AnonymBruker Skrevet 21. januar #21 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvor lang tid tok det før dere overhodet ikke tenkte på å spise sånne ting? Altså, det går greit, men at man ikke trenger å tenke over det? Kommer man dit noen gang? Anonymkode: e6f2d...6e2 Har holdt meg unna siden 1. januar. Frister liksom ikke heller lenger. Tok vel en uke. Anonymkode: bfffa...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #22 Del Skrevet 21. januar Jeg husker ikke helt hvor lange «pauser» jeg har hatt fra sukker, max 2-3 mnd tror jeg? Første biten er da ikke særlig god, men så spiser man litt her og der i naturlige settinger, og så liker man fort sukker igjen 😂 vet om flere med like lang pause som meg hvor dette gjelder, så bare et lite tips at om man vil ha bort suget for godt så må man iallefall kjøre lenger pause enn 2-3 mnd 😅 Jeg har også blitt fortalt at kroppen higer etter sukker når den er ekstra sliten/stresset, fordi den da vil ha rask energi. Jeg har ikke sett noe forskning på dette, men stemte bra for meg. Jeg var svært sliten en periode, og kunne da f.eks. bytte ut lunsjen med en sjokolade eller halve middagen med is, fordi det føltes «riktig». Nå som jeg er mer normal, så merker jeg hvor viktig det er med sunn mat. Det er helt utelukket å bytte ut middagen med «søppel», lysten på ferdigpizza er også helt borte… derimot kan jeg f.eks. crave brokkoli til middagen og må lage ekstra mye grønnsaker. Sprøtt hvordan det snudde, når jeg ikke var like sliten lenger, men det gjør det også mye enklere å begrense det søte når man naturlig ønsker seg skikkelig mat fremfor bare godteri. Anonymkode: 9ffda...8f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #23 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar, alle sammen! Jeg er på dag 14 i dag, og det har egentlig gått overraskende greit rent fysisk, men HODET henger ikke helt med, hvis det er mulig å skjønne. Har hatt BMI på 40 tidligere, har gått ned 30 kg allerede, men ønsker nå å teste ut å droppe alt av sånne ting en stund ihvertfall, for å se hvordan kropp og sjel respondere på det. Så hos meg er det nok mer hodet som sliter, enn det rent fysiske suget, er litt vanskelig å forklare.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Så flink du er👌 Her hjelper det også å ikke ha snop i skapet! Og å ikke spise på lørdager, for da blir det mer i dagene etter. Anonymkode: bfffa...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #24 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Rart de som sier dager elle et par uker. Da har man garantert ikke hatt et avhengighetsforhold. Jeg hadde det. Jeg spiste over et kilo sjokolade i uken for 5 år siden. I tillegg til bakst, chips, kjeks og annet. Gikk Cold Turkey 1.1 2020. Og den første måneden måtte jeg kjempe nesten hver dag. Den eneste motivasjonen på slutten av januar det året som gjorde at jeg fortsatte var at jeg raste ned nesten 10 kg i vekt. På en måned! Hadde en BMI på 31 så hadde nok å ta av, men forstod fort hvor mye ekstra kalorier som ikke ga noen metthetsfølelse denne junken var. Cravings hadde jeg i sikkert 2 måneder. Av og på. Men det ble lettere og lettere etter hvert. Jeg ga meg faktisk ikke lov til å spise noe sukkermat før det hadde gått nesten et helt år, da begynte jeg å stole på meg selv at jeg kunne håndtere det uten å bli trigget å overspise. Så i ca oktober det samme året så begynte jeg å spise litt. Husker at jeg spiste et kakestykke i bursdagen til søsteren min, og ble litt kvalm. Fordi jeg var så avvent 😄 Nå spiser jeg noen biter her og der, men syns ikke det er så spennende mat lenger. Craver heller en skikkelig middag. Vekten er stabil, og BMI på 23. Anonymkode: 9cd74...4be Så utrolig god du er! Jeg har jo prøvd et par år snart med "bare helger", men de gangene jeg ikke klarte å holde helga til kun lørdag, så ble den gjerne tredagers - og da er det ikke rart kaloriene rant på.... Så nå prøver jeg en ny variant.... Jeg tror jeg har hatt et slags avhengighetsforhold, ihvertfall i situasjoner hvor jeg var stressa eller skulle slappe av, feks. Hvis jeg hadde fri en dag eller var alene hjemme, så tenkte jeg ofte "Hva skal jeg kjøpe av snop da".... Det tar tid å avvenne seg med sånne tanker! To uker er bedre enn sånn som det var, for min del altså. Så skal jeg ha det du forteller som inspirasjon videre! Takk, veldig bra jobba! TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #25 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har tidligere klart meg uten sjokolade over flere måneder. Men suget etter sjokolade ga seg aldri! Så for meg er det bedre å unne meg litt enn å slutte. Anonymkode: db558...dce Jeg var der før, men "litt" blir til altfor mye altfor ofte. Så nå må jeg prøve en annen variant.