Gå til innhold

Muslimske barn som middagsbesøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nei, jeg sa tydelig i fra om at det var svin i når de kom og ville spise.

Det jeg lurer på er om man forteller foreldrene? Later som ingenting? Jeg vet ikke hvorfor de ikke spiser svin og hva «konsekvensene» er for det. De er 14 år 

Anonymkode: da97d...e9f

Hvorfor serverte du det om du vet han ikke skal ha?

Anonymkode: 13473...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du skal si det til foreldrene? Jeg ville ikke det. Jeg forteller ikke foreldrene til det sukkerfrie barnet at de fikk tilbud om kake her heller. De er 14 og store nok til å vite hva de spiser. Så får det være mellom dem og Allah hvor alvorlig det er. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 9d98f...221

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde ikke blandet meg i hva en 14-åring spiser, eller kontaktet foreldrene, bare informert om at det var svin idet det ble servert. Tenker det er en sak mellom 14-åringene og foreldrene. Og evt Allah, men hvertfall ikke min sak 😛

Med små barn hadde jeg nok sagt at de ikke kunne få hvis jeg visste at foreldrene var strenge på det, og tilbudt brødskiver eller noe sånt i stedet.

Anonymkode: b2a5f...56e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg haddde selvsagt valgt å tilby noe annet 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke sagt noe til foreldrene, de er jo 14 år, store nok til å passe på seg selv.

Første muslime venn, som ble med barnet mitt hjem, var vegetarianer. Så synes faktisk det ble veldig enkelt å bare lage vegetar mat, da barna hadde muslimske venner på besøk.

Anonymkode: 6e391...343

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

14-åringer er ikke barn.

Og jeg må le av mange kommentarer her; det er så typisk at nordmenn er «mer katolske enn paven», eller i dette tilfellet mer redd for svin enn muslimene selv.

Anonymkode: d5d66...aa3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (44 minutter siden):

Da trenger ikke vi gidder å ta hensyn tenker jeg når de egentlig gir faen selv

Personen nevner ett individ! 

Du leser med meget spesielle briller. 

Anonymkode: 536b6...889

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber i barnehage, og de av barna som er muslimer er veldig nøye på at de ikke skal spise svin. De er 4-5 år. En 14-åring er gammel nok til å ta ansvar for det denne spiser selv. 

Anonymkode: efb58...5da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvorfor serverte du det om du vet han ikke skal ha?

Fordi barnet kom uanmeldt på middag… da spiser man det som er servert, ellers drar man hjem og spiser middag der i stedet

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg haddde selvsagt valgt å tilby noe annet 

Ikke alle som har tid eller råd å lage to middager. Jeg tenker når man kommer uanmeldt på middag så spiser man det som er servert ellers drar man hjem og spiser. Hadde det vært invitert til middag hadde det vært mer naturlig å tilpasse 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan er reglene for dette? 
Sønnen min har en kompis som ikke under noen omstendigheter får spise svin og kun kan ha halal, mens en annen som sier han kan spise hva som helst på besøk.

Som regel er det ikke et problem da vi sjelden spiser svin, men her om dagen spiste de pastasalat med (svine)skinke begge to, selv om de visste at det var svin.

Hva hadde dere gjort?

Må også spesifisere at dette var uplanlagt middagsbesøk, de kom bort rett før middag. Hadde jeg visst de skulle komme hadde jeg selvsagt lagd noe annet/lagd halve uten skinken

Hadde gitt totalt faen. 

Anonymkode: 95aa9...a99

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kilde?

Anonymkode: 56620...8f9

Det lurer jeg på også. Folketallet i Haram kommune er ikke mer enn 9200 personer, så vidt jeg vet. 

Anonymkode: 5c6f1...2e4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vet ikke hvordan Grandiosa var for 25-30 år siden, men det er storfekjøtt som er "skinke" i den originale Grandiosaen. Halal er det nok ikke.

Anonymkode: 6ca62...5fe

Nettopp, den grandisskinka inneholder vel alt mulig annet enn skinke 😅

Anonymkode: 811cd...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, jeg sa tydelig i fra om at det var svin i når de kom og ville spise.

Det jeg lurer på er om man forteller foreldrene? Later som ingenting? Jeg vet ikke hvorfor de ikke spiser svin og hva «konsekvensene» er for det. De er 14 år 

Ikke si noe. hva er poenget med det, sladre på barna? 

Anonymkode: 739c7...c69

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på de stakkars barna som kommer til helvete fordi du serverte dem svin… 

Anonymkode: 4d190...ff8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg jobber i barnehage, og de av barna som er muslimer er veldig nøye på at de ikke skal spise svin. De er 4-5 år. En 14-åring er gammel nok til å ta ansvar for det denne spiser selv. 

Anonymkode: efb58...5da

Hadde stolt mer på en 4-åring enn en 14-åring når det kom til å følge regler.. 

Anonymkode: 681db...286

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det har bare blitt sånn at når man får besøk og de skal ha mat så er det så mye de ikke kan ha da pga religion og allergier. Det er best at de spiser hjemme hos seg selv. 

Anonymkode: 32259...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at de er konservative på dette? De aller fleste muslimer spiser svin, så fremst de ikke er konservative, eller kommer fra veldig konservative land

Anonymkode: b286a...8a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg unngår å lage mat med svin når jeg vet de kommer, verre er det at den ene muslimske venninna er laktoseintolerant og min datter har cøliaki. Var vanskelig å finne godteri uten laktose, gelatin og gluten sist helg. 

Anonymkode: 6a46b...f0e

https://www.europris.no/catalogsearch/result/?q=Bubs+pose Disse posene her er fine å ha på lur. De er både veganske og glutenfrie. De selges innimellom enda billigere på Normal, men dette er da fra Europris. Siden de er i poser så er de ikke fått noe gluten på seg som enkelte må unngå (aner ikke med din datter her 💚) i for eksempel smågodthyllen. Jeg har en venninne som er veganer og har cøliaki. Har selv melkeallergi og kjøper mye vegansk godteri, og Rema er gode på å merke i smågodten, om det går for din datter. Anbefaler å lese over ingrediensene for sikkerhets skyld for det hender ulike butikker merker feil, selv om mange er flinke. Så god du er som prøver å tilrettelegge 💚 På siden av temaet, men måtte bare tipse. 

Endret av Daisy-love
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten hadde jeg ikke hatt kjøttet i pastasalaten men hatt det ved siden av, eller så hadde jeg sagt at «det passer dessverre dårlig med middag her i dag da vi ikke har mat nok». 

Jeg lager som regel vegetarmat når det er muslimer her, halalkjøtt kjøper jeg absolutt ikke. Typ pizza, grøt, pannekaker osv. (mine barn er ganske små, så de er ikke glad i masse grønnsaker enda). Muslimer spiser ikke svin, jeg spiser ikke kjøtt fra dyr som blir slaktet slik. Mine barn har ikke så mange muslimske venner, så det er mest aktuelt ved bursdag. Og da kan man jo planlegge godt. 

Anonymkode: 435f4...8da

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...