Gå til innhold

Katt begynt å mjaue mye (8 mnd)

BellaMargitha

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Katter har ikke retningssans før de er 1 år

Anonymkode: 27aa5...4f8

Derfor, som sagt, har man dem i bånd (sele) innen den tid. Men det er veldig lurt at katten får være ute og bli kjent med nærområdet før den er ett år, da det ikke er automatikk i at de utvikler retningssans når de fyller 1 år hvis de aldri har vært ute før.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Thildamor skrev (4 timer siden):

Det er løpetid for katter nå. Så hun har nok løpetid.

Egentlig så har katter sjeldnere løpetid på vinteren, men det forekommer jo på vinteren. Det er oftere på sommeren og høsten, da er det ca hver tredje uke.

Anonymkode: 73210...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (5 minutter siden):

Derfor, som sagt, har man dem i bånd (sele) innen den tid. Men det er veldig lurt at katten får være ute og bli kjent med nærområdet før den er ett år, da det ikke er automatikk i at de utvikler retningssans når de fyller 1 år hvis de aldri har vært ute før.

Det bør fortsatt gjøres fra 1 år… Katter kan lett slite seg løs fra en sele. man går med de i bånd til de har lært uteområdet sitt å kjenne (minst noen uker) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det bør fortsatt gjøres fra 1 år… Katter kan lett slite seg løs fra en sele. man går med de i bånd til de har lært uteområdet sitt å kjenne (minst noen uker) 

Hvis katten så lett kan slite seg løs fra en sele så kan den like gjerne gjøre det når den er ett år. Og den vil som sagt ikke på magisk vis ha lært seg stedssans fra en dag til neste. 

Man kan pakke katten inn i et gullbur og være redd for alt, men sjansen for at den sliter seg fra en sele er ikke så stor at det veier opp for alle fordelene med å la katten få være ute tidligere, etter min mening.

Jeg for min del har aldri erfart at katter jeg har hatt ute i sele har slitt seg løs fra den.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (3 timer siden):

Det kan man. Men ser ikke hvorfor det er så om å gjøre at katten ikke kan få lov å være ute når det er så mange fordeler med det.

Fordi de på dyreklinikker stadig får inn katter som bare skulle være med ut usteriliserte i bånd. De sliter seg løs og blir drektige. Det finnes ingen fordeler med å ta de med ut tidligere. 

Anonymkode: 26aec...c0c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt enig med deg. Men det nytter nok ikke å diskutere med folk som ikke hører på råd fra fagfolk. De vet best uansett. Går stort sett bra å sende ut 2 årige barn for å leke alene og. Helt til det ikke går bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Steriliser i vei. Min hunnkatt var rundt 1,8 kg  da hun ble sterilisert. Noen katter er mye mer vokale enn andre. 2 av kattene her kurrer og majuer for å snakke med hverandre og oss gjennom dagen og de liker ikke å være så mye alene annet enn når de sover. Om noen har vondt er det knurring og skikkelig klaging og man hører med en gang forskjellen mellom vondt, klaging og snakking.

Ang det med utekatt får det være opp til de ulike eierne, men vi valgte å ha kattene inne. Moren deres ble påkjørt og de ble foreldreløse i veldig ung alder. De kunne lett ha avgått med livet selv. De har det like fint inne hvor det er trygt og godt som om de hadde gått ute. Ingen rev eller ørn spiser dem, de blir ikke skadet av andre katter, ingen biler kjører på dem og ingen er slemme mot dem (vært flere kattedrap rundt her). De har et meget godt liv uten å være ute annet enn på terassen. Vi sjenerer da ikke naboer med tiss eller avføring. Fuglelivet, ekorn og andre smådyr får leve i fred og det er med god grunn at flere har åpnet øynene for å bedre dyrevelferden for både katter og andre dyr/fugler. Det er mange bastante meninger hit og dit, men vi har tatt dette valget til beste får våre katter og alle andre rundt oss.

Her er en link til hvorfor flere delstater og byer i Australia nå har gått inn for at alle katteeiere må holde kattene sine inne:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-13602777/cat-ban-perth-wa.html 

https://www.coopsandcages.com.au/blog/cat-curfew/

Anonymkode: 16fb5...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fordi de på dyreklinikker stadig får inn katter som bare skulle være med ut usteriliserte i bånd. De sliter seg løs og blir drektige. Det finnes ingen fordeler med å ta de med ut tidligere. 

Man kan kastrere lenge før de er ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Helt enig med deg. Men det nytter nok ikke å diskutere med folk som ikke hører på råd fra fagfolk. De vet best uansett. Går stort sett bra å sende ut 2 årige barn for å leke alene og. Helt til det ikke går bra. 

Det jeg skriver har jeg faktisk fra fagfolk. Jeg spurte nemlig Bjarne O. Braastad om dette da jeg var på helgeseminar om katt med ham, og det jeg skriver er det han svarte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (48 minutter siden):

Man kan kastrere lenge før de er ett år.

Men denne katten er ikke kastrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BellaMargitha skrev (19 timer siden):

Ikke sterilisert enda, hun er bare 8 mnd enda.. er ikke det litt tidlig? Hun virker ikke som hun har det vondt. Er innekatt frem til hun blir sterilisert rundt 1 år

Jeg trykket også inn i tråden for å spørre om katten var kastrert og siden du nå sier at hun ikke er der er det garantert løpetid.Så da er det bare å bestille time hos veterinæren og få det ordnet.

Anonymkode: a7a93...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men denne katten er ikke kastrert. 

Og jeg spesifiserte da også at hun kanskje ikke bør ta katten ut akkurat når den har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...