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #26 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): For min del gikk det helt fint å slutte på dagen, og det har egentlig aldri vært noe "sug" hverken fysisk eller psykisk. Men, det hender jeg tenker på alle situasjonene jeg før pleide å forbinde med snacks og søtt, og at jeg undrer meg for eksempel over om jeg egentlig nyter filmen like mye uten å spise noe godt underveis.. Det føles på en måte litt..tomt noen ganger. (Jeg er forresten undervektig, og har aldri vært overvektig. Så jeg er småspist i utgangspunktet og har aldri tenkt mye på mat sånn generelt.) Anonymkode: 76378...365 Akkurat sånn er det. Det mangler liksom noe.... Før kunne jeg GLEDE meg til å komme hjem hvis jeg var alene hjemme feks, og ta med posen med smågodt og potetgullet. Det høres jo helt dumt ut når jeg sier det, men det var akkurat sånn det var. Og jeg vil bort fra det.... Selvfølgelig håper jeg at det kan hjelpe på vekta også, men det er slitsomt å tenke sånn på snop hele tiden.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #27 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har rundet ett år nå, så jeg regner med suget vil gi seg any day now... Nei, da. Joda. Jeg fikk diabetes 2, slik at jeg kan ikke spise (så mye av) dette mer. Jeg har i løpet av dette året redusert BMI fra 39 til 22 og er symptomfri fra diabetes. Suget er der like forbanna hele tiden. Det ble faktisk verre etter hvert... Nå skal det sies at jeg "bare" har levd 99% fritt for dette, da. Jeg har, med fastleges velsignelse og siden jeg til vanlig ligger meget lavt (ikke for lavt) i blodsukker, unnet meg bittelitt, sånn en gang i måneden, kanskje. Fløteis går helt fint, muffins med syltetøy, not so much. Jeg har jo også måttet kutte ut pasta, ris, poteter og brød som ikke er supergrovt, i tillegg til frukt, som også er et savn. Noen vil kanskje si det blir verre av å "skeie ut" en sjelden gang, men jeg føler at jeg trenger disse "pausene". Anonymkode: e63b3...a59 Jeg vet ikke om jeg kommer til å komme dit at jeg kan unne meg noe "av og til". Jeg går liksom med en følelse av at jeg ikke kommer til å få til dette jeg driver med nå, men jeg ser jo at det går, så jeg må jo bare slutte å snakke med selv ned. Det eneste jeg tenker er på ferier i utlandet, at jeg ikke vil nekte meg selv å smake på desserter og snop vi ikke har hjemme.... Men aner ikke hvordan det funker i praksis TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #28 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har holdt meg unna siden 1. januar. Frister liksom ikke heller lenger. Tok vel en uke. Anonymkode: bfffa...bbf Det er så rart, for jeg føler ikke noe særlig fysisk sug etter snop, følelsen er at det sitter mer i hodet.... At jeg har lyst til å sitte og spise det, sannsynligvis pga følelsen jeg vet det har gitt meg før.... Er ikke så lett å analysere seg selv på den måten, men det er det jeg tror.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #29 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg husker ikke helt hvor lange «pauser» jeg har hatt fra sukker, max 2-3 mnd tror jeg? Første biten er da ikke særlig god, men så spiser man litt her og der i naturlige settinger, og så liker man fort sukker igjen 😂 vet om flere med like lang pause som meg hvor dette gjelder, så bare et lite tips at om man vil ha bort suget for godt så må man iallefall kjøre lenger pause enn 2-3 mnd 😅 Jeg har også blitt fortalt at kroppen higer etter sukker når den er ekstra sliten/stresset, fordi den da vil ha rask energi. Jeg har ikke sett noe forskning på dette, men stemte bra for meg. Jeg var svært sliten en periode, og kunne da f.eks. bytte ut lunsjen med en sjokolade eller halve middagen med is, fordi det føltes «riktig». Nå som jeg er mer normal, så merker jeg hvor viktig det er med sunn mat. Det er helt utelukket å bytte ut middagen med «søppel», lysten på ferdigpizza er også helt borte… derimot kan jeg f.eks. crave brokkoli til middagen og må lage ekstra mye grønnsaker. Sprøtt hvordan det snudde, når jeg ikke var like sliten lenger, men det gjør det også mye enklere å begrense det søte når man naturlig ønsker seg skikkelig mat fremfor bare godteri. Anonymkode: 9ffda...8f2 Det føles jo som en "detox" på et vis, jeg har aldri røyket, men jeg tror på et vis det kan sammenlignes. Det er både lysten på det rent fysisk, og det å savne "settingen" det foregikk i, liksom. Men 3 mnd er notert.... Egentlig har jeg et helt hårete håp om å få til fram til