, og mye tid i naturen. Har kun de appene jeg MÅ ha for å fungere som en sivilisert person, og det er ferre enn jeg trodde. Slutter å snakke dersom venner og familie sitter med nesa i skjermen mens vi har en samtale... det er som om mange ikke tenker over hvor respektløst det er lenger. 

Anonymkode: b4427...03b

Jeg kan bare si meg fullstendig enig og at jeg er glad for å se at vi er flere som føler det samme 💚

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (7 minutter siden):

Savner 90- tallet, og ikke bare fordi jeg var barn da. En enklere tid.

Samtidig savner jeg også internettets spede barndom da det var nytt og spennende.

Savner omtrent ingenting fra de 10-12 siste årene.

Helt enig med deg og 👍 Vi får starte en klubb 💚

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AMEN OG HALLELUJA  🙏.. Snakk om å treffe spikeren på hodet. Godt å se at det er flere av oss der ute. Å jeg diggett den kommentaren din: "for å passe inn i trender som skrifter oftere enn man før tok et bad.".. altså det kan jo ikke bli mer riktig 👏. Når mobilen min oppdaterer seg for 4 gang på ei uke og jeg bare har rukket og dusje 2 ganger så sier det sitt.. og jeg tenker: hva er alle disse oppdateringene: meningsløse. Så er glad vi er flere som merker trykket det har vært de siste 20-30 åra for det har gått inn på meg ihvertfall. Høres ut som du har funnet et liv som er bra for deg :) 

Flere er nok ensomme en før, men det var jammes stress og press etter å følge moter og trender da jeg var ung på 80- og 90-tallet også. For meg personlige er livet både bedere og lettere enn for 30 år siden, men det skyldes i stor grad et aktivt valg om å gi mer faen i hvordan andre mener jeg bør leve livet mitt, og gi faen i hvordan andre lever livet sitt. Jeg jobber med teknologi, men er på fritiden ganske så teknologikonservativ, bruker ikke sosiale medier og prioriterer tid med venner og familie. Funker helt fint for meg.

TS: Du må selvfølgelig ikke betale 30% skatt resten av året. Det tar deg maks 2 minutter å endre skattekortet ditt på skatteetaten.no. Når min mor på 75 kan gjøre det, er jeg ganske sikker på at du kan gjøre det også. Prøvde du i det hele tatt?

Anonymkode: d5990...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så godt å se at det finnes likesinnede. Noe er selvsagt enklere når eks mobilbank og i fht helse så kan man finne mye hjelp på nett. Men mye er også blitt vanskeligere. Før kunne jeg kjøpe en tv og plugge kontakten i og så virket det, samme med telefonen. Nå må man bruke en kveld på å få alt til å fungere. Internett er ikke lengre en ledning vi plugget mellom veggen og pcn, nå skal man ha hundre nummer og dritt før det virker. Jeg henger ikke med. Slike ting har jeg aldri hatt interesse for. Jeg er allsidig, snekrer, strikker, pusser opp og gjør så mye selv men data,...nei.

Anonymkode: d09df...c31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Flere er nok ensomme en før, men det var jammes stress og press etter å følge moter og trender da jeg var ung på 80- og 90-tallet også. For meg personlige er livet både bedere og lettere enn for 30 år siden, men det skyldes i stor grad et aktivt valg om å gi mer faen i hvordan andre mener jeg bør leve livet mitt, og gi faen i hvordan andre lever livet sitt. Jeg jobber med teknologi, men er på fritiden ganske så teknologikonservativ, bruker ikke sosiale medier og prioriterer tid med venner og familie. Funker helt fint for meg.

TS: Du må selvfølgelig ikke betale 30% skatt resten av året. Det tar deg maks 2 minutter å endre skattekortet ditt på skatteetaten.no. Når min mor på 75 kan gjøre det, er jeg ganske sikker på at du kan gjøre det også. Prøvde du i det hele tatt?

Anonymkode: d5990...f24

Jeg er ikke enig med mye av det du sier, men alle kan ikke være enige heller. Det er jo derfor verden har blitt det den har blitt.

