Gå til innhold

Katt begynt å mjaue mye (8 mnd)

BellaMargitha

Anbefalte innlegg

Alltid vært litt vokal, men i det siste mjauer hun mye mer og ofte. Googlet seff og så at det kan tyde på sykdom- men hun virker jo fornøyd ellers. Alt ellers fremstår normalt. Pelsen er fin, leker, normalt matinntak, kattekasse innholdet er normalt. 
Mjauingen fremstår som at hun vil ha kos.. skjer ofte i forbindelse med det (men hun vil ha kos ofte. Alltid vært kosete). Det er myk mjauing. 
kanskje hun bare er en mjauer og det kommer tydeligere frem nå? Hun er blandingskatt, 50% Maine coon og noe annet jeg ikke vet hva er. Jeg overdriver sikkert bekymringen, men heller spørre en gang for mye enn for lite. Ikke hatt katt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun sterilisert? Mye mjauing og jamring kan tyde på løpetid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matas skrev (6 minutter siden):

Er hun sterilisert? Mye mjauing og jamring kan tyde på løpetid.

Ikke sterilisert enda, hun er bare 8 mnd enda.. er ikke det litt tidlig? Hun virker ikke som hun har det vondt. Er innekatt frem til hun blir sterilisert rundt 1 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BellaMargitha skrev (2 minutter siden):

Ikke sterilisert enda, hun er bare 8 mnd enda.. er ikke det litt tidlig? Hun virker ikke som hun har det vondt. Er innekatt frem til hun blir sterilisert rundt 1 år

Nei, det kan starte fra 4. mnd. Selv om det ikke virker vondt for katten, så er det veldig stressende for henne. Hun kan få løpetid så mye som hver 3. uke. Hun kan også begynne å markere. Jeg hadde sterilisert henne så fort som mulig slik at hun slipper å stresse med hormoner som løper løpsk, og at du slipper evt. markering. Jeg har selv innekatt og steriliserte henne ved 5 mnd. alder. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min katt mjauet masse, og ville kose mer enn normalt. Tok henne til dyrelegen, og der var det store problemer med livmoren. Hun måtte operere. Så mitt råd er; ta pusen til en sjekk hos dyrelegen. Det kan være pusen har smerter, eller så kan det være ingenting. Min hadde ikke overlevd hadde jeg ikke tatt henne til dyrelegen. 

Anonymkode: 523d8...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BellaMargitha skrev (9 timer siden):

Nei det er ikke tidlig :) Hilsen en som også trodde det var tidlig og endte opp med kattunger 🙈 Høres ut som løpetid ja :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke tidlig :) Hilsen en som også trodde det var tidlig og endte opp med kattunger 🙈 Høres ut som løpetid ja :)

Men nå er jo dette en seriøs opplyst katteeier som ikke slipper ut katten før den er sterilisert da. 

Anonymkode: 26aec...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er løpetid for katter nå. Så hun har nok løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ved 4 måneder kan du sterilisere katten. 

Anonymkode: abd3b...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men nå er jo dette en seriøs opplyst katteeier som ikke slipper ut katten før den er sterilisert da. 

Tja, jeg hadde fått beskjed av dyrlege om at katten godt kunne være ute i inngjerdet hage og at den ikke kunne få kattunger så tidlig, så tydeligvis mye vranglære der ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi slipper ikke ut katten før den er et år heller, etter anbefaling fra dyrlege.. pga dette med stedssans . Derfor tenkte vi å vente med sterilisering til katten nærmet seg et år. Men kan virke som dette er løpetid ja. Hun er veldig kosete og det har kun vart et par dager denne nye oppførselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BellaMargitha skrev (10 minutter siden):

Vi slipper ikke ut katten før den er et år heller, etter anbefaling fra dyrlege.. pga dette med stedssans . Derfor tenkte vi å vente med sterilisering til katten nærmet seg et år. Men kan virke som dette er løpetid ja. Hun er veldig kosete og det har kun vart et par dager denne nye oppførselen. 

Katten bør få være ute før den er ett år. Det er ikke gitt at den automatisk utvikler steddssans når den er ett år hvis den aldri har fått vært ute og blitt kjent med nærområdet.

Men dere bør i begynnelsen være ute med katten, gjerne i sele. (men kanskje ikke akkurat nå hvis den har løpetid).

Endret av Tabris
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
BellaMargitha skrev (11 timer siden):

Alltid vært litt vokal, men i det siste mjauer hun mye mer og ofte. Googlet seff og så at det kan tyde på sykdom- men hun virker jo fornøyd ellers. Alt ellers fremstår normalt. Pelsen er fin, leker, normalt matinntak, kattekasse innholdet er normalt. 
Mjauingen fremstår som at hun vil ha kos.. skjer ofte i forbindelse med det (men hun vil ha kos ofte. Alltid vært kosete). Det er myk mjauing. 
kanskje hun bare er en mjauer og det kommer tydeligere frem nå? Hun er blandingskatt, 50% Maine coon og noe annet jeg ikke vet hva er. Jeg overdriver sikkert bekymringen, men heller spørre en gang for mye enn for lite. Ikke hatt katt før.

8 mnd'er = løpetid.

Dette blir skikkelig ille om dere ikke kastrerer henne - min Ragdoll lå og vred seg på stuegulvet og hyyylte når hun fikk sin første løpetid 7 mnd'er. Måtte gi henne p-piller så den gikk over - og vi kastrerte henne da med en gang.

Anonymkode: 7dee7...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (1 time siden):

Katten bør få være ute før den er ett år. Det er ikke gitt at den automatisk utvikler steddssans når den er ett år hvis den aldri har fått vært ute og blitt kjent med nærområdet.

Men dere bør i begynnelsen være ute med katten, gjerne i sele. (men kanskje ikke akkurat nå hvis den har løpetid).

Katten trenger absolutt ikke å være ute før den er ett år. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Katten trenger absolutt ikke å være ute før den er ett år. 

Katten "trenger" forsåvidt ikke noe særlig mer enn mat, vann og tak over hodet. 

Men det er veldig lurt å la katten være ute før det. Både for å bli kjent med nærområdet før den er ute alene, men og for å gi den nye inntrykk og mer stimuli som både kan øke kattens velferd og gjøre den roligere inne når den har masse energi og overskudd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Tabris skrev (1 time siden):

Katten "trenger" forsåvidt ikke noe særlig mer enn mat, vann og tak over hodet. 

Men det er veldig lurt å la katten være ute før det. Både for å bli kjent med nærområdet før den er ute alene, men og for å gi den nye inntrykk og mer stimuli som både kan øke kattens velferd og gjøre den roligere inne når den har masse energi og overskudd.

Og man kan bare leke med den inne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og man kan bare leke med den inne. 

Det kan man. Men ser ikke hvorfor det er så om å gjøre at katten ikke kan få lov å være ute når det er så mange fordeler med det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sterilisering bør skje når de er store nok (det går på vekt, ikke alder)

Rundt 2 kilo (spør dyrlegen)

Anonymkode: 27aa5...4f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (4 minutter siden):

Det kan man. Men ser ikke hvorfor det er så om å gjøre at katten ikke kan få lov å være ute når det er så mange fordeler med det.

Katter har ikke retningssans før de er 1 år

Anonymkode: 27aa5...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...