Gå til innhold

Muslimske barn som middagsbesøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan er reglene for dette? 
Sønnen min har en kompis som ikke under noen omstendigheter får spise svin og kun kan ha halal, mens en annen som sier han kan spise hva som helst på besøk.

Som regel er det ikke et problem da vi sjelden spiser svin, men her om dagen spiste de pastasalat med (svine)skinke begge to, selv om de visste at det var svin.

Hva hadde dere gjort?

Må også spesifisere at dette var uplanlagt middagsbesøk, de kom bort rett før middag. Hadde jeg visst de skulle komme hadde jeg selvsagt lagd noe annet/lagd halve uten skinken

Anonymkode: da97d...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er jo ikke så mye å gjøre i etterkant med mindre noen ble syke...

Anonymkode: 4592e...d07

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spist er spist. 
Ikke gjør noe med det. De  valgte jo selv å spise. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spiller ingen rolle, de tåler det. Det er jo kun at de selv velger det bort av religiøse årsaker. De fleste muslimer i Norge lever i Haram uansett, så nøye er det jo ikke. 

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er reglene for dette? 
Sønnen min har en kompis som ikke under noen omstendigheter får spise svin og kun kan ha halal, mens en annen som sier han kan spise hva som helst på besøk.

Som regel er det ikke et problem da vi sjelden spiser svin, men her om dagen spiste de pastasalat med (svine)skinke begge to, selv om de visste at det var svin.

Hva hadde dere gjort?

Må også spesifisere at dette var uplanlagt middagsbesøk, de kom bort rett før middag. Hadde jeg visst de skulle komme hadde jeg selvsagt lagd noe annet/lagd halve uten skinken

Anonymkode: da97d...

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer litt på hvorfor du spør, hva er det men kan gjøre, liksom?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men du serverte de der uten å informere dem om at det var svin i? Det syns jeg i så fall var utrolig dårlig.

Anonymkode: 95906...141

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre til mine barns venner er veldig hjelpsomme rundt dette. Og det setter jeg veldig stor pris på. Sender gjerne med mat også hvis ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Disni skrev (1 minutt siden):

det spiller ingen rolle, de tåler det. Det er jo kun at de selv velger det bort av religiøse årsaker. De fleste muslimer i Norge lever i Haram uansett, så nøye er det jo ikke. 

Kilde?

Anonymkode: 56620...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det samme som jeg gjør i forhold til alle andre. Snakker med foreldrene om kosthold, allergier, med mer. 

Ville aldri servert et barn "hva som helst" uten å ha tatt en prat med foreldre, gitt hvor raskt de gjerne lyver om det er noe de har lyst på. 

Anonymkode: 681db...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg som er muslim sa en gang at de kan spise svin, så lenge de ikke vet at det er svin. Han unnlot ofte å spør om hva som er i maten 😂

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kilde?

Anonymkode: 56620...8f9

Hvorfor trenger du kilde på det?

kan du ikke koranen?

røyking er Haram, mange gjør det. 
alkohol er Haram, mange gjør det. 
Å gifte seg med en ikke muslim er Haram

vik du jeg skal fortsette?

Endret av Disni
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sovushka skrev (1 minutt siden):

En kompis av meg som er muslim sa en gang at de kan spise svin, så lenge de ikke vet at det er svin. Han unnlot ofte å spør om hva som er i maten 😂

Kan de? Så rare regler de lever etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan de? Så rare regler de lever etter.

De har en viss undersøkelsesplikt. Her spiser han ikke akkurat "i god tro", da er det forbudt. 

Anonymkode: 681db...286

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alder har en del å si her. Jeg hadde nok sagt tydelig til barnet at det ikke kunne spise det aktuelle, og smørt barnet en skive eller noe her. Spist er spist, men min erfaring her er at muslimske foreldre er like ulike som alle andre. Noen tar dette her fint, mens andre ikke gjør det. Varierer der som ellers på hvor «nøye» de er i mangel på bedre ord. Er dette en kamerat som ofte er hos dere, så hadde jeg tatt praten med foreldre om hva dere gjør i en sånn situasjon. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk i klasse med en som var muslim på Vgs, han både drakk å røykte 🤭 Så de er jo like forskjellige som oss. 

Anonymkode: c8b2e...5b0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du serverte de der uten å informere dem om at det var svin i? Det syns jeg i så fall var utrolig dårlig.

Anonymkode: 95906...141

Nei, jeg sa tydelig i fra om at det var svin i når de kom og ville spise.

Det jeg lurer på er om man forteller foreldrene? Later som ingenting? Jeg vet ikke hvorfor de ikke spiser svin og hva «konsekvensene» er for det. De er 14 år 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blålilla skrev (10 minutter siden):

Hvor gamle er de? 

14 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...