Gå til innhold

Sykemeldt, ferie og reise

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har prøvd å google, men blir ikke helt klok. Håper derfor noen kan hjelpe meg.

Jeg jobber 100% fast. I år skal vi reise (utenlands) en del, og har derfor lagt inn 5 lovpålagte feriedager  + fire uker sommerferie. De har jeg fått godkjent. 
Samtidig som vi skal reise dette året, har vi lyst å prøve å bli gravide. Men jeg er veldig redd for at jeg skal bli sykemeldt i graviditeten. Har en del hyperemesis i familien så er redd jeg skal få dette (eller andre plager) som gjør at jeg kan bli sykemeldt fra jobben.

Det jeg lurer på, hvis jeg hadde blitt 100% sykemeldt fra jobben - kunne jeg likevel reist de turene? Bruker jo feriedager på dette… Det jeg har lest på nett er at jeg bare da ikke får sykepenger for disse feriedagene. 

Anonymkode: a10fa...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har du såpass ille hyperemesis at du ikke kan jobbe så tror jeg ikke du kommer til å tenke på ferie akkurat 😅 

Ellers svarer et kjapt googlesøk dette:

Pasienten tar ut ferie og sykepengene stoppes midlertidig. Dette gjøres ved at pasienten legger inn tidspunkt for avviklet ferie på søknaden om sykepenger, digitalt på «min side» på nav.no, eller på del D i papirversjonen. NAV stopper sykepengene for denne perioden og sykepengeåret forlenges tilsvarende.

Anonymkode: 52dea...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle du bli så dårlig at du ikke klarer jobbe, ville det vært merkelig om du orket dra på ferie

Anonymkode: 9d722...8ce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja bare å ta ferie fra sykeperioden om du orker ferie.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Skulle du bli så dårlig at du ikke klarer jobbe, ville det vært merkelig om du orket dra på ferie

Det kommer jo helt an på typen jobb og typen ferie og grunnen til sykemelding.

TS man kan ta ferie når man er sykemeldt. Man bare søker ferie som vanlig hos arbeidsgiver og så skriver man i sykepengesøknaden at man har tatt ferie og hvilke dager.

Du kan ikke nødvendigvis reise utenlands mens du mottar sykepenger. Men de reglene gjelder om du reiser uten å ta ferie men mens du er aktivt sykemeldt.

Anonymkode: b2caf...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer jo helt an på typen jobb og typen ferie og grunnen til sykemelding.

TS man kan ta ferie når man er sykemeldt. Man bare søker ferie som vanlig hos arbeidsgiver og så skriver man i sykepengesøknaden at man har tatt ferie og hvilke dager.

Du kan ikke nødvendigvis reise utenlands mens du mottar sykepenger. Men de reglene gjelder om du reiser uten å ta ferie men mens du er aktivt sykemeldt.

Anonymkode: b2caf...c0e

Det var hyperemesis  ts var redd for, det er alvorlig svangerskapskvalme. Ville vært rart om en orket dra på ferie om en skulle bli sykmeldt pga dette

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...