Gå til innhold

Hvordan være selvsikker hvis man er stygg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er det indre som teller, men hvordan være selvsikker hvis man er stygg? Man får mye negative signaler fra andre, man blir ignorert mer, avvist mer og behandlet dårligere. Hvordan skaffe selvtillit i slike omgivelser? Det blir som å forvente at man skal gro en hage på planeten Mars. Noen råd her? 

Anonymkode: 7b0be...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kommer nok an på hva du legger i "stygg". Man kan jo se sympatisk ut uten å være så smellvakker. De fleste folk ser helt vanlige ut. Et lite mindretall er direkte upene, men det folk ofte mener er jo noe mer i retning av "jeg får ikke oppmerksomhet a la en fotomodell". 

Anonymkode: 69444...8b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bikket 50 år, og har helt ærlig til gode å møte en eneste person som utseendemessig er "stygg". Noen er mer og mindre heldige med utseendet.

Men jeg tar heller en partner som ikke har noe spesielt godt utseende så lenge det er denne personen som jeg har kjemi med og personen er hyggelig å være sammen med, har respekt for andre, er opptatt av verden vi lever i, har omtanke for andre, ikke ruser seg, ikke er voldelig.

Helt dønn seriøst så blir en person attraktiv av utseende for meg hvis jeg liker personen, enten det er for vennskap eller som kjæreste.

Det hver av oss kan gjøre noe med, det er å ha god hygiene, kle oss greit (trenger ikke være veldig fint, typete, moderne osv.), og ha interesse for andre og det samfunnet vi lever i. Vi kan alle gjøre det beste vi greier ut av det vi har fått utlevert. Det betyr ikke at vi alle skal bli vakre og rike og ha høy status. Men vi kan akseptere at denne kroppen og utseendet, det er den vi skal leve med hele livet, og dermed vil vi få det bedre om vi aksepterer dette. Ingen er fornøyd med alt ved seg selv, men vi kan akseptere at vi er som vi er, og så gjøre det beste ut av det. Vi kan spise sunt så vi får mer energi, vi kan trene så vi fysisk og mentalt er sterkere, vi kan jobbe langsiktig og bevisst for å ha et bedre nettverk rundt oss (har man ikke det, så må man jobbe for å skape nærer relasjoner), av personer som ser oss for den vi er og liker akkurat den vi er. Og det å ha interesser som gjør at man møter andre, har et fellesskap med, det er viktig, for da får man tilbakemeldinger på den man er og hva man gjør sammen.

Jeg er helt sikker på at du er mer enn god nok! Gjør det beste ut av det du har. Og om det er flere rundt deg som trykker deg ned, ta avstand, kom deg ut og møt andre personer som kan bli en del av ditt nye, langt bedre nettverk!

:)

Anonymkode: cdeae...6be

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kommer nok an på hva du legger i "stygg". Man kan jo se sympatisk ut uten å være så smellvakker. De fleste folk ser helt vanlige ut. Et lite mindretall er direkte upene, men det folk ofte mener er jo noe mer i retning av "jeg får ikke oppmerksomhet a la en fotomodell". 

Anonymkode: 69444...8b1

Hvordan være selvsikker hvis man er "direkte upen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Psykolog.

Anonymkode: 111c2...504

Jeg spør dere her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er det indre som teller, men hvordan være selvsikker hvis man er stygg? Man får mye negative signaler fra andre, man blir ignorert mer, avvist mer og behandlet dårligere. Hvordan skaffe selvtillit i slike omgivelser? Det blir som å forvente at man skal gro en hage på planeten Mars. Noen råd her? 

Det er DU, ts, som velger hva DU verdsetter hos deg selv. Hva du ønsker å ha å tilby, vektlegge og - skryte av, for den del. Velg noe annet enn utseende. Så enkelt er det. Ditt liv - ditt valg. Den vanskelige delen er at du først må begynne ta ansvar for å ha valgt å kalle deg selv stygg. Og det, ts, kommer til å gjøre litt vondt. Og så finner du 5-20 ting du ER god på, som ikke er «å se bra ut», men ordentlige, ekte egenskaper og ferdigheter. Og så vektlegger du dem.

Ok, så er du muligens stygg. Eller ikke spesielt pen. Eller kanskje ser du helt kurrant ok ut, og har bare valgt å oppfatte deg slev som stygg. Uansett er de fleste mennesker ikke spesielt pene - det enorme flertallet mennesker på jorden har ikke et utseende de kan anta vil vinne dem konkurranser eller priser eller annet - så du er i godt selskap. Hvorfor mener du det skal være verre for deg å være «ikke pen» enn det er for naboen, hun i kassa på rema, lokalpolitikeren nedi gata, eller onkelen din, eller de dusinvis ikke-spesielt-pene du møter på bussen til og fra jobb, for den del? 