sommerferien (da skal vi utenlands, og da tenker jeg at jeg skal slippe opp litt), men jeg merker at jeg ikke har trua på meg selv så innmari TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #30 Del Skrevet 21. januar Jeg husker ikke hvor lang tid det tok, gikk i bølgedaler hos meg. Har i hvert fall ikke noe behov for godteri osv lenger, tenker aldri på det. Anonymkode: ebe2f...507 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #31 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Noen uker. Jeg får fortsatt et sug etter noe søtt rett etter mat. Jeg setter en nedtelling på 20 min. Hvis jeg fortsatt har sug tar jeg en liten bit søtt. F.eks. en liten rute sjokolade. Men har oppdaget at suget inntreffer bare rett etter mat og om jeg venter i 20 min går det over. Anonymkode: 23e94...2be Akkurat samme her! Den 20 minuttersregelen er helt gull verdt. Jeg bruker den for all slags sult og cravings nå. Veldig ofte går behovet over etter 15 min. Ellers kan jeg si at abstinensene mine (for de var fysiske!) gikk over etter dag fem. De mentale var hardere, men også fordi mensen forekom akkurat den perioden, men jeg tillot meg mye snop i form av sukkerfritt, for en overgangsperiode. Proteinbarer, YT pudding etc. Ved rundt to uker var behovet så og si borte, fram til neste mensen. Til da hadde jeg planlagt i forkant og foreberedt endel ting for å ha i skapet. Chocolate brownie balls, søk opp på tiktok!, keto bites osv. Søker opp sugarfree treat recipe for ideer. Huden min gløder og jeg har gått ned mye uten å føle på sult. Blir aldri oppblåst lenger, håret mitt vokser tettere. Alt det kun av å kutte sukker, bakst og brus! Anonymkode: 03277...0c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #32 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Det føles jo som en "detox" på et vis, jeg har aldri røyket, men jeg tror på et vis det kan sammenlignes. Det er både lysten på det rent fysisk, og det å savne "settingen" det foregikk i, liksom. Men 3 mnd er notert.... Egentlig har jeg et helt hårete håp om å få til fram til sommerferien (da skal vi utenlands, og da tenker jeg at jeg skal slippe opp litt), men jeg merker at jeg ikke har trua på meg selv så innmari TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Jeg vet ikke hva som fungerer bra for deg, men min kollega har satt opp en haug av slike små postitlapper på veggen din hjemme, én for hver dag. Så blir hun motivert av å se veggen vokse seg fullere og fullere, slik at hun ser hvor manhe dager hun har klart det. Dess lenger hun går, dess mer motivert blir hun! Anonymkode: 03277...0c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peach3 Skrevet 21. januar #33 Del Skrevet 21. januar Dere er flinke som klarer å motstå sukker! Har prøvd dette selv tidligere men endte opp med å spise dobbelt så mye når jeg "sprakk". Kan jeg spørre hva dere koser dere med istedet? Frukt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #34 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg klarer helt fint å kutte rent fysisk, og etter en uke eller to kjenner jeg da normalt sett ikke sug etter sjokolade og snop, og tenker da heller ikke så mye på det. Men så kommer jeg alltid til en stressende periode i livet, eller jeg blir nedfor og sliten og lei. Og da faller jeg rett tilbake i gamle mønstre med å trøstespise sjokolade og potetgull. Så "suget" ligger alltid latent, selv om jeg kan bli kvitt det i perioder. Trøster meg med at de periodene med å kutte ut er bedre for helsa enn om jeg ikke hadde kuttet ut i det hele tatt. Anonymkode: 743a8...b4c Det der tror jeg er veldig vanlig. Og jeg tror de fleste her som har holdt på med dette i to tre uker kommer til å gå på en smell. Jeg gjør det innimellom men så tenker jeg at det er greit, når jeg går tilbake til det vanlige igjen etterpå. Anonymkode: 628eb...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #35 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar, alle sammen! Jeg er på dag 14 i dag, og det har egentlig gått overraskende greit rent fysisk, men HODET henger ikke helt med, hvis det er mulig å skjønne. Har hatt BMI på 40 tidligere, har gått ned 30 kg allerede, men ønsker nå å teste ut å droppe alt av sånne ting en stund ihvertfall, for å se hvordan kropp og sjel respondere på det. Så hos meg er det nok mer hodet som sliter, enn det rent fysiske suget, er litt vanskelig å forklare.