Gå til innhold

Barna vil ikke ha 50/50 mer, barnefar er helt forbanna

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 22.48):

Merker jeg lurer fælt på hvordan barna til aleneforeldre i et lavtlønnsyrke overlever jeg 🤔

Anonymkode: 93132...165

Ekspander  

Nav beregner etter bidragsevne og krever ikke at mottaker skriver en detaljert faktura for hver dusj eller ekstra potet barnet spiser. 

Man har plikt til å ta vare på barna sine. Hvis man ikke evner det praktisk så er minimum å bidra økonomisk. Hvis man begynner å blande inn folk med dårligere økonomi og «høhøhø hvordan overlever de, da» for å frarøve egne barn det de har rett på så er man rimelig patetisk. 

Anonymkode: 17477...5d5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 22.49):

Det er det da ikke. Hvorfor skal mor motta en høyre sum kostpenger enn det ungen faktisk spiser for?

Anonymkode: 4d19a...184

Ekspander  

Du forstår det fortsatt ikke? Foreldre bidrar etter evne for barna sine. Dvs at dersom foreldrene tjener godt, får også barna mer. Kjell som tjener 2 mill i året må betale høyere bidrag enn Arne som tjener 400000, dersom eksene tjener likt, de har likt samvær og barna er like gamle. Det spiller ingen rolle i den sammenhengen om Sifo sier at barnet f eks spiser for 3000,- pr mnd. 

Anonymkode: b2fb7...d20

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 21.12):

Vi har fire barn, og aldri i verden at vi bruker 36 000 kr på de i mnd. Det ville jo vært galskap. 

Anonymkode: 7e3f5...614

Ekspander  

Etter så mange sider og du har fortsatt ikke forstått hvordan Nav fastsetter bidrag. Bra jobba!!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes TS bare er ute etter mest mulig, og driter egentlig i faren. Se hvordan TS svarer andre når dem sier det er for mye, eller kommer med forslag på løsninger.  Da også meget spesielt og si i HI at faren bare tenker på penger. 

Anonymkode: a4be8...38a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 22.48):

Merker jeg lurer fælt på hvordan barna til aleneforeldre i et lavtlønnsyrke overlever jeg 🤔

Anonymkode: 93132...165

Ekspander  

Nå tjener ikke far så mye. Han tjener mindre enn ts, og må ut med 9000 i måneden, så jeg tror de fleste alenemødre greier seg fint. NAV vet å ordne seg. Mer bidrag på en fattig far = mindre bidrag på NAV

Kjenner ingen mødre som ville gått smilende med på at far hadde barna 100%, mens de selv måtte betale far 9000 i måneden, uten å ha kontroll på hva de pengene gikk til. Hadde vi shamet en mor om hun ikke ville gått med på en slik avtale? Hadde vi shamet en mor, om hun fant seg en ny mann?

Anonymkode: d2cc2...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 23.04):

Du forstår det fortsatt ikke? Foreldre bidrar etter evne for barna sine. Dvs at dersom foreldrene tjener godt, får også barna mer. Kjell som tjener 2 mill i året må betale høyere bidrag enn Arne som tjener 400000, dersom eksene tjener likt, de har likt samvær og barna er like gamle. Det spiller ingen rolle i den sammenhengen om Sifo sier at barnet f eks spiser for 3000,- pr mnd. 

Ekspander  

Kjell sin eks har det godt.

Barna får det de trenger uansett. Men hvem sier at barna til Kjell får/trenger mer mer enn barna til Arne? Overskuddet går uansett til den forelderen som betaler bidrag🥳

Så da kan eksen til Kjell kose seg med ferier og luksus. Selvsagt kan hun skjemme bort barna med dyre gaver og klær også. Det kommer an på prioriteringene. 

Anonymkode: cdf48...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 23.07):

Etter så mange sider og du har fortsatt ikke forstått hvordan Nav fastsetter bidrag. Bra jobba!!

Ekspander  

Hva er poenget ditt? Hva har det å si? Folk kan vel tenke selv, og ta hensyn til andre enn seg selv? Eller er vi bare egoister? Bidragsgiver skal ikke fø på mor, men på barna. Dermed må man ta utgangspunkt i FAKTISKE kostnader. Ikke NAV-utrengnede kostnader som endrer seg i takt med bidragsgivers inntekt. Det utgjør jo et gedigent forskjellssamfunn! Barna er verdt like mye uavhengig av foreldrenes inntekt! Hva det koster å ha barn er individuelt fra familie til familie. Om man har et godt foreldresamarbeid gjennomgår man utgifter sammen, og lager en privat avtale basert på dette!

Anonymkode: cdf48...9ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 18.22):

Vi har hatt 50/50 helt siden vi gikk ifra hverandre for 5 år siden, det har fungert fint og dette var noe vi ble enige om i felleskap da vi skilte lag. Men siden i fjor sommer har eldstemann mast om at han vil bo fast hos meg og ikke vil til far. Han ble nylig 12 år nå krever han å få bo hos meg fast. Han begrunner det med at han ikke liker fars samboer og det faktum at de venter barn nå snart. Han føler seg tilsidesatt og i veien når han er hos far. Yngste på 8 år har begynt å få samme oppfatning. Barna liker heller ikke at de må dele rom når de er hos far, det blir mye krangling pga det. 

