AnonymBruker Skrevet 20. januar #1 Skrevet 20. januar Hva kan man bruke på ansiktshuden når man er plaget med perioral dermatitt på vinteren? Tenker på sminke for å dekke over utslettet, og ellers hva man kan bruke i ansikt og på kinn? Ser gjerne tørr ut av diverse ting jeg har prøvd. Anonymkode: 8d9a9...229
AnonymBruker Skrevet 20. januar #2 Skrevet 20. januar Samme problem, følger 😊 Anonymkode: 6a011...e56
Roci Skrevet 21. januar #3 Skrevet 21. januar Sminke er vel noe man i størst mulig grad bør unngå når man har utbrudd av perioral dermatitt. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker ellers, TS, og hvor hardt "angrepet" du er, og om du bruker noen legemidler beregnet på hudtilstanden din som f.eks. Skinoren. En god, basic hudpleierutine du kan forsøke for å dempe betennelsen, er: Morgen: Skånsom vask med temperert vann, evt. med en myk klut. Isispharma Ruboril Expert SPF 50 (lett farget og utjevnde krem som også gir fukt), hvis du synes den gir for lite fukt kan du bruke Avène Cicalfate Repair Cream først, bare la den trekke godt inn. Kveld: Rens (for å fjerne den fargede kremen) med Ruboril Cleansing Balm Isispharma Metroruboril A.Z. krem med 15% azelainsyre. Denne kan du også bruke på dagtid.
AnonymBruker Skrevet 21. januar #4 Skrevet 21. januar https://www.skincity.com/no/hudguide/for-etter/for--etter-elin-fant-produkter-som-beroliget-eksem--perioral-dermatit Anonymkode: 66732...e59
AnonymBruker Skrevet 21. januar #5 Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva kan man bruke på ansiktshuden når man er plaget med perioral dermatitt på vinteren? Tenker på sminke for å dekke over utslettet, og ellers hva man kan bruke i ansikt og på kinn? Ser gjerne tørr ut av diverse ting jeg har prøvd. Anonymkode: 8d9a9...229 Roci skrev (44 minutter siden): Sminke er vel noe man i størst mulig grad bør unngå når man har utbrudd av perioral dermatitt. Du sier ikke noe om hvilke produkter du bruker ellers, TS, og hvor hardt "angrepet" du er, og om du bruker noen legemidler beregnet på hudtilstanden din som f.eks. Skinoren. En god, basic hudpleierutine du kan forsøke for å dempe betennelsen, er: Morgen: Skånsom vask med temperert vann, evt. med en myk klut. Isispharma Ruboril Expert SPF 50 (lett farget og utjevnde krem som også gir fukt), hvis du synes den gir for lite fukt kan du bruke Avène Cicalfate Repair Cream først, bare la den trekke godt inn. Kveld: Rens (for å fjerne den fargede kremen) med Ruboril Cleansing Balm Isispharma Metroruboril A.Z. krem med 15% azelainsyre. Denne kan du også bruke på dagtid. Jeg har en mild form for perioraldermatitt som har respondert veldig bra på 15 % azelainsyre gel Finacea (krever resept). En tube koster rundt 150 kr så det er ganske billig. Bruker også Isispharma metroruboril krem (den har også 15% azelainsyre men er reseptfritt), som @Roci referer til her over, og den funker bra den også. Er bare litt dyrere tube. Jeg ble veldig tørr i huden de første dagene av å bruke azelainsyre så måtte smøre meg med både en lett enkel fuktighetskrem uten parfyme og dildal, plus cicakrem (tilsvarende Avene cicalflate) på kvelden. Og den kan svi de første ukene, med det går over og er normalt. Jeg trappet opp med å først smøre bare på morgenen og etterhvert både morgen og kveld. Det er forskjellige grunner til perioraldermatitt så forskjellige folk trenger forskjellige løsninger. Det jeg har forstått er at man generelt bør unngå sterke syrer på huden og oljer/vaselin. Perioraldermatitt er delvis en barriere dysfunksjon som gjør at irriterende ingredienser trenger seg dypere inni huden en det som er bra. Huden trenger da noen som demper irritasjon/inflammasjon og hjelper med å bygge opp motstandsdyktigheten. Av sminke har jeg tålt IT Cosmetics Your Skin But Better CC+ SPF50+. Veldig drøy i bruk. Den har nesten virket beroligende, kanskje det er på grunn av innhold av sink. Men det betyr ikke at din hud blir å tåle det. Lykke til! Anonymkode: 04f91...69a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå