Gå til innhold

P-piller og overgangsalder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har gått på Cerazette i mange år (sikkert nærmere 20) og det har jo vært behagelig mtp ingen mens osv. 

Nå er jeg passert 50 og legen skriver lystig ut fremdeles, men har det noe for seg? Nå er sex-lysten borte og jeg våkner til stadig gjennomsvett. 

Anonymkode: 3b751...c83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har alltid lest at man ikke skal gå på p piller etter 35-40 år?

De fleste kvinner bruker jo spiral?

Anonymkode: 1aafc...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spiral var ikke et alternativ pga sterk blødning under mens, så pillene var jo veldig behagelig siden jeg ikke blødde på dem…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 47 år og går på mini pillen. Tok det opp med legen sist jeg var der. Og han sa at den kan jeg bare fortsette å gå på, og at hormonene i den kan hjelp litt på starten av overgangsalder. Jeg har ingen symptomer på overgangsalder lenger.

Og siden legen din skriver de ut til deg, så kan du nok fortsette å gå på de. Men når overgangsalderen er over, så er det jo ikke noe poeng mer.

Anonymkode: 5478a...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De pillene inneholder kun gestagen, ikke østrogen. I starten på overgangsalderen (foregår jo over mange år) er det ofte det hormonet som synker først, og dermed kan de hjelpe litt ja. Man kan også bruke dem etter 35 fordi de ikke er blanding av hormoner, med tanke på blodpropp. Har du begynt å ha nattesvette og merker endringer i kroppen ville jeg tatt en tur til gynekolog. De kan se om du har egg igjen eller om du trygt kan kaste pillene, samt gi deg bedre hormoner som faktisk hjelper i perioden du er i. 

Anonymkode: 6e103...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har gått på Cerazette i mange år (sikkert nærmere 20) og det har jo vært behagelig mtp ingen mens osv. 

Nå er jeg passert 50 og legen skriver lystig ut fremdeles, men har det noe for seg? Nå er sex-lysten borte og jeg våkner til stadig gjennomsvett. 

Bare tull, sjekk hormonnivå, du er sikkert i overgangsalderen og lite fruktbar. 

Anonymkode: 6d083...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det stemmer ikke. Verken at kvinner over 35 ikke skal gå på p-piller, eller at de fleste kvinner bruker spiral. 

Jeg er 43, og bruker en gestagen-pille. Jeg gikk også på cerazette i mange år. Og det var legen som skrev ut reseptene på dette, vel vitende om alderen min. 

Anonymkode: 968a9...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...