Barnefar er fly forbanna og mener at dette er noe jeg lærer opp barna til å si. For barnefar sier det er det veldig «dyrt» gi meg hovedomsorgen. Han tjener en del mindre enn meg, og vil ende opp med å betale 8000kr i barnebidrag månedlig. Han sier at det er hinsides all fornuft at jeg skal «kreve» så mye i bidrag.  Bidraget blir selvfølgelig fastsatt av NAV. Har prøvd å forklare barnefar at de 8000kr skal dekke mat, klær og alt annet for barna. Og det er langt mer enn det to barn i den alderen faktisk koster. 

Blir også trist med tanke på at pengene er det eneste barnefar tenker på her. I alle år har jeg trodd at barnefar insisterte på 50/50 fordi han ville se barna sine mest mulig, men så var det egentlig bare økonomisk gevinst som var tanken. 

Hvordan løse dette best mulig? Vil ikke ødelegge samarbeidet med far fordi vi trenger hverandre mye i årene som kommer med takke på konfirmasjoner, førerkort og mye annet. 

Anonymkode: c0043...52a

Ekspander  

Best mulig  er ikkw godt å si.

Men jeg tror jeg ville tatt en voksen peat med han. Og si fra at dette handler ikke om deg. Men flytte ønsket  deres handler om han og hans hjem. Og at utgangspunktet støtter du en 50/50 ordning. Men hvis han ikke lytter til barna sine og finner en løsning med dem hjemme hos han og det fører til  mistrivsel vil du komme til å støtte barna i at de skal ha ett hjem. Dette handler heller ikke om at barna ikke er  glade i han, men at de ikke føler seg hørt sett og tilside satt. Og det er forhold han og hans samboer må fikse opp i. Men at du kan bidra med forslag om de ønsker det. 

Så løsning nr 1 her er at papoa er tildtedeværende og inkluderende. Det ee ikke bare han som skal bli paooa til en til heller, men de får også et nytt søsken. Og det må også han forstå kan oppleves sårt, om ingen snakker med dem om det.  

Støtt far i ting som ikke kan løses. Som feks, har han ikke flere rom så er det  lite å gjøre  med det feks 

Men her kan annen samværsordning løse noe. Som at de er  der alene noen dager. Feks  3 dager alene  uten sitt søsken. Og at man overlapper litt sånn. Da blir det mindre krangel de to imellom iallefall.  

Man kan også redusere samvær noe  , iallefall  en periode. 

Vet om noen som overlappet 50/50 med at ene  var hos forelder mandag og tirsdag etter henting på søndag.  For nettopp å roe ned krangel  og dro dit tilsvarende senere. Og annen hver gang.  

Og slikt  kan man finne løsninger på sammen, dersom man snakker sammen. Og ikke skylder barnas misnøye på hverandre.  Her  hadde vi min bonus av og til en uke eller to ekstra, og omvendt, når ungen var dritt lei av å flytte på seg. En løsning  som var gull for hen.

Anonymkode: 144ae...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 22.44):

Jeg tenker at du bør rette slike henvendelser og dine utregninger til NAV. Kanskje de senker satsene på bidragskalkulatoren på begrunn av det du skriver? Du er jo så flink til å regne og beregne :) Verdt ett forsøk ;) 

Ekspander  

Ikke meg du siterer, men hvis 9000kr vil knuse fars økonomi er det ikke noe i veien for at dere kan avtale størrelsen på bidrag dere i mellom. Kan du regne ut hva barna faktisk koster deg ved 100% omsorg og så regne ut hvor mye far trenger å betale. Det viktigste må være at dere klarer dere økonomisk-ikke å knuse far med alt du har krav på.

Anonymkode: aa491...231

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 21.1.2025 den 15.16):

Far sier på møte med FVK at ungene blir sendt på rommet kl.18.30/19.00 for da vil de ha stua i fred. 

Enig at far og samboer skal ha eget rom og her har jeg støttet far fullt ut hver gang unga har tatt opp dette. Dette har jeg også skrevet i innlegget du siterer. Grunnen til at jeg tar det opp er fordi barna anser å dele rom hos far som topp 5 negative ting ved å bo hos far. 

Ekspander  

Så far og stemor skal ha eget soverom + egen stue i praksis og barna hvor den ene snart er tenåring, skal presses inn på et lite soverom, fordi de voksne skal ha voksentid. Hvordan blir dette med en baby, tro? Far har jo ikke plass til sine eldste barn en gang.

Far vil altså ha samvær med ungene, men egentlig ikke, for de skal være på soverommet de må dele så de voksne kan sitte på stua i fred samtidig som far slipper å betale bidrag til mor.

Skjønner godt at ungene ikke gidder dette. Synes det er fælt å se hvor egoistiske noen foreldre kan bli når de finner ny partner. Skikkelig trist situasjon for barna og innmari barnslig av far å skylde på mor. 

Anonymkode: 50855...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...