Sannsynligheten for at folk skuler på deg og snakker stygt om deg fordi du ikke er pen er ekstremt lav. For at du er ufin, frekk, sur, ikke holder oppe ordentlig hygiene, har valgt deg et verdensbilde der du rettferdiggjør å mistro alle du møter «fordi jeg er stygg» etc? Den sjansen er ekstremt høy.

Anonymkode: 652e4...d0e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min verdi er ikke knytta til utseendet mitt. Så enkelt kan jeg egentlig svare på det.

Hvis du legger all verdi i utseende så vil du slite enormt når du bikker 30 og utseendet begynner å falme. Det er ikke bærekraftig, så du kan like gjerne legge det vekk med en gang.

Anonymkode: 3c8b9...40c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min verdi er ikke knytta til utseendet mitt. Så enkelt kan jeg egentlig svare på det.

Hvis du legger all verdi i utseende så vil du slite enormt når du bikker 30 og utseendet begynner å falme. Det er ikke bærekraftig, så du kan like gjerne legge det vekk med en gang.

Anonymkode: 3c8b9...40c

Er 38, så... okei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er 38, så... okei.

Selv om jeg har hørt mange folk si jeg ser likedan ut som jeg gjorde for 10 år siden. Det er i det minste positivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kvinner driter i det indre. Du må se bra ut og ha penger. Det er det eneste som betyr noe. Så det kan være vanskelig å være selvsikker i disse dager. 

Anonymkode: 01d89...619

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Late som man er skurk i en Bond film?

Anonymkode: 178cd...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi det ytre telles også. Man kan ikke være selvsikker om man får stygge blikk fra folk og blir behandlet dårlig eller dårligere enn penere mennesker fordi man har et uheldig utseende. Dessverre er det bare sånn mennesker er.

Anonymkode: 62552...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Folk flest responderer på andre ut fra hva de «utstråler». Hvis du gjennom kroppsspråk, væremåte, utsagn etc, fremstår som usikker, innadvendt, lukket osv, vil folk behandle deg deretter. Så vil du tolk det som at det er utseende ditt de reagerer på, mens det mest sannsynlig er at du virker utilgjengelig, avvisende, innadvendt osv.

Litt sånn som incels, for å sette det på spissen. Flesteparten av dem ser helt ok ut, men har personligheten og appellen til en våt sokk. 
«Front» deg selv med andre kvaliteter 😊

Anonymkode: ff843...905

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må finne verdien i deg selv. Noe som ikke er bygget på utseende. Du må vite at du er bra nok. Så tenker du på det, retter deg opp i ryggen, har blikket fremover og smiler til verden.

Anonymkode: 8cac6...64a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Folk flest responderer på andre ut fra hva de «utstråler». Hvis du gjennom kroppsspråk, væremåte, utsagn etc, fremstår som usikker, innadvendt, lukket osv, vil folk behandle deg deretter. Så vil du tolk det som at det er utseende ditt de reagerer på, mens det mest sannsynlig er at du virker utilgjengelig, avvisende, innadvendt osv.

Litt sånn som incels, for å sette det på spissen. Flesteparten av dem ser helt ok ut, men har personligheten og appellen til en våt sokk. 
«Front» deg selv med andre kvaliteter 😊

Anonymkode: ff843...905

Greit, skal prøve. Vet ikke helt hvor jeg skal begynne men ok 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kvinner driter i det indre. Du må se bra ut og ha penger. Det er det eneste som betyr noe. Så det kan være vanskelig å være selvsikker i disse dager. 

Anonymkode: 01d89...619

Kvinner bryr seg ikke mest om personlighet altså, som aller sier? 🤔

Anonymkode: 4e86e...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi det ytre telles også. Man kan ikke være selvsikker om man får stygge blikk fra folk og blir behandlet dårlig eller dårligere enn penere mennesker fordi man har et uheldig utseende. Dessverre er det bare sånn mennesker er.

Jeg vet det er mulig å fremdeles være selvsikker, men man må tenke annerledes og fokusere på andre ting. En må bare vite spesifikt hva det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dyr dømmer ikke etter utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dyr dømmer ikke etter utseende.

Tja. Matt Rife får veldig positiv oppmerksomhet, selv om han har mishandlet samtlige av de tidligere kjærestene sine. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...