Men selvfølgelig har jeg forsøkt å endre skattekortet. Jeg forsøkte på nett i hele går, satt 1 time med 3 saksbehandlere i dag som ikke fikk det til og sa at det var ikke mulig å forandre på skattekortet før neste år. Selvom jeg synes at verden er blitt alt det jeg har skrevet tidligere så er jeg ikke så dum at jeg ikke greier å forsøke ting eller forsøker å finne svar. Jeg har en ansvarsfull jobb og greier å skjøte den så jeg ligger ikke bare bak eller under en stein og synes synd på meg selv. Men jeg kan alikevel ønske/mene/føle at jeg synes at livet var bedre for 25-30 år siden og at jeg skulle ønske at alle endringene som skjer nå kunne ha stoppet opp litt slik at verden fikk en pustepause. Ikke for å dra dette til å bli en "covid-diskusjon" for da blir det å dra det for langt ut på viddene, men hvis du la merke til hva som skjedde med verden i seg selv, med smågg, klare vann osv så bør man skjønne at vi mennesker overstimulerer jorda og samfunnet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så godt å se at det finnes likesinnede. Noe er selvsagt enklere når eks mobilbank og i fht helse så kan man finne mye hjelp på nett. Men mye er også blitt vanskeligere. Før kunne jeg kjøpe en tv og plugge kontakten i og så virket det, samme med telefonen. Nå må man bruke en kveld på å få alt til å fungere. Internett er ikke lengre en ledning vi plugget mellom veggen og pcn, nå skal man ha hundre nummer og dritt før det virker. Jeg henger ikke med. Slike ting har jeg aldri hatt interesse for. Jeg er allsidig, snekrer, strikker, pusser opp og gjør så mye selv men data,...nei.

Hehe 😂, jeg ler ikke av deg, men med deg, det er som å lese om meg selv og jeg kunne sagt og skrevet akkurat det samme 👍Alt med apper, snapper, some osv ødelegger menneskeheten tror jeg. Gud så mye enklere det var å bare plugge kontakta i veggen som du sier.. Det var tider :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hehe 😂, jeg ler ikke av deg, men med deg, det er som å lese om meg selv og jeg kunne sagt og skrevet akkurat det samme 👍Alt med apper, snapper, some osv ødelegger menneskeheten tror jeg. Gud så mye enklere det var å bare plugge kontakta i veggen som du sier.. Det var tider :) 

Det var jo enklere å få en parabol enn de de har lagt opp til nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det var jo enklere å få en parabol enn de de har lagt opp til nå

Hehe 🤣 Så sant, så sant👍 og de som hang opp parabolen på veggen kunne faktisk jobben sin i motsetning til hvis du ringer med noen problemer med hvilket som helst selskap du har tv/internett gjennom nå. Vi har en tv-leverandør som sier at de er de beste på kundeservice de siste mange årene, det lar seg ikke merke hvis du ringer med et problem for å si det sånn for de har aldri noe svar å gi deg.. Det blir som regel: "har du tatt strømmen ut og inn" eller du får ta "svenske-knappen" 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er født på 70-tallet.

Nå som jeg har blitt nærmere 50 så ser jeg at jeg sliter med livet rett og slett.

Jeg synes alt var så mye bedre før jeg. Jeg er glad for at noen ting har kommet, sånn som mobil og bankkort, men sånn ellers så savner jeg den tiden hvor man kunne få hjelp i banken, butikken, posten, at man kunne jobbe i et roligere tempo, fasttlf, ja du skjønner hvor jeg vil. 

Et eksempel: jeg glemte å sjekke skattekortet mitt og oppdaget i dag når jeg fikk lønn at jeg plutselig hadde gått over til prosent-trekk istedenfor tabell som resulterte i at jeg må betale 30% i skatt resten av året. (og en fun-fact, det står faktisk på deres sider at vanlig inntekts-skatt er 22% og det var oppdatert 7 jan).. jeg pratet med skatte-etaten i 1!! time og det var ingen der som kunne dette, eller skjønte hva jeg mente og jeg var igjennom 3!!! saksbehandlere.. Det er jo ingen som kan noe lenger, hvis du skal ringe noen være seg skatt, nav, bank osv er det veldig sjelden du treffer på noen som faktisk kan jobben sin. Jeg savner å kunne prate med folk å få hjelp, kontofonen, ikke bli målt bare man må ta en do-pause, det "gamle" internettet, gamle mobiler.. 

Og dette er jo bare starten på utviklingen og kanskje jeg er her i 40-50 år til og må hanskes med dette 😭 Huff, jeg synes amerikanere er et litt sprøtt folkeslag, men det er jo mange over dammen som går sånn utenfor samfunnet og "off the grid" og jeg skjønner de faktisk for jeg synes at vi vanskeliggjør samfunnet/livet mer enn vi utvikler det til å bli lettere/bedre nå. 

Det var mitt hjertesukk 😩❤️‍🩹

ta det som tvungen sparing og planlegg ferie til neste år. Du får rente på pengene. og kan ikke drikke dem opp.

Vennlig hilsen 70 modell som ikke sjekket skattemeldingen.  );

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...