Gå til innhold

Feiloperasjon - hva gjør man?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som er blitt feiloperert, og vi vet ikke en gang om han blir bra igjen etter tabben de gjorde. Det som forbauser meg er at det virker som om det ikke finnes  noe system rundt akkurat dette. F.ex. får han ikke skikkelig oppfølging, ingen ser ut til å sette sammen informasjon for å skjønne hva som foregår i kroppen. De bare sendte  ham hjem med problem etter problem, og det gikk altfor lang tid før de faktisk skjønte at problemene var relatert til en tabbe.
Så hva gjør folk? Finnes det noen som snakker sammen om dette, der man kan utveksle erfaringer? Kan man søke erstatning?
Det virker som  alt bare flyter, og han virker ganske resignert også. Så jeg bare lurer på om  det er noe informasjon jeg kan tipse han om som kan hjelpe i denne situasjonen? 

Anonymkode: c067c...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner en som er blitt feiloperert, og vi vet ikke en gang om han blir bra igjen etter tabben de gjorde. Det som forbauser meg er at det virker som om det ikke finnes  noe system rundt akkurat dette. F.ex. får han ikke skikkelig oppfølging, ingen ser ut til å sette sammen informasjon for å skjønne hva som foregår i kroppen. De bare sendte  ham hjem med problem etter problem, og det gikk altfor lang tid før de faktisk skjønte at problemene var relatert til en tabbe.
Så hva gjør folk? Finnes det noen som snakker sammen om dette, der man kan utveksle erfaringer? Kan man søke erstatning?
Det virker som  alt bare flyter, og han virker ganske resignert også. Så jeg bare lurer på om  det er noe informasjon jeg kan tipse han om som kan hjelpe i denne situasjonen? 

Dette er noe den personen det gjelder må ta tak i selv. At du kjenner en som angivelig opplever dette er uten nevneverdig betydning for både deg og folk flest.

Anonymkode: 40937...120

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes pasientombud, det kan være greit å starte med å ta kontakt der👍🏼

Anonymkode: b1a49...9c1

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med feiloperert? Har de gjort feil operasjon eller ble ikke operasjonen vellykket? 

Anonymkode: 8f5f0...aea

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som har skjedd da? Reelle feiloperasjoner der de fjerner en nyre i steden for blindtarmen er sjeldent. At resultatet ikke blir som man hadde ønsket eller at man får en komplikasjon er derimot noe man må ta med i betraktningen når man takker ja til operasjon, men det er jo ingen feiloperasjon av den grunn. Umulig å gi noe mer råd når du ikke sier noe mer om saken. Fastlegen eller pasientombudet kan du snakke med, sp kkan de veilede ut fra hva som faktisk har skjedd her. 

Anonymkode: 6c089...4c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 19.09):

Dette er noe den personen det gjelder må ta tak i selv. At du kjenner en som angivelig opplever dette er uten nevneverdig betydning for både deg og folk flest.

Anonymkode: 40937...120

Det betyr kanskje ikke noe for noen som er helt uempatisk, men for meg betyr det noe at en jeg kjenner sliter. TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2025 den 19.40):

Hva mener du med feiloperert? Har de gjort feil operasjon eller ble ikke operasjonen vellykket? 

Anonymkode: 8f5f0...aea

De gjorde en feil, og sendte han hjem med tonnevis av antibiotika og smertestillende. Etter en stund så hadde han så vondt at han kunne ikke ta mer smertestillende da det ville være farlig, og da først oppdaget de at de hadde gjort en feil.

Jeg ønsker ikke gå inn på mer detaljer, da det blir for gjenkjennelig. Har tipset han om pasientombudet og norsk pasientskadeerstatning. TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her søkte vi pasientskadeerstatning. Det er snart ett år siden. Ikke hørt noe. Men får nok ingenting. Ble operert for ekstremt alvorlig svettekjertelbetennelse.

Endte med å bli ufrivillig arbeidsufør da de fjerna masse lymfebaner og får nå alvorlig infeksjon og fare for sepsis om han gjør litt aktivitet. Må gå på antibiotika for kanskje alltid.

Ekstrem ødem i penis og pung og kan hverken tisse eller ha sex eller bevege seg normalt og ingen vil gjøre noe eller vet hva de kan gjøre.

Vært hos alle mulige men ingen kan noe. Sist d var time på sykehuset så fant de ikke urologen han hadde time hos og bare rista på hodet og trakk på skuldra og hadet bra. 

festlig å både få ødelagt helse og miste inntekt og jobbevne og legene bare gjemmer seg. 

Anonymkode: c3d20...ccf

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her søkte vi pasientskadeerstatning. Det er snart ett år siden. Ikke hørt noe. Men får nok ingenting. Ble operert for ekstremt alvorlig svettekjertelbetennelse.

Endte med å bli ufrivillig arbeidsufør da de fjerna masse lymfebaner og får nå alvorlig infeksjon og fare for sepsis om han gjør litt aktivitet. Må gå på antibiotika for kanskje alltid.

Ekstrem ødem i penis og pung og kan hverken tisse eller ha sex eller bevege seg normalt og ingen vil gjøre noe eller vet hva de kan gjøre.

Vært hos alle mulige men ingen kan noe. Sist d var time på sykehuset så fant de ikke urologen han hadde time hos og bare rista på hodet og trakk på skuldra og hadet bra. 

festlig å både få ødelagt helse og miste inntekt og jobbevne og legene bare gjemmer seg. 

Anonymkode: c3d20...ccf

Forferdelig, så trist :(  Det plager meg at de kan komme unna med dette, her er det også snakk om potensielle men for resten av livet. Tror dette skjer mer enn vi vet. Jeg trodde de var gode på operasjoner, men så hører jeg ikke bare om han jeg kjenner, men også noen andre som ble feiloperert på samme måte. Pluss at en annen jeg kjenner ble hjerteoperert for mange år siden, og da gjorde de også noe tull. TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...