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Skjønner deg godt. Har det samme med snus. Lettere for meg å la være med søtsaker og snop fordi det er litt naturlig for meg og har måttet i perioder. Har mindre til ingen eksem og bedre mage-tarm uten slik «mat». Kan av og til nyte noe, så lenge det er glutenfritt og med kokossukker, og evt popcorn. Men snus, ja det sitter mest i hodet, og merker behovet når jeg stressa, ubekvem, nedfor. Da faller jeg tilbake, og må dra hardt i «hjerne-alarmen» for å slutte igjen. Det er den verste uvanen jeg kunne starte med. Anonymkode: 6b26a...312 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #36 Del Skrevet 21. januar Peach3 skrev (2 minutter siden): Dere er flinke som klarer å motstå sukker! Har prøvd dette selv tidligere men endte opp med å spise dobbelt så mye når jeg "sprakk". Kan jeg spørre hva dere koser dere med istedet? Frukt? Ingenting. Det var største feilen jeg gjorde, da jeg over mange år forsøkte å kutte, igjen og igjen. Man erstatter bare en vane. Og da er smellen desto større. For du opprettholder suget etter "noe". Nå spiser jeg dagens siste måltid. Og kjenner da ikke behov for noe som helst mer den dagen. Hender jeg og mannen nipper litt videre til vin, men for meg er det aldri noe jeg har "sug" etter, som i "kos", så det går fint. Anonymkode: ea0e9...7ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #37 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er så rart, for jeg føler ikke noe særlig fysisk sug etter snop, følelsen er at det sitter mer i hodet.... At jeg har lyst til å sitte og spise det, sannsynligvis pga følelsen jeg vet det har gitt meg før.... Er ikke så lett å analysere seg selv på den måten, men det er det jeg tror.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Forstår! Da må du finne noen annet som gir deg glede, en god TV-serie, trening, en orgasme😅 Anonymkode: bfffa...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #38 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg vet ikke hva som fungerer bra for deg, men min kollega har satt opp en haug av slike små postitlapper på veggen din hjemme, én for hver dag. Så blir hun motivert av å se veggen vokse seg fullere og fullere, slik at hun ser hvor manhe dager hun har klart det. Dess lenger hun går, dess mer motivert blir hun! Anonymkode: 03277...0c0 Godt poeng! Skal tenke litt på det! Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #39 Del Skrevet 21. januar Peach3 skrev (30 minutter siden): Dere er flinke som klarer å motstå sukker! Har prøvd dette selv tidligere men endte opp med å spise dobbelt så mye når jeg "sprakk". Kan jeg spørre hva dere koser dere med istedet? Frukt? Jeg tror at, for mange (ikke for alle!) så er nettopp feilen man gjør at man leter etter noe "istedenfor". Det går helt fint an å erstatte det med frukt, gulrot med dip osv, men du opprettholder "vanen" om å skulle spise noe, og det er like greit å bryte den samtidig som man dropper snopet. Det er ihvertfall min erfaring. Det hender jeg tar litt yoghurt (gjerne gresk, kan godt være med vanilje, men ekstra proteiner da), cottage cheese, kesam osv med litt nøtter, frø og frukt, men jeg gjør det kun om jeg faktisk er sulten. Det er ikke sånn at jeg på død og liv må ha noe hver gang jeg setter meg ned lenger, sånn som det var før. Men for andre, så funker det å erstatte det med noe sunt. Så man må se an. Mannen min er inspirert av meg og prøver å droppe snop han også, men han leter etter hva han kan ha istedenfor. Han er frustrert over min mangel på engasjement der, fordi jeg rett og slett har bestemt meg for å droppe det. Passer på å få inn frukt og grønnsaker ved måltider sånn at jeg får det jeg ska ha i løpet av en dag (sikkert ikke så mye som anbefalt, men det jeg klarer da). Men som sagt, her må man føle seg fram. Jeg sier bare at det ikke nødvendigvis blir ENKLERE om du hele tiden erstatter det med noe, om det så er gulrøtter og blomkål.... TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar #40 Del Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ingenting. Det var største feilen jeg gjorde, da jeg over mange år forsøkte å kutte, igjen og igjen. Man erstatter bare en vane. Og da er smellen desto større. For du opprettholder suget etter "noe". Nå spiser jeg dagens siste måltid. Og kjenner da ikke behov for noe som helst mer den dagen. Hender jeg og mannen nipper litt videre til vin, men for meg er det aldri noe jeg har "sug" etter, som i "kos", så det går fint. Anonymkode: ea0e9...7ee Min erfaring også! Tror mange synes det blir ekstra vanskelig fordi de leter etter ting å erstatte det med, samtidig som det er det som gjør at det er mulig å "holde ut" for andre. Så man må nesten prøve selv. Men min erfaring er at det er mye enklere å bare droppe det enn å finne noe "annet". TS Anonymkode: e6f2d